Gjest hanna montana Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Når jeg ser meg rundt er det mange som kjøper designklassikere......kanskje like mye for å vise andre; se hva vi har råd til da og vi har god smak...osv Eks er : charles/Eames stoler,Arne Jacobsens egg,o.l. For meg blir dette sååå lite personlig........og handler mer om menneskers usikkerhet og kanskje kompensasjon for annet i livet.........hva mener dere? Noe så kjedlig som å ha så like hjem da...........fysha meg. Må bare presisere at jeg ikke er misunnelig.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Kunne ikke vært mer enig. Det verste eksempelet er Syver`n. Det er en grusomt stygg stol, som "alle" har.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Vil ikke dra det så langt kanskje, men jeg tror nok noen av de som nesten bare kjøper klassikere (og nyere mye i interiørbladene eksponerte&dyre møbler) ikke er mer sikre i smaken sin enn de som velger konsekvent Bohus-katalogstil, de har bare litt bedre råd eller ønsker å bruke mer penger på møbler. Jeg har en slektning som innrømmer det selv, at hun føler seg usikker på hva hun liker og derfor ofte velger sikre og "anerkjente" merker - både av møbler og klær. Samtidig mener jeg mange av designklassikerne jo absolutt er noe for seg selv til tross for at de nesten er blitt klisjeer, og det er enkelte jeg gjerne ville hatt selv (egentlig bare noen lamper), så jeg skjønner jo at folk velger dem. Men det er jo i grunn ikke sånn at designklassiker1+designklassiker2 og opp til 50 nødvendigvis passer sammen bedre enn 50 loppemarkedfunn, bestefars hjemmesnekrede bord eller designklassiker1+25Ikeating+10bruktmøbler. Kanskje ikke noe særlig mer helhetlig enn stua i Mot i Brøstet engang. Så tja...
Gjest Elastica Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror det finnes like mange usikre og harry mennesker som kjøper designklassikere som det finnes usikre og harry mennesker som kjøper Bohus-møbler. For å være litt presis. Faktisk vet jeg ikke om veldig mange som har stuene sine fulle av designklassikere, men de jeg kjenner som har unnet seg enkelte slike møbler har det fordi de er genuint opptatt av fine ting. At det skulle være en kompensasjon for annet i livet, mener jeg er rart. I det store og det hele dreier det seg vel om hva man har av interesser og hva man prioriterer. Noen synes det er gøy å skape et uttrykk i hjemmet, andre synes det er viktig å kjøpe dyre klær. De mest spennende interiørene jeg ser er de som har klart å skape noe på tvers av det som matcher etter boka, men som har klart å tilføre noe fordi møbelet har historie. Og i så måte synes jeg designmøbler i mye større grad har en historie og en tanke enn det som er masseprodusert. Sånns ett er jeg ikke enig i påstanden om at de som kjøper design er så usikre. Den opprinnelige PH5-lampen, for eksempel, som var hvit med en rød og en blå kjerne. Tanken var at både det røde og det blå skulle reflektere lyset slik at det både avga varmt og kaldt lys. Dessuten designet Paul Henningsen en lampe hvor du ikke kunne se pæren uansett fra hvilken vinkel du satt i forhold til lampen.
Gjest Fargeblyant Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Jeg synes et hjem der alle møblene er i samme stil er kjedelig, uansett om det er dyrt eller billig. Et interessant interiør består etter min mening av møbler i forskjellige stiler, der en eller annen rød tråd binder det hele sammen. Nå er jeg utdannet interiørkonsulent, så det er lett for meg å få til dette. Jeg har forståelse for at det ikke er like enkelt for alle, og at mange synes det er tryggest å kjøpe ei side i bohuskatalogen eller bruke en formue på designklassikere. Selv er jeg veldig opptatt av interiør, men helt lost når det gjelder klær og mote. Derfor kjøper jeg stort sett svarte klær, for å gjøre det enkelt for meg selv. Det kan være lurt å gjøre ting enklest mulig når en ikke har peiling.
Gjest hanna montana Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 Hei igjen Artig å høre hva andre synes....må bare si at jeg har respekt for dei som ønsker det slik..........det er godt at man har ulik smak. Det som for meg gjør et hjem personlig er når man gjennom livet samler seg ulike møbler og gjenstander og knytter minner til dem : f.eks den kommoden hadde bestemor og det blidet har tanta mi malt,og den stolen kjøpte jeg og min kjære på auksjon.............osv Også det å blande nytt og gammelt er flott syns jeg. Det som du fargeblyant skriver om en rød tråd er også viktig tror jeg.......at feks en farge tar seg igjen i flere av rommene.....jaja,morsomt er det med interiør ihvertfall. Ønsker alle ei god helg
Gjest Stjernedryss Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 Jeg synes et hjem der alle møblene er i samme stil er kjedelig, uansett om det er dyrt eller billig. Et interessant interiør består etter min mening av møbler i forskjellige stiler, der en eller annen rød tråd binder det hele sammen. Nå er jeg utdannet interiørkonsulent, så det er lett for meg å få til dette. Jeg har forståelse for at det ikke er like enkelt for alle, og at mange synes det er tryggest å kjøpe ei side i bohuskatalogen eller bruke en formue på designklassikere. Selv er jeg veldig opptatt av interiør, men helt lost når det gjelder klær og mote. Derfor kjøper jeg stort sett svarte klær, for å gjøre det enkelt for meg selv. Det kan være lurt å gjøre ting enklest mulig når en ikke har peiling. En annen ting som er interessant er jo at selv om du er interiørkonsulent så kan det godt hende at det finnes folk som ikke liker hjemmet ditt, men faktisk er fornøyd med sitt eget. Folk er forskjellige, også når det gjelder intervju, og det at man har en annen stil enn du har betyr ikke at man er usikker eller ikke har peiling, det kan like gjerne være at man rett og slett har ulik smak. Jeg synes det er finest med hjem hvor alt er i en stil, og hvor det er minst mulig støy, og håper å bli respektert for det uten å bli beskyldt for å være usikker eller å ikke ha peiling.
Gjest Gjest_Lillebille_* Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Jeg har tydeligvis falt helt av lasset hva angår uttrykket "harry".
Gjest den opprinnelige "Bambi&quo Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 Kunne ikke vært mer enig. Det verste eksempelet er Syver`n. Det er en grusomt stygg stol, som "alle" har. Jeg er ganske enig i mye av det som er skrevet i tråden. Man trenger bare å ta en titt på NIB-bloggene for å skjønne at svært mange har helt identisk innredning/interiør. For all del, folk må få innrede/kjøpe design møbler som de vil, men at så mange innreder på samme måte, viser mangel på fantasi! Men her blir man vel aldri enig!
Gjest Fargeblyant Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 En annen ting som er interessant er jo at selv om du er interiørkonsulent så kan det godt hende at det finnes folk som ikke liker hjemmet ditt, men faktisk er fornøyd med sitt eget. Folk er forskjellige, også når det gjelder intervju, og det at man har en annen stil enn du har betyr ikke at man er usikker eller ikke har peiling, det kan like gjerne være at man rett og slett har ulik smak. Jeg synes det er finest med hjem hvor alt er i en stil, og hvor det er minst mulig støy, og håper å bli respektert for det uten å bli beskyldt for å være usikker eller å ikke ha peiling. Selvfølgelig kan du ha peiling på interiør selvom du har et hjem der alt er i en stil. Akkurat som motebevisste kan trives best som svartkledd. Men jeg tror ikke dette gjelder flertallet. Min erfaring er at folk som "har kjøpt en utstilling fra Skeidar", er av typen som skifter ut interiøret ofte. Og da er det lett å tenke at de kanskje ikke greier å definere sin egen smak, og har kjøpt seg en stil. Hvorfor skulle de ellers gå så fort lei av interiøret?
Ciara Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Når jeg ser meg rundt er det mange som kjøper designklassikere......kanskje like mye for å vise andre; se hva vi har råd til da og vi har god smak...osv Eks er : charles/Eames stoler,Arne Jacobsens egg,o.l. For meg blir dette sååå lite personlig........og handler mer om menneskers usikkerhet og kanskje kompensasjon for annet i livet.........hva mener dere? Noe så kjedlig som å ha så like hjem da...........fysha meg. Må bare presisere at jeg ikke er misunnelig. Det er harry å kjøpe ting for å vise seg fram, men det er ikke harry å kjøpe akkurat de samme tingene hvis det er ting man liker. Det at det finnes mange like hjem her i landet skyldes vel så mye Ikea som Arne Jacobsen.
Gjest Illiya Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Jeg regner med at det er mange ulike grunner til at golk kjøper design-klassikere, men det er i alle fall et trygt valg når det gjelder smak. Ettersom det er stadfestet at designmøbler er god smak, så kan en kjøpe de uten å selv måtte definere sin egen smak eller egenart, en henger seg på det som allerede er definert som det. Folk som kjøper designmøbler er vel også opptatt av å skape et uttrykk ja, men hva vil de oppnå? At folk ser de har "god smak" og har råd til å kjøpe disse? At de skiller seg ut fra mengden, eller at de er med i en annen mengde? Det er ikke mye personlighet over møbler en kan se i ethvert interiørblad, en kan vel skape like mye personlighet med rett sammensetning av Skeidarmøbler, vil jeg tro.
Ciara Skrevet 7. mars 2009 #13 Skrevet 7. mars 2009 Hvorfor får jeg følelsen av at "designklassikere" oppfattes som en bestemt stil for mange her? Er dere klar over hvor mange forskjellige designklassikere som finnes? Variér ekstrem og Eames plastic side chair er begge designstoler, men stort mer forskjellige stoler skal man lete lenge etter. I tillegg finnes det designklassikere innen ALT til hjemmet, fra kjøkkenkraner til lamper, lyslykter, kjøleskap, sofaer og hyllesystemer. Eller er det bare noen få designere dere sikter til, rettere sagt Arne Jacobsen?
Gjest Stjernedryss Skrevet 7. mars 2009 #14 Skrevet 7. mars 2009 Min erfaring er at folk som "har kjøpt en utstilling fra Skeidar", er av typen som skifter ut interiøret ofte. Og da er det lett å tenke at de kanskje ikke greier å definere sin egen smak, og har kjøpt seg en stil. Hvorfor skulle de ellers gå så fort lei av interiøret? Det kan da like gjerne handle om rastløshet, oppfinnsomhet osv. De ene året er man helt gira på en stil, også plutselig to år senere har man fått for seg en annen stil og blitt helt hekta. Jeg trenger ikke å like det samme i dag som om to år, trist hvis det er sånn at man på et punkt i livet må definere sin egen smak for så å beholde denne resten av livet. Det er jo så mye forskjellig som er fint, dessuten er det sånn at forandring fryder.
Serina Skrevet 7. mars 2009 #15 Skrevet 7. mars 2009 Alle ting vi har rundt oss er designet av noen, og derfor blir alle sofaer "design-sofa", nettopp fordi de er designet av noen. Det er det samme hvem som er designeren, om du har utdannelse eller ei, om du er en død danske eller sitter i kina. Problemet med de møblene som vi alle tenker på når vi snakker om "design-klassikere" er at når de blir for "vanlige", for tilgjengelige, så mister de glansen sin. Det blir liksom ikke noe spesielt med de lenger. Og syveren (stolen altså) er der nå. Det er blitt solgt utrolig mange av disse stolene de siste årene. Hvor mange har ikke syvern-stoler, super-ellipsebord og en PH-lampe over? Jo, ganske mange. Og dermed har disse møblene mistet noe av glansen sin. Alle ting har sin tid, også møbler, og disse "design-klassikerne" kommer snart til å bli solgt i fleng på finn.no. Det har vært en trend å ha disse møblene nå, og de som lager trender har selvfølgelig funnet noe nytt som er "in".
Ciara Skrevet 7. mars 2009 #16 Skrevet 7. mars 2009 Og dermed har disse møblene mistet noe av glansen sin. Alle ting har sin tid, også møbler, og disse "design-klassikerne" kommer snart til å bli solgt i fleng på finn.no. Det har vært en trend å ha disse møblene nå, og de som lager trender har selvfølgelig funnet noe nytt som er "in". Jeg vil si "trendmøbler" og "designklassikere" er helt motsatte begreper. Riktignok kan klassikere få en oppblomstringsperiode hvor de er ekstra populære, men ellers kjennetegner jo begrepet "klassiker" at de har vært på moten i årevis allerede. Mange av klassikerne ble designet på 1950-tallet, og har blitt solgt siden da og kommer til å være populære framover også.
Gjest Ludovie Skrevet 7. mars 2009 #17 Skrevet 7. mars 2009 Jeg vil si "trendmøbler" og "designklassikere" er helt motsatte begreper. Riktignok kan klassikere få en oppblomstringsperiode hvor de er ekstra populære, men ellers kjennetegner jo begrepet "klassiker" at de har vært på moten i årevis allerede. Mange av klassikerne ble designet på 1950-tallet, og har blitt solgt siden da og kommer til å være populære framover også. Jeg er helt enig. Dessuten vil jeg si at folk som kjøper designklassikere fordi det er "trendy" eller "in" for så å skifte dem ut når de er "ut", ikke er i stand til å se kvaliteten i designklassikere. Det som gjør at enkelte møbler blir ansett for å være designklassikere er jo at de har en kvalitet i uttrykket som er varig, og som er til stede uavhengig av skiftende moter og trender.
Gjest Merete (harry) Skrevet 7. mars 2009 #18 Skrevet 7. mars 2009 Noen kjøper møbler som skal vare "livet ut" andre er mer motebevisste og bytter ut møblene sine etter som trendene snur. Jeg har kjøpt rimelige IKEA-møbler hele tiden, og har byttet de ut etterhvert som de ble stygge/skranglete eller etterhvert som jeg ble lei. Når jeg kjøper klassiske møbler som koster en del, er tanken at møblene holder seg uavhengig av trender og at de er av så god kvalitet og så god design at jeg ikke kommer til å føle trang til å bytte de ut. I mitt hjem er det PH5 lampe, Super-elipsebord og 8 sjuer-stoler, jeg bor i et veldig harry hjem, med andre ord. I motsetning til de som har seneste Skeidar/Bohus-kolleksjonen hjemme. Men for å redegjøre for mine harrye møbler: PH-lampen er genial, det er umulig å bli blendet og den gir et perfekt lys (syns jeg). Da jeg kjøpte den tenkte jeg at jeg aldri mer skal kjøpe lampe over kjøkkenbordet og at barna mine kommer til å krangle om å få arve den når den tid kommer. Hadde jeg hatt bedre råd og et annet hjem ville jeg hatt "kongle" istedenfor. Super-elipse bordet mitt: Jeg ville investere i et ordentlig bord og hadde egentlig sett meg ut et annet designbord (en dansk design-klassiker), men mannen min hadde forelsket seg i super-elipse, så da kompromiserte jeg og lot han få bordet han likte best. (over elipse-bordet har jeg en hvit prismekrone til kr 450,- skikkelig stilblanding mao) Sjuer-stolene: Vi har hatt uttallige IKEA-spisestuestoler/kjøkkenstoler. Nå var vi lei av stoler som må tightes med jevne mellomrom og ville kjøpe noen enkle, gode, holdbare som vi begge kunne like. Det er kanskje litt kjedelig at så mange har disse stolene, men jeg tenker at det bare viser at det faktisk er fine stoler som mange faller for. Hadde jeg hatt bedre råd er det andre design-stoler jeg kunne tenkt meg, samtidig så er sjuer-stolene så enkle og tidløse at jeg innbiller meg at jeg aldri kommer til å gå lei eller ønske å bytte dem ut. Vi har alltid likt ganske enkle møbler, så hadde vi ikke hatt disse sjuer-stolene, hadde vi hatt andre enkle stoler (fra IKEA eller lignende). Polstrede stoler har aldri vært aktuelt hos oss, uavhengig av design eller ikke.
Gjest anti7èrn Skrevet 7. mars 2009 #19 Skrevet 7. mars 2009 Noen kjøper møbler som skal vare "livet ut" andre er mer motebevisste og bytter ut møblene sine etter som trendene snur. Jeg har kjøpt rimelige IKEA-møbler hele tiden, og har byttet de ut etterhvert som de ble stygge/skranglete eller etterhvert som jeg ble lei. Når jeg kjøper klassiske møbler som koster en del, er tanken at møblene holder seg uavhengig av trender og at de er av så god kvalitet og så god design at jeg ikke kommer til å føle trang til å bytte de ut. I mitt hjem er det PH5 lampe, Super-elipsebord og 8 sjuer-stoler, jeg bor i et veldig harry hjem, med andre ord. I motsetning til de som har seneste Skeidar/Bohus-kolleksjonen hjemme. Men for å redegjøre for mine harrye møbler: PH-lampen er genial, det er umulig å bli blendet og den gir et perfekt lys (syns jeg). Da jeg kjøpte den tenkte jeg at jeg aldri mer skal kjøpe lampe over kjøkkenbordet og at barna mine kommer til å krangle om å få arve den når den tid kommer. Hadde jeg hatt bedre råd og et annet hjem ville jeg hatt "kongle" istedenfor. Super-elipse bordet mitt: Jeg ville investere i et ordentlig bord og hadde egentlig sett meg ut et annet designbord (en dansk design-klassiker), men mannen min hadde forelsket seg i super-elipse, så da kompromiserte jeg og lot han få bordet han likte best. (over elipse-bordet har jeg en hvit prismekrone til kr 450,- skikkelig stilblanding mao) Sjuer-stolene: Vi har hatt uttallige IKEA-spisestuestoler/kjøkkenstoler. Nå var vi lei av stoler som må tightes med jevne mellomrom og ville kjøpe noen enkle, gode, holdbare som vi begge kunne like. Det er kanskje litt kjedelig at så mange har disse stolene, men jeg tenker at det bare viser at det faktisk er fine stoler som mange faller for. Hadde jeg hatt bedre råd er det andre design-stoler jeg kunne tenkt meg, samtidig så er sjuer-stolene så enkle og tidløse at jeg innbiller meg at jeg aldri kommer til å gå lei eller ønske å bytte dem ut. Vi har alltid likt ganske enkle møbler, så hadde vi ikke hatt disse sjuer-stolene, hadde vi hatt andre enkle stoler (fra IKEA eller lignende). Polstrede stoler har aldri vært aktuelt hos oss, uavhengig av design eller ikke. Heisann Et viktig poeng her er jo at jeg tror at mannen din sikkert hadde lyst på det slipsebordet nettopp fordi det er kjent,og det blir som et statussymbol,vise hvor god råd dere har,se vi følger med og er interessert i interiør......osv. FIns vel andre lamper også som ikke blender en,ikke bare den ph5 lampen??
Gjest Ludovie Skrevet 7. mars 2009 #20 Skrevet 7. mars 2009 Heisann Et viktig poeng her er jo at jeg tror at mannen din sikkert hadde lyst på det slipsebordet nettopp fordi det er kjent,og det blir som et statussymbol,vise hvor god råd dere har,se vi følger med og er interessert i interiør......osv. FIns vel andre lamper også som ikke blender en,ikke bare den ph5 lampen?? Hjelpes. For det første synes jeg at det er ganske så interessant at det går an å engasjere seg mot 7'ern. Velvel, deg om det. Hvis jeg selv skulle mobilisert tilstrekkelig energi til å engasjere meg mot et enkelt møbel, ville jeg imidlertid valgt noe helt annet, muligens noe fra Ikea eller Bohus. Det finnes helt sikkert folk som kjøper designmøbler fordi det er status i enkelte miljøer. Men spiller det noen rolle? Det betyr dessuten uansett ikke at disse møblene ikke har kvalitet eller at det ikke finnes folk som kjøper dem fordi de liker god design.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå