Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen gitarister her som har noen råd å komme med i forbindelse med førstegangskjøp?

Skrevet

Mange musikkforretninger har diverse gitarpakker som inneholder forsterker og gjerne også en jack. Det kan være lurt å sjekke ut ulike pakketilbud så du får oversikt over hva du har å velge mellom i prisklassen du tenker på.

Hvis du er nybegynner lønner det seg å tenke ut hva du har tenkt å bruke gitaren til. De fleste har ikke behov for stort mer enn en enkel gitar, gjerne en kopi av de dyre klassikerne (for eksempel en Epiphone Les Paul i stedet for en Gibson Les Paul), og en liten øvingsforsterker. Du burde også gå til en gitarsjappe og rett og slett prøve ut forskjellige modeller. Du får raskt en følelse av gitarene, og kommer til å trives mer med en gitar du føler deg komfortabel med enn en som bare ser kul ut.

Dette er kanskje ganske åpenbare tips, men likevel kjekt å tenke gjennom før et kjøp!

Skrevet (endret)

Jeg har sett litt på de pakkene, spesielt Squire har en del sånne. Jeg blir riktignok litt skeptisk til prisen. Det jeg tenkte var en Squire Affinity Strat HSS og Roland Micro Cube. Problemet er jo at jeg ikke har noe følelse av hva slags lyd jeg liker, da jeg kun har spilt klassisk.. Men den her ser ihvertfall kul ut, da: Squire ;)

Forøvrig forstår jeg ikke helt forskjellen på HSS-modellene og de uten heller, men de jeg har snakket med i butikkene trodde jeg ville bli mer fornøyd med en med HSS fordi jeg ville spilt mest metall/rock og lignende.. Ikke vet jeg!

Endret av Morgause
Gjest El gitarra
Skrevet

HSS refererer til pickupene. Den næmest stolen er en humbucker (H), de to andre er single-coil (S). En humbucker er to single-coils som er koblet mot hverandre slik at de kan ha høyere output uten at det blir susing eller at lyden "sprekker" når du spiller med forvrengning. Jo tyngre mysikk du har tenkt å spille, jo mer aktuelt med humbuckere. Straten har oppgrinnelig tre single-coils, men det er gjerne når du bruker pickupen nærmest stolen at du ønsker deg mer punch, så det designet funker fint.

Hva angår lyd, så lærer du med tiden å kjenne igjen forskjellige gitarer når du hører de. Straten er ganske gjenkjennelig og brukes mye innen blues og rock. Hør litt på Pink Floyd f. eks. Soloen på Another Brick in the Wall pt. 2 er veldig karakteristisk for hva man kan få ut av en strat. Jimmy Page i Led Zeppelin brukte Les Paul. Hvis du hører litt på dem vil du legge merke til at gitarlyden er sintere, hardere og varmere.

Dette med varme i lyden har noe med treverk å gjøre. Jo tyngre treverk jo varmere lyd, og Les Paulen er laget av mahogny. Husker ikke hva straten er laget av, men det er lettere. Hvor hard lyden er kommer mye av pickupene. Det er forkjell på single-coils og det er forskjell på humbuckere.

Squier har jeg aldri prøvd, men såvidt jeg vet skal de være bra prisen tatt i betraktning. Squier eies av Fender, og det er en kjent sak, så de har et visst kvalitetskrav å ivareta.

Stratocaster er uansett en god allroundgitar. For å nevne noen så har den blitt brukt/brukes mye av David Gilmour (allerede nevnt), Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, Bryan Adams, Ritchie Blackmore, Eric Clapton, Yngwie Malmsteen og Mark Knopfler. Mao straten svært allsidig. Det samme gjelder forsåvidt Les Paul.

Nå har forsterkeren også en god del å si for lyden. Imidlertid er det gitaren som bestemmer mesteparten av karakteristikken i lyden.

En annen ting du bør vurdere er hvordan gitaren føles å spille på. En elgitar har smalere, tykkere og rundere hals enn en klassisk. Dette er en vanesak, men etter å ha spilt en Ibanez RG (som har tynnere, flatere og bredere hals en gjennomsnittet for elgitarer) i noen år, så har jeg merket at jeg liker mye bedre å spille på den enn på en strat, f.eks. Jeg klarer å være mer presis og kjappere og lager færre ulyder når gripebrettet er mindre trangt og halsen er mindre klumpete å ta i. Igjen er dette noe man kan venne seg til. Yngwie Malmsteen bruker strat, og fyren har jo ingen problemer med å stokke fingrene riktig.

Det med hva du foretrekker må du egentlig finne ut av etterhvert. Å starte med en klassiker-kopi er iallefall et godt tips.

Ellers kan det være et triks å ta med deg noen som har spilt elgitar en stund for å kvalitetssikre det du har tenkt å kjøpe. Eller du kan sjekke youtube for tips om ting du børe se etter, f.eks. om halsen krummer mer/midre enn den bør gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...