Gå til innhold

Rosa for homser, blått for menn?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Da damene dro" viser hvordan mennene klarer seg uten damene-fint synes jeg!

Jeg ble dog sjokka da jeg så en av fedrene dra med sin 3(?)årige sønn på klesbutikken for å kjøpe klær. Gutten sto og så og tok på noen rosa klær, og da fikk han høre fra faren at det var jenteklær og at han skulle ikke ha på seg noe rosa, nei. For han var jo ikke en sånn gutt og repeterte at rosa er for jenter. Så fortvilende for faren da å se at sønnen liker rosa...Nå kjenner jeg flere gutter som liker rosa, men de får høre i barnehagen at gutter ikke kan like rosa-for rosa er for jenter. Gutter skal jo ha blått!

Jeg har en liten babygutt og jeg syntes det var veldig vanskelig selv å kjøpe rosa klær til han-derfor ble det lilla, beige og Lindex retro-baby klær(masse mønstre og farger a la 70 tallet) Men i butikken her om dagen kjøpte jeg en rosa kattebamse til han og rosa smokker!

Idag, på trilletreff med andre mødre, fikk jeg reaksjonen:

Har han rosa smokk?!?!

Ja, tenke seg til, han har rosa smokk. Hva er så galt med dette? Hva er så fælt med at gutter har rosa leker og rosa smokker? Hvorfor er det så vanskelig å kjøpe rosa klær til en gutt, men helt ok å kjøpe feks bodyer med armymønster? (Da får jeg assosiasjonen drap og vold)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var teit sagt av han pappaen. Selvfølgelig skal gutter få gå med rosa!

Men når det kommer til babyer, så blir det jo litt brukt kleskoder for at andre skal skjønne hvilket kjønn babyen har kanskje? Jeg hadde ihvertfall automatisk tenkt at babyen var en jente hvis den hadde hatt på seg rosa klær, jeg klarer ikke se forskjell på ansiktene deres!

Skrevet

ok, det er greit at det er vanskelig å se forskjell-men sønnen min ser veldig ut som en gutt og reaksjonen på den rosa smokken var rett og slett fordi den var rosa? hvorfor er det så vanskelig for noen dette her?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og jeg får litt fnatt når jeg ser at foreldre kler opp barna sine i "baby-blå" og "baby-rosa"... "Har vi ikke kommet lenger?" tenker jeg da. Selv ønsket jeg meg transformersfigurer da jeg var liten, men jeg turde ikke å si at jeg ønsket meg det, for det var jo en gutteleke...

Gjest Kavring
Skrevet

Dette henger vel igjen fra "gamledager". Vi har lært fra vi er små at rosa hører jentene til, mens blå er for gutta. Dette gjelder jo også barbie/dukker og biler. Kanskje det har noe med holdningene til foreldrene å gjøre også? Så jeg syns det er bare bra at du lar veslegutten din bruke rosa smokk!

Kanskje jeg skal kjøpe rosa sparkebukse til bebisen til venninna mi, om det blir en gutt ;)

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt rosa klær til min gutt, rett og slett fordi de oftest har et "jentesnitt", altså blonder, volanger osv. Har enda til gode å finne rosa gutteklær i butikken, bortsett fra en finskjorte jeg kom over på en butikk. Den var lys rosa og veldig stilig.

Nå kjøper jeg lite blå klær til ham, holder meg stort sett til grønt, orange, brunt, rødt osv. De blå klærne han har er det stort sett andre som har kjøpt.

For ett år siden, da han var baby, hadde jeg en rød ulldress til ham som jeg syns var veldig fin, og opplevde at mange trodde han var jente fordi han hadde på seg røde klær. Det var litt drøyt.

Men jeg ser du trekker frem Husøya her. Med den tradisjonelle kjønnsrolledelingen de tydeligvis har i dagliglivet der kan man nesten ikke forvente annet enn at de mener blått er for gutter og rosa for jenter.

Skrevet

H&M har ofte T-skjorter, skjorter og gensre i rosa til gutter. Gutten min er blitt såpass stor nå at han får helt fnatt av det han anser som jenteting. Jeg har ingen problemer med at gutter har rosa på, men jeg tror pappan her i huset ikke hadde likt det.

Gjest Grafica
Skrevet

Lillebror på 12 har de siste to årene hatt rosa som yndligsfarge og er ikke redd for å si det. Jeg er stolt! (og nei, han er nok ikke homofil :roll: ) Jeg så et innslag på nyhetene her om dagen om at kjønnsrollene har aldri vært mer markert delt enn nå blant barn..

Skrevet

Grafica, når han er tolv år så vet man enda ikke helt om han er homo da? Er ikke det slikt som trer frem ved femten seksten årsalder?

Gjest Grafica
Skrevet

Fordi han begynte å like rosa etter at jeg ble samboeren min, når han forstod at man kunne være "voksen mann" (en attenåring er voksen for en tiåring) og gå med rosa og være kul.

Gjest Innnnfaam
Skrevet

Han hørtes allikevel litt homo ut. Pass godt på ham, så han ikke blir den nye Staff.

Gjest Gjest_enig_*
Skrevet

Jeg så også den episoden og ble veldig lei meg. Men samfunnet har gått veldig tilbake på dette her. Kjønsskiller altså. Det er langt ifra bare barn, vi har jo kjønnsdelte produkter til langt oppi tenårene. Ja, også for voksne. Her om dagen skulle jeg skjøpe meg slalomstøver, og jaggu meg så var det ikke slik at de fleste damemodellene hadde litt rosa og rødt i seg, mens motsående herremodeller hadde blå og grå. Greit nok noen barn i visse faser er litt opptatt av dette, men hadde disse barna blitt møtt med holdninger om at dette ikke har noe å si, så hadde barna lagt fra seg slike oppfatninger ganske kjapt.

Jeg forstår simpelt hen ikke dette med farge=kjønn. Søsteren min hadde på datteren sin (7 mnd.) en blå kjole, ja en kjole og nesten ALLE kommenterte gutten hennes(niesen min). Det var helt hårreisende.. Men det går nå mer enn bare å kategorisere farger også. I klesbutikken for en måned siden så så jeg en familie på handletur. Fikk tydelig med meg at datteren deres (ca fem år) skulle ha seg en ny bukse og ny genser. Datteren fant en spidermangenser og hun holdt på å gjøre på seg fordi hun syntes den var SÅÅÅ tøff. Men det fikk hun ikke. Mor og far var både råflau og senere direkte forbanna da de forstod datteren deres virkelig, virkelig hadde lyst på spidermangenseren. Feil dongeribukse valgte jenta også, for den var litt guttete. Det endte selvfølgelig etter en høylytt og lang familikrangel (mor/far mot datter) at de kjøpte jenta en dongeribuske med røde blomster og en "matchende" rosa genser. Det mest triste var alle de andre foreldrene som uttrykte dyp forståelse for foreldrenes tvil. Har selvfølgelig også opplevd å høre foreldres/fedres fortvilelse over gutter som kikker på dukker i lekeforetninger...

Gjest Gjest
Skrevet
Grafica, når han er tolv år så vet man enda ikke helt om han er homo da? Er ikke det slikt som trer frem ved femten seksten årsalder?

Mange homofile vet at de er det fra de er små barn.

Gjest Grafica
Skrevet
Han hørtes allikevel litt homo ut. Pass godt på ham, så han ikke blir den nye Staff.

Så fint at du stempler han som homo utifra at han liker en farge :ler: Uten å vite at han elsker alle typiske "gutteting" som alle andre 12-åringer, somfotball, bilspill, jagerfly og spiderman ;) Hjelpes... Du er en sånn som kommer til å oppdra døtre som små rosaprinsesser og sønner som tøffe småkarer som MÅ elske fotball og sjørøvere.

Skrevet

Men hvordan forventer dere at folk skal kunne se kjønnet på barnet deres hvis de ikke går i kleskoder? Hvis dere bryr dere om folk skal skjønne om de er gutt eller jente da.... I og med at det virker som om mange mødre blir fornærmet, om vi andre ikke ser det på babyene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...