Gjest Langsyne Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Er det noen flinke hundeeiere her som har noen gode råd til hvordan man kan lære hunden til å ikke hoppe på folk? Noen som vet hvorfor de gjør det, egentlig?
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Er det noen flinke hundeeiere her som har noen gode råd til hvordan man kan lære hunden til å ikke hoppe på folk? Noen som vet hvorfor de gjør det, egentlig? det er jo litt koselig også da selvom det kanskje ikke er det for alle?
lovenemo Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 det er jo litt koselig også da selvom det kanskje ikke er det for alle? Hva i all verden er koselig med å bli hoppa ned av ei bikkje?
Store My Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Er det noen flinke hundeeiere her som har noen gode råd til hvordan man kan lære hunden til å ikke hoppe på folk? Noen som vet hvorfor de gjør det, egentlig? Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg har lest det i Fra valp til voksen hund av Åsa Ahlbom (s.190-194), så jeg har ikke noe garanti for at det virker. men jeg kan jo likevel dele det med deg. Hun skriver at man skal møte valpen(det går sikkert an å lære dette til eldre hunder også, men det er nok vanskeligere) på deres nivå, det vil si at man skal sette seg ned på huk eller løfte den opp. man skal også be besøkende gjøre det samme. dersom valpen er for ivrig kan man snu ansiktet vekk og overse dem til de står rolig på gulvet. det er viktig å forholde seg rolig. dersom du har en hund som liker å bære ting i munnen kan det hjelpe å la hunden bære noe når den hilser. dersom hunden allerede har rukket å sette labbene på deg tar du et raskt skritt bakover. det står litt mer om det i boka, men det var hovedpunktene.
lovenemo Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Er det noen flinke hundeeiere her som har noen gode råd til hvordan man kan lære hunden til å ikke hoppe på folk? Noen som vet hvorfor de gjør det, egentlig? Sannsynligvis gjør hunden det for å få kontakt, tenker jeg. Gi beskjed til de dere møter på tur, som kommer hjem til dere osv om å snu ryggen til bikkja når den hopper opp, og ignorer den til den sitter stille. Når den er rolig, så kan de ta kontakt med hunden og hilse på. Det er også en fordel dersom personen(e) kanskje setter seg ned på huk og kommer mer på hunden sitt nivå og dermed ikke ønsker å hoppe opp for å oppnå kontakt.
teebie Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Er det noen flinke hundeeiere her som har noen gode råd til hvordan man kan lære hunden til å ikke hoppe på folk? Noen som vet hvorfor de gjør det, egentlig? Hunden gjør dette fordi den vil ha kontakt. Jo mer en person avviser hunden, jo mer vil hunden ha kontakt, fordi personen da fremstår som en leder i flokken. Det beste man kan gjøre når man møter hunder, er å sette seg ned, slik at man kommer ned på hundens nivå. I tillegg er det nok best å oppforde hunden til ikke å hoppe, ved å si "rolig" e.l. når noen kommer bort, og rose hunden når den er flink.
Gjest Elastica Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Begge våre hunder har hoppet opp på folk. Den ene fikk som to-åring, og han hoppet opp på alle. Den forrige eieren lot ham gjøre det. Den andre gjorde det som valp. De er avvendt nå, og med den vi fikk som to-åring tok det bare et par dager. Metoden vi bruker er å snu oss brått rundt når han hoppet. Da sluttet han med en gang. Det vil si ingen respons overhodet ved hopping. Ellers brukte vi (ubevisst) metoden til ovennevnte ved opptrening av valpen. All kos foregikk nede hos ham, all hopping ble ignorert, også ved at vi snudde oss. Fungerte veldig fint.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Si "NEI!" høyt og i en negativ tone, og napp i båndet hvis du er ute og holder den i bånd. Ikke la noen snakke til den eller gi den oppmerksomhet hvis den hopper. Lær den heller til å hoppe på kommando, så vet den når det er greit å hoppe og ikke. Vi hadde en hund i familien som aldri hoppet uten å "spørre om lov" først, og den bjeffet også bare hvis den virkelig måtte (hvis den følte seg angrepet av andre hunder eller hadde satt seg fast). Hundene hopper for å komme opp til ansiktet og hilse på, de vil gjerne slikke oss i ansiktet for å innynde seg og vise at de er underlegne. Selv om jeg har hatt hund selv og ikke er redd for hunder liker jeg ikke at hunder hopper på meg, særlig hvis de har møkkete labber. For dem som er redde for hunder er det helt skrekken å bli hoppet på, det føles som et angrep. :-P
Tinelise Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Jeg lærte min kommandoen for å hoppe opp og siden kommandoen for å ikke gjøre det og selvfølgelig "bli". Fungerer ganske greit egentlig, men han sitter og tripper som et uvær mens han piper og ber om å få hoppe opp og hilse på da Ikke alltid han klarer å styre seg :gjeiper: Men jeg har liksom aldri tenkt over om dette har lært han å ikke hoppe opp da.. Kan jo være han ville gjort det på andre likevel dersom han hadde et ønske om det. Det har han bare til folk han er overlykkelig for å se nemlig Spørs om samme teknikk fungerer om du kommanderer han til å sitte og bli helt til han har roet seg.
lovenemo Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 For dem som er redde for hunder er det helt skrekken å bli hoppet på, det føles som et angrep. :-P Og det er faktisk nok til at en hund kan kreves avlivet, så det er noe å tenke på for de som lar hunden sin hoppe på alt og alle
Gjest Langsyne Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 det er jo litt koselig også da selvom det kanskje ikke er det for alle? Ja, jeg synes det er koselig. Men han kommer til å bli en ganske stor hund etterhvert, og han blir så ivrig at han skraper opp ansiktet med labbene Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg har lest det i Fra valp til voksen hund av Åsa Ahlbom (s.190-194), så jeg har ikke noe garanti for at det virker. men jeg kan jo likevel dele det med deg. Hun skriver at man skal møte valpen(det går sikkert an å lære dette til eldre hunder også, men det er nok vanskeligere) på deres nivå, det vil si at man skal sette seg ned på huk eller løfte den opp. man skal også be besøkende gjøre det samme. dersom valpen er for ivrig kan man snu ansiktet vekk og overse dem til de står rolig på gulvet. det er viktig å forholde seg rolig. dersom du har en hund som liker å bære ting i munnen kan det hjelpe å la hunden bære noe når den hilser. dersom hunden allerede har rukket å sette labbene på deg tar du et raskt skritt bakover. det står litt mer om det i boka, men det var hovedpunktene. Det er ikke min hund, men det er en som jeg passer mange ganger i uka. Og siden det ikke er min hund, føler jeg at jeg må oppdra han slik eierne sier at jeg skal for å ikke skape forvirring. De er ganske flinke, men dette med hoppinga har de blitt litt fortvila på. Har forsøkt mange ting, og jeg pleier å sette meg ned til nivået hans når han gjør det. Men det funker ikke, he he. Da ender jeg opp med å ha han hallveis oppå ryggen min Sannsynligvis gjør hunden det for å få kontakt, tenker jeg. Gi beskjed til de dere møter på tur, som kommer hjem til dere osv om å snu ryggen til bikkja når den hopper opp, og ignorer den til den sitter stille. Når den er rolig, så kan de ta kontakt med hunden og hilse på. Det er også en fordel dersom personen(e) kanskje setter seg ned på huk og kommer mer på hunden sitt nivå og dermed ikke ønsker å hoppe opp for å oppnå kontakt. Å snu ryggen til og ikke oppmuntre hunden til kontakt før den er rolig, skal jeg forsøke neste gang. Hunden gjør dette fordi den vil ha kontakt. Jo mer en person avviser hunden, jo mer vil hunden ha kontakt, fordi personen da fremstår som en leder i flokken. Det beste man kan gjøre når man møter hunder, er å sette seg ned, slik at man kommer ned på hundens nivå. I tillegg er det nok best å oppforde hunden til ikke å hoppe, ved å si "rolig" e.l. når noen kommer bort, og rose hunden når den er flink. Begge våre hunder har hoppet opp på folk. Den ene fikk som to-åring, og han hoppet opp på alle. Den forrige eieren lot ham gjøre det. Den andre gjorde det som valp. De er avvendt nå, og med den vi fikk som to-åring tok det bare et par dager. Metoden vi bruker er å snu oss brått rundt når han hoppet. Da sluttet han med en gang. Det vil si ingen respons overhodet ved hopping. Ellers brukte vi (ubevisst) metoden til ovennevnte ved opptrening av valpen. All kos foregikk nede hos ham, all hopping ble ignorert, også ved at vi snudde oss. Fungerte veldig fint. Er litt vanskelig når det ikke er min hund, men da jeg var der på onsdag hadde de fått et råd om å trø hunden på bakbena. Dette var de litt skeptiske til, og det kan man jo si at jeg også er. Hunden får ikke vondt, for man gjør det ikke hardt. Men de kunne jo tenkt seg en annen metode. Skal dit igjen i morgen.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 Å tråkke hunden på bakbeina og å sette ut kneet sånn at hunden får kneet i brystet når den hopper o.l er gammeldagse metoder, som bare fører til at hunden får vondt. Veldig unødvendig å bruke når det finnes andre, "snillere" metoder. Jeg er litt for den der "overse ved uønsket oppførsel- metoden", hvis den hopper blir den oversett, men når den derimot tar hintet og roer seg, evt setter seg ned, da kan den få oppmerksomhet (gjerne med en gang, slik at det blir en slags belønning, og den skjønner sammenhengen). Bruker det på vår valp på 8 mnd som ofte blir litt overivrig. Når han skjønner at han går over grensa (dvs. vi snur oss bort og blir litt strenge i holdningen) så setter han seg og venter... Her har vi også brukt det når det gjelder sofaen. han får lov til å ha forbeina oppe i sofaen hvis det bare er for å kose, og være rolig. Hvis han da begynner å leke-bite og tulle, blir han kommandert ned. Nå er han rolig hver gang han er i sofaen...
Gjest Langsyne Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Jeg ble jo litt klokere nå, hvertfall får jeg mer en følelse av at det trengs tålmodighet og at det ikke finnes noen nøyaktig vidunderkur. Å sette seg ned på hundens nivå, ikke gi han oppmerksomhet når han hopper men snu ryggen til, og rose å oppmuntre når han er rolig kreves litt disiplin og tålmodighet, men det er vel det som funker i lengda. Har forsøkt å få han til å sitte hver gang han hopper, og det er han rørende flink til. Når man roser han da, blir han så ivrig igjen at han må hoppe opp igjen:D Men han er jo bare valpen. Tror eierne blir glade for at de har gjort det på rett måte hittils og ikke skal trø han på bakbena. Takk for svar Endret 5. mars 2009 av Langsyne
Gjest Elastica Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 Jeg ville heller aldri tråkket ham på bakbeina. For øvrig er det overraskende hvor fort det går å venne de av med ting ved bruk av ignoreringsmetoden.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 Det er da ikke du som skal oppdra andres hunder? Er så leit at andre skal stikke nesa si opp i andres oppdragelse og blande seg. Eierne til denne hunden finner da sikkert en løsning selv.
lovenemo Skrevet 5. mars 2009 #16 Skrevet 5. mars 2009 Man trenger ikke å påføre et så sterk fysisk ubehag som å tråkke på hunden eller skyte kneet i brystkassa for å få slutt på hoppinga, fatter ikke at folk gjør det fremdeles Er man tålmodig og konsekvent kan man oppnå det mest utrolige med hundene Hehe.. Lykke til ihvertfall! Tror ikke det vil ta så lang tid før hunden skjønner at det lønner seg å sitte eller stå i ro, der er jo da den får kos og oppmerksomhet
Gjest Langsyne Skrevet 5. mars 2009 #17 Skrevet 5. mars 2009 Det er da ikke du som skal oppdra andres hunder? Er så leit at andre skal stikke nesa si opp i andres oppdragelse og blande seg. Eierne til denne hunden finner da sikkert en løsning selv. Nei. Det er jo som jeg sier: Jeg vil ikke forvirre hunden og gjøre noe annet enn hva eierne gjør. Men når jeg passer hunden såpass ofte, må den respektere meg også. Jeg må også legge til at jeg ikke hadde passet en hund om jeg hadde blitt tvunget til gal behandling som går i mot alle mine syn på hvordan man skal behandle et dyr.
Vulpes Skrevet 5. mars 2009 #18 Skrevet 5. mars 2009 Metoden med å snu ryggen til er veldig god. Kan så klart ikke garantere at metoden vil fungere på alle hunder, men den vil funke for veldig mange Men man må være så konsekvent som overhodet mulig. Hopper hunden, snur man seg med ryggen til, og blir stående der uten å gi hunden noen form for oppmerksomhet inntil den slutter å hoppe. Da snur man seg mot hunden igjen. Så bil den nok begynne å hoppe på nytt, og da repeterer man regla. Jeg gjorde dette med nabohunden, en vilter og understimulert ung labradortispe. Fungerte som bare det, men krevde tålmodighet. Det ble ingen varig løsning da, ettersom eierne ikke fulgte det opp. Men det var en deilig følelse å gå på tur med henne etter at vi hadde trent, og oppleve at hun kunne løpe ivrig bort til moren min og hilse på uten å hoppe. Mamma var sjokkert :gjeiper:
Honesty Skrevet 5. mars 2009 #19 Skrevet 5. mars 2009 Vi har gjennomført metoden med å snu oss bort helt fra hunden var liten, og nå hopper han ikke opp annet enn på oppfordring. Derimot skulle jeg ønske det fantes en like effektiv metode mot piiiiiiiiiiiiiping (type: ultralyd), for der fungerer ikke ignoreringstrikset, og er vi riktig "heldige" kan han holde det gående i lange perioder om gangen. Jeg snakker ikke nå om piping fordi han vil noe åpenbart, men helt ut av det blå. Ignorering er forsøkt, strenge "nei" er forsøkt, men ingenting hjelper. Men det er nok litt raseavhengig, også. Han bjeffer for eksempel så godt som aldri.
Vulpes Skrevet 5. mars 2009 #20 Skrevet 5. mars 2009 Vi har gjennomført metoden med å snu oss bort helt fra hunden var liten, og nå hopper han ikke opp annet enn på oppfordring. Derimot skulle jeg ønske det fantes en like effektiv metode mot piiiiiiiiiiiiiping (type: ultralyd), for der fungerer ikke ignoreringstrikset, og er vi riktig "heldige" kan han holde det gående i lange perioder om gangen. Jeg snakker ikke nå om piping fordi han vil noe åpenbart, men helt ut av det blå. Ignorering er forsøkt, strenge "nei" er forsøkt, men ingenting hjelper. Men det er nok litt raseavhengig, også. Han bjeffer for eksempel så godt som aldri. Æsj, så irriterende da gitt... Hvilken rase er han?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå