Gå til innhold

Redd

Anbefalte innlegg

Dette er til dere som tror på at vi har levd før,og at vi blir født på nytt etter døden.

Tror dere at det vi er redde for i dette livet,kan komme av ting som har skjedd i tidligere liv?

Jeg er f.eks. VELDIG redd for flammer og eksplosjoner,selv om jeg ikke har opplevd noen grunn til å være så redd for det,kan dette være et resultat av at jeg opplevde noe traumatisk som innvolverer disse tingene i et av mine tidligere liv?

(Jeg vet det er normale ting og være redd for,pga. det er farligge ting i seg selv,men :sjenert: )

Dette er bare noe jeg kom til å tenke på,sikkert teit,men håper noen forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Å være redd flammer, hvertfall eksplosjoner, om man tror på tidligere liv eller ei, er helt normalt. Naturlig reaksjon. Hadde du derimot hatt en stor frykt for..fargen blå for eksempel, uten noe grunn...så kunne det vært noe å diskutere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_C_*
Dette er til dere som tror på at vi har levd før,og at vi blir født på nytt etter døden.

Tror dere at det vi er redde for i dette livet,kan komme av ting som har skjedd i tidligere liv?

Jeg er f.eks. VELDIG redd for flammer og eksplosjoner,selv om jeg ikke har opplevd noen grunn til å være så redd for det,kan dette være et resultat av at jeg opplevde noe traumatisk som innvolverer disse tingene i et av mine tidligere liv?

(Jeg vet det er normale ting og være redd for,pga. det er farligge ting i seg selv,men :sjenert: )

Dette er bare noe jeg kom til å tenke på,sikkert teit,men håper noen forstår hva jeg mener :)

Jeg tror det kan være masse årsaker til ubegrunnede redsler. Når det gjelder flammer og eksplosjoner er jo dette heller ikke veldig ubegrunnet. Jeg har tidligere vært livredd en hel haug ting, som ikke kan forklares med noe jeg har opplevd selv i dette livet. Det kan derimot være ytre påvirkninger som gjør at vi blir redde film, tv, diverse skrekkscenarioer, som ikke er selvopplevd, men kan likevel oppleves meget skremmende. Dessuten kan det være ting vi bare er redd for, rett og slett, fordi de er skumle, farlige og det forstår vi, og noe av dette er mer skremmende for oss enn annet. For deg er det eksplosjoner. Andre ting er ikke nødvendigvis farlige, men man får fobier for det, uten at man forstår hvorfor, men uten at det nødvendigvis ligger noen mystiske greier (som erfaringer fra tidligere liv) bak . Jeg feks. er livredd småkryp. At det skyldes at jeg ble drept av en giftig edderkopp i et tidligere liv er lite trolig, og dessuten var jeg slett ikke like redd småkryp da jeg var barn.

Dersom vi har levd flere ganger kan erfaringer i tidligere liv forklare redsler og fobier i noen tilfeller, men stort sett tror jeg at det er årsaker betinget i dette livet, selv om vi ikke alltid er årsakene bevisst. Dette er bare det jeg tror da.

Når det er sagt, jeg har satt meg masse inn i reinkarnasjon, lest haugevis av artikler, bøker og rapporter fra begge hold, altså de som avviser, og de som tror. Og for å si det sånn, jeg begynner å tro på (og jeg har vært skeptisk!) at vi har en sjel som forlater kroppen når vi dør, og vi kommer så "hjem", og kan velge å etter hvert reinkarnere i en ny kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg tror det kan hende at vi er redd saker og ting som har skjedd, men som vi ikke husker eller som ligger i underbevisstheten. Jeg får for eksempel en ekkel følelse når jeg ser menn med èt spesielt utseende. Jeg liker dem bare ikke. For de som tror på at man har levd før er det jo kanskje en naturlig tanke at irrasjonell frykt er på grunn av noe som skjedde i et tidligere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at en uheldig opplevelse i barndommen var en langt sterkere kandidat enn det å ha blitt traumatisert i et tidligere liv.

Det skal ikke all verdens barndomstraumer til for å utvikle en irrasjonell frykt som går langt utenpå det opprinnelige traumet.

Og det er ikke spesielt irrasjonelt å være redd for flammer og eksplosjoner. Begge deler er farlige, og det snakkes mye om hvor farlig åpen ild kan være. REsultatene av uforsiktig omgang med brennbare ting og eksplosiver har alle opplevde, enten gjennom egne opplevelser eller gjennom media. Jeg tror ikke dette behøver å være mer komplisert enn andre irrasjonelle eller overdrevne redsler. Ockhams barberkniv-prinsippet- tilsier at opplevelser i tidligere liv, er en lite sannsynlig forklaring på TS`s redsel for flammer og eksplosjoner.

Dersom TS forsøker regresjonsterapi for å finne ut av om dette skyldes noe som har skjedd i et tidligere liv, får hun det helt sikkert bekreftet. Men det tror jeg handler mer om at hun allerede leker med tanken, og helt sikkert har noen ideer om hva slags liv det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regresjonsterapi kan hjelpe en til å finne ut ting fra dette liv også, Mann42. Jeg har irriasjonell frykt for det ene og det andre, men jeg tror vel ikke dette dreier seg om at jeg har opplevd noe i et annet liv.

Frykt overføres også ofte fra foreldre, hvis f.eks mamma har opplevd noe som barn som har gitt en frykt, så kan disse følelsene overføres til barnet.

Jeg har ihvertfall mer tro på en slik teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...