Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vil ikke ha noe informasjon om meg selv liggende på nett. Hvordan sletter jeg informasjon fra skatte etaten, bolig adresse på gule sider osv , alt skal vekk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Gjest
Skrevet
"What happens on the Internet, stays on the Internet".

Du kan selvsagt ta kontakt med hver enkelt side eller tjeneste som inneholder informasjon om deg og be dem fjerne den, men husk på at dette nå uansett er spredd over alle hauger. Blant annet er det indeksert og lagret av stort sett alle søkemotorer på webben.

Ønsker deg likevel lykke til med prosjektet ;-)

Halloen de..finnes jo lover mot slikt, jeg vil ikke at absolutt alle kan spore informasjon om meg;)

Skrevet
Halloen de..finnes jo lover mot slikt, jeg vil ikke at absolutt alle kan spore informasjon om meg;)

Da får du se det som en viktig livserfaring; Det er ikke det samme å ha rett, som å få rett.

Gjest Gjest
Skrevet
Da får du se det som en viktig livserfaring; Det er ikke det samme å ha rett, som å få rett.

Det var da voldsomt, heheh :fnise:

Mitt liv, jeg bestemmer over det, når jeg ikke vil ha en face book profil eller nummeret mitt på gule sider skal eg ha det vekk, basta.

Skrevet

Fra gule sider forsvinner du etter å ha varslet teleoperatøren om at du ikke ønsker å stå i telefonkatalogen, jeg som chesskunde kan gjøre dette selv på nettsiden, andre operatører kan ha andre metoder. Regn med kanskje noen måneder før alle nummertjenestene har vasket listene sine.

Facebook kan du melde deg ut av, men siden de ikke er underlagt norsk lov har de anledning til å beholde det de gidder av informasjon om deg. Det samme gjelder forsåvidt de fleste nettjenester som ikke spesifikt er norske.

Skattelisten skal du ha svært gode grunner til å unngå, frem til staten eventuelt bestemmer for å fjerne alles tilgang. Enkleste er kanskje å flytte utenlands lenge nok til at skatteetaten slipper taket, det tipper jeg kan ta 3-5 år hvis du gjør alt riktig.

Gjest Gjest
Skrevet
Fra gule sider forsvinner du etter å ha varslet teleoperatøren om at du ikke ønsker å stå i telefonkatalogen, jeg som chesskunde kan gjøre dette selv på nettsiden, andre operatører kan ha andre metoder. Regn med kanskje noen måneder før alle nummertjenestene har vasket listene sine.

Facebook kan du melde deg ut av, men siden de ikke er underlagt norsk lov har de anledning til å beholde det de gidder av informasjon om deg. Det samme gjelder forsåvidt de fleste nettjenester som ikke spesifikt er norske.

Skattelisten skal du ha svært gode grunner til å unngå, frem til staten eventuelt bestemmer for å fjerne alles tilgang. Enkleste er kanskje å flytte utenlands lenge nok til at skatteetaten slipper taket, det tipper jeg kan ta 3-5 år hvis du gjør alt riktig.

kjipt at det skal være slik, vi lever i ett skikkelig overvåkingssamfunn..som sagt ønsker jeg å begrense det mest mulig, takk for svar feuerstein.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er enig med deg i at dette er kjipt, men rent praktisk er det så godt som umulig å fjerne informasjon som først har blitt publisert på nett.

Skattelister, telefonkatalogen og liknende burde egentlig ikke vært lagt ut på nettet uten en skikkelig debatt og forhåndsgodkjenning fra dem informasjonen omhandler. Problemet er at prinsippet om offentlighet har blitt overført til internett uten å ta hensyn til at maskiner kan prosessere og lagre data i stor stil. I motsetning til papirutgaven av telefonkatalogen eller skattelistene som er ment for mennesker med begrensede evner til å behandle informasjon, så kan altså en datamaskin katalogisere, søke opp og sette sammen biter av data fra flere datakilder i løpet av bare få sekunder. Å lagre denne oppsamlede og genererte informasjonen på en harddisk kan riktignok være kostbart, men ikke kostbart - ikke i forhold til gevinsten i hvertfall. Siden dette er noe "alle" kan gjøre, så kommer altså personlig informasjon raskt på avveie, og innsamlig og salg har også blitt "big business". Din personlige informasjon kan altså ha blitt solgt til andre aktører der ute uten at du i det hele tatt vet om det. Selv om Skatteetaten eller Telefonkatalogen skulle slutte å offentliggjøre informasjon om norske borgere på nett i dag, så er den de allerede har lagt ut fullstendig umulig å få kontroll med igjen - den er spredd til databaser over hele verden og lever nå sitt eget liv.

Når det gjelder personlig informasjon som frivillig legges ut av brukerne selv, så må man, selv om man lever i en digital tidsalder, være litt forsiktig. Man skal riktignok ikke la paranoiaen ta fullstendig overhånd, men alle bør i det minste tenke seg godt om.

Ja, jeg tenker meg godt om og skal hvertfall prøve å begrense det så bra jeg bare kan. Vil hoppe av en trend som jeg mener har gått for langt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...