Gå til innhold

bortskjemt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har en jente på 18 mnd som kan være travel til tider. hun er veldig bestemt og skal gjøre det hun vil hele tiden. f eks når vi er ute på lekeplassen vil hun opp i klatrestativet (hun kommer seg opp selv, men det er farlig å la henne være der uten at jeg holder i henne). hvis jeg etter en4-5 turer opp og ned, sier at nå er det nok, vi kan heller gjøre noe annet, legger hun seg ned og hyler og skriker, osv. hele nabolaget hører jo dette. føler at alle andre barn er så greie og veloppdragne, og prøver jo etter beste evne å ikke gjøre henne bortskjemt.

hun får ikke leker annet enn til jul og bursdag, men hun får nok endel (kanskje for mye) oppmerksomhet. jeg leker ofte med henne, vil hun ut så går vi gjerne ut. og vanligvis så er enten jeg eller samboeren min sammen med henne, mens den andre lager middag, gjør husarbeid osv..

jeg kjenner ingen som har barn på hennes alder, så for meg er det vanskelig å vite hvor mye oppmerksomhet som er for mye, og hva andre gjør. så derfor spør jeg dere: hvordan organiserer dere dagen rundt den lille? mye eller mindre oppmerksomhet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres ut som om du har en veldig normal liten jente! :) Så lenge du er konsekvent når hun skriker har du ingenting å bekymre deg for.

Skrevet

Noen unger er mer bestemte enn andre. Ville ikke kalt ungen din bortskjemt, men vil tro hun er typen til å kunne bli det hvis dere gir for mye etter. Prøv å stå på krava ;) Når du sier at "nå skal vi gjøre noe annet", så hold på det, selv om hun skriker.

Gjest Gjest
Skrevet

Behøver ikke være annet enn trassalderen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tror mange barn "prøver seg" når de må gjøre noe annet enn de vil. Du kan jo være bevisst på å forberede henne når det er mulig, f eks at "nå er det siste gang, så går vi/gjør noe annet", slik at hun ikke bare blir overrasket og skuffet når du setter strek. Og klare beskjeder er alltid bra, ikke gi for mange valg osv. Men det er vel egentlig bare å overhøre skrikinga og gjennomføre det du bestemmer, så går det sikkert over på sikt, i stedet for å forverres.

Skrevet

Helt normalt.

De ungene er smartere enn vi foreldre skjønner :ler:

Man må bare være konsekvent.

Snuppa har fått lære seg hvem som er sjefen her :nei:

Gjest Gjest
Skrevet
jeg har en jente på 18 mnd som kan være travel til tider. hun er veldig bestemt og skal gjøre det hun vil hele tiden. f eks når vi er ute på lekeplassen vil hun opp i klatrestativet (hun kommer seg opp selv, men det er farlig å la henne være der uten at jeg holder i henne). hvis jeg etter en4-5 turer opp og ned, sier at nå er det nok, vi kan heller gjøre noe annet, legger hun seg ned og hyler og skriker, osv. hele nabolaget hører jo dette. føler at alle andre barn er så greie og veloppdragne, og prøver jo etter beste evne å ikke gjøre henne bortskjemt.

hun får ikke leker annet enn til jul og bursdag, men hun får nok endel (kanskje for mye) oppmerksomhet. jeg leker ofte med henne, vil hun ut så går vi gjerne ut. og vanligvis så er enten jeg eller samboeren min sammen med henne, mens den andre lager middag, gjør husarbeid osv..

jeg kjenner ingen som har barn på hennes alder, så for meg er det vanskelig å vite hvor mye oppmerksomhet som er for mye, og hva andre gjør. så derfor spør jeg dere: hvordan organiserer dere dagen rundt den lille? mye eller mindre oppmerksomhet?

Små damerer gjerne bestemte, og har en sterkt vilje. er det du eller henne som bestemmer når det er nok? dere går ut når hun vil?

Vær konsekvent. det erikke hun som skal bestemme når det passer.

om hun beg å hyle på uteplassen, så fjern henne derfra. prøv å få henne intr. i noe annet om hun insisterer på å gå ut.

beg. du ikke nå, så får du problemer senere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...