Gå til innhold

Glutenfri mat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_rebecca_*
Skrevet

Nå har jeg ikke spist glutenfri kost så lenge. Ca en mnd. Det jeg lurer på, er om all glutenfri mat smaker virkelig så vondt som jeg føler at det gjør?

Brødene er faktisk ok, spørs hvilket merke riktignok. De er små, men alt er jo smått (og noe så sinnsykt dyrt) uansett.

Men ting som boller, pizzabunn, pannekaker. Ingenting smaker godt. Det er ufattelig salt! Må overdøve pizzaen f.eks med hvitløksdressing og krydder for at du ikke skal kjenne saltsmaken så godt(også da er det slik at jeg helst ikke vil spise).

Er det noen med cøliaki her som har noen lure tips på lager, med mat som faktisk smaker ok? Tenker da på deig til boller og pizza f.eks, pannekaker osv.

Kaker har jeg egentlig ikke smakt, men smaker de også vondt?

Skrevet

Bak selv! Kjøpebrød og rundstykker har jeg ikke funnet med god smak. Iallfall ikke av dem som er naturlig glutenfrie. Når det gjelder konsistensen på glutenfritt bør, er det vel en tilvenninssak. Jeg har hørt at glutenfritt grovt mel fra finax(for den som tåler hvetestivelse) gir tilnærmet samme smak og konsistens som vanlig brød.

Glutenfrie kaker man baker selv smaker akkurat like godt som kaker med gluten. Bare prøv, skal du se. Oppskrifter finner du på f.eks nettsidene/forumet til cøliaki-foreningen.

Ufattelig salte panekaker? Ha i mindre salt da vel ;-)

--

Mixelite - som baker naturlig glutenfritt _og_ melkefritt

Gjest Gjest_rebecca_*
Skrevet
Bak selv! Kjøpebrød og rundstykker har jeg ikke funnet med god smak. Iallfall ikke av dem som er naturlig glutenfrie. Når det gjelder konsistensen på glutenfritt bør, er det vel en tilvenninssak. Jeg har hørt at glutenfritt grovt mel fra finax(for den som tåler hvetestivelse) gir tilnærmet samme smak og konsistens som vanlig brød.

Glutenfrie kaker man baker selv smaker akkurat like godt som kaker med gluten. Bare prøv, skal du se. Oppskrifter finner du på f.eks nettsidene/forumet til cøliaki-foreningen.

Ufattelig salte panekaker? Ha i mindre salt da vel ;-)

--

Mixelite - som baker naturlig glutenfritt _og_ melkefritt

Heisann!

Takk for svar! Er det vanskelig å bake glutenfritt? Jeg mener, konsistensen på deigen er jo faktisk annerledes enn vanlig deig(og jeg er ikke kløpper på vanlig baking...).

Pannekakene er sånn ferdigblanding..

Får google litt etter oppskrifter, men har du oppskrifter på brød og rundstykker?

Skrevet
Heisann!

Takk for svar! Er det vanskelig å bake glutenfritt? Jeg mener, konsistensen på deigen er jo faktisk annerledes enn vanlig deig(og jeg er ikke kløpper på vanlig baking...).

Pannekakene er sånn ferdigblanding..

Får google litt etter oppskrifter, men har du oppskrifter på brød og rundstykker?

Jeg ga opp brødbaking for mange år siden fordi jeg aldri fikk det til, men jeg klarer å bake glutenfritt etter at jeg måtte det for å få brød :) Jeg bruker bare oppskriften på pakkene og evt. tilsetter knuste/hele linfrø, litt pofiber eller andre frø vi kan tåle. Rundstykker baker jeg over samme lesten. Deigen er løs, men jeg leste et tips om å smøre hendene med olje for å forme rundtstykker uten at det kleber seg fast og det funker!

Pølsebrød har jeg også laget av den samme deigen og det går helt fint, hvis den ikke er for løs. Da flyter den litt ut og gir flate pølsebrød, men gode fordet.

Fordelen med glutenfri deig er jo at den bare skal heve en gang :)

Jeg har fått låne en brødbakemaskin og de er jo så billige nå at hvis du kommer til å stå for baksten selv, kan jeg absolutt anbefale å investere i en slik! Da er det ikke noe mer bry å bake selv enn å kjøpe i butikken og jeg tipper maskinen er ganske fort tjent inn i forhold til kjøpebrød!

En ting til: Tenk litt utenfor brødboksen. Det går faktisk an å spise seg sunn(ere) og mett(ere) med andre matvarer enn brød. Niste kan være middagsrester, noen kokte egg, omelett, salat.... :)

Skrevet

Jeg har en mann som fikk cøliaki for noen år siden, så har litt erfaring med dette. Vi lager det meste selv, og har derfor lite erfaring med ferdigprodukter. Bortsett fra brød, hvor vi kjøper brød av og til, men lager vanligvis selv. Da blir det stort sett merket Freya, som er helt greit. Uansett syns jeg glutenfritt brød blir raskere tørt, så mannen min pleier å riste brødet med mindre det er nybakt, siden konsistensen føles bedre da.

Gjærdeig er den store utfordringen med glutenfri bakst. Det er vanskelig i begynnelsen, men det kommer seg med øving. Spesielt etter at vi fikk oss en ordentlig kjøkkenmaskin, og deigen kan eltes lenge maskinelt, ble det fart i sakene. Glutenfri gjærdeig skal nemlig være løsere og mer klissete enn annen deig, noe som kan gjøre den vanskelig å elte for hånd. Det er også viktig å bruke oppskrifter som er beregnet for glutenfri gjærbakst (mao. ikke bare bytte ut hvetemel med glutenfritt mel i brødoppskrifter f.eks.)

Når det gjelder kakebaking, syns jeg det har gått veldig greit. Spesielt kaker med litt fuktighet syns jeg ikke smaker forskjell, og det er da bare å bruke en vanlig oppskrift og bytte ut hvetemel med glutenfritt mel. Jeg har smakt tørrere kaker, som formkaker og sukkerbrød som andre har bakt, hvor de har brukt vanlig oppskrift og byttet ut hvetemelet, og da syns jeg resultatet ofte har blitt litt kompakt. Så dette med oppskrifter kommer litt an på hva slags bakst det er snakk om.

Ellers er det et godt tips å tenke litt alternativt. Man må ikke spise brød tre ganger om dagen. Det kan f.eks. være lurt å lage litt ekstra middagsmat man kan ha med seg til lunsj påfølgende dag, i stedet for brød. Og lage havregrøt til frokost f.eks. (av rendyrket, glutenfri havre, hvis man spiser det). Til middag er det også en idé å tenke på å spise mest mulig naturlig glutenfritt hvis man ikke er glad i erstatningsprodukter. Altså, lage mest mulig fra bunnen av (siden mye ferdigmat inneholder små mengder gluten) og bytte ut pasta med andre ting, hvis man ikke liker den glutenfrie pastaen. Og så er dette med glutenfrie produkter en vanesak - det smaker gjerne bedre etter hvert.

Når det gjelder kakeblandinger, er Toro sine muffinsposer glutenfrie - både de lyse og de med sjokolade. Og så er Toros langpanne glutenfri.

Nå vet jeg ikke om du har vært hos lege. Men hvis du mistenker at du har cøliaki, håper jeg du har vært hos lege? Det er nemlig ikke lurt å starte på diett helt på egenhånd, siden det da blir vanskeligere å påvise sykdommen etter en tid på diett. Man bør mao. ta testene når kroppen fortsatt er i ulage, for å få riktig resultat. Dette er blant annet i din interesse, siden du får 1700,- i støtte hvis du har cøliaki, fordi glutenfri mat er en del dyrere enn annen mat. Mulig du vet alt dette allerede, men tenkte bare jeg skulle nevne det.

Skrevet

Jeg har selv cøliaki, og har ahtt diagnosen siden 2005.

Jeg vilanbefale deg "smaks-metoden"

Det er utroolig mange glutenfrie ting som smaker helt forferdelig. Men det er ogsåmange som smaker godt. Det vil si, rundstykker, kjeks, mel osv fra forskjellige leverandører kan smake heelt forskjellig.

Så gå ut å kjøp det meste du kommer over av glutenfri mat, så finner du dine favoritter.

Jeg har prøvd masse, og funnet hva som fungerer for meg.

Rundstykker med valuefrø i hvit og rød pose, som er fryst er gode. Mens baguettene fra samme leverandør syns ikke jeg bra i d hele tatt.

Pasta syns jeg Shàr er best på.

Ellers er semper fin mix med melk veldig fin å bake boller med.

semper grov mix er bra til brød.

trikset med å få til glutenfri gjærbakst er. FIBERHUSK!

Dette hjelpertil åbindedeigen, så den slipper å bli så klissete, smuler mindre og får bedre konsistens.

Gå inn på forumet på norsk cøliaki forening, der finner du masse tips om gode produkter, oppskrifter

• 1 måned senere...
Gjest toneglutenfri
Skrevet
Nå har jeg ikke spist glutenfri kost så lenge. Ca en mnd. Det jeg lurer på, er om all glutenfri mat smaker virkelig så vondt som jeg føler at det gjør?

Brødene er faktisk ok, spørs hvilket merke riktignok. De er små, men alt er jo smått (og noe så sinnsykt dyrt) uansett.

Men ting som boller, pizzabunn, pannekaker. Ingenting smaker godt. Det er ufattelig salt! Må overdøve pizzaen f.eks med hvitløksdressing og krydder for at du ikke skal kjenne saltsmaken så godt(også da er det slik at jeg helst ikke vil spise).

Er det noen med cøliaki her som har noen lure tips på lager, med mat som faktisk smaker ok? Tenker da på deig til boller og pizza f.eks, pannekaker osv.

Heisann

har levd melke og helt glutenfri (dvs også uten hvetestivelse..) ett år nå og jeg skjønner godt reaksjonen din! jeg har funnet ut at å bake selv er best når det gjelder det meste...når det gjelder brød syns jeg cornells melblanding er spesielt bra. smaksrik og veldig næringsrik. Burde prøves! sjekk ut www.bonushelse.no for oppskrifter på pannekaker,brød, kaker mm. Lykke til!

• 4 uker senere...
Gjest Gullen
Skrevet
Fordelen med glutenfri deig er jo at den bare skal heve en gang :)

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Deig til brød bør få heve godt i bakebollen, og deretter etterheve (i ca. tre kvarter) etter at det er kommet i brødformen, før det stekes.

Gjest Gjest_Elvira_*
Skrevet

Kan trøste deg med at dette går over.

Jeg har spist glutenfritt nå i snart fire år. i begynnelsen likte jeg ikke brød, kjeks og rundstykker.

Så fant jeg en type kjekser og en type brød og kjekser jeg liker (fra produsenten Schär)- og hamburgerbrødene er bedre på Burger King i stedet for MacDonalds. Pizzaen er bedre på Peppes enn Dolly Dimples. Almondyes frossene mandelterte og dajmkake er supre. Kontroller på esken i frossendisken at deter glutenfritt og prøv deg fram.

Brødene i frossendisken fra Semper er jeg fortsatt ikke begeistret for- men det er jo dessverre dette de fleste butikkene fører...

Det hjelper mye å bruke brødrister og spise brødet lunkent. :jepp:

Så oppdaget jeg det som er mitt poeng her: Jeg var på besøk på hytta hos en familie, og de hadde ikke glutenfri mat. Etter to dager med bare drikke og banan (pluss ingen saus til middag, da...) bestemte jeg meg for å ta en brødskive og heller ta støyten etterpå.

Men så hatet jeg smaken av det brødet jeg har levd av før jeg fikk diagnosen.

Har nysgjerrig testet å spise litt av pølsebrød og ostebriks etterpå- og samme sak skjer. Jeg kan ikke fordra smaken av glutenbrød/ting bakt av hvetemel.

Syns det smaker æsj av glutenkjekser også, nå- for jeg måtte prøve det ut selv om jeg ble "uggen" etterpå.

Så min store trøst nå er at :Jeg savner ingen ting. Jeg liker den glutenfrie maten best- for det er den jeg er vant til. Og det er jo den som gjør at jeg føler meg frisk og med energi.

Så lykke til.

Når du finner det produktet du liker kommer du ikke til å ville ha det gamle :)

Test også ut å ikke bruke erstatninger i det hele tatt, men spise mat som er naturlig uten gluten.

Indiske "chapatis" av kikertemel til frokosten foreksempel-minner om polarbrød/pitabrød/lefse.

(Jeg fant oppskrift i en bok med indisk mat, kjevler dem ut på kjøkkenbenken og steker dem på begge sider i stekepanne som det skulle vært pannekaker.Spiser dem varme med en god salat,grønnsaker, eggerøre el. lign.)

Eller poteter sammen med omelett, bønner til salaten, polenta av maisgryn i stedet for spaghetti, risnudler til wok osv osv.

Lista er uendelig dersom man titter litt på hva "våre nye landsmenn" spiser i stedet for brødskive med brunost.

Prøv is med rørte bær i stedenfor kake, om du tåler melk. Ellers tar du et meklefritt alternativ, eller en glutenfri dessert som sorbet, pavlova el.lign.

Og hvis du så finner det brødet du liker er du igang :klemmer:

Gjest Gjest_Elvira_*
Skrevet
Brødene i frossendisken fra Semper er jeg fortsatt ikke begeistret for- men det er jo dessverre dette de fleste butikkene fører...

Unnskyld, brødene i frysedisken fra Fria skulle det stå...

Skrevet
Dette er ikke nødvendigvis riktig. Deig til brød bør få heve godt i bakebollen, og deretter etterheve (i ca. tre kvarter) etter at det er kommet i brødformen, før det stekes.

Ingen av de brødene jeg baker hever mer enn en gang; i formen. Og på Semper og Toro står det ikke noe om forheving. Ikke ødelegg gleden min over noen fordeler med glutenfri bakst ;-) Jeg liker nemlig ikke å bake brød. :-D

Gjest Mea Culpa
Skrevet
En ting til: Tenk litt utenfor brødboksen. Det går faktisk an å spise seg sunn(ere) og mett(ere) med andre matvarer enn brød. Niste kan være middagsrester, noen kokte egg, omelett, salat.... :)

Enig i det. Glutenfritt blir aldri like godt syns jeg saa jeg spiser heller mindre bakervarer og mer grønnsaker, kjøtt, fisk og egg. Men noen oppskrifter som inneholder havre, som disse vaflene, fungerer faktisk.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg er en vegetarianer og kan ikke spise gluten. Jeg vet at det høres vanskelig ut, men jeg har mange oppskrifter og spiser masse forskjellige retter. Hvis noen har noe spørsmål om retter og oppskrifter, bare spør meg! Jeg lager mine egne glutenfrie melblandinger. Glutenfrimelblandinger fra butikkene har ikke noe protein og inneholder hvetestivelse. Bare bland 1 del stivelse (potet eller mais), 2 deler naturlige glutenfrie mel typer og 4 ts xantan gummi, guarkjernemel eller johannesbrødkjernemel. For eks: til et brød bruker jeg 160 g potet/mais stivelse, 160 g gram mel (kikertemel),160 g quinoa mel og 4 ts guarkjernemel. Det er mange forskjellige glutenfrie mel typer som er næringsrike (for eks: hirsemel, havremel (hvis du kan spise havre), soyamel og bokhvetemel). Også sjekk ut www.glutenfriematvarer.com for glutenfrie produkter (mange mel typer). Mange av produktene er også økologiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...