Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hørte noe nå som jeg stusset litt på...

hørte at proteinet ikke taes opp like gått i kroppen når egget er rått ( f eks i smoothie) som når det er stekt/kokt..

noen som vet om dette stemmer?

isåfall har mine smoothies vært mye mindre sunne enn det jeg trodde :(

Skrevet

Jepp det stemmer. Tror også råe egg hindrer opptak av andre næringsstoffer.

Har dessverre ingen linker til deg.

Skrevet

hmm... nå fikk jeg faktisk akkurat en mail av en kostholdsekspert på "egg.no" som sier at det er samme om det er kokt eller rått...

hva skal man tro!! hmm!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg har også lest at proteinopptaket fra rå egg er rundt halvparten, fordi kroppen ikke klarer å fordøye det skikkelig... ikke veldig kostnadseffektivt, med andre ord.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg fant dette på Treningsforum:

Nei, det lavere opptaket kommer av den grunn at eggehviteprotein er lange kjeder av aminosyrer, og i et rått egg er disse "pakket sammen", holdt sammen av svake bindinger mellom aminosyrene, og kan derfor ikke spaltes opp enkelt til frie aminosyrer så de kan suges opp av tarmveggen (tas opp i kroppen/blodet). Ved oppvarming bryts disse bindingene og proteinet "vikles ut" og dens aminosyrer danner svake bindinger med aminosyrer fra andre proteiner (koagulering). Dette "nettverket" av aminosyrer binder vann, og danner en lettfordøyelig gelè.
Skrevet

rart at til og med ekspertene har forskjellige meninger om dette :gjeiper:

• 1 år senere...
Gjest Gjest_kongen_*
Skrevet
rart at til og med ekspertene har forskjellige meninger om dette :gjeiper:

Lol.

det er noe i egget som "forsvinner/blir mindre" (husker ikke hva det kalles) av når man koker eller steker det som gjør at det er mindre proteiner i stekt og kokt egg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...