stella K Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 hørte noe nå som jeg stusset litt på... hørte at proteinet ikke taes opp like gått i kroppen når egget er rått ( f eks i smoothie) som når det er stekt/kokt.. noen som vet om dette stemmer? isåfall har mine smoothies vært mye mindre sunne enn det jeg trodde
Cognizance Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Jepp det stemmer. Tror også råe egg hindrer opptak av andre næringsstoffer. Har dessverre ingen linker til deg.
stella K Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. mars 2009 hmm... nå fikk jeg faktisk akkurat en mail av en kostholdsekspert på "egg.no" som sier at det er samme om det er kokt eller rått... hva skal man tro!! hmm!
Gjest Bolledeig Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har også lest at proteinopptaket fra rå egg er rundt halvparten, fordi kroppen ikke klarer å fordøye det skikkelig... ikke veldig kostnadseffektivt, med andre ord.
Gjest Bolledeig Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Jeg fant dette på Treningsforum: Nei, det lavere opptaket kommer av den grunn at eggehviteprotein er lange kjeder av aminosyrer, og i et rått egg er disse "pakket sammen", holdt sammen av svake bindinger mellom aminosyrene, og kan derfor ikke spaltes opp enkelt til frie aminosyrer så de kan suges opp av tarmveggen (tas opp i kroppen/blodet). Ved oppvarming bryts disse bindingene og proteinet "vikles ut" og dens aminosyrer danner svake bindinger med aminosyrer fra andre proteiner (koagulering). Dette "nettverket" av aminosyrer binder vann, og danner en lettfordøyelig gelè.
stella K Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2009 rart at til og med ekspertene har forskjellige meninger om dette :gjeiper:
Gjest Gjest_kongen_* Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 rart at til og med ekspertene har forskjellige meninger om dette :gjeiper: Lol. det er noe i egget som "forsvinner/blir mindre" (husker ikke hva det kalles) av når man koker eller steker det som gjør at det er mindre proteiner i stekt og kokt egg.
Chanel.No5 Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Her kan du finne næringsinnhold i rått og kokt egg: http://matportalen.no/matvaretabellen/inde...=#searchresults
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå