Gå til innhold

Han gir bort sin gamle mobil og krever penger for å kjøpe ny til seg selv

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mobiltelefonen til samboer sin bestefar er ødelagt.Bestefaren bor på sykehjem og kan ikke ordne med dette selv. Samboer har tenkt at bestefaren kan overta hans gamle mobil, mot at bestefaren betaler for en ny mobil til samboer. Samboer mener at bestefaren ikke kan få en ny mobil fordi de er for kompliserte i bruk, han trenger en eldre, enkel modell.

Jeg er enig i at bestefaren trenger en enkel modell med store knapper, og synes det er et godt forslag at han får samboer sin gamle mobil. Men jeg synes det er feil at bestefaren skal betale for en ny mobil til samboer, med mindre bestefar selv foreslår det, da blir det noe annet.

Samboer reagerer sterkt på dette, og sier at jeg anklager han for å ville tjene penger på bestefaren sin. Men alt jeg sier er jo bare at jeg synes det er galt å kreve betaling for en gammel mobil/kreve penger for å kjøpe en ny mobil - når man gir bort sin gamle innad i familien. Samboer sier han bare vil hjelpe, bare vil gjøre bestefaren en tjeneste. Jeg holder fast ved at han ikke bør kreve betaling selv om han taper penger fordi han blir nødt til å kjøpe seg ny mobil når han gir bort sin gamle.

Hva er riktig? Er ikke dette å gjøre forretning på sin gamle bestefar?

Videoannonse
Annonse
Gjest hopeful
Skrevet

Syns det hørtes urettferdig ut! Det finnes jo mange NYE, enkle mobiler.. Blant annet et merke som heter doro, eller noe i den duren.. Den har STORE knapper, og er lett i bruk. Beregnet på eldre og svaksynte tror jeg! Er enig med deg ts, og syns det blir rart om bestefaren skal betale for ny mob til din sambo, mens han selv får en gammel mobil..

Skrevet

Beklager å måtte si det, men samboeren din virker som en skikkelig egoist som kun tenker på hva han vil selv. Der finnes flere enkle mobiler for eldre på markedet, billige. Langt billigere enn en ny en til samboeren din.

Gjest Gjest
Skrevet

Samboeren din oppfører seg som en grådig dust.

Bestefaren skal betale prisen for en ny mobil, men skal bare få en gammel mobil, som ikke kommer til å holde like lenge som en helt ny? Helt klart en veldig dårlig avtale.

En seniormobil er MYE bedre enn en gammel, vanlig mobil.

Gjest Imsdal
Skrevet

Veldig umoralsk..

Det er like logisk som at samboeren din skal betale ny telefon til bestefaren sin. Hvorfor skal bestefaren ta til takke med en brukt telefon, som han kanskje ikke ville valgt selv i utgangspunktet?

Synes dette er en holdning jeg ser hos mange, eldre trenger ikke nye ting, slik som ny mobil o.l., men det er kanskje akkurat de som trenger slik som en ny mobil som virker som de klarer å håndtere (jmf. disse som er linket til tidligere). Teknologien kan være vansklig nok i seg selv når man skal lære å håndtere en mobil i en alder av kanskje 80 år. Så er det selvfølgelig en trygghet i seg selv at både de selv og pårørende vet de kan håndtere om det skjer noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes ikke det er egoistisk, men så har jeg god erfaring med spandable bestefedre. <3

Gjest Gjest
Skrevet

Fullstendig umoralsk.

Jeg er enig i at bestefar kanskje ikke trenger en ny mobil, men hvorfor skal han betale fullpris for en avlagt mobil?

Da synes jeg heller han burde kjøpe seg/få en ny mobil selv. Doro mobilene har store taster og god lyd, men skjermen er ikke all verden - noe som kan være et problem for de som er veldig svaksynte.

Skrevet
Beklager å måtte si det, men samboeren din virker som en skikkelig egoist som kun tenker på hva han vil selv. Der finnes flere enkle mobiler for eldre på markedet, billige. Langt billigere enn en ny en til samboeren din.

Nemlig.

Samboeren din gir barnebarn et dårlig rykte..

Skrevet
Synes ikke det er egoistisk, men så har jeg god erfaring med spandable bestefedre. <3

Det er noe heelt annet. Det kunne ikke falt meg inn å ta betaling for en gammel mobil. Likevel er det vanskelig å ikke ta imot penger og andre gaver fra besteforeldre-generasjonen. Som ts skriver, så er det noe annet. Hadde bestefar fått telefonen fra barnebarnet sitt, og så selv hadde kommet frem til at han da gjerne ville spandere en ny telefon på han, da hadde det vært noe annet. Likevel tror jeg nok ikke jeg hadde latt min bestefar spandert en ny mobiltelefon på meg hvis han var på sykehjem.. Det kan jo bety så mangt, og vi vet ikke hvorfor denne bestefaren bor der han bor, men jeg synes det høres høyst umoralsk ut å selge den gamle mobilen til bestefar for "ny pris".

Skrevet

Takk for mange svar, godt å høre at flere er enige med meg.

Har vist samboer disse DORO- telefonene, og han er helt enig i at bestefaren bør få en slik. Regner med at løsningen blir at samboer bestiller en slik telefon, og at bestefaren betaler han tilbake det telefonen koster.

Men samboer mener fortsatt at jeg er på jordet, og at det ville være å slå 2 fluer i en smekk, dersom bestefaren hadde betalt slik at han selv fikk ny mobil mens bestefaren overtok den gamle. Det hører med til historien at jeg synes samboer har mange gjerrige trekk, og jeg skammer meg faktisk over han noen ganger på grunn av dette, skjønner ikke hvordan noen kan være så gjerrige til og med innad i familien.

TS

Skrevet

totalt urimelig av din samboer.

Han påstår han "bare ønsker å gjøre ham en tjeneste!"... in my sier jeg bare, for det er sludder og vås. Dersom han kun ønsker å gjøre sin bestefar en tjeneste, er han en grådig dyr tjenestegiver.

Han lurer rett og slett sin egen bestefar, for å mele sin egen kake og samtidig skulle stille seg selv i ett hjertelig lys... nei, hadde det vært min samboer, hadde jeg sagt klart ifra at sånn behandler man ikke besteforeldrene sine!

Dersom samboern din har lyst på ny mobil, så skal han da gjerne gi sin gamle (som han selv ikke vil ha lenger) til bestefaren, men betal nå for guds skyld for den nye selv! Ærlig talt.

Skrevet

Fint at han valgte å kjøpe en ny mobil til bestefaren sin. Alternativet måtte jo være at bestefaren kjøpte samboeren din sin mobil for det han ville fått solgt den for ellers; F.eks. 200,-.

Samboeren din sin "logikk" kan sammenlignes med dette:

Jeg kjøper en brukt 86-modell Lada. Denne må jeg betale 500.000 kr, for. Hvorfor? Jo, for den forrige eieren skal ha seg en ny mercedes.

Skrevet

Min mor er fast arvtager av mine gamle mobiler, men jeg har aldri tenkt tanken på å kreve så mye som en krone for disse. Alternativt hadde jeg jo kastet dem...

Jeg får ny, moder'n får "ny" og begge får en nyere versjon :-)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det er ikke umoralsk å ta penger for en gammel mobil. Det har jeg gjort selv. Men jeg kunne ikke drømme om at vedkommende som kjøpte min gamle mobil skulle fullfinansiere min nye. DET er umoralsk.

Skrevet
Min mor er fast arvtager av mine gamle mobiler, men jeg har aldri tenkt tanken på å kreve så mye som en krone for disse. Alternativt hadde jeg jo kastet dem...

Jeg får ny, moder'n får "ny" og begge får en nyere versjon :-)

Slik fungerer det her også, men nå sliter jeg litt, for min forrige er såpass avansert at moder'n vil ikke ha den (til tross for at den hun har nå har et heller labert batteri etterhvert).

Vurderer sterkt å kjøpe seniormobil til det moderlige opphav i fødselsdagsgave...

Gjest Gjest
Skrevet
Mobiltelefonen til samboer sin bestefar er ødelagt.Bestefaren bor på sykehjem og kan ikke ordne med dette selv. Samboer har tenkt at bestefaren kan overta hans gamle mobil, mot at bestefaren betaler for en ny mobil til samboer. Samboer mener at bestefaren ikke kan få en ny mobil fordi de er for kompliserte i bruk, han trenger en eldre, enkel modell.

Jeg er enig i at bestefaren trenger en enkel modell med store knapper, og synes det er et godt forslag at han får samboer sin gamle mobil. Men jeg synes det er feil at bestefaren skal betale for en ny mobil til samboer, med mindre bestefar selv foreslår det, da blir det noe annet.

Samboer reagerer sterkt på dette, og sier at jeg anklager han for å ville tjene penger på bestefaren sin. Men alt jeg sier er jo bare at jeg synes det er galt å kreve betaling for en gammel mobil/kreve penger for å kjøpe en ny mobil - når man gir bort sin gamle innad i familien. Samboer sier han bare vil hjelpe, bare vil gjøre bestefaren en tjeneste. Jeg holder fast ved at han ikke bør kreve betaling selv om han taper penger fordi han blir nødt til å kjøpe seg ny mobil når han gir bort sin gamle.

Jeg vil si, sånn gjør man ikke. en ny mobil vil koste noen kroner. Jeg vet hva en som bor på hjem har i lommepenger, og det ville være uhørt å kreve penger.

Han hadde vel ike overlatt sin mobil,om han var fornøyd med den?

Om han vil gi bestefaren sin, så får han gi, og ikke kreve noe igjen.

Det fins eldretelefoner til en tusenlapp. Hva om flere i fam spleiset,og ga en slik en i gave?

jeg er enig med deg.

Samboeren din bør skamme seg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor gammel er din samboers mobil? taster kan være slitt, og hva om den ryker en stund etter overtakelsen? Skal bestefar betale for enda en ny mobil?

Du bor sammen med en egosit til de grader.

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for mange svar, godt å høre at flere er enige med meg.

Har vist samboer disse DORO- telefonene, og han er helt enig i at bestefaren bør få en slik. Regner med at løsningen blir at samboer bestiller en slik telefon, og at bestefaren betaler han tilbake det telefonen koster.

Men samboer mener fortsatt at jeg er på jordet, og at det ville være å slå 2 fluer i en smekk, dersom bestefaren hadde betalt slik at han selv fikk ny mobil mens bestefaren overtok den gamle. Det hører med til historien at jeg synes samboer har mange gjerrige trekk, og jeg skammer meg faktisk over han noen ganger på grunn av dette, skjønner ikke hvordan noen kan være så gjerrige til og med innad i familien.

TS

Hva om du viste samboer svarene du har fått? Gjerrig? Det følger mye med gjerrighet. Egoisme bla. Slike folk er ofte ikke bare gjerrig på penger,men andre ting også. jeg blir så f....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...