Gjest gravidmedsmerter Skrevet 6. juli 2003 #1 Skrevet 6. juli 2003 Er gravid, 6+0 i dag, og har hele tiden hatt en del smerter i underlivet, det var slik jeg oppdaget at jeg var gravid. Smertene kommer spesielt når jeg jobber mye (jobber 100 % pluss en del ekstra som sykepleier, jobben vet ikke at jeg er gravid).Har hatt fri i helga og smertene har nå kommet sjeldnere. Legen min sa at dersom smertene er der fremdeles i morgen skulle jeg ringe så jeg fikk komme til han og få meg undersøkt. Er det noen som har hatt slike smerter, jeg regner meg det er fordi livmoren strekker seg/vokser, smertene kommer takvis, og når de er der greier jeg ikke gjøre annet enn å knipe igjen øynene og vente på at de går over. Mamma er bekymret og mener jeg bør ha noen dager i ro hjemme, men er skeptisk til en sykemelding selv bare noen få dager. Har begynt i ny jobb, og håper på å få et vikariat der, men vi er mange om beinet. Derfor synes jeg en sykemelding kan telle negativt for meg, det samme om jeg sier jeg er gravid. Jeg vet at arb. giver ikke kan la være å gi meg jobb pga dette, men vi er som sagt flere nyutdannede som stiller likt, og han kan derfor lett velge noen andre og fremdeles ha sitt på det tørre......... Jeg kommer i hvertfall ikke til å ta på meg flere ekstravakter utenom de jeg allerede har, eller jobbe mere dobbelvakter.
Gjest gravidmedsmerter Skrevet 6. juli 2003 #2 Skrevet 6. juli 2003 Kan få med at mamma er redd for at det er svangerskap utenfor livmoren......... Symptom på det??? Noen som kan hjelpe meg?
Gjest Eføya ikke innlogget Skrevet 6. juli 2003 #3 Skrevet 6. juli 2003 Hei! Fant dette på Lommelegen: Sykdomstegn Symptomene på svangerskap utenfor livmoren opptrer som regel mellom 4. og 9. svangerskapsuke. Dette er så tidlig at mange kvinner ikke enda er klar over at de er gravide. Vanlige graviditetssymptomer, som kvalme og brystspenn, er dessuten ofte mindre tydelige ved svangerskap utenfor livmoren enn ved ordinære svangerskap. Tegn på graviditet utenfor livmoren: -Uteblitt eller sparsom menstruasjon. -Smerter i nedre del av magen, som regel bare på én side. -Sparsom blødning fra skjeden. -Tegn på at egglederen har sprukket: -Intense smerter i magen. -Eventuelt smerter i (venstre) skulder (feiltolking av smertesignal). -Stramme bukmuskler. -Tegn på sjokk: Kald, klam og blek hud. Sløvhet. Rask pusting. -Graviditetstest er nesten alltid positiv. Behandling Hvis du får blødning eller magesmerter tidlig i graviditeten må du kontakte lege umiddelbart. Hun vil undersøke deg og eventuelt henvise deg til en ultralydsundersøkelse. Hvis det viser seg at du er gravid utenfor livmoren, må du opereres i løpet av kort tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå