Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest*
Skrevet

Hei :)

Som tittelen sier.. lurte jeg på om dere kunne anbefale noen japanske forfattere? Altså bøker som er oversatt til norsk da så klart. foreløbig har jeg stjerne stjerne av kaori ekuni og kjenner til haruki murakami eller murakamu husker ikke helt navnet.

takker på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ryunosuke Akutagawa skrev en del interessante noveller. Ellers er jeg ikke bevandret i japansk litteratur, må jeg nok dessverre innrømme.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei :)

Som tittelen sier.. lurte jeg på om dere kunne anbefale noen japanske forfattere? Altså bøker som er oversatt til norsk da så klart. foreløbig har jeg stjerne stjerne av kaori ekuni og kjenner til haruki murakami eller murakamu husker ikke helt navnet.

takker på forhånd.

Soseki Natsume er oversatt til norsk med Kokoro, ihvertfall. Mulig flere andre også. Banana Yoshimoto er fin, men jeg er ikke sikker på om hun er oversatt til norsk - finnes ihvertfall på engelsk. Og så er det en ganske ung forfatter som heter Ogawa - fornavnet husker jeg ikke. Det er en kvinne - jeg husker selvsagt ikke tittelen på boken heller:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Soseki Natsume er oversatt til norsk med Kokoro, ihvertfall. Mulig flere andre også. Banana Yoshimoto er fin, men jeg er ikke sikker på om hun er oversatt til norsk - finnes ihvertfall på engelsk. Og så er det en ganske ung forfatter som heter Ogawa - fornavnet husker jeg ikke. Det er en kvinne - jeg husker selvsagt ikke tittelen på boken heller:)

Nå husker jeg; The Diving Pool, heter den!

Skrevet

Yukio Mishima! Rablende sinnssyk, men skrev vakre og litt uvanlige skildringer. Start gjerne med "En maskes bekjennelser" - leste den på videregående, klarte ikke å legge den fra meg!

Han har også skrevet en samling med noh-spill, husker jeg så en oppsetning av to av dem på Trøndelag Teater for noen år siden...vakkert =)

Skrevet

Natsuo Kirino skriver krimbøker som er oversatt til norsk. Jeg har lest "Ute" og synet den var god (og jeg er ikke særlig glad i krim :P).

Skrevet

Kazuo Ishiguro - men han tror jeg skriver på engelsk?

Gjest Gjest
Skrevet
Kazuo Ishiguro - men han tror jeg skriver på engelsk?

Han kan nok ikke kalles en japansk forfatter, nei. Han er brite og har vært det gjennom nesten hele livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...