Gå til innhold

facebook status feltet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Driter vanligvis i hva folk skriver i statusen. Er det noe uinteressant, så er det bare å hoppe over på neste linje. Plager meg mer når noen deler noen svært private detaljer ang noe personlige problemer de har med kjæresten eller en kollega el.l. Sikkert skrevet for nære venner, men de bør jo huske at alle leser dette, også folk som har gått i parallellklasse med de og kanskje snakket med de totalt 3 ganger i hele sitt liv... Da blir det nesten litt pinlig. Har fjernet et par venner pga dette. Følte meg nesten som en kikker/spion. Too much information! Er også gale når man publiserer forholdsbrudd i statusfeltet før man har sagt fra til sine nærmeste (som ikke har facebook). "Hva? Nei tror ikke det er slutt mellom de", sier svigermoren. Mens vi facebook-brukere lenge har visst om at forholdet er "complicated" og at typen er en drittsekk osv...

Videoannonse
Annonse
Gjest LanaLane
Skrevet

Jade, jeg er helt enig med deg. Har en venninne som hinter om alt, ytterst sjelden at statusen hennes handler om hvordan hun har det personlig. Et par eksempler:

"XXX har så lyst til å røpe XXX sin hemmelighet!"

"XXX synes synd på LanaLane som ligger på sykehuset"

"XXX gleder seg til XXX sin baby kommer"

"XXX synes det er synd at XXX og XXX har slått opp"

"XXX synes enkelte "venner" kan holde kjeft"

Jeg husker når hun var den første til å vite at en venninne var gravid og hun hinta overalt, på facebook, msn, myspace, alt! Hun som var gravid ble skikkelig lei seg fordi hun ville jo overraske resten av oss, men vi visste jo det egentlig lenge før.

Hun er den som er først ute med nyheter resten av oss kanskje ville ha avventa, og hun roper dem ut til alle som gidder å høre på. Jeg tør ikke si noe til henne fordi jeg VET det havner på facebook.

Skrevet

Synes det i grunn er ganske fint, får litt innblikk av hva venner og bekjente holder på med om dagen. Synes bare det er koselig. :) Selv oppdaterer jeg statusen i ny og ned, ofte for å informere venner, eventuelt for å skrive interne og koselige meldinger til kjæresten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg oppdaterer stadig vekk med husmorsnikksnakk... Er det irriterende, får folk kutte meg fra vennelista. Har ikke noe imot andres hyppige oppdateringer heller.

Skrevet
Booka er jo ett veldig spennende fenomen da, er nok en form for massesuggesjon, der folk går mann av huse for å exsponere seg selv og sin familie.:-)

Bingo! Mitt poeng!

Der traff du spikeren på hodet!

Gjest Gjest_Ylva_*
Skrevet
Selv oppdaterer jeg statusen i ny og ned, ofte for å informere venner, eventuelt for å skrive interne og koselige meldinger til kjæresten.

Men koselige meldinger til kjæresten kan man vel skrive rett på "wall'en" til kjæresten og ikke i sitt eget status-felt? Eller er det et poeng at alle ens "264" nærmeste venner også skal lese den kosemeldingen.

(dette er ikke ment som kritikk til deg altså Yvonne...)

Gjest Gjest_Sandra_*
Skrevet

Også er det hun som skriver:

XXX har stått opp

XXX drikker kaffe

XXX følger lilleXXX til skolen

XXX er hjemme igjen

XXX er sliten

XXX skal bade

XXX har badet

XXX sier natta nå

...javel.

Skrevet

Jeg synes det er litt festlig å lese hvordan folk som IKKE bruker fenomenet facebook, kan mene så utrolig mye om oss som bruker det. Dere ser ut til å vite hvorfor vi bruker det, hvorfor folk bruker det annerledes en dere selv, og det er selvsagt negativt og tåpelig når man ikke gjør det akkurat som dere.

Hva vet dere egentlig om bakgrunnen til at folk velger å bruke fb mer eller mindre aktivt? og på forskjellige måter?

Selv er jeg 35 (snart), og bruker fb mye, jeg har mange på vennelista mi som jeg ikke kjenner veldig godt, hvorfor jeg har dem der, aner dere bedrevitere faktisk fint lite om. Dere har bestemt dere for at det er for å skryte, men ærlig talt, dere har ikke anelse!

at man ikke forstår ett fenomen, og ikke forstår drivkraften til at andre velger å benytte seg av ett fenomen, er helt i orden, men innse da også at dere faktisk ikke forstår grunnen til at mange velger annerledes en dere.

at dere er i andre livsfaser, er voksnere, ikke har behov for å skryte og bla bla bla, vel, dere aner da virkelig ikke noe om livsfasene, alderen eller behovene til de av oss som altså bruker fb aktivt, og annerledes en dere.

irriter dere i vei, men slutt å tro at dere vet så skrekkelig mye om de som gjør annerledes en dere, hadde dere kjent oss, så hadde dere kanskje også skjønt hvorfor vi gjør som vi gjør.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes det i grunn er ganske fint, får litt innblikk av hva venner og bekjente holder på med om dagen. Synes bare det er koselig. :) Selv oppdaterer jeg statusen i ny og ned, ofte for å informere venner, eventuelt for å skrive interne og koselige meldinger til kjæresten.

Akkurat den biten der skjønner jeg ikke helt. Interne ting er ofte fint å holde ... eh, internt. F.eks. sende en personlig melding som ingen andre kan lese. Eller er jeg helt på villspor her?

Skrevet

Jeg oppdaterer kanskje 1 gang pr uke. Gidder ikke fortelle folk hva jeg driver med. Er nok litt privat av meg. Lever ikke gjennom internett, livet mitt foregår her hjemme :digge:

Jeg har sett andre skrive inn flere gang pr dag, og det får være deres valg. Men det som derimot irriterer meg veldig er en (eks)venninne som absolutt skal kommentere alt det andre gjør og ikke gjør. Hun finkjemmer HJEM siden og PROFILEN til folk, og ringer meg i tide og utide for å kommentere hva andre har gjort og sagt. Dette synes jeg er ufint. Både at hun ringer før 9 om morgenen og etter 23 om kvelden for å kommentere, og at hun skal diskutere hva andre har skrevet på nettet. Det har jeg sagt i fra om flere ganger. Så nå har hun ikke tatt kontakt på et par uker, noe jeg synes er like greit :plystre:

Gjest Godt voksen
Skrevet

Jeg har ikke anledning til å være inne på Facebook hver dag og prøver derfor å skrive inn en status som "holder" seg en stund. Jeg skjønner meg ikke på alle der inne, men gjør som jeg vil så får andre mene hva de vil om min bruk av nettsiden. :)

Skrevet
Men koselige meldinger til kjæresten kan man vel skrive rett på "wall'en" til kjæresten og ikke i sitt eget status-felt? Eller er det et poeng at alle ens "264" nærmeste venner også skal lese den kosemeldingen.

(dette er ikke ment som kritikk til deg altså Yvonne...)

Nei, nei, nei. For meldinger på wallen kommer også opp hos andre venner, og man blir lei etter noen måneder med utallige snuske-kose-klisse-meldinger som dukker opp i tide og utide. Det går an å sende private meldinger, som ingen andre enn senderen/mottakeren ser.

:sukk:

(Ikke kritikk av Yvonne dette her heller. Jeg er bare smålei noen av kjæresteparene jeg har på facebook. :sukk: )

Skrevet (endret)
Akkurat den biten der skjønner jeg ikke helt. Interne ting er ofte fint å holde ... eh, internt. F.eks. sende en personlig melding som ingen andre kan lese. Eller er jeg helt på villspor her?

Mest for variasjonens skyld egentlig, ikke akkurat slik at det skjer ofte (sjelden jeg oppdaterer der nå for tiden). Men vi bor ikke sammen, så det blir en koselig gest når vi går inn på hverandres profiler, litt som å påminnes det fine vi har sammen egentlig.

Endret av Yvonne
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er litt festlig å lese hvordan folk som IKKE bruker fenomenet facebook, kan mene så utrolig mye om oss som bruker det. Dere ser ut til å vite hvorfor vi bruker det, hvorfor folk bruker det annerledes en dere selv, og det er selvsagt negativt og tåpelig når man ikke gjør det akkurat som dere.

Hva vet dere egentlig om bakgrunnen til at folk velger å bruke fb mer eller mindre aktivt? og på forskjellige måter?

Selv er jeg 35 (snart), og bruker fb mye, jeg har mange på vennelista mi som jeg ikke kjenner veldig godt, hvorfor jeg har dem der, aner dere bedrevitere faktisk fint lite om. Dere har bestemt dere for at det er for å skryte, men ærlig talt, dere har ikke anelse!

at man ikke forstår ett fenomen, og ikke forstår drivkraften til at andre velger å benytte seg av ett fenomen, er helt i orden, men innse da også at dere faktisk ikke forstår grunnen til at mange velger annerledes en dere.

at dere er i andre livsfaser, er voksnere, ikke har behov for å skryte og bla bla bla, vel, dere aner da virkelig ikke noe om livsfasene, alderen eller behovene til de av oss som altså bruker fb aktivt, og annerledes en dere.

irriter dere i vei, men slutt å tro at dere vet så skrekkelig mye om de som gjør annerledes en dere, hadde dere kjent oss, så hadde dere kanskje også skjønt hvorfor vi gjør som vi gjør.

Er ikke morsomt når en ihugga facebook bruker, begynner å snakke om oss "bedrevitere" som velger å stå utenom facebook.

Hva veit vel jeg om brukerne av booka? si det du, når flere nære venner er der på booka. Kom ikke til meg med snikk snakk om at jeg ikke kjenner mine venner, og bakgrunnen til dem er der.

Det virker på meg at du kjenner til drivkraften til fenomenet? Pussig! tror ikke forskere har løsningen på det i dag, men det kan virke som du har det. Det vil nok gå mange år før det kan avdekkes noen rapporter om fenomenet.

Når det kommer til irritasjonen du skriver om, kjenner jeg meg ikke igjen, da jeg ikke føler noe irritasjon mot booka. Men en ting er jo veldig sikker, å det er at, ikke brukere av boken, må jo vite mere om enkelt individene til facebook tilhengerene, enn omvendt. Da dere er jo en majoritet.

Du må huske en ting, å det er at du kjenner ikke meg i noen utstrekning, fordi jeg ikke er på noen nett sammfunn. Men det er du, kanskje også på nettby? Jeg kan sammle mange opplysninger om deg, men du kan ikke finne en dritt om meg.

Når det kommer til mine behov, føler jeg ikke på noen måte noen trang til å prostituere meg og min familie skruppeløst på booka slik mange av brukerne gjør i stor utstrekning.

Tror det er mange som etter tiden går, vil legge seg om kvelden med en klump i magen, med tanke på bruken av booka og konsekvensene av det. Det har jo allerede vært flere episoder i media, som omhandler bruken av booka, å det er på ett tidlig stadie.

Så må jo få ønske det ett fruktbart og givende bruk av facebooka i fremtiden.

Skrevet

Klissete meldinger til kjærsten synes jeg godt man kan holde privat uansett egentlig -det er enkelte signaturer og tickere her inne også som kaller på spy-refleksen innimellom. Kan vel ikke si jeg irriterer meg over andres fb-status, det eneste jeg innimellom stusser på er de som alltid har statusmelding som dreier seg om barna -skjer det aldri noe med dem selv? Men det er ingen irritasjon, bare litt barnløs undring...

Skrevet

Det aller verste er egentlig status som f.eks. "Kari er stressa fordi hun er seint ute til arbeid" - hvorfor sløse bort tid på å oppdatere status eller FB i det hele tatt da? LOL.

Gjest Elfrida
Skrevet

Folk må få oppdatere statusen så ofte, og med så trivielle ting de bare vil. Så lenge jeg slipper. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Er ikke morsomt når en ihugga facebook bruker, begynner å snakke om oss "bedrevitere" som velger å stå utenom facebook.

Hva veit vel jeg om brukerne av booka? si det du, når flere nære venner er der på booka. Kom ikke til meg med snikk snakk om at jeg ikke kjenner mine venner, og bakgrunnen til dem er der.

Det virker på meg at du kjenner til drivkraften til fenomenet? Pussig! tror ikke forskere har løsningen på det i dag, men det kan virke som du har det. Det vil nok gå mange år før det kan avdekkes noen rapporter om fenomenet.

Når det kommer til irritasjonen du skriver om, kjenner jeg meg ikke igjen, da jeg ikke føler noe irritasjon mot booka. Men en ting er jo veldig sikker, å det er at, ikke brukere av boken, må jo vite mere om enkelt individene til facebook tilhengerene, enn omvendt. Da dere er jo en majoritet.

Du må huske en ting, å det er at du kjenner ikke meg i noen utstrekning, fordi jeg ikke er på noen nett sammfunn. Men det er du, kanskje også på nettby? Jeg kan sammle mange opplysninger om deg, men du kan ikke finne en dritt om meg.

Når det kommer til mine behov, føler jeg ikke på noen måte noen trang til å prostituere meg og min familie skruppeløst på booka slik mange av brukerne gjør i stor utstrekning.

Tror det er mange som etter tiden går, vil legge seg om kvelden med en klump i magen, med tanke på bruken av booka og konsekvensene av det. Det har jo allerede vært flere episoder i media, som omhandler bruken av booka, å det er på ett tidlig stadie.

Så må jo få ønske det ett fruktbart og givende bruk av facebooka i fremtiden.

PS, man må jo ikke være professor for å skjønne at brukere på booka som har 750 "venner" er litt stolt en plass lang inne i seg, av å ha ett så stor nettverk En nær venn av meg som jeg har tatt dette opp med, vred seg som en mark på en fiskekrok, når jeg tok opp dette emnet. hehe

Skjønner jo veldig godt det er ett sårt tema, for brukerne av booka :-)

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet
PS, man må jo ikke være professor for å skjønne at brukere på booka som har 750 "venner" er litt stolt en plass lang inne i seg, av å ha ett så stor nettverk En nær venn av meg som jeg har tatt dette opp med, vred seg som en mark på en fiskekrok, når jeg tok opp dette emnet. hehe

Burde ikke dette vedkommende ha lov til det, da? :)

Vedkommende vred seg nok fordi du er så trangsynt :) vet sjeldent etterhvert hva jeg skal si når jeg blir avhørt av slike selv :-)

Gjest Gjest_Amalie_*
Skrevet

De fleste som har 750 venner er i tenårene og har addet hele skolen sin....

Og ja, de er nok stolte av det. Har snakket med min datter om dette, for hun har 460 venner. Hun sier at ungdom ser på det på en helt annet måte. Det kan være et tegn på popularitet, Men for ungdom så er facebook også sånn at order venner der ikke betyr venner. Men venners venner, og venners venners venner. Og man sier ikke nei til å bli addet fordi man vil være med der det skjer og vite hva alle gjør. Man ser også på dette som en måte å profilere seg på. Men dette er primært ungdommene. Og kanskje noen voksne....

Men de fleste voksne av oss (er selv 42) har venner på facebook som vi også ville kalle venner privat. Jeg f.eks. adder/godkjenner kun folk som jeg kjenner og som jeg ville hatt lyst til å sitte ned og drikke en kopp kaffe og prate med.

Så kan man sprørre. slik et gjorde på jobben, hvorfor jeg ikke bare drakk kaffe og pratet med de på ordentlig? Hvorfor måtte jeg være på facebook og ha venner? (Det er et vanlig spørsmål fra de som ikke er på facebook.)

Man MÅ ikke det. Og det er forskjellige måte å bruke facebook på.

Jeg har f.eks. to gode venninner som bor i utlandet som jeg har mye bedre kontakt med etter at vi alle tre ble med på facebook. Jeg kunne sikkert bare sendt en mail eller tatt en telefon og hatt kontakt. Men det blir ikke alltid til at man tar seg tid til å sette seg ned og skrive en mail (=brev) og tidsforskjellene er også tilstede ettersom den ene bor i Australia og den andre i USA.

Nå kan vi ha en litt sånn småskravlete hverdag med hverandre. Legge ut bilder som vi har lyst til å vise hverandre (og nei, jeg viser da ikke disse bildene for hele verden slik mange tror, jeg velger selv hvem som kan få se bildene mine).

For meg har facebook ført til at jeg har mye mer kontakt med folk som jeg kanskje bare ville ha snakket med en gang i året . Det er nok av folk vi liker og bryr oss om som vi treffer også lover vi at nå må det ikke gå et år til neste gang, men så går det et år til neste gang. Jeg opplever at jeg kan ha mye jevnere kontakt med folk fordi vi er venner på facebook. Det er hyggelig. Og det gjør at vi faktisk også treffes ofter på ordentlig. Vi sender meldinger til hverandre. Vi forteller om hva vi skal gjøre og inviterer andre med. Det er for meg noe mer enn bare sosialt på nettet.

Og jeg har ikke 750 venner - men 73. Det er familie, kollegaer (som jeg også ser på som venner) skolevenner som det er hyggelig å ha fått kontakt med igjen og noen naboer. Det er kjempehyggelig!

Og en morsom ting. Jeg har laget en gruppe som handler om slektsgransking og som har ført til at jeg har funnet og blitt kjent med slektninger i USA!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...