Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #61 Skrevet 6. mars 2009 Personlig irriterer jeg meg mer over folk som kaller det booka. Hva er det for no? Norwengelsk? Facebook, the book, fjesboka, boka... Jeg har hørt mange benevnelser, men booka skurrer fælt i mine ører (og øyne )
Gjest godt voksen Skrevet 6. mars 2009 #62 Skrevet 6. mars 2009 Men de fleste voksne av oss (er selv 42) har venner på facebook som vi også ville kalle venner privat. Jeg f.eks. adder/godkjenner kun folk som jeg kjenner og som jeg ville hatt lyst til å sitte ned og drikke en kopp kaffe og prate med. Så kan man sprørre. slik et gjorde på jobben, hvorfor jeg ikke bare drakk kaffe og pratet med de på ordentlig? Hvorfor måtte jeg være på facebook og ha venner? (Det er et vanlig spørsmål fra de som ikke er på facebook.) Man MÅ ikke det. Og det er forskjellige måte å bruke facebook på. Jeg har f.eks. to gode venninner som bor i utlandet som jeg har mye bedre kontakt med etter at vi alle tre ble med på facebook. Jeg kunne sikkert bare sendt en mail eller tatt en telefon og hatt kontakt. Men det blir ikke alltid til at man tar seg tid til å sette seg ned og skrive en mail (=brev) og tidsforskjellene er også tilstede ettersom den ene bor i Australia og den andre i USA. Nå kan vi ha en litt sånn småskravlete hverdag med hverandre. Legge ut bilder som vi har lyst til å vise hverandre (og nei, jeg viser da ikke disse bildene for hele verden slik mange tror, jeg velger selv hvem som kan få se bildene mine). For meg har facebook ført til at jeg har mye mer kontakt med folk som jeg kanskje bare ville ha snakket med en gang i året . Det er nok av folk vi liker og bryr oss om som vi treffer også lover vi at nå må det ikke gå et år til neste gang, men så går det et år til neste gang. Jeg opplever at jeg kan ha mye jevnere kontakt med folk fordi vi er venner på facebook. Det er hyggelig. Og det gjør at vi faktisk også treffes ofter på ordentlig. Vi sender meldinger til hverandre. Vi forteller om hva vi skal gjøre og inviterer andre med. Det er for meg noe mer enn bare sosialt på nettet. Og jeg har ikke 750 venner - men 73. Det er familie, kollegaer (som jeg også ser på som venner) skolevenner som det er hyggelig å ha fått kontakt med igjen og noen naboer. Det er kjempehyggelig! Og en morsom ting. Jeg har laget en gruppe som handler om slektsgransking og som har ført til at jeg har funnet og blitt kjent med slektninger i USA! Det er sånn som jeg bruker Facebook også, er 46 år og har vel bare ca. 40 venner på listen. Der ligger det slektninger som jeg ikke har sett på mange år pga. bosetting på forskjellige steder i landet, moro å holde seg oppdatert på en enkelt måte. Og så har jeg fått kontakt med andre folk som har vært i livet mitt tidligere. Og så holder jeg kontakten med venner i utlandet. Jeg tror det er stor forskjell på brukerne, og de fleste jeg kjenner i min aldersgruppe bruker fjesboka på samme måte som meg. Jeg kan stå for alt som er inne på mine sider, føler ikke at jeg har prostituert verken meg selv eller familien - har ikke et bilde liggende der. Og det er jo fullt mulig å skrive noe som kun den ene parten skal se.
Gjest ikke truffet Skrevet 6. mars 2009 #63 Skrevet 6. mars 2009 Burde ikke dette vedkommende ha lov til det, da? Vedkommende vred seg nok fordi du er så trangsynt vet sjeldent etterhvert hva jeg skal si når jeg blir avhørt av slike selv :-) Snakk om å plumpe rett ut i sine egne fordommer....... uten engang å vite hva man snakker om - for det gidder man jo ikke. Gjest foretrekker heller å gjøre narr og liksom sette de brukerne gjest snakker om "til veggs".
mjau-mjau Skrevet 6. mars 2009 #64 Skrevet 6. mars 2009 synes det er veldig koselig om folk gir et bittelite innblik i hvordan de har det eller det de gjør akkurat nå, tenker aldri at: hun han må ha et fantastisk kjedelig liv, har aldri tenkt det om noen, tenker heller at: så deilig det er at livet bare går framover og kanskje nyter stunden med kaffe forran pcen eller en strekk på sofaen, slapp av folkens! hvis noen noengang skulle mene at jeg hadde et kjedelig liv etter hva jeg skrev i statuslinjen ville jeg ledd høyt og lurt på hvor fantastik mye de selv måtte kjede seg og lite de vet om meg :-) for en meningsløs irritasjon mange har her..... Signerer denne jeg Haha nei, er ikke for å skryte Men jeg synes det er artig å ha bekjente på vennelisten også, og ikke bare gode venner. Er spennende å se hva venner fra barneskolen gjør i dag, hvem de kjenner, se bilder fra ferier og studier i utlandet osv. Og ved å legge til folk som kun er bekjente på facebook, er det lettere å bli ordentlig kjent med dem. Å ringe til en person man har møtt kun en gang kan oppfattes ganske merkelig og påtrengende, mens å ta kontakt på facebook er "lov" og mye enklere Jeg synes Facebook er genialt. Helt enig! Kjempemoro å ta opp igjen kontakt med gamle bekjente som man ikke har sett på lenge
Gjest ny gjest Skrevet 6. mars 2009 #65 Skrevet 6. mars 2009 Personlig irriterer jeg meg mer over folk som kaller det booka. Hva er det for no? Norwengelsk? Facebook, the book, fjesboka, boka... Jeg har hørt mange benevnelser, men booka skurrer fælt i mine ører (og øyne ) Kjært barn har mange navn, og booka brukes jo iherdig av gjesten som ikke bruker faecebook selv...
Gjest imli Skrevet 6. mars 2009 #66 Skrevet 6. mars 2009 Synes det er litt koselig jeg. Man må jo ikke bry seg om hva alle skriver...
Gjest antigartner Skrevet 6. mars 2009 #67 Skrevet 6. mars 2009 det eneste jeg innimellom stusser på er de som alltid har statusmelding som dreier seg om barna -skjer det aldri noe med dem selv? Men det er ingen irritasjon, bare litt barnløs undring... Dette har jeg også undret meg over. Det er snart ikke den ting jeg ikke vet om enkelte av mine venners barns helsetilstand, sovevaner, tenner, kroppsvæsker (!), språklige utvikling, bading, Kanskje de gjør det for at enda flere kan være kvalifisert som barnevakter?
Gjest Langsyne Skrevet 6. mars 2009 #68 Skrevet 6. mars 2009 Jeg lurer på hvorfor det er greit å pælme ut mye personlig her på KG, mens man samtidig synes at facebook er så pyton?
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. mars 2009 #69 Skrevet 6. mars 2009 Jeg er overrasket over at folk synes det er rart og urimelig å ha mange venner på facebook jeg. Jeg har f.eks. alle de jeg gikk på folkehøgskole med, og ja, alle de nesten 100 stykkene der er folk jeg godt kunne ha satt meg ned og tatt en kaffe med. Jeg har også klassekamerater fra barne- ungdom- og videregåendeskole, da blir det fort 100 til. Dette er folk som er spredd over hele landet (og det store utland) og de er derfor vanskelig å holde kontakten med IRL, men det betyr jo ikke at jeg ikke er interessert i å holde kontakten med de for det. Også er det jo litt merkelig at folk som tydligvis leser alle statusoppdateringene til alle vennene sine enda ikke har oppdaget at man i stor grad kan bestemme hvem man vil ha newsfeeds fra og hvem man ikke vil ha det fra. Nå høres jeg ut som en overivrig facebookbruker, noe jeg vel knapt kan regnes som. Men jeg ser ikke helt problemet med å ha et "verktøy" som gjør det enklere å holde kontakten med gamle venner og bekjente som man ellers ville ha mistet all kontakt med.
Gjest Langsyne Skrevet 6. mars 2009 #70 Skrevet 6. mars 2009 Personlig irriterer jeg meg mer over folk som kaller det booka. Hva er det for no? Norwengelsk? Facebook, the book, fjesboka, boka... Jeg har hørt mange benevnelser, men booka skurrer fælt i mine ører (og øyne ) Jeg sier fjasboka innimellom. Skurr
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #71 Skrevet 6. mars 2009 Ønsker til avsluttning å fortelle at det er ikke snakk om å stille noen til veggs. Facebook er nok genialt til enkelte ting, har hørt det er en del bra grupper og lignende ting der. Hvem er det jeg gjør narr av? Dette handler om en stor gruppe mennesker, som ikke helt har skjønnt utstrekningen/mulige konsekvenser i værste fall av uvettig bruk av nettverket. Selv regner jeg meg som en erfaren bruker av nettet, da jeg har vært her mer eller mindre fra den spede begynnelse på nettet. Å fant fort ut av å skille privatliv og nettet. Det går å kombinere, men da med svært omtenksom bruk. Noe som blir ignorert på enkelte nettsamfunn. Dette tyder på en enten relativ fersk netterfaring, eller på grenseløst naivitet. En tommelfinger regel er at alt det du måtte legge ut på nettet, er tilgjengelig for alle verdens brukere, i all fremtid. Og det finnes ikke noen måte på å beskytte ditt matriale du legger ut der. I nettets spede begynnelse ble såkalte chattekanaler veldig populære, og noen våknet opp etter flere års bruk, og lurte på hva som har skjedd. Da de har brukt store deler av tides deres til å få maaange fiktive venner, som de aldrig noen gang har møtt. Mens de ekte venner har blitt forsømt i flere år. Noen måtte gå i terapi, for å få bukt med denne sykdomen. Så det nok til dels slikt også med facebook, der overdreven bruk av dette veldige mektige mediumet kan være til skade for dem. Alt med måtehold. Tersklen for å legge ut personlig informasjon i form av tekst og bilder har stupt i takt, etter som de forskjelige nettsamfunn har blitt introdusert. Noen burde vært beskyttet mot seg selv her. Men det finnes jo brukere av facebook, som har en sund og vettig omgang av dette mediumet. Det at jeg "konfronterer" en meget god venn om han erfaringe på facebook, ser jeg som helt uproblematisk. Da dette er ett tema han tar opp i både tid å utide, så at jeg plager/erter han om hvor mange "venner" han har der, er ett ikke tema. Men kan se det som problematisk om man har veldig mange "venner" att man kan få ett noe forknytt forhold til dem, ettersom tiden går. Alt av hva jeg skriver på nettet kan jeg stå ved, og er nogenlunde beskyttet av en hvis form for anonymitet, da jeg er gjeste bruker, i motsetning til nettsamfunn der man er totalt eksponert.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #72 Skrevet 6. mars 2009 booka skurrer fælt i mine ører (og øyne ) Jeg sier fjasboka innimellom. Skurr
aline Skrevet 6. mars 2009 #73 Skrevet 6. mars 2009 Er ikke morsomt når en ihugga facebook bruker, begynner å snakke om oss "bedrevitere" som velger å stå utenom facebook. Jeg snakker ikke om dere, jeg snakker om hvordan dere snakker om brukere av facebook. Jeg sier ikke, i motsetning til dere, at ikkebrukere eller folk som bruker det annerledes en meg, er slik eller sånn og tar sine valg pga dette eller hint. Hva veit vel jeg om brukerne av booka? si det du, når flere nære venner er der på booka. Kom ikke til meg med snikk snakk om at jeg ikke kjenner mine venner, og bakgrunnen til dem er der. Vel, for det første så snakker jeg ikke om deg som enkeltindivid, men dere som svarer at de som gjør slik og sånn på facebook, gjør det pga dette og hint. Det er de færreste av dere som spesifiserer at dere kun snakker om venner dere kjenner så godt at dere VET grunnen til at de gjør som de gjør. Dere snakker om "folk som gjør", ikke "noen venner av meg". at du vet noe om nære venner, sikkert. At du vet noe om alle de andre som bruker facebook; neppe. Det virker på meg at du kjenner til drivkraften til fenomenet? Pussig! tror ikke forskere har løsningen på det i dag, men det kan virke som du har det. Det vil nok gå mange år før det kan avdekkes noen rapporter om fenomenet. kan du fortelle meg hvor jeg sier jeg vet om drivkraften til alle som bruker facebook? Jeg vet min drivkraft, og den passer ikke overens med den noen her i tråden beskriver, ergo reagerer jeg og sier at dere ikke vet om andres drivkraft til å gjøre som de gjør. Dere vet ihvertfall ikke om min, min families eller mine venners. Når det kommer til irritasjonen du skriver om, kjenner jeg meg ikke igjen, da jeg ikke føler noe irritasjon mot booka. Men en ting er jo veldig sikker, å det er at, ikke brukere av boken, må jo vite mere om enkelt individene til facebook tilhengerene, enn omvendt. Da dere er jo en majoritet. det er flere i denne tråden som har uttrykket irritasjon over at mange bruker facebook annerledes en de selv gjør, jeg snakker som sagt ikke til deg som enkeltperson, men til de som reagerer negativt på, og dermed kommer med spekulasjoner om hvorfor folk gjør som de gjør, og generellt til dere som forteller hvorfor folk har de vennene på lista som de har, dersom de gjør slik så er de sånn, dersom de gjør sånn så er de slik. at du ikke kjenner deg igjen, tilsier vel bare at du ikke er en av dem da. hvordan kan du mene at ikkebrukere vet mer om tilhengerne som enkeltindivider en dem om deg? Du er jo ikke der, så hva de legger ut og deler der, gir jo ikke deg noe informasjon i det hele tatt. Du må huske en ting, å det er at du kjenner ikke meg i noen utstrekning, fordi jeg ikke er på noen nett sammfunn. Men det er du, kanskje også på nettby? Jeg kan sammle mange opplysninger om deg, men du kan ikke finne en dritt om meg. nei, jeg kjenner ikke deg utifra noe annet en hva du uttrykker her på KG, på lik linje med at du ikke vet noe mer om meg en hva jeg uttrykker her på kg. hvorfor blander du inn nettby? mener du at dersom man er aktiv på facebook, så er man en av dem som er medlem på all verdens nettsamfunn? Du er på kg, er du da også automatisk på alt av diskusjonsforum? Er du aktiv på vg-nett, siden du er her inne? og nei, jeg er kun på facebook, det gir meg det jeg ønsker og skjønner ikke poenget med å være flere steder, på lik linje med at kg dekker det jeg trenger ang nettdiskusjoner. og, som ikke-medlem av facebook, kan du forklare meg hvordan du kan samle mange opplysninger om meg? Og selv om du VAR på facebook, så kunne du fremdeles ikke samle fler opplysninger om meg en hva du finner her inne på kg. Det er kun venner på vennelista mi som har tilgang på opplysninger om meg, ingen andre, og mine venner og kjente, kunne bare spurt meg, så ville de visst alt de finner ut av på facebook likevel. leser generellt flere opplysninger om folk her på kg, en jeg gjør på facebook. Når det kommer til mine behov, føler jeg ikke på noen måte noen trang til å prostituere meg og min familie skruppeløst på booka slik mange av brukerne gjør i stor utstrekning. ikke jeg heller, men jeg føler heller ikke noe behov for å kalle andres ønske om å dele mer en meg, å prostituere meg. Eller noe annet behov for å dømme de som bruker nettet annerledes en meg. Tror det er mange som etter tiden går, vil legge seg om kvelden med en klump i magen, med tanke på bruken av booka og konsekvensene av det. Det har jo allerede vært flere episoder i media, som omhandler bruken av booka, å det er på ett tidlig stadie. Mulig det, jeg er rimelig sikker på at det gjelder de færreste jeg vet om som er på facebook ihvertfall. Jeg VET derimot om flere som har fått klomp i magen og tatt det tøft, etter å ha vært aktive på kg, som har blitt forfulgt og trakkasert, folk har blitt outa og mobbet ut, nettet åpner for muligheter generellt, tror ikke facebook er så annerledes en alle andre nett"samfunn", som kg faktisk også er, på sin måte. Så må jo få ønske det ett fruktbart og givende bruk av facebooka i fremtiden. takk takk, min bruk av facebook har allerede vært fruktbart, jeg har fått tilbake kontakten med gamle bestevenninder, møter dem når jeg er hjemme, opprettholder god kontakt med venner som bor eller er deltid på andre siden av jorda. I tillegg får jeg masse opplysninger om hva som skjer irl innen min lidenskap, hvem som skal på hvilke eventer og hva som skjer hvor. Jeg har også brukt det til å invitere folk til eventer jeg selv står for, som hadde vært mye vanskeligere å få sendt invitasjon for om jeg ikke hadde vært på facebook. Jeg bruker facebook hovedsakelig som en informasjonskanal, der jeg kan nå og bli nådd, mye enklere og mye mer informativt en via mail og brev og telefon, og får masse positivt igjen for den bruken jeg har av facebook. Personlig irriterer jeg meg mer over folk som kaller det booka. Hva er det for no? Norwengelsk? Facebook, the book, fjesboka, boka... Jeg har hørt mange benevnelser, men booka skurrer fælt i mine ører (og øyne ) har vel også fundert litt over den der 'booka'.... irritert meg er forsåvidt litt å ta i.
*Numi* Skrevet 6. mars 2009 #74 Skrevet 6. mars 2009 Personlig irriterer jeg meg mer over folk som kaller det booka. Hva er det for no? Norwengelsk? Facebook, the book, fjesboka, boka... Jeg har hørt mange benevnelser, men booka skurrer fælt i mine ører (og øyne ) Jeg må nok si meg helt enig med deg! Booka (som må uttales noe sånt som buuka eller bukka) høres veldig rart ut for meg også. Sånn ellers så kunne jeg ikke bry meg mindre om hvor ofte folk oppdaterer statusen sin. Selv oppdaterer jeg min akkurat når jeg føler for det, enten det er en gang i uka eller flere ganger om dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå