Gå til innhold

DNA tester avslører at hver fjerde ikker er far likevell...

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=66756

Skremmende tall... :-?

Er jenter noen flyfiller som ikke vet hvem vi lå med når?

Har jenter flere sexpartnere rundt EL og "velger" den vi likte best?

Stakkars guttene...

Kanskje de bør tenke seg ekstra om før de har sex uten kondom... :wink:

Men da kommer det jo noe godt ut av hele den triste saken:

* færre uønskede graviditeter

* færre kjønnssykdommer (HIV, herpes, gonore, klamydia...)

Personlig kjenner jeg en gutt som ble innkalt til DNA-testing med 2 andre "kandidater"... Han ble den heldige vinneren...

Men han og sønnen på 12 år nå - har i dag et supert forhold.

Men det var ikke enkelt den første tiden.

Så han lærte "the hard way"...

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er ganske skremmende hvor mange som i mange år har vært far og som plutselig ikke er det lenger.

Aller verst er det jo for alle disse barna som er kommet opp i alderen hvor de kan forstå hva dette innebærer plutselig får vite at pappa ikke er pappa likevel.

Nei det er sprøtt at dette skal gjelde så mange syns jeg.

Men en liten ting jeg har lurt på som kanskje noen vet, hvis en far får vite etter 12 år at han ikke er far likevel nå som denne loven har åpnet for det. Hva skjer med bidraget han har betalt de 12 årene?

Gjest Mayamor
Skrevet

Ja det er et interessant spørsmål:

Hva med dem som har feilbetalt...

Godt det settes fokus på dette synes jeg.

Kjenner en som mistenker at han ikke er far til yngste.

Men han tør ikke ta DNA fordi han er redd han har rett.

Og han er jo glad i barnet sitt på 9 år...

Mayamor

Skrevet

Ja kjenner og en som har mistanke om at han ikke er far til ett av barna. Og det mistenker vi vel alle for den saks skyld for en mer ulik unge enn resten av familien skal en lete lenge etter. De var og separert en stund når denne ungen ble "laget" men hadde litt kos innimellom da. Men klarte å jobbe seg gjennom problemene når hun ble gravid og har vært sammen siden. Og fått flere barn etterpå og.

Men han har ikke tatt test og kommer ikke til å gjøre det heller, for det er min sønn i sinn uansett sier han og er og livredd for å ha rett. Og for at følelsene for gutten skal endres hvis han får negativt svar.

Skrevet

På tide at også fedre får noen rettigheter....

Skrevet

Ehm, det er snakk om hver fjerde farskapssak.

Det vil si at av de mennene som mistenker at de ikke er far til barnet og får det sjekket, av dem har 25% rett, mens 75% er paranoide.

Det er ikke 25% av alle fedre som er ført bak lyset, slik det kan virke av overskriften på tråden her.

Heldigvis.

Skrevet

Veldig bra oppklaring der, Klips - hvis ikke ville det vært ille...

Skrevet
Veldig bra oppklaring der, Klips - hvis ikke ville det vært ille...

Ja, for da ville en av mine søsken ikke vært mitt søsken,

for å si det sånn :ler:

Gjest Mayamor
Skrevet

Det er av tallene som er bragt inn til DNA testing det... :wink:

Tenk på alle mørketallene som kommer i tillegg til disse da... :-?

Nok av fedre som ikke tør kreve DNA også...

Fordi de tross alt er glad i "sitt" barn...

Men denne artikkelen handler om alle registrerte saker ja.

Da ville statistikken hos min bekjent vært enda verre:

antagelig "bare" 2 av 3 som er hans biologiske...

De to eldste ligner hverandre, far og mor i farger, kroppsbygning og trekk.

Yngste har et helt annet utseende. :o

Men som sagt tidligere: han vil ikke kreve DNA i redsel for resultatet...

Mayamor

Skrevet

Synes det er ganske vanvittig. Man må da vite hvem far til barnet er....

Skrevet

Det er ganske interessant å vite at likestillingsombudet var imot loven.

Også Sv, men akkurat det overrasker vel ingen?

Forresten hadde jeg noen tråder ifjor vedrørende en manns rett til å vite hvem som var faren, men dengang som alltid var innstillingen deres negativ... og på mindre enn et år har holdningen forandret seg helt, - nå tar alle det som en selvfølge at alle har rett på å vite hvem som er foreldre og hvem som er barnet.

Jeg må bare takke og si at dere kommer dere... vel noe tregt går det, men allikevel... må jeg vende tommelen opp =)

Waco

Gjest Mossefjompen
Skrevet

Waco!

Hadde du ventet deg noe mer fra disse semiklimaktrielle rødstrømpene herinne ??

Skrevet

.. du har funnet selskap som passer ser jeg :ler:

Gjest Mossefjompen
Skrevet

Hm, du har liksom ordet i din makt du Lillebille :D

Skrevet

Klart det er ille, men jeg klarer ikke opparbeide veldig mye sympati når jeg vet at menn generelt er de siste til å tenke på prevensjon... Om de var litt flinkere til å passe på kondombruken så kanskje det ikke hadde vært så mange tvilstilfeller :roll:

Suz :-?

Skrevet

Skal jeg være ærlig, så synes jeg ikke synd på fedre som lurer på om de er fedre eller ikke - ihvertfall når det gjelder potensielle frdre ute avklarte par-forhold.

Var han sammen med dama?

Hadde de sex?

Og hva gjorde han i såfall for å forhindre at han ble far, hvis han ikke ville bli det?

Det er da like mye mannens ansvar for å forhindre uønsket graviditet/farskap, som kvinnens.

75% av de som tvilte på at de kunne være pappa - er det. Og da må mannen faktisk ha foretatt en handling som gjør farskp mulig - sex. Men kanskje han ikke husket hvilken dame han var sammen med når?

Forhåpentligvis vet ikke barna til disse 75% at faren lurte på om han var far eller ikke. Tror dette med tillit til voksne kunne få seg en knekk, da.

Skrevet

Dette gjelder jo tross alt en del menn i et mer eller mindre stabilt parforhold og da må man jo kunne stole på at kona/samboeren er trofast. Man kjenner jo tross alt andre på seg selv :wink:

Skrevet

Hei!

Jeg synes Suzy og Bettie er litt på villspor. Poenget rundt denne farskapsproblematikken er ikke først og fremst den karen som lever i største uvitenhet om at han har et avkom, men snarere den kjærlige familiefaren som lever i beste tro om barna han tar vare på er hans egne. Følgelig er kondomproblematikken og ansvarsfordelingen knyttet til bruken av prevensjon fullstendig irrelevant, sånn rent bortsett fra at utroskap fra kvinnens side om mulig er enda mer forkastelig når hun ikke engang beskytter seg (og sin ektemann/samboer) mot eventuelle kjønnssykdommer.

Poenget her er at menn bedras, og at den eneste som med sikkerhet kan vite hvorvidt det finnes mer enn en kandidat til pappatittelen, er kvinnen. Hun alene vet hvor mange hun har ligget med, hun alene bærer ansvaret for å bringe dette på det rene idet barnet er født - eller fortrinnsvis før det fødes, enn si mens fosteret fortsatt kan aborteres.

Et tall som formodentlig er mer representativt enn tallene som kommer frem i rettsapparatet, er det som sykehusene kan fortelle om. Hver gang noen lider av en sykdom som kan kureres ved hjelp av familiemedlemmer (via benmargstransplantasjoner, for eksempel), testes alle de aktuelle familiemedlemmene for kompabilitet. Blodprøver fra norske sykehus viser at det ved hvert tiende tilfelle stiller seg slik at "faren" til barnet ikke kan være faren likevel.

Ti prosent av norske menn kan derfor synes å leve i en fantasiverden skapt av deres forræderiske, "bedre" halvdeler.

Mvh

L.

Gjest Anonymous
Skrevet
Klart det er ille, men jeg klarer ikke opparbeide veldig mye sympati når jeg vet at menn generelt er de siste til å tenke på prevensjon... Om de var litt flinkere til å passe på kondombruken så kanskje det ikke hadde vært så mange tvilstilfeller  :roll:  

Suz  :-?

Eh... Det er vel begges ansvar å sørge for prevensjon?! Flinkere til å passe på kondombruken?! Dama bør vel også forsikre seg om at mannen har på dongen?! Hvis ikke, kan hun ha det så godt, mener nå jeg. Dessuten er man vel ikke akkurat helt stabil dersom man har flere aktuelle fedre, det er tross alt bare noen få dager rundt eggløsning man kan bli gravid hver måned. Og skulle man være i tvil om hvilken måned man ble gravid (!), er det lett å finne ut hvor gammel fosteret er ved UL.

Gjest Poirot
Skrevet

Må bare si her, at det forekommer at en dame har sex med flere i nær tid. Hadde det vært så lett, ville det jo ikke være nødvendig å innkalle 2-3 stk til testing.

I min litt frivole fortid, har jeg opplevd 2 ganger at en mann TAR AV kondomen (som jeg krevde og hadde) midt i sex akten..... Uten å si ifra (men jeg hørte det). Slikt kan det bli både barn, kjønnssykdommer og aids av, saå jenter må være på vakt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...