LamaLover Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Jeg får ofte et inntrykk av at alle er så perfekte og følger alle mulige kostholdsregler, som f.eks: -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) -Drikke 2 liter vann hver dag -Spise godteri kun i helger -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon -Sunne mellommåltid -Ikke legge seg innen en time etter man har spist -Spise fisk tre dager i uka -Fullkorn for alle penga osv. Begynner å lure på hvordan folk klarte seg før man fikk vite om dette?(selvfølgelig er noe basert på sunn fornuft) Så hva med å fortelle hverandre om regelbrudd man fint greier å leve med? ;D Jeg spiser godteri 3 dager i uka(ca) og jeg lever i beste velgående, jeg! Faren min drikker massemasse kaffe, og maks et par glass vann om dagen. Dehydrert? Tja, han har holdt på slik så lenge jeg vet om og han lever, han! Moren min spiser seg ofte god og mett rett før hun legger seg, og slank holder hun seg uten trening.. Jeg tror i hvert fall det er litt for mye hysteri. Hva mener dere?
Chanel.No5 Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Hei, liker tankene dine her. Det som fungerer for en, trenger ikke fungere for naboen. Alle må vi finne vår egen måte å leve på mtp. mat, trening og søvn for å finne ett mønster som fungerer for kroppen vår og gjør oss lykkelig. En har bare sitt eget liv å leve og det bør nytes slik en ønsker leve det og ikke bare følge "malen" media prøver å forteller oss at vi skal leve etter. En kan alltid lese seg til kunnskap gjennom medias fremstilling av "sunnhet" osv, det er ikke bare tull at det vektlegges mye fokus på dette, men til syvende og sist er det din kropp, dine valg og du som skal leve med deg selv resten av ditt liv! Det eneste jeg alltid tenker er "if it ain`t broken, why fix it?". Håper tankene her var forståelig og ikke ett stort rot...
Gjest fragment Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) - Nei. I helgene spiser jeg ofte store måltider med mange timers mellomrom. -Drikke 2 liter vann hver dag - Ja, dette pleier jeg å gjøre, i alle fall i ukedagene. -Spise godteri kun i helger - Tja. Jeg holder godterispisingen stort sett til helgene, med noe unntak. Spiser av og til et par kjeks etter middag i ukedagene, men dette regner jeg ikke som godteri. -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon - Tja. Jeg pleier å ha 1/3 av alt. Synes det er ok med tanke på treningsmengder osv. -Sunne mellommåltid - Nåvel. Jeg spiser ikke usunne mellommåltider, men ettersom magen min ikke tåler all frukt like bra, blir det ofte til at jeg spiser f.eks en yoghurt. Ellers så spiser jeg sjelden mellommåltider, egentlig. -Ikke legge seg innen en time etter man har spist - Ja, nå gjør jeg sjelden det. Før, da jeg trente mye på kveldstid, gjorde jeg det ofte. Ser uansett ikke helt problemet. -Spise fisk tre dager i uka - Ja. Spiser makrell i tomat hver dag, og fisk en gang i blant. Tar også Omega 3-tilskudd. Kunne nok spist mer fisk til middag, men føler egentlig jeg får i meg nok. (Spiste laks i dag, forresten!) -Fullkorn for alle penga - Ja. Fullkornspasta, fullkornsris, rugbrød, etc. Synes ikke det er noe tap å droppe de lyse produktene.
Tabris Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Jeg er enig i at det også er viktig å finne en livsstil og et kosthold man kan trives med, men jeg har ikke helt sansen for argumenter av typen "... men han lever nå han fortsatt". Jeg føler det da blir litt misforstått, hvordan dette med bra og dårlig kosthold fungerer.
Fortunatus Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Nei. Spiser tre-fire måltid hver dag. -Drikke 2 liter vann hver dag Ja, den greier jeg ganske fint. Drikker bare vann utenom et glass melk om morgenene. -Spise godteri kun i helger. Går også greit, men må lære meg å forkorte helga.. -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Nei, jeg spiser det jeg har lyst på til middag. Har heller ikke råd til å kjøpe mange grønnsaker. -Sunne mellommåltid Spiser ikke mellommåltid.. kanskje en frukt eller to -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Prøver å følge denne. Har problemer med å sove hvis jeg spiser for sent. -Spise fisk tre dager i uka Nei.. heldig hvis jeg klarer en gang i uka. -Fullkorn for alle penga Prøver, da jeg syns dette metter mest men har enda ikke gått over til grove tortillas.. Andre råd: - Spise fem om dagen (klarer jeg aldri) - Spise tre forskjellige meieriprodukter (står på melk.no, men ettersom Tine eier melk.no, vet jeg ikke hvor mye jeg stoler på det tipset)
Tinelise Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Kan påpeke at jeg har brutt samtlige regler over lengre perioder (8 år?) og ikke lagt på meg i det hele tatt (give or take 2 kilo). Trikset er uansett bare å ikke overspise. Hvor bra det er for kroppen derimot... Ja der kan jeg skrive under på at det neppe er særlig gunstig å bryte alle på en gang Men her er det jo en drøss faktorer som spiller inn! Jeg mener kroppen uansett er veldig tilvenningsdyktig og tilpasser seg det meste. Og ja - helt enig - det er ikke alt som passer til enhver! Og så får jeg slenge på til slutt at jeg er langt fra noen kostholdsekspert
LamaLover Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2009 Jeg synes det ofte blir litt sånn at man følger rådene bare for å følge dem. Litt sånn flink-pike-syndrom. Det blir en trend på en måte, og man tenker kanskje ikke på at hvordan man spiser eller ikke spiser bare spiller en rolle for egen kropp. Tenkt for eksempel på hvis man spiser en sjokoladeplate på en onsdag. - Får du da dårlig samvittighet fordi du vet det kommer til å utgjøre en faktisk forskjell for hvordan kroppen din fungerer den neste tiden framover? Eller får du i hovedsak dårlig samvittighet fordi du har brutt en regel som media har blåst opp viktigheten av, og at du dermed magler viljestyrke? Hvem har vel ikke spist noe usunt i smug? Hvem er det vi gjemmer oss for? Er det kroppene våre, eller er det omverdenen?
Tabris Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Ja, det er jeg enig i. Det er viktig å være klar over hvorfor man faktisk følger disse reglene, og at man ingen andre enn seg selv å stå til rette for.
Gjest Bolledeig Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 (endret) -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Nei. Jeg spiser få store måltider, og spiser meg skikkelig mett hver gang. Synes det er mer behagelig. -Drikke 2 liter vann hver dag Så og si aldri. MEN jeg spiser veldig mye grønnsaker, og en del frukt, så tar det til stor grad igjen der. -Spise godteri kun i helger Knapt da også egentlig (men denne regelen er jeg tilhenger av, altså!) -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Jeg kjører halvparten grønt, 1/3 protein og det resterende en eller annen karb kilde alt etter om jeg har trent eller ikke. -Sunne mellommåltid Spiser ikke mellom måltidene, stort sett. -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Synder jeg grovt mot til stadighet, men lever enda -Spise fisk tre dager i uka Hver dag. Sitat fragment: Spiser makrell i tomat hver dag Jeg også Det blir også en del tunfisk. -Fullkorn for alle penga Jeg vil aller helst har karbohydrater fra grønnsaker og frukt, fordi korn gjerne gjør meg veldig oppblåst. - Spise fem om dagen Minst (noe som gjør at STORE deler av husholdningsbudsjettet går til mat, men det er en prioritering) - Spise tre forskjellige meieriprodukter Meh. Kanskje en. Forøvrig synes jeg ikke noen av disse kostreglene er direkte unyttige, jeg er tilhenger av KISS-metoden (keep it simple, stupid) med tanke på kosthold fordi det er veldig mange som overanalyserer og overtenker alt de putter i munnen. Og for mange skal det faktisk ikke så veldig mye mer til enn å gjøre små justeringer, for å se store forskjeller De eneste kostholdsreglene jeg klart bryter er: -Spis lite og ofte -Ikke spis mat på kvelden (jeg spiser stort sett BARE mat på kvelden) -Husk å spise frokost hver dag (det gjør jeg aldri) Endret 4. mars 2009 av Bolledeig
Fluffie Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Denne bryter jeg saa det suser. Om jeg er veldig aktiv saa spiser jeg nok saa ofte, men vanlige dager blir det 3-4 maaltider. -Drikke 2 liter vann hver dag Jeg drikker mye vann. Jeg maaler ikke, men det blir nok i overkant av 2 liter i snitt. -Spise godteri kun i helger Nei, jeg spiser godteri naar jeg har lyst paa, men i smaa porsjoner. Kan gaa ukesvis uten godis, noen uker spiser jeg litt omtrent hver dag. Men igjen, spiser godteri kun i veldig smaa mengder (liker ikke aa spise for mye soett), mengden tilsvarer da ca 2-3 saltsild eller 1-2 sjokoladebiter. -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Det kommer helt an paa hva det er til middag, men faar med en solid porsjon groennsaker saa ofte som mulig. Lager dog det aller meste av mat fra bunnen av, til og med potetmos (gaar ikke tilbake til halvfabrikata etter aa ha blitt vant til hjemmelaget). -Sunne mellommåltid Har ingen tro paa mellommaaltid, blir bare mer sulten og spiser mer av det. Spiser ogsaa lite frukt fordi magen min ikke vil ha for mye av det. -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Hvis jeg begynner aa bli sulten rett foer jeg skal legge meg, saa spiser jeg en liten porsjon cornflakes e.l for at magen skal ha noe aa jobbe med. Spiser jeg ikke faar jeg ikke sove. -Spise fisk tre dager i uka Med en samboer som ikke liker fisk blir ikke dette lett, men faar i meg fisk naar det ikke blir for mye jobb aa lage forskjellig middag til oss. -Fullkorn for alle penga Jeg er ikke saa glad i hvitt broed, saa blir hovedsaklig fullkorn der. Veksler mellom fullkorn og hvit pasta, etc (har overbevist sambo om at fullkornspasta er bra, men av og til vil han ha hvit, og det nekter jeg han ikke).
Gjest Gjest_Celine_* Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Jeg spiser lite og ofte. Kanskje FOR ofte Putter gjerne noe i munnen hver 2. time Men dette er fordi jeg er så glad i å spise, ikke fordi jeg skal følge en regel. -Drikke 2 liter vann hver dag Nope. Kanksje maks 1 liter. -Spise godteri kun i helger Spiser godteri hver dag, jeg -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Dette ofrer jeg ikke en tanke. -Sunne mellommåltid Det meste jeg spiser kan egentlig kalles mellommåltid -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Dette gjør jeg sjelden. -Spise fisk tre dager i uka Aldri. -Fullkorn for alle penga Nei. Spiser både lyst og grovt, alt ettersom. - Spise fem om dagen Nei. Men dette er en regel jeg skulle ønske jeg klarte å følge. - Spise tre forskjellige meieriprodukter Jepp. Denne er jeg god på
Gjest Bolledeig Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Men altså: ser dere på f.eks. fem om dagen og tallerkenmodellen som unyttige regler, jfr tittel på tråden? "jeg kan gjøre det og lever enda" er jo egentlig ikke noe godt argument, med tanke på at de fleste også kjenner en som har røykt som en skorstein i 90 år uten å bli syk, uten at vi konkluderer med at røyking er trygt av den grunn. Det er jo ikke sunt med smågodt uansett hvem du er og hvordan kroppen din er På samme måte som at jeg ikke tror noen tar skade av å øke grønnsaksinntaket sitt. *leke djevelens advokat litt* Endret 5. mars 2009 av Bolledeig
Gjest Gjest_Celine_* Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 Men altså: ser dere på f.eks. fem om dagen og tallerkenmodellen som unyttige regler, jfr tittel på tråden? "jeg kan gjøre det og lever enda" er jo egentlig ikke noe godt argument, med tanke på at de fleste også kjenner en som har røykt som en skorstein i 90 år uten å bli syk, uten at vi konkluderer med at røyking er trygt av den grunn. Det er jo ikke sunt med smågodt uansett hvem du er og hvordan kroppen din er På samme måte som at jeg ikke tror noen tar skade av å øke grønnsaksinntaket sitt. *leke djevelens advokat litt* "Unyttig" er vel kanskje ikke helt treffende, men jeg tror vi alle skjønner poenget. Å streve etter perfeksjon kan gjøre vondt verre. Ofte er godt nok nettopp det - godt nok.
Gjest Frosk Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Jeg spiser lite og ofte - har alltid gjort det, og blir vond & vanskelig å ha med å gjøre når det går for lang til mellom måltidene -Drikke 2 liter vann hver dag Neida. Men drikker en del grønn te, det hjelper jo litt. -Spise godteri kun i helger Spiser snop når jeg har lyst, men har egentlig ikke det helt store godtebehovet så det begrenser seg selv. -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Her går det mest i grøntfor (vegetarianer) -Sunne mellommåltid Joda, blir mye nøtter og frukt. -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Nja. -Spise fisk tre dager i uka Aldri. Spiser ikke fisk. -Fullkorn for alle penga Tja. Har prøvd hardt å like fullkornspasta, men syns rett og slett det smaker mystisk. Spiser mye fullkornsknekkebrød, og ellers halvgrovt brød for det meste. Jeg kan ikke si at jeg tenker veldig på regler og retningslinjer (som "fem om dagen"), men kostholdet mitt er nok rimelig sunt - jeg spiser det jeg liker, og da blir det mye frukt, grønt og belgfrukter
Aurora M. Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 Jeg tror det er fint at vi har noen sånne "regler" å forholde oss til. Meningen er jo at vi skal bli mer bevisst på hva vi putter i oss og ikke. Selv tenker jeg mest variasjon når det kommer til kosthold, og at jeg bør få i meg en sånn passe mengde av proteiner, karbohydrater, fiber, vitaminer og sunt fett i løpet av en dag. Så jeg spiser veldig mye forskjellig, og alltid mer enn "5 om dagen". Prøver å tenke at det jeg spiser skal ha en "mening", men jeg er også av den oppfatning at maten skal være god og noe vi skal kose oss med. Jeg har aldri i mitt liv tellet kalorier og har absolutt ingen anelse om hvor mye jeg får i meg i løpet av en dag, men jeg er nå 42 år og like slank som da jeg var 17, så da regner jeg liksom med at det er greit. Jeg spiser en solid og sunn frokost hver eneste morgen, og tar meg god tid med alle måltider. Jeg tror det viktigste er å finne fram til et kosthold en kan holde fast på (ikke for strengt), og har ingen tro på disse ekstreme kurene. Ellers synes jeg det er alt for lite fokus på sammenhengen mellom kosthold og psykisk helse, for jeg tror det er der det først og fremst merkes, både hos barn og voksne. Det er iallefall min erfaring når jeg ser rundt meg. Og det er sjelden eller aldri at en hører om leger som spør en deprimert pasient hva han/hun spiser..
Gjest daimyo Skrevet 5. mars 2009 #16 Skrevet 5. mars 2009 Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett)-Drikke Dette skal ikke ha noen effekt på forbrenningen, og jeg bryr meg ikke om om jeg spiser all maten over få måltider eller omvendt. Jeg har nesten aldri problemer med lavt blodsukker, så jeg ser ingen grunn til å følge denne "regelen", som du kaller det. Som oftest spiser jeg 5-6 ganger i løpet av en dag, siden det som oftest passer mine hverdager best. Det er inkludert alle småmåltider. 2 liter vann hver dag Nei (eller kanskje - drikker mye i løpet av trening). Jeg drikker vann når jeg har lyst på vann, og får i meg endel i form av frukt o.l. i tillegg. Jeg ser ikke noe poeng i å trykke i meg x antall liter vann bare for å gjøre det. Spise godteri kun i helger Ja, denne regelen synes jeg er god, og jeg følger den. Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Jeg følger ikke dette, men det blir nok slik likevel; til middag spiser jeg alltid massevis av grønnsaker, og kjøtt. Jeg spiser sjelden pasta o.l., men hvis jeg gjør det er det gjerne en liten porsjon fullkornspasta. For å unngå raske karbohydrater, og fordi den økologiske speltpastaen jeg har funnet smaker så utrolig godt - og metter bra. Hva "en porsjon" er vil jo variere fra person til person - jeg spiser én porsjon, men den er diger, og som sagt stappet med grønnsaker og kjøtt. Sunne mellommåltid Denne synder jeg for mye mot, da jeg drikker endel proteintillskudd for tiden, sammen med frukt eller nøtter som mellommåltider. Men det er forsåvidt et valg jeg tar for å få i meg nok proteiner i forbindelse med trening. Ikke legge seg innen en time etter man har spist Tas ikke hensyn til... Det er jo mange av disse "reglene" som er direkte myter, mens andre er fornuftige. Spise fisk tre dager i uka Jeg spiser aldri fisk. Tar tran, men glemmer det i perioder. Fullkorn for alle penga Ja, jeg velger grovt brød, fullkornspasta etc. når jeg skal velge mellom slike matvarer og matvarer med hvitt mel.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 5. mars 2009 #17 Skrevet 5. mars 2009 (endret) -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Jeg fungerer best om jeg spiser på den måten siden jeg lett blir litt amper og/eller slapp om det går så mye som 5-6 timer mellom måltidene. Jeg tror det har ingen/minimal effekt på forbrenningen å spise lite og ofte, men jeg har forsåvidt tro på at det er lettere å kontrollere inntaket av mat (om det skulle være ønskelig) om man spiser på denne måten. Dessuten kan det for enkelte redusere lysten på noe søtt når blodsukkeret begynner å nærme seg bunnen. -Drikke 2 liter vann hver dag Ja. Sikkert mye mer også, spesielt de dagene jeg trener kardio på høy intensitet. Blir slapp om jeg ikke får i meg mye vann, men det kan jo også ha en sammenheng med et til tider høyt kaffeforbruk. Men har generelt ikke troen på å bøtte i seg vann uten å være tørst. -Spise godteri kun i helger Generelt: ja. Sukker gjør meg slapp, og jeg vil ikke at det skal ødelegge treningen min. Ikke noe offer i det hele tatt siden jeg fungerer langt bedre både psykisk og fysisk når jeg holde snopinntaket på et lavt nivå. Og lavt sukkerinntak --> mindre lyst på snop. Men er ikke superstriks på det; skal jeg på kino på en tirsdag blir det ofte smågodt. -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Ja, egentlig. Spiser kanskje noe mer proteiner og litt mindre karbo enn det. -Sunne mellommåltid Jeg spiser ikke mellommåltid sånn egentlig, jeg spiser måltid 5-6 ganger om dagen. Unntaket er etter styrketrening, da går det ned en proteinshake (til tross for min aversjon mot hel- og halvfabrikata) før jeg begynner på middagen. Frukt kommer i tillegg, ser ikke på det som et måltid. -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Spiser sjelden så sent, men er jeg sulten gjør jeg det og bryr meg ingenting om jeg skal legge meg snart. Har ikke noen problemer med å sove om jeg nettopp har spist, og forbrenningsmessig har det jo ingenting å si. -Spise fisk tre dager i uka Ja, stort sett. -Fullkorn for alle penga Liker fullkorn best, selv om jeg synes godt, hvitt brød er veldig godt også. Hvitt brød og vanlig pasta gjør meg også litt smårar. Egentlig føler jeg disse "reglene" er helt naturlig for meg, og er ikke noe jeg tenker på til vanlig. Endret 5. mars 2009 av O-Ren Ishii
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #18 Skrevet 5. mars 2009 -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Ja, stort sett. Jeg får lavt blodsukker og vondt i magen om jeg spiser for sjelden. Men har nok en tendens til å ikke spise mange nok måltider om dagen likevel. -Drikke 2 liter vann hver dag Tja, prøver å drikke mest vann i hvert fall. -Spise godteri kun i helger Spiser jevnt over lite godteri og tillater meg derfor å fråtse en dag om jeg har lyst, noe som nesten aldri skjer. -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Nja, følger ikke den helt, men bruker ganske mye grønnsaker og endel fullkornsprodukter. -Sunne mellommåltid Ja, stort sett. Sjokolade o.l innimellom (mest hvis jeg er hjemmefra, f eks i byen og handler. Ikke til hverdags, på jobb og sånt), men sunne ting holder meg jo mett lengre. -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Nei, det bryr jeg meg ikke om. Hender jeg spiser et lett måltid om kvelden. Om jeg spiser tyngre mat enn knekkebrød, havregryn e.l får jeg ikke sove. -Spise fisk tre dager i uka Nei, men synes jeg skulle spist fisk oftere enn jeg gjør. Spiser endel makrell i tomat og tar av og til tran. -Fullkorn for alle penga Nja, både og. Spiser endel grovt brød, havregryn, grove knekkebrød og fullkornpasta, men ikke konsekvent. Magen min virker også som den liker best at ikke ting er _for_ grove. Jeg synes mange slike regler er helt greie jeg. For min del ønsker jeg å spise ting kroppen fungerer godt med, som ikke gir meg mindre energi og som smaker godt. Min hovedregel er nok at jeg prøver å bruke skikkelige råvarer framfor ferdigprodukter o.l, også har jeg vel prøvd meg fram utfra diverse råd man leser og vet om.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 5. mars 2009 #19 Skrevet 5. mars 2009 For min del ønsker jeg å spise ting kroppen fungerer godt med, som ikke gir meg mindre energi og som smaker godt. Min hovedregel er nok at jeg prøver å bruke skikkelige råvarer framfor ferdigprodukter o.l, også har jeg vel prøvd meg fram utfra diverse råd man leser og vet om. Helt enig.
Inwe Skrevet 5. mars 2009 #20 Skrevet 5. mars 2009 -Spise ofte men lite (hver 3-4 time ok kun til man er passe mett) Nei. Spiser når jeg er sulten. Og middag og lunsj er mine store måltider. -Drikke 2 liter vann hver dag Ja, og gjerne mer. Vannflaska er med uansett hvor jeg går, er like greit å bruke den som å kjøpe noe annet. -Spise godteri kun i helger Spiser ikke mye godteri generelt, så spiser når jeg har lyst på. -Tallerkenmodellen (halvparten grøntfôr, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkorns-ett-eller-annet) og kun én porsjon Nei. -Sunne mellommåltid Ja. Spiser frukt. Bananer etter trening. Ellers blir det sjelden mellom-måltider. Spiser 4 måltider og det holder. -Ikke legge seg innen en time etter man har spist Spiser fortsatt når jeg er sulten. Men faktisk sjelden rett før jeg legger meg, mest fordi jeg ikke klarer å sove når jeg er helt mett. -Spise fisk tre dager i uka Nei. Spiser alt for sjelden fisk. Tar tran når jeg husker det da -Fullkorn for alle penga Nei. Liker veldig gorvt brød da, men det stopper der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå