Gjest Gjest_mor_* Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Hei, mens barna har vært små har vi ikke hatt noen begrensninger på felles nakenhet på bad o.l i vår familie. Sønnen min er nå blitt 14 og er fortsatt ikke sjenert for å være naken sammen med meg, eller andre i familien. Jeg har heller ikke begynt å dekke meg til om han skulle komme inn på badet og jeg er helt naken. Jeg har ikke følt det som noen problem, men lurer på om det ervanlig at tenåringsgutter i dag ser moren sin helt naken?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Som gutt på 19 vil jeg si dette er høyst uvanlig oppførsel, både av sønnen din og deg.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Som gutt på 19 vil jeg si dette er høyst uvanlig oppførsel, både av sønnen din og deg. Som jente på 15 vil jeg heller helle mot at dette virker litt ekkelt. O.o
Gjest Elfrida Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Som gammal kjerring ser jeg ikke helt problemet dersom ingen av dere føler det som rart eller ubehagelig.
Amalie_85 Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Som øh.....ung kvinne (måtte lissom henge meg på ) syns ikke jeg heller det er så rart om dere begge syns det er greit. Men jeg lurer jo på hvordan syn han har på nakenhet i forhold til andre da. For det kan jo være greit å si at ikke alle syns det er så festlig å se andre nakne, så man tar hensyn når det eventuelt trengs.
leirbål Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Jeg ville gitt ham klar beskjed om å dekke seg til. Jeg låser alltid døren hvis jeg ikke er anstendig kledd selv. Hva han synes er naturlig og greit enda hadde jeg ikke brydd meg om. Han er for stor til at det er naturlig nå.
GlaJenta88 Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Jeg er vel ikke enig i at det er ekkelt, men ganske uvanlig.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Jeg ville gitt ham klar beskjed om å dekke seg til. Jeg låser alltid døren hvis jeg ikke er anstendig kledd selv. Hva han synes er naturlig og greit enda hadde jeg ikke brydd meg om. Han er for stor til at det er naturlig nå. Så du vil at barnet ditt skal vokse opp med det synet at nakenhet er ekkelt og flaut? Deg om det... Her synes verken mor eller sønn at det er pinlig eller ubehagelig, da er det ingen grunn til at noen skal dekke seg til.
Norbertine Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Det er vel kanskje ikke så vanlig, men jeg skjønner ikke at det skal være et problem. Noen synes/er oppdratt til at nakenhet er naturlig, og gidder ikke å dekke seg til uansett hvor gamle de blir. Så lenge ingen av partene synes det er ubehaglig er vel det helt greit. Min bror på snart 30 kan fremdeles finne på på å hoppe i dusjen splitter naken selv om min mor er på badet.
Sort Pastill Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Synes ikke egentlig det er noe rart i dette, bra at dere som foreldre har lært sønnen deres at kropp og nakenhet er helt naturlig og OK- men det kan jo være greit å snakke litt om andres grenser, og hvordan de ikke alltid er sammenfallende med dine egne grenser.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 Min bror på snart 30 kan fremdeles finne på på å hoppe i dusjen splitter naken selv om min mor er på badet. Min bror også Og det har aldri vært sånn at vi har spankulert rundt nakne eller noe sånn, det er bare at nakenhet "i nødvendige ærend" på badet aldri har vært noen komplisert greie i vår familie. Litt sånn at en pusser tennene mens en annen klemmer en kvise og en tredje kler på seg liksom... Men jeg synes at man, som voksen, skal være forsiktig med å presse nakenhet på barna. Men så lenge de tar det naturlig selv er det vel bare å være naturlig tilbake?
Lykka Skrevet 4. mars 2009 #13 Skrevet 4. mars 2009 Det er vel kanskje ikke så vanlig, men jeg skjønner ikke at det skal være et problem. Noen synes/er oppdratt til at nakenhet er naturlig, og gidder ikke å dekke seg til uansett hvor gamle de blir. Så lenge ingen av partene synes det er ubehaglig er vel det helt greit. Enig med deg.
Gjest Pet Skrevet 4. mars 2009 #14 Skrevet 4. mars 2009 Her i huset var det helt naturlig for sønnen å gå naken rundt fram til han kom i puberteten, men da ble det brått slutt. Og da ble han også veldig påpasselig med å ikke komme inn på badet mens jeg var der. Det at barn (og foreldre) har et naturlig forhold til nakenhet i barndommen betyr nødvendigvis ikke at de fortsetter og gå rundt nakne etter at de har begynt å utvikle seg. Synes det er helt greit at han begynte å dekke seg til, jeg.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 4. mars 2009 #15 Skrevet 4. mars 2009 Vi har et naturlig forhold til kropp og nakenhet. Men for oss betyr et naturlig forhold til nakenhet at vi tar hensyn og dekker oss til når vi går rundt i huset, og på badet låser vi døren. Jeg bor i et hus med mann og 2 voksne sønner, kan ikke huske når det ble slutt med nakenhet som det naturlige - men det er veldig mange år siden. Etter at de ble tenåringer så har jeg heller aldri bust rett inn på rommene deres, jeg banker alltid på og venter litt før jeg går inn. Når jeg er på badet så vil jeg ha fred og ro ... vil dusje, smøre, stelle og sminke meg uten forstyrrelser - det er nok folk rundt meg hele dagen, på badet vil jeg ha fred
Pialill Skrevet 4. mars 2009 #16 Skrevet 4. mars 2009 Min bror også Og det har aldri vært sånn at vi har spankulert rundt nakne eller noe sånn, det er bare at nakenhet "i nødvendige ærend" på badet aldri har vært noen komplisert greie i vår familie. Litt sånn at en pusser tennene mens en annen klemmer en kvise og en tredje kler på seg liksom... Men jeg synes at man, som voksen, skal være forsiktig med å presse nakenhet på barna. Men så lenge de tar det naturlig selv er det vel bare å være naturlig tilbake? høres ut som familien min:P men vi er tre søstre da, jeg ser fremdeles moren min naken støtt og stadig npr jeg er hjemme, og døren er ofte åpen inn til badet:P men pappa begynte å bli forsiktig da vi var rundt 10 med å komme ned naken fra soverommet sånn som han gjorde heletiden før det:P nå som lillesøster er 14 og vi to andre over 20 begge to syns ingen av oss at det er noe pinlig å vise litt, kommer pappa ned trappen i det en av oss kommer ut fra badet i undertøy er det ikke noe farlig, men vi viser ikke noe med vilje, men krise er det ikke=) syns det er bra at sønnen din og deg har et naturlig forhold til kroppp og nakenhet=)
Gjest hopeful Skrevet 4. mars 2009 #17 Skrevet 4. mars 2009 Syns ikke det er ekkelt, men tror det er ganske uvanlig. Vi kunne også være flere på badet når vi var små, men ikke i den alderen der.. Syns det er deilig å være for meg selv på badet når jeg skal dusje og stelle meg, så nakenhet eller ikke så setter jeg pris på å få være alene der!
Gjest Avslappet Skrevet 4. mars 2009 #18 Skrevet 4. mars 2009 I Norge i dag er det nok forholdsvis uvanlig men det betyr selvfølgelig ikke at det er noe galt av den grunn. Som kjent kler vi oss av to årsaker: for å beskytte kroppen fysisk (mot klima eller skade (stener, grener o.s.v.)) og for å sende sosiale signaler til andre. Det siste gjør vi for å skape trygghet og forutsigbarhet om vår situasjon og våre intensjoner. I Norge forbindes nakenhet i stor grad med sex og seksuell tilgjengelighet og dermed blir klær en viktig måte å signalere seksuell utilgjengelighet. Hvis alle er inneforstått med at man ikke er seksuelt tilgjengelig for hverandre, slik man f.eks. er innad i en familie eller på en naturiststrand, så trenger man ikke klærne for å markere dette. Vi påvirkes jo også i stor grad av kulturen rundt oss og langt de fleste av oss er meget utpregede vanemennesker som blir trygge av å ha det slik vi er vant med. Er man vant med bilbelte så føler en seg lett "naken" uten selv om en bare skal flytte bilen 10 meter i gangfart på en lukket gårdsplass. Tilsvarende vil mange nærmest instinktivt føle behov for å dekke seg til når man møter det motsatte kjønn for å signalere seksuell utilgjengelighet selv også når dette er opplagt for alle. Mange, spesielt jenter, utvikler sjenanse i forhold til egen kropp i forbindelse med puberteten. Dette er en sjenanse i forhold til alle også eget kjønn. Mange utvikler ikke denne sjenansen men blir oppdratt av kulturen til at man skal vise sjenanse mot det motsatte kjønn (men ikke så mye i forhold til eget). Selv er jeg oppdratt i en naturistfamilie og vi har alltid vært vandt med å se hverandre nakne alle sammen også etter at vi ble voksne. En av mine søstre utviklet sjenanse i forbindelse med puberteten og vi andre respekterte selvfølgelig det. Når hun ble eldre og mer trygg på seg selv igjen så var det ikke lenger noe problem. Jeg synes at så lenge begge dere synes det er greit og ingen opplever det som pinelig så ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal fortsette. Hvis man slipper å ta slike hensyn så blir utnyttelse av dusj og bad langt mer effektiv (og hyggelig). Men det er selvfølgelig viktig at man er klar over at andre har et helt annet forhold til dette og tilpasser seg og respekterer dette. Min far var veldig opptatt av at vi barna, og spesielt søstrene mine, ikke var nakne sammen med andre d.v.s. utenfor familien eller utenfor naturistmiljøet. (På naturistungdomsleir var det selvfølgelig greit.) Denne balasten medførte nok at søstrene var ekstra forsiktige når de andre begynte å flørte med dristige klær og å spille på sex. Så ble det også slik at de hadde en sekuell debut som var noe senere enn de jevnaldrede.
Gjest Wind Skrevet 4. mars 2009 #19 Skrevet 4. mars 2009 (endret) Jeg synes at så lenge begge dere synes det er greit og ingen opplever det som pinelig så ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal fortsette. Hvis man slipper å ta slike hensyn så blir utnyttelse av dusj og bad langt mer effektiv (og hyggelig). Men det er selvfølgelig viktig at man er klar over at andre har et helt annet forhold til dette og tilpasser seg og respekterer dette. Enig. Endret 4. mars 2009 av Wind
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #20 Skrevet 4. mars 2009 Tror også det er ganske uvanlig. Tror også mange ville reagert mye sterkere hvis ts hadde vært en far med en tenåringsdatter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå