Gå til innhold

Bidragsregler...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siw_*
Skrevet

Hei, jeg må bare lufte tankene og spørre dere om noe her inne.

Jeg er sammen med en mann som har to barn fra tidligere samboerskap. Han betaler selvsagt bidrag, stiller opp på alt som er for barna sine. (vi har de 10 netter i mnd) Han tjener greit så han betaler mer enn 4 000,- pr mnd. I tillegg er han med og spleier på alt som er av utstyr, ski, skøyter, sykler etc.

Moren som er en flink mor med barna sine klarer ikke engang kle opp barna ordentlig, de går rundt i halv shabby klær, når det er 15 minus så går de rundt i skikkelig slitne cherox... Vi har derfor kjøpt hele garderober som vi har når barna er hos oss.. så hun trenger altså ikke sende med noe som helst. Og nå sist helg var jommen meg ikke slalomstøvlene for små også, så vi måtte ut på shopping.

Her om dagen toppet det seg litt, gutten ikke har råd til å gå på fotball trening, og jenta dans hvis ikke vi er med og spleise... for det var jo bare såå dyrt. Vel, jeg vet at denne moren får ca 9 000,- i mnd med bidrag og støtter.

Er det slik at det ikke skal koste moren noe å ha barn? Jeg har selv barn og har hatt aleneomsorgen for dette i mange år, jeg vet at det koster, men jeg får da dobbel barnetrygd og barnebidrag fra far... og har jeg ikke råd til alt jeg vil så er det greit... det er vel snakk om prioritering?

Nei beklager syting, men jeg blir bare litt matt. Denne moren har i tillegg en samboer (som ikke er samboer på papiret) men som tjener veldig greit med penger, og jeg føler at vi blir utnyttet...

Vi har vært og snakket med NAV, men det virker som mor har all støtten. De sa det til og med så sterkt at vi måtte være med og dekke ferier med mor og barna.. ?? hallo... så at vi har hatt de med på ferie til utlandet og betalt 20 000,- så må vi i tillegg være med og dekke mors ferier? Nei vettu hva.. jeg må si at jeg synes menn kommer vanvittig dårlig ut her.

Det er ikke meningen og provosere noen her! Men det virker som noen utnytter seg av fars snillisme.. min samboer er jo livredd for at barna skal få vite at de ikke kan gå på trening fordi far ikke vil være med å betale.

Puh det var dagens frustrasjon.....

S.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes folk som sniker seg unna i begge leire.

Men nøyaktig hva er det du mener bør endres i reglene for å unngå det dere opplever? Klarer du å få til slike endringer uten at de medfører større ulemper enn det de fjerner?

Skrevet
Hei, jeg må bare lufte tankene og spørre dere om noe her inne.

Jeg er sammen med en mann som har to barn fra tidligere samboerskap. Han betaler selvsagt bidrag, stiller opp på alt som er for barna sine. (vi har de 10 netter i mnd) Han tjener greit så han betaler mer enn 4 000,- pr mnd. I tillegg er han med og spleier på alt som er av utstyr, ski, skøyter, sykler etc.

Moren som er en flink mor med barna sine klarer ikke engang kle opp barna ordentlig, de går rundt i halv shabby klær, når det er 15 minus så går de rundt i skikkelig slitne cherox... Vi har derfor kjøpt hele garderober som vi har når barna er hos oss.. så hun trenger altså ikke sende med noe som helst. Og nå sist helg var jommen meg ikke slalomstøvlene for små også, så vi måtte ut på shopping.

Her om dagen toppet det seg litt, gutten ikke har råd til å gå på fotball trening, og jenta dans hvis ikke vi er med og spleise... for det var jo bare såå dyrt. Vel, jeg vet at denne moren får ca 9 000,- i mnd med bidrag og støtter.

Er det slik at det ikke skal koste moren noe å ha barn? Jeg har selv barn og har hatt aleneomsorgen for dette i mange år, jeg vet at det koster, men jeg får da dobbel barnetrygd og barnebidrag fra far... og har jeg ikke råd til alt jeg vil så er det greit... det er vel snakk om prioritering?

Nei beklager syting, men jeg blir bare litt matt. Denne moren har i tillegg en samboer (som ikke er samboer på papiret) men som tjener veldig greit med penger, og jeg føler at vi blir utnyttet...

Vi har vært og snakket med NAV, men det virker som mor har all støtten. De sa det til og med så sterkt at vi måtte være med og dekke ferier med mor og barna.. ?? hallo... så at vi har hatt de med på ferie til utlandet og betalt 20 000,- så må vi i tillegg være med og dekke mors ferier? Nei vettu hva.. jeg må si at jeg synes menn kommer vanvittig dårlig ut her.

Det er ikke meningen og provosere noen her! Men det virker som noen utnytter seg av fars snillisme.. min samboer er jo livredd for at barna skal få vite at de ikke kan gå på trening fordi far ikke vil være med å betale.

Puh det var dagens frustrasjon.....

S.

Jeg har også opplevd å være "på begges sider" (dvs har vært samværsforelder og nå bostedsforelder). Og jeg vil påstå at jeg fikk VESENTLIG bedre råd da jeg ble bostedsforelder (til tross for at den andre forelderen ikke betaler bidrag). Dette fordi jeg ikke lenger selv betalte bidrag og at jeg fikk barnetrygden. Dessuten betalte jeg stort sett de samme utgiftene som din mann gjør den tiden jeg var samværsforelder. Jeg fikk mao ikke særlig store ekstrautgifter da jeg overtok omsorgen.

Og som i deres tilfelle opplevde jeg noen hårreisende avgjørelser hos NAV (daværende Trygdeetaten) som tilla mors muntlige påstand mer vekt en min skriftlige påstand fra bedrift og Skattetaten. Senere måtte de riktignok snu da jeg klagde dette inn for kommunen, men det er ingen tvil om at foreldre blir forskjellsbehandlet i en del situasjoner av kommunale etater.

Det er mao enkelte yrkesgrupper som ikke skulle vært ansatt der de jobber. Hvilken utdannelse de har kan jeg ikke si sikkert, men at den er uegnet for å ivareta alle parter best mulig er det ingen tvil om.

Jeg tror bare dere må be om å få en annen saksbehandler hos NAV. Ta vare på alle kviteringer, etc som dokumentasjon. Om bostedsforelder ikke klarer å styre pengestrømmen må dere vurdere omsorgsovertagelse, for slik det fungerer idag kan ikke fortsette på ubestemt tid.

Gjest Gjest
Skrevet
Om bostedsforelder ikke klarer å styre pengestrømmen må dere vurdere omsorgsovertagelse, for slik det fungerer idag kan ikke fortsette på ubestemt tid.

For et idiotisk utsagn!

Vi vet faktisk ingenting om hvorvidt mor klarer å styre pengestrømmen eller ikke, vi har kun et innlegg fra (nok en) bitter stemor.

Mor får altså bidrag på ca 4000 kr for TO barn.

Hun får en ekstra barnetrygd - 940 kr.

Hun har antakeligvis skattekl. 2, som kan utgjøre ca 800 kr pr mnd.

Hun kan få stønad til barnetilsyn - men da blir bidraget redusert, fordi det legges inn som "inntekt" for mor.

Hun kan få kontantstøtte- men det er tidsbegrenset, barna må være under 8, og det er penger til livsopphold.

"stønader" er da totalt ca 5600 pr mnd, ikke 9000 som trådstarter skriver.

Det er foreldrene som skal forsørge sine barn, ikke nye steforeldre. Ergo har det ingenting med saken å gjøre om mor har ny samboer eller ikke, fordi han har ikke forsørgeransvar overfor hennes barn.

Derimot så har far også et ansvar for SINE barn.

Dersom han mener at han betaler for mye, så får han settet seg skikkelig inn i regelverket og gå i en dialog med mor om hvordan kostnader skal fordeles mellom dem. Hva skal komme i tillegg til bidraget, hva skal bidraget dekke etc.

Men dette er fars jobb, ikke stemors.

Skrevet

Far får si fra til mor at om hun presser han for penger så sier far fra til nav at mor er samboer. OG alt av vanlig utstyr skal dekkes av barnebidraget så det er ikke deres ansvar egentlig.

Skrevet

Jeg tviler på at noen fra Nav har sagt at dere skal være med å dekke ferien sammen med mor, for det er ikke slik i det hele tatt. Og derfor setter jeg et stort spørsmålstegn med hele innlegget ditt, for jeg tror rett og slett ikke på det du skriver.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Om bostedsforelder ikke klarer å styre pengestrømmen må dere vurdere omsorgsovertagelse,

Javel, for det gavner barna å miste sin mor, mener du? Er du helt spinn, spikende gæærn? Fantastisk at du i ramme alvor faktisk foreslår at stemor og far skal kreve omsorgsovertagelse av rent økonomiske grunner. Du beviser for alvor denne gangen at du ikke har, aldri har hatt og aldri kommer til å la barnas interesser komme først - hverken dine egne eller andres barn.

Innlegget er endret. -jolie (mod)

Endret av jolie
Skrevet

Trådstarter igjen...

Bare for å avklare et par ting, far og jeg er veldig enige om ting og det er far som har vært hos NAV og snakket med de. Når det gjelder ferie så var det akkurat det de sa.... noe jeg også synes var hårreisende.

Jeg er ikke ute etter å sverte noen som helst.. jeg er bare mer frustrert over hva vi gjør i forhold til mor. Dette er helt klart et problem, for vi har egentlig en grei dialog, men far føler at hun spiller på samvittigheten hans med at hun ikke har råd. Og når det gjelder penger så får hun 9 000,- hun får nemlig ekstra støtte til noe barnetilsyn pga noen spesielle behov.

Er mor selv og vet at det koster.. men når vi dekker mer enn 4 000,- i mnd + klær og alt av utstyr... så skal vel hun også dekke samme beløp?

Jeg mener bare at jeg synes at far kommer dårlig ut.. og ber i grunn bare om noen innspill til hvordan dette kan taes opp på en ok måte uten at man skal bli uvenner.

Kanskje det kan være at vi slutter og holde alt utstyret? Sier at hun må sende med bager? Vet ikke jeg...

Men interessant at NAV kanskje sier forskjellige ting.. hva er f.eks ekstraordinære ting? NAV der vi bor mente at det var alt av fritidsaktiviteter, sykler, ski etc etc....

Siw.

Skrevet

ekstraordinære ting er f.eks briller, regulering og konfirmasjon

Skrevet

Hei Liv.

Jeg tror min mann har vært ekstremt uheldig med NAV jeg for de sier at det kommer helt an på hvordan man definerer det... og det kan godt være at utstyr til sport og fritidsaktiviteter kan være ekstraordinære.... for hvor står det definert hva som er hva...

Reglene er alt for ullne og noen utnytter det...

S.

Skrevet

Han kan be nav om å fatte vedtak på alle ekstra ting så blir det en litt høyere terskel. Mor kan ikke kreve noe uten vedtak egentlig.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dyre fritidsaktiviteter går under ekstraordinære utgifter. Så er det å definere hva som er dyrt, da.

Skrevet

Dette er det som står hos nav:

Følgende utgiftsposter er ikke med: Utgifter til kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger.

Men dere mener altså at man kan få NAV til å fatte vedtak?

Vi får se.. det er som sagt ikke noe big deal... , det er bare litt prinsipp.

s.

Skrevet (endret)

Og hva er kostbare og krevende idretter?

Sånt som trenger dyrt utstyr?

Vil ikke si at f.eks korps, håndball, fotball eller annen vanlig idrett går under veldig kostbar...

Feriereiser; ja sammen med samværsforelderen må selvsagt samværsforelderen dekke selv

Feiring av fødselsdager - skal samværsforelder være med å betale så får en også være med å bestemme for å legge kostnadsnivå slik at alle har råd

Gaver; Far holder til sin familie Mor til sin... Bostedsforelder kan da ikke komme å kreve halvparten av en gave til f.eks hennes foreldere

Lommepenger; Det er jo noe barna får om en har råd til det... Har en ikke råd så har en ikke det. Men selvsagt skal en holde lommepenger når barna er på besøk til de aktiviteter barna deltar på da.

Endret av liv
Gjest Gjest
Skrevet
Og når det gjelder penger så får hun 9 000,- hun får nemlig ekstra støtte til noe barnetilsyn pga noen spesielle behov.

En må vel anta at det er BARNET som har spesielle behov, og at det derfor det gis ekstra stønad til barnetilsyn. Det vil jo igjen si at dersom mor ikke hadde mottatt slik stønad, så ville faktisk far vært nødt til å delta for å dekke den utgiften.

bidragsreglene ER ullne når det gjelder hva som skal dekkes ekstra når det kommer til fritidsaktiviteter, dvs. hva som er normalt og hva som er dyrt. Dette vil jo og avhenge av inntekten til den enkelte forelder - for en som lever på 200 000 i året vil grensene mellom normalt og dyrt nok være annerledes enn om man lever på 400 000.

Men det er ikke så mye annet en kan anbefale enn at far faktisk snakker med mor, og at de kommer til en enighet om hvordan forsørgelsen av deres FELLES barn skal organiseres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...