Gå til innhold

Sint katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er krisefosterhjem for dyrebeskyttelsen møre og romsdal, og i går fikk vi den første katten...

Det er en kastrert hankatt som har bodd ute en stund etter at eierne kastet han ut...

I går var alt fin, han var på stuen, koste med oss og hadde det ganske bra virket det som.. Men på kvelden skulle vi gi han øyedråper for en infeksjon, og det var da alt gikk gale... Jeg har gitt flere katter øyedråper, og ingen problem.. De er selvfølgelig litt små irritert etterpå, men ikke denne katten!

Prøvde å få han inntullet i et håndkle, og bare han så håndkle så klikket han fullstendig.. Umulig å få tak i han.. Prøvde også nakkeskinnet, men fikk rett og slett ikke tak (han er barbert også forresten)

Så vi ga opp...

Og i dag er han helt omvendt fra i går.. Han ligger kun på badet, går ut i gangen for å spise når vi ikke er her.. Prøver vi å komme nært så freser han, legger ørene bak og vil "angripe"..

Så jeg lurer litt på hvor lenge katter er sint? Han må jo ha øyedråper to ganger om dagen, og nå vurderer jeg faktisk å dra opp til dyrelegen sånn at de kan gjøre det.. en tanken på å få han inn i buret *grøss*.....

Ble litt langt dette, men håper noen tar seg tid til å lese det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! Jeg har hatt mange katter og drevet litt med omplassering. Det gjør meg ikke til ekspert! Men jeg har vært borti mange sure katter... Hehe!

Det de trenger er tålmodighet. Vær rolig i kattens nærvære og ikke stirr den direkte inn i øynene.

Endret av Vodecka
Gjest Katteeier
Skrevet

Han er nok ikke sint - han er redd dere. Endel katter hater virkelig å bli tullet inn i tepper/håndklær. Det er en slags klaustrofobisk følelse for dem, tror jeg. Min kastrerte hannkatt som jeg fikk via Dyrebeskyttelsen ble rasende da en ansatt der prøvde å gjøre dette den gangen jeg hentet ham (ble gjort for å lettere få ham inn i buret). Det hele ble en traumatisk opplevelse - både for katten og for meg. Det var bare fælt å se på, og det var helt unødvendig å bruke så mye makt.

En traumatisk opplevelse er dette sikkert blitt for katten du beskriver også. Han vil nok huske hendelsen i lang tid framover. Siden han sikkert ikke har hatt det så greit før, er dette kanskje en katt som blir lett redd også. Men så lenge ingen prøver å gjøre det igjen, går nok sinnet (eller redselen som det egentlig er) over etterhvert vil jeg tro.

Prøv å gå rolig fram neste gang. Gi ham gjerne noe snacks først, kos litt og så prøver du rolig men bestemt å gi ham øyendråpene med bruk av minst mulig makt og harde grep. Når jeg gir katter medisin eller renser sår etter slåsskamper, bruker jeg nesten aldri makt. Det er siste utvei. Selv om de er sinte får man som regel gjort det man skal uten å bruke makt, er min erfaring.

Skrevet

Jeg er helt enig med sistemann her. Minst mulig stress og maktbruk! Jeg har selv vært fosterhjem for utallige katter opp igjennom, og mange av de har behov for en eller annen medisinsk oppfølging.

Når det gjelder øyedråper pleier jeg å sette meg på kne bak de (med rumpa ned på hælene), så putter jeg katten mellom beina med hodet framover, presser forsiktig sammen beina så de ikke så lett kommer løs, lener meg over de, stryker koser og klapper først så de er rolige, så tar jeg hodet dens forsiktig bakover med en hånd og drypper med andre. Utrolig vanskelig å forklare kjenner jeg..

Å overse de etterpå er bare noe tull. Masse ros, kos og godbit vanker det her. Jeg vil ikke at de skal forbinde seansen med bare elendighet. Det funker alltid.

Og katten er ikke sint, men redd og utrygg. Skjønner jo ikke at den skal ha dråper for å bli frisk den.. Det eneste den skjønner er at du "plaget" den.

Skrevet

Har nå snakket med kontaktpersonen min hos dyrebeskyttelsen, og hun ringte til dyrelegen slik at vi fikk tabletter i stedet for øyedråper..

Ellers så tror jeg at katten er litt dårlig i dag og det er litt derfor han bare har vært på badet under skapene... Han ville så vidt spise fisk og leverpostei i sted.. Nevnte det til hun vi snakket med, og hun ba oss se det an noen dager..

Er det forresten noen av dere som vet hvor lang tid det vil ta før katte urinen vil lukte mindre? Han ble kastrert i går, så det lukter fremdeles ganske stramt.. Mener å huske at katten vi hadde før ikke luktet så mye etter at han ble kastrert...

Gjest Gjest_Pus_*
Skrevet
Jeg er helt enig med sistemann her. Minst mulig stress og maktbruk! Jeg har selv vært fosterhjem for utallige katter opp igjennom, og mange av de har behov for en eller annen medisinsk oppfølging.

Når det gjelder øyedråper pleier jeg å sette meg på kne bak de (med rumpa ned på hælene), så putter jeg katten mellom beina med hodet framover, presser forsiktig sammen beina så de ikke så lett kommer løs, lener meg over de, stryker koser og klapper først så de er rolige, så tar jeg hodet dens forsiktig bakover med en hånd og drypper med andre. Utrolig vanskelig å forklare kjenner jeg.. Å overse de etterpå er bare noe tull. Masse ros, kos og godbit vanker det her. Jeg vil ikke at de skal forbinde seansen med bare elendighet. Det funker alltid.

Og katten er ikke sint, men redd og utrygg. Skjønner jo ikke at den skal ha dråper for å bli frisk den.. Det eneste den skjønner er at du "plaget" den.

Dette praktiserer jeg også,og det er som regel alltid vellykket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...