Gå til innhold

bunad..og priser

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

jeg vurderer å kjøpe meg bunad.hos husfliden.. hva er prisen for en helt ny bunad,som er ferdig sydd??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Hei...

Har nettopp bestillt bunad til min datter som skal konfirmeres om ett par mnd... men jeg har fått en dame til å sy den...er en vest-agder bunad...

Den kommer på ca. 20.000,- + sølv ca. 10.000,-

Vet ikke sikkert hvor mye de tar på husfliden, men kommer vel ann på type tenker jeg...

Skrevet (endret)

Kommer helt an på hvor mye jobb det er å lage dem. Bunader med mye brodering og mer detaljer er dyrere. De må jo håndlages uansett(store deler av den ihvertfall).

Også har sikkert hvor mye sølv det er på den mye å si.

Bunaden min kosta ikke noe særlig mer enn titusen da jeg fikk den til konfirmasjonen, men den har lite broderi og og mindre detaljarbeid.

Mens en telemarksbunad feks. må du nok oppi i en 25-40 000 alt ettersom.

Endret av Cordelia
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken bunad det er. Alt fra 15-40 000. Og så kommer sølv i tillegg.

Bunad er DYRT. Men det er jo en investering. Du har et plagg du kan gå med i dåp/konfirmasjon/bryllup/17-mai resten av livet.

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg har bunad til nesten 75 000 pga. de sjeldne stoffene som har vært brukt i den.

Skrevet

Min bunad kostet 40 000 kr for selve bunaden ikke inkludert sølv og slikt. Jeg har riktignok en Aust-Telemarkbunad, og de har temmelig mye broderier. Damen som sydde min fikk til syvende og sist ikke egentlig så innmari bra betalt, med tanke på at hun f.eks. brukte 100 timer bare på å brodere kragen.

Men, det er et plagg du har resten av livet! Bunad er jo like nydelig på en 8-åring som på en 80-åring! :jepp:

Skrevet

Bunaden min er laget av noen jeg kjenner som ikke tok betalt for alt av arbeidet. Men alt av stoff og tilbehør kom på nesten 30.000 kroner tror jeg.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Noen som vet hvor mye det koster å skifte ut vest på bunaden?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Øst-Telemark og med den type skjorte, forkle og skjørt jeg har, har den en verdi på litt over 45.000. Da uten sølv. Sølvet jeg har til den har verdi på ca 20.000.

Telemark er vel en av dem, om ikke den dyreste av alle trur jeg? Men helt klart verdt alle pengene!

Skrevet

Jeg holder nå på med broderiarbeidet på bunad nr to, gjorde ferdig en til min elsdte i fjor. Vi har Lofotbunad, og den eneste grunnen til at jeg broderer og monterer selv er rett og slett at jeg ikke har råd til å kjøpe ferdig, ikke at jeg synes det er så fryktelig artig å sy bunad. Komplett Lofotbunad, med sølv og cape ferdig brodert og montert kommer på nesten 40 000. OG siden jeg skulle ha to med ett års mellomrom til jentene ble det å finne fra sysakene, gitt..MAterialpakken var rett under 20 000,mye penger det også. Men det er verdt både pengene og arbeidet!

Skrevet

Min kostet 20 000ish, og da var det kun stoff, mormor sydde den. + sølv til en del tusen. Så du må sikkert regne 30 000.

Skrevet

Det lønner seg helt klart å få noen til å brodere/montere bunaden for deg fremfor å kjøpe på Husfliden.

Jeg kjøpte materialpakke til min Nordlandsbunad i fjor og jeg er glad at jeg sjekket priser først. Den var ganske mange tusen dyrere i Oslo enn i Mosjøen, så sjekk priser!!! (men ikke kjøp sånn jallabunad sydd i Kina)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...