Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Hei! Jeg er student og bor på hybel i kollektiv, leier privat. Jeg har bodd her i to og et halvt år nå, og begynner å bli veldig lei. En stor grunn til det, er at det har vært mus i fellesarealet i ca et halvt år nå. Huseieren har gitt oss noen feller og satt ut gift, men det er her fortsatt. Husleien har ikke blitt noe redusert eller noe. Nå de siste ukene har det luktet skikkelig vondt her, omtrent som kloakk, sur og ekkel lukt! Jeg har ikke lyst til å bli boende, og tenker at hvis jeg først skal flytte så er det mye lurere for meg å flytte ut 1. juni enn 1. juli, for da slipper jeg å betale leie for hele juni (er uansett hjemme i en annen by hele sommeren). Men så har jeg jo ikke levert noen oppsigelse på leiekontrakten ennå, og i leieavtalen står det: "Det opereres med gjensidig oppsigelse på 3 måneder etter husleieloven." Så hvis jeg leverer oppsigelse nå, gjelder avtalen min likevel ut hele juni... Jeg har hørt at det ikke er lov med 3 måneders oppsigelse, er det sant? Hvis det er lov, fins det likevel en måte å komme unna det på her? Jeg mener, jeg har måttet tåle å bo med skadedyr lenge nå uten at det blir borte, og det lukter som sagt KLOAKK på kjøkkenet!! Er det, i sånne tilfeller, lov for meg å flytte ut på kortere varsel? Håper noen kan hjelpe, jeg er så dårlig på jus! Har virkelig lyst til å flytte herfra nå, er veldig lei av å bo et sted hvor ting ikke fungerer..
mingle Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Etter husleieloven hadde jeg bare 1 mnd oppsigelse. Vet ikke hvordan det fungerer, men jeg hadde i hvert fall en kontrakt som sa det. Har du en kontrakt som sier 3 mnd og du har skrevet under, er det din feil at du ikke får flyttet ut før du ønsker. Du kan eventuelt flytte, men bite i det sure eplet og betale leien likevel. Huseier skal imidlertid opprettholde standard etter avtale i kontrakt. Du må gå gjennom kontrakten din å se om det står noe om huseiers plikter. Huseier har som regel plikt til å holde huset i den stand det var da du leide det, og der har du loven på din side. Du må eventuelt si at hvis han ikke gjør noe med det/du får flytte etc (dere ordner opp mellom dere) så kontakter du noen som har "greie" på det... (forbrukerrådet, advokat...) Edit: Lykke til! Endret 3. mars 2009 av mingle
feuerstein Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Etter husleieloven hadde jeg bare 1 mnd oppsigelse. Vet ikke hvordan det fungerer, men jeg hadde i hvert fall en kontrakt som sa det. Har du en kontrakt som sier 3 mnd og du har skrevet under, er det din feil at du ikke får flyttet ut før du ønsker. Du kan eventuelt flytte, men bite i det sure eplet og betale leien likevel. Såvidt jeg husker er forskjellen at det er 1 måned for en hybel med adgang til annens bolig, 3 måneder for selvstendige enheter. Begge deler kan imidlertid fravikes i kontrakten. Er TS heldig kan utleier gå med på kortere oppsigelse hvis en av partene klarer å skaffe ny leietaker som kan overta den siste måneden.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Hei, takk for svar! jo, jeg vet jo at det er min feil, som ikke har levert oppsigelse. Jeg bare lurte på om oppsigelsestiden kanskje ikke gjelder når det er ting i hyblen som virkelig ikke stemmer, sånn som skadedyr, kloakklukt osv. Det går jo ikke an å bo sånn, er skikkelig ekkelt å oppholde seg i fellesarealet!
Gjest L_C Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Hvis jeg hadde en eller flere hybelboere som fusset ned hybelen slik at det luktet kloakk og kom skadedyr (som ikke var der fra før) hadde jeg ønsket å bli kvitt de så fort som mulig for å kunne ordne hybelen igjen og leie ut til noen andre...
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Hvis jeg hadde en eller flere hybelboere som fusset ned hybelen slik at det luktet kloakk og kom skadedyr (som ikke var der fra før) hadde jeg ønsket å bli kvitt de så fort som mulig for å kunne ordne hybelen igjen og leie ut til noen andre... Fusset ned hybelen??? Det er da ikke vår skyld at det er skadedyr og kolakklukt her, det er huset som ikke er i bra nok stand. Jeg har i hvert fall ikke gjort noe galt med leiligheten som gjør at det skulle komme skadedyr, og vi vasker jevnlig og bærer ut søppelet.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Hei, takk for svar! jo, jeg vet jo at det er min feil, som ikke har levert oppsigelse. Jeg bare lurte på om oppsigelsestiden kanskje ikke gjelder når det er ting i hyblen som virkelig ikke stemmer, sånn som skadedyr, kloakklukt osv. Det går jo ikke an å bo sånn, er skikkelig ekkelt å oppholde seg i fellesarealet! Hei! Disse to tingene har ingenting med hverandre å gjøre, så oppsigelsestiden gjelder nok MEN: det skal ikke være skadedyr i leiligheten, og dere er også pliktige til å si fra om problemet vedvarer, ellers kan dere selv bli erstatningsansvarlige for skaden. Si fra til huseier i dag, gjør det skriftlig, og be om et annet husvære mens han ordner opp i problemene. Kanskje går han med på å heve kontrakten med umiddelbar virkning. Men jeg tviler vel egentlig på at prolemet er så stort, siden du er villig til å bo der, det kan virke som du bruker dette som en unnskyldning for å få flytte ut tidligere...
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Så skadedyr og slikt har ikke vært noe problem i to og et halvt år, men det er et problem akkurat den ene måneden du vil spare penger? Det du må gjøre er å snakke med husieer angående utflytting. Det er i de fleste byer utrolig lett å få leieboere om sommeren. Jeg har flyttet ut tidligere enn kontrakten sier hele tre ganger de siste årene, og det har aldri vært noe problem. I kollektiv har det rett og slett bare vært min oppgave å finne en ny leietaker, og det var ikke vanskelig. Huseier har selvsagt et ansvar for at det ikke skal være mus hos dere, og det kan du absolutt ta opp med han/hun, men du kan ikke bruke det som argument for å ikke betale husleie i juni.
Gjest Gjest_kari Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Nå står det vel i innlegget at det er siste halve året disse problemene har dukket opp, så jeg tror ikke dette bare er for å spare penger for den siste måneden! Og i alle dager, personen skriver om besøk av mus og kloakklukt, og blir umiddelbart kritisert for å ha "fusset ned" stedet???!?!! ... drittlei de inne her som ALLTID skal kritisere istedet for å svare på det det faktisk spørres om. Jeg er iallfall ikke ute etter å dømme deg og dine hensikter. Jeg ville snakket med huseier om både disse problemene på en saklig måte, men også fortalt at du har planer om å flytte til sommeren, men dessverre glemte å sende oppsigelse før månedsskiftet. Mange huseiere er nok ikke så firkantet på dette så lenge de selv ikke taper penger på det! Og sier du fra nå så fort som mulig, finner nok enten huseier eller du selv en annen til å ta over i løpet av de kommende nesten 2 måneder! Jeg skjønner godt frustrasjonen din, man får jo ikke akkurat lyst til å sitte hjemme blant gnagerne, i kloakklukta. LYKKE TIL, håper dette ordner seg :-)
Brukernavn Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 Hei! Disse to tingene har ingenting med hverandre å gjøre, så oppsigelsestiden gjelder nok : Men jeg tviler vel egentlig på at prolemet er så stort, siden du er villig til å bo der, det kan virke som du bruker dette som en unnskyldning for å få flytte ut tidligere... Signerer.
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Hei! Takk for svar alle sammen.. Jo, problemet med mus har plaget meg veldig, men jeg har hele tiden håpet at det ville bli ordnet. Tenkte at en oppegående huseier ville være i stand til å fikse det på relativt kort tid. Nå når han ikke har klart å bli kvitt dem og det har gått et halvt år, begynner tålmodigheten min å bli borte. Kloakklukten har bare vært der i noen uker, og det er her begeret renner over for min del. Så jo, stedet er i høyeste grad ikke godt nok sånn jeg ser det. Men det er ikke bare bare å flytte heller, i en travel hverdag og med 3 måneders oppsigelse uten noen garanti for hva som vil finnes på boligmarkedet om den tid. Det er derfor jeg ikke har flyttet før, i kombinasjon med at jeg trodde han ville klare å bli kvitt dyrene pluss at kloakklukta kom først for en liten stund siden. Det i hvert fall ikke fordi det ikke har vært et problem, sånn som mange insinuerer. Bare forestill dere å våkne om morgenen av gnagelyder inne i veggen eller finne museort/muselik i kjøkkenskapene, så forstår dere hva jeg mener. Det at jeg syns stedet er et drittsted gjør at jeg ikke ønsker å prøve å finne noen andre til å bo der, jeg syns det blir rett og slett umoralsk av meg.. Og jeg tror ikke akkurat han har så lett for å finne nye leieboere sånn som situasjonen er nå heller. Så sånnsett kan det jo tenkes at han kommer til å sette seg på bakbeina i forhold til at jeg flytter ut før juni. Men nå har jeg funnet ut at ettersom det ikke står noe i kontrakten om hvorvidt de tre månedene gjelder fra dag til dag eller fra måned til måned, så tolker jeg det som at det gjelder fra dag til dag, og i såfall kan jeg flytte ut i begynnelsen av juni likevel, og taper ikke så mye penger. Håper det går greit..!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Men nå har jeg funnet ut at ettersom det ikke står noe i kontrakten om hvorvidt de tre månedene gjelder fra dag til dag eller fra måned til måned, så tolker jeg det som at det gjelder fra dag til dag, og i såfall kan jeg flytte ut i begynnelsen av juni likevel, og taper ikke så mye penger. Håper det går greit..! Skjønner godt at du vil komme deg ut av den leiligheten der, det høres ikke bra ut. Men du kan nok ikke tolke avtalen slik du vil. Utgangspunktet i henhold til husleieloven er at oppsigelsesfristen utløper i slutten av kalendermåneden, altså slik at den gjelder fra den 1. hver måned. Dette kan fravikes i avtale, men ettersom avtalen deres ikke sier noe om det så er det lovens hovedregel som gjelder. Sorry
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #13 Skrevet 6. mars 2009 Skjønner godt at du vil komme deg ut av den leiligheten der, det høres ikke bra ut. Men du kan nok ikke tolke avtalen slik du vil. Utgangspunktet i henhold til husleieloven er at oppsigelsesfristen utløper i slutten av kalendermåneden, altså slik at den gjelder fra den 1. hver måned. Dette kan fravikes i avtale, men ettersom avtalen deres ikke sier noe om det så er det lovens hovedregel som gjelder. Sorry Tja, det er jo ulike meninger om det der.. Vi får se. Jeg tror jeg stiller sterkt jeg da, ettersom leiligheten ikke er i god stand.
Gjest Pretor Skrevet 6. mars 2009 #14 Skrevet 6. mars 2009 Tja, det er jo ulike meninger om det der.. Vi får se. Jeg tror jeg stiller sterkt jeg da, ettersom leiligheten ikke er i god stand. Det er forskjell på oppsigelse og heving av leiekontrakt på grunn av vesentlig mislighold fra utleiers side. Hvis det er slik at dere varslet om skadedyrproblemet, og utleier ikke har tatt skikkelig tak i dette i løpet av det siste halvåret, vil jeg tro at man kan si at det foreligger vesentlig mislighold. Har du vurdert å ta kontakt med Jussbuss, JURK, Jusshjelpa eller lignende?
Gjest jurist Skrevet 6. mars 2009 #15 Skrevet 6. mars 2009 Tja, det er jo ulike meninger om det der.. Vi får se. Jeg tror jeg stiller sterkt jeg da, ettersom leiligheten ikke er i god stand. ulike meninger? Ja, det må du gjerne mene, men tremånederskontrakten du har er standard, den betinger oppsigelse fra den 1. i den påfølgende måneden. Hvis du sier opp i løpet av mars, kan du flytte 30. juni. Du nevnte jo selv dette i ditt første innlegg, så det er tydelig at du er inneforstått med hva avtaleteksten faktisk betyr
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #16 Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror jeg stiller sterkt jeg da, ettersom leiligheten ikke er i god stand. Du må skille disse to tingene (oppsigelsestid vs skadedyr) de har ingenting med hverandre å gjøre...
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #17 Skrevet 6. mars 2009 Det er forskjell på oppsigelse og heving av leiekontrakt på grunn av vesentlig mislighold fra utleiers side. Hvis det er slik at dere varslet om skadedyrproblemet, og utleier ikke har tatt skikkelig tak i dette i løpet av det siste halvåret, vil jeg tro at man kan si at det foreligger vesentlig mislighold. Har du vurdert å ta kontakt med Jussbuss, JURK, Jusshjelpa eller lignende? Jepp, skal gjøre det;-) Helt enig med deg.
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #18 Skrevet 6. mars 2009 ulike meninger? Ja, det må du gjerne mene, men tremånederskontrakten du har er standard, den betinger oppsigelse fra den 1. i den påfølgende måneden. Hvis du sier opp i løpet av mars, kan du flytte 30. juni. Du nevnte jo selv dette i ditt første innlegg, så det er tydelig at du er inneforstått med hva avtaleteksten faktisk betyr Jeg nevnte dette i det første innlegget fordi jeg trodde det var sånn det var, ikke fordi jeg visste det. Siden snakket jeg med bekjente som trodde det var fra dag til dag. Derfor er jeg usikker på hva som er sant, og vet heller ikke om jeg skal tro nå at det er fra måned til måned fordi du tror det. Du fremstiller det som at du vet det med sikkerhet, men før jeg har sett det i lovsamlingen, kan jeg ikke vite om du har rett. Så da jeg sa "ulike meninger", mente jeg at jeg ikke er sikker på hva jeg skal tro. Skjønner?
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #19 Skrevet 6. mars 2009 Du må skille disse to tingene (oppsigelsestid vs skadedyr) de har ingenting med hverandre å gjøre... De har alt å gjøre med hverandre, fordi jeg sier opp på grunn av skadedyrene. Kommer det virkelig ikke fram av innleggene mine?
Gjest Pretor Skrevet 6. mars 2009 #20 Skrevet 6. mars 2009 De har alt å gjøre med hverandre, fordi jeg sier opp på grunn av skadedyrene. Kommer det virkelig ikke fram av innleggene mine? Det du vil gjøre er å heve på grunn av skadedyrene. Det er noe annet enn ordinær oppsigelse. Du trenger ikke å ha noen grunn for å si opp, men oppsigelsestiden er 3 mnd. For å heve må det som tidligere nevnt, foreligge vesentlig mislighold. Det er viktig at du presiserer dette overfor utleier. Du finner forresten alle lover gratis på lovdata. (bare å søke på husleie der, loven er fra 1999.) Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå