Gå til innhold

Flere jenter trener med stor stang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå mye oftere enn for et par år siden, jenter trene med frivekter og øvelser som krever stor stang (knebøy, markløft etc). Før holdt jentene seg til apparatene og gjorde dilleøvelser med mange repetisjoner, i det siste ser det ut til at flere har blitt informert over hva ordentlig styrketrening handler om og har funnet veien til stativene med stor stang!

Veldig gunstig utvikling for kvinners helse dette her. Men hva har skjedd, har KK eller Det Nye (eller hva de nå heter) kjørt artikler om baseøvelsers overlegenhet kontra maskintrening, eller noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Mest sannsynlig effekten av pump-timene, tror jeg. Før det, var det liksom manualer som gjaldt og disse hersens stram-opp-timene.

Hvor trener du?

Skrevet (endret)

Noe kan være av at flere har innsett at styrke er noe av den beste fettforbrenningen man kan få ("treningsforskning" har vel kommet med kraftigere bevis på dette i det siste), så jenter har begynt med styrke, kanskje da de også har sett seg lei på spinn og aerobic. Treningssenter-trenden er jo ikke eldre enn ca et tiår i Norge (?) og man har rukket å "prøvd alt". Så har de kanskje fått dilla på å være sterke, og funnet ut at å trene tungt er morsomt, utfordrende og givende?

Jeg tror hvertfall ikke det er KK osv., der skrives det fortsatt om "lange, slanke muskler" og andre trender som gjør jenter til jojoslankere som dermed fortsetter å kjøpe bladene. (OK, KK er kanskje ikke verst på dette, men alle de øvrige treningsbladene for jenter lever jo av at vi mislykkes.)

Endret: Enig med innlegget over, jeg ville aldri funnet på å bruke stang ol om det ikke var for saltimer med stang.

Endret av Annikken
Gjest Bolledeig
Skrevet

1) Flere "sterke" forbilder blant jenter

2) Økt fokus på fordelene til styrketrening, ikke bare i "dameblader" men også i media generelt

3) Er en stund siden pilates/yoga ble heftig markedsført, en av de verste synderne med tanke på å skremme damer til å tro de blir muskelbunter bare de ser på en frivekt

Gjest Illiya
Skrevet

Jeg har trent med stang og frivekter i årevis, siden 2004. Men det er fortsatt svært få jenter som trener med stang der jeg går.

Sjelden de er i apparatene også, det går mest på tredemølle, ellipsemaskin og ball.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har trent med stang og frivekter i årevis, siden 2004. Men det er fortsatt svært få jenter som trener med stang der jeg går.

Sjelden de er i apparatene også, det går mest på tredemølle, ellipsemaskin og ball.

Jeg trener gjerne med stang i gruppetimer, men å gjøre det på egenhånd får jeg liksom ikke til. Jeg føler meg rett og slett så dum der borte i frivekthjørnet, sammen med en gjeng enorme bolekarer som stønner som en dampveivals mens de løfter ti ganger så mye som meg. Så kommer jeg og må løfte av alle vekter før jeg legger på ti kilo, liksom... Jeg vil gjerne, men i praksis blir det til at jeg holder meg til gruppetimene. Kan jo være andre jenter har det som meg?p

Gjest Bolledeig
Skrevet

Hver eneste kar som løfter tungt i frivekthjørnet har en gang vært en puslete liten tass..... Det er verdt å ha i bakhodet :)

At folk ikke klarer å rydde etter seg derimot, er utrolig irriterende :kjefte: om du klarer å markløfte 200 kg klarer du å fjerne vektene etterpå også.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Må man trene med stang for å trene ordentlig styrketrening? Er det ikke "fint" nok å trene aparater lenger, all den tid man trener rett?

Herlighet så mye rart folk kan si.

Jeg trener ikke med stang når jeg trener alene, enkelt og greit fordi jeg da ikke kan trene maks fordi det ikke er noen til å ta i mot hvis jeg ikke greier siste løftet.

Det eneste jeg fast trenger med frivekter er armene, for rygg, mage og lår bruker jeg apparater, men med maks vekt, maks repeptisjoner og 3 runder på hvert aparat.

Gjest Illiya
Skrevet
Jeg trener gjerne med stang i gruppetimer, men å gjøre det på egenhånd får jeg liksom ikke til. Jeg føler meg rett og slett så dum der borte i frivekthjørnet, sammen med en gjeng enorme bolekarer som stønner som en dampveivals mens de løfter ti ganger så mye som meg. Så kommer jeg og må løfte av alle vekter før jeg legger på ti kilo, liksom... Jeg vil gjerne, men i praksis blir det til at jeg holder meg til gruppetimene. Kan jo være andre jenter har det som meg?p

Hehe, joda kjenner til den tankegangen der:)

Men vi må jo ikke sammenligne oss med gutta! De er jo ofte sterkere enn oss i utgangspunktet. Dessuten så sammenligner ikke de seg med oss, de blir tvert i mot imponert hvis ei jente begynner med stang, samme hvor lett den er til å begynne med.

Tror jeg.

Skrevet
Må man trene med stang for å trene ordentlig styrketrening? Er det ikke "fint" nok å trene aparater lenger, all den tid man trener rett?

Problemet med spesialiserte apparater er at de stort sett handler om å flytte en vekt langs én dimensjon, på en måte som bare noen få muskler kan bidra til. Frivektøvelser er langt mer effektive siden det dreier seg om sammensatte bevegelser som involverer mange muskler som gjør arbeid over flere ledd, og enda flere muskler må være med for å stabilisere vekta.

Jeg trener ikke med stang når jeg trener alene, enkelt og greit fordi jeg da ikke kan trene maks fordi det ikke er noen til å ta i mot hvis jeg ikke greier siste løftet.

Er det ikke noe sikkerhetsutstyr der du trener?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trener med manualer, men ikke med stor stang. Jeg trener hjemme, ikke på senter. Jeg har ikke plass til noen benk eller noe annet med sikkerhetsutstyr.

Men når man trener med stang: hvordan får man stangen opp på skuldrene når man skal ta knebøy? Å løfte stangen opp over hodet, og så senke den ned på skuldrene betyr jo at jeg kun kan ha på så mye vekt som jeg klarer å løfte med armene, og da kan jeg like gjerne bruke manualene og plassere en av disse på hver skulder.

Hva er fordelen med å trene med stor stang framfor å trene med manualer?

Skrevet

Hensikten med stang er vel at du kan få mer vekt på stanga. Og på treningssenter har man stativ der stanga alltid henger i skulderhøyde, så du trenger aldri løfte den over hodet med armene, men senke deg under stanga og legge skuldrene (eller det stedet mellom skuldrene, da) under.

Gjest Gjest
Skrevet
Hensikten med stang er vel at du kan få mer vekt på stanga. Og på treningssenter har man stativ der stanga alltid henger i skulderhøyde, så du trenger aldri løfte den over hodet med armene, men senke deg under stanga og legge skuldrene (eller det stedet mellom skuldrene, da) under.

Det var det jeg også tenkte var den eneste fordelen ;) Eneste øvelsen jeg ikke får nok vekt på manualene, er knebøy, og det går jo uansett ikke med stang om jeg ikke har noen/noe som kan hjelpe meg å få stangen opp på skuldrene.

Man får plass til ganske store vektskiver på maunaler også. Jeg pleier ha 10 kg på hver manual, og da klarer jeg max 10 repetisjoner á 3 sett. På de siste repesitjonene er jeg da burgunder i trynet, blodårene står ut, jeg lager hngngng lyder og skjelver som pokker, så det er nok vekt, skulle jeg tro.

Skrevet (endret)
Må man trene med stang for å trene ordentlig styrketrening?

Jepp.

Er det ikke "fint" nok å trene aparater lenger, all den tid man trener rett?

Dette handler ikke om hva som er fint men om hva som er best for kroppen.

Markløft, roing med stang og knebøy (hvis du løfter i et såkalt bur eller har annen støtte i sidene), for eksempel, har ikke dette problemet.

Det eneste jeg fast trenger med frivekter er armene, for rygg, mage og lår bruker jeg apparater, men med maks vekt, maks repeptisjoner og 3 runder på hvert aparat.

Det du mister med å bruke maskiner er evne til å stabilisere og balansere, og generelt evnen til å la kroppen bevege seg i frie naturlige bevegelser. Kjernemuskulatur, for eksempel, trenes veldig godt av tunge knebøy og markløft, og veldig lite av beinpress.

Til Hilde: Jeg trener for tiden på vektertorget. Der er det 5 stasjoner for mark/knebøy, og ofte kø.

Endret av Cognizance
Skrevet (endret)

.

Endret av Cognizance
Skrevet
Men vi må jo ikke sammenligne oss med gutta! De er jo ofte sterkere enn oss i utgangspunktet. Dessuten så sammenligner ikke de seg med oss, de blir tvert i mot imponert hvis ei jente begynner med stang, samme hvor lett den er til å begynne med.

Tror jeg.

Sammenligna med de aller aller fleste jentene jeg ser ta knebøy og markløft så løfter jeg veldig lite mer enn de hvis man ser på vekta i forhold til kroppsvekt.

Akkurat det er litt demoraliserende noen ganger :-P dvs nei, det er det ikke, det betyr bare at det er om å gjøre å trene mer! :-D

På egenvektøvelser som kroppshev og armhevinger kan jenter bli skummelt sterke.

Gjest Nefertiti
Skrevet

Jeg har trent med manualer og stang lenge, da jeg føler at dette er god styrketrening.

Det jeg synes er positivt er at utviklingen også går andre veien - jeg ser gutter som prøver nye ting, og har fokus på teknikk i stedet for rå styrke.

Primært er det færre gutter som hiver på maks vekt og tar 10 repetisjoner så raskt som mulig. Flere kjører sett med pauser, og har fokus på kontrollerte bevegelser. Jeg ser også gutter som trener underkropp og rygg, alt for mange gutter har en tendens til å kun trene overkropp når de trener styrke, da de føler at det er her det er viktigst å ha muskler.

Jeg er positiv til at flere gutter har oppdaget pilatesball og balansebrett. Som du selv sier - stabiliseringen er noe av det viktigste når man trener styrke. Situps på en ball vil derfor gi betydelige fordeler over situps på benk.

Det er flere gutter på de harde step-timene, særlig styrke-step, og dans. Dette er tøff trening, der du får utfordret kondisjon og styrke på en annen måte enn å løpe rett frem.

generelt føler jeg vel at kunnskap om riktig trening blir bedre blant de fleste, og at skillene mellom jente-trening og gutte-trening viskes ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Sammenligna med de aller aller fleste jentene jeg ser ta knebøy og markløft så løfter jeg veldig lite mer enn de hvis man ser på vekta i forhold til kroppsvekt.

Akkurat det er litt demoraliserende noen ganger :-P dvs nei, det er det ikke, det betyr bare at det er om å gjøre å trene mer! :-D

På egenvektøvelser som kroppshev og armhevinger kan jenter bli skummelt sterke.

Merkelige formuleringer. Er du en av de som mener det er typisk jentete å være svak/lite feminint å være sterk? Dette er jo en av hovedgrunnene til at så få jenter trene styrke sammenlignet med gutter. Fordi gutter ikke synes det er tiltrekkende med fysisk sterke jenter. Muligens fordi de føler de får sin maskulinitet satt på prøve. Som de jo i unødvendig stor grad forbinder med fysisk styrke.

Skrevet
Merkelige formuleringer. Er du en av de som mener det er typisk jentete å være svak/lite feminint å være sterk? Dette er jo en av hovedgrunnene til at så få jenter trene styrke sammenlignet med gutter. Fordi gutter ikke synes det er tiltrekkende med fysisk sterke jenter. Muligens fordi de føler de får sin maskulinitet satt på prøve. Som de jo i unødvendig stor grad forbinder med fysisk styrke.

Om du ser på resten av innlegget hans så skryter han jo av sterke damer, og at damer kan bli skikkelig sterke i forhold til egen kroppsvekt.

Jeg skjønner godt at gutta kan bli litt skremt når vi beveger oss inn på deres domener og begynner å bli minst like gode som dem. Vi har allerede mye makt i områder gutta tradisjonelt var bedre på før (økonomi, utdanning for å nevne noen) og alle vil vi jo ha noe vi "liksom skal" være bedre i fordi vi er født med visse fordeler.

Selv har jeg ikke hørt et eneste mannfolk si noe som er i nærheten av at de ikke liker bøffe kvinnfolk. De fleste menn synes sterke damer er kult. Det er vi damer selv som kan si sånne ting om hverandre for å nedsette hverandre.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Til Hilde: Jeg trener for tiden på vektertorget. Der er det 5 stasjoner for mark/knebøy, og ofte kø.

Jeg kom bare plutselig til å tenke på at du faktisk kan være en av disse gutta jeg slår av en prat med på Sats. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...