Gå til innhold

Lisens fra nrk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Vi har nå fått kontroll av lisens fra nrk. Vi har ikke betalt lisens tidligere.

Må man da betale for foregående år, eller kun nå for 2009?

Vi har kun bodd her i et halv år, og har ikke fått regning på lisens. Så det har tydeligvis ikke blitt betalt for denne husstanden før.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du betaler selvsagt kun for dette året her. Du skal da ikke betale lisens for noen andre som bodde der før dere.

Skrevet

Da jeg fikk besøk av kontrollmannen spurte han: "Og du kjøpte deg TV i går, eller?"

Lisens følger forøvrig husstanden og ikke leiligheten.

Gjest padawan
Skrevet
Vi har nå fått kontroll av lisens fra nrk. Vi har ikke betalt lisens tidligere.

Må man da betale for foregående år, eller kun nå for 2009?

du må betale for hele inneværende periode hvis jegikke husker helt feil. ;)

Skrevet

Får vel vente på regningen og se.

Men han vet jo ikke hvor lenge jeg har hatt tv? Så da sier jeg at jeg fikk den denne uka. Tv'n er uansett 10 år gammel og registrert på mamma og pappa, så synes ikke jeg skal betale, hehe.

For studenter er 1200 to ganger i året MYE!!

Skrevet

Lite dumt spørsmål... Er det vanlig at Tv-er er registrerte?

Gjest Ingrid-84
Skrevet

Ja, alle tv blir registrert ved kjøp. Da jeg kjøpte tv så registrerte pappa den på seg. Men jeg fikk besøk av en lisensmann en kveld, og måtte pent betale. De kan ikke kreve penger tilbake i tid, så du får bare regning fra og med nåtid (eeeh sent på kveld, derfor knotete forklart).

Jeg også var student og ble kjempeforbanna, hehe pappa ringte nrk og kjefta på de, men fikk tilbake svar at det er ikke tv man betaler lisens for, det er "leie av mottaker". Altså der du kobler i antenna eller whatever. En husstand = 1 lisens.

Så alle må betale dessverre. :s

Skrevet (endret)
Lite dumt spørsmål... Er det vanlig at Tv-er er registrerte?

Når man kjøper tv registeres navn på eier ja.

Jeg er 100% for tv-lisens, men syns absolutt det burde være en studentpris (evt. en nedsatt pris for ulike grupper med dårlig råd, minstepensjonister etc.). Hvis jeg betaler 2500 kroner i året for å ha tv betyr det at jeg ikke har råd til å gå til tannlegen de seks årene jeg studerer, for å sette det litt på spissen. Hadde med glede betalt si 700 kroner i året, men slik det er i dag har jeg rett og slett ikke mulighet.

Innlegget er endret i henhold til Kvinneguidens regler.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Skrevet (endret)

Beklager kommende fjortisk utbrudd men OMG!!!

Tror ikke Tv-en min er registrert. I så fall er den registrert på den som donnerte den til et garasjesalg for 3 år siden :P Men når man leier leilighet må man betale nrk lisens da også. Når utleier bor i samme bygg?

og så lurer jeg på hvor mye tv-lisense er på? Må man betale Tv-lisens når man har parabol?

Endret av Jane F.
Skrevet
Beklager kommende fjortisk utbrudd men OMG!!!

Tror ikke Tv-en min er registrert. I så fall er den registrert på den som donnerte den til et garasjesalg for 3 år siden :P Men når man leier leilighet må man betale nrk lisens da også. Når utleier bor i samme bygg?

og så lurer jeg på hvor mye tv-lisense er på? Må man betale Tv-lisens når man har parabol?

Tv-en er registrert på de som har kjøpt den på butikken på et eller annet tidspunkt. Alle som har tv skal betale lisens ja, lisensen har ingenting med leiligheten å gjøre, men med den husstanden som bruker en tv. Ifølge TS er den nå tydeligvis på 1200 i terminen, altså 2400 i året. Og ja, lisensen kommer utenom det man betaler for parabol eller kabel.tv.

Skrevet

Men nrk lisensen gjelder bare nrk ikke sant? så om jeg ikke har "vanlig antenne"(selv om dette snart er utdatert) og har parabol men har feks bare utenlandske kanaler må jeg da også betale tv-lisens. Det er jo tåpelig å betale for noe man ikke bruker! 200 kroner er ikke tv verdt da skrur jeg ned antenna og ser bare DVD-er og kobler daten til den slik at jeg kan se på nett-tv.

Er veldig enig i at det burde finnes en rabattløsning for de som er studenter/ trygda eller pensjonister.

Skrevet

Beklager, men så lenge du eier tv må du betale lisens, hvilke kanaler du ser på har ingenting med saken å gjøre. Men, hvis du ikke betaler nå trenger du jo ikke akkurat å ta bekymringene på forskudd, det er jo ikke sånn at lisenskontrollørene kommer på besøk fire ganger i året.

Gjest Fare Dodger
Skrevet

Tull. Det er ingen som betale lisens, om du har kjetting på døra, og NRK pøblene ikke vil risikere jobben sin med å bryte seg inn hos deg. Selv små jenter kan betjene en lås. Dra til hælvete, enkelt uttrykk, tren på det foran speilet.

Se svart.

Skrevet (endret)

Er det noen som vet hva disse pengene går til? Om et bare er sponsing av Nrk kunne jeg greit ropt dra til helvette!

Enn om man har lerret da? det er jo ikke tv.. og jeg mente man måtte ha tilgang på kanaler for å måtte betale tv-lisens jeg. For om man har en 52" flatskjerm til pcn som man bruker som tv er det jo ikke tv:P

Ellers jeg kan koble på tastatur på tv-en og kalle det data:P

Endret av Jane F.
Gjest Gjest
Skrevet

Så lengen man har fysisk mulighet til å ta i mot TV signaler på den TV'n man har må man betale lisens. Det går jo en sak i mediene nå om en dame som har fått igjennom at hun slipper lisens. Hun har en gammel TV som ikke kan ta i mot tvsignaler når bakkenettet er koblet ned. Hun vil da bare bruke TV'n til DVD'er.

Mener antenneuttaket på TV (eller er det det i veggen?) må være plombert for at man skal slippe lisensen.

Gjest padawan
Skrevet
*snip*

så lenge du har noe med tuner som kan ta inn tv-signaler skal du betale lisens. bruker du lerret og prosjektor uten tuner (og det er det eneste du har) skal du ikke betale lisens.

Gjest Gjest
Skrevet

Pengene blir brukt til bl a å opprettholde et reklamefritt alternativ. Veldig bra. NRK sender masse flotte programmer som skal nå ut til enhver målgruppe.

Hvis lisenskontrollørene kan se TV-en gjennom vinduet, må du nok betale lisens.

Gjest Elfrida
Skrevet
Hvis jeg betaler 2500 kroner i året for å ha tv betyr det at jeg ikke har råd til å gå til tannlegen de seks årene jeg studerer, for å sette det litt på spissen.
Og da prioriterer du tv?
Gjest Gjest
Skrevet

I dag har Giske sagt ja til at man har lov til å ha TV som monitor uten å betale lisens.

Oppskrift for å "melde seg ut" av NRK står her:

http://www.facebook.com/group.php?gid=68007193880

Vilkåret er at man bor i et område der man må ha ekstern TV tuner for å få inn signal (og da ikek har en slik), og at det heller ikke er tuner i f.eks. PC. Hvor nøye NRK kommer til å sjekke dette spørs jo da...

Skrevet
Og da prioriterer du tv?

Nei, jeg prioriterer tannlegen og ser frem til den dagen jeg har råd til å betale tv-lisens. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...