Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, Vi skal til Praha i sommer med vår 1 år gammle jente. Er det noen som har erfaring med å ha små barn her. Tenker på praktiske ting som transport fra flyplass til hotell med minibuss, kollektiv transport rundt i byen og mat til barnet på resturangene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen som har reist til Praha med barn?

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Jeg har vært et par ganger i Praha, men uten barn. Dette blir derfor bare mine tanker rundt dette.

Jeg kan tenke meg at det ikke er det mest barnevennlige stedet. Vi tok mye trikk og buss - ofte var det trangt, men det bør jo være mulig å få en vogn inn. Blir vel omtrent som trikk og buss i Oslo, som heller ikke alltid er tilpasset barnevogner. Drosjene har neppe barneseter, så dette ville jeg tatt med. Ellers er drosjetilbudet bra, men betydelig dyrere enn en bussbilett. Vi kjøpte ukeskort på trikk/metro/buss, billig og praktisk. Tur fra flyplassen til sentrum har vi alltid tatt med drosje.

Kan også se for meg at det er noe tungvint med barnevogn i Praha. Det er mange fortauskanter og brosteinslagte plasser og gater.

Maten i Praha var skuffende. Typisk østeuropeisk kjøkken med mye kjøtt+poteter+saus. Vi letet lenge for å finne gode restauranter. Om de har barnemenyer skal jeg ikke uttale meg om, men tviler på at det er noe som er spesielt tilpasset en ettåring.

Temperaturen i mai-juni er ganske behagelig. Juli-august har jeg opplevd kan bli veldig varm, men ikke værre enn de fleste andre storbyer i sentraleuropa om sommeren.

Skrevet

Jeg har reist i Praha med en gutt på fire år, har skrev litt om det her.

Når det gjelder kollektiv transport så fungerte det veldig bra! Vi bodde på et hotell som lå litt i utkanten og tok en del tbane. Kjørte også trikk, men den var til tider litt mer overfylt. Vi ungikk selvsagt rushen og slik, da vi hadde med vogn.

Taxi anbefaler jeg ikke i Praha! Mye lureri, man kan ikke stole på takstametrene. Synes det var litt slitsom å aldri vite hva totalprisen kom til å ende på, selv om vi tok samme strekningen. Anbefaler å finne et sentralt hotell for å unngå det.

Vi tok taxi fra flyplassen og inn til byen, det var et godt stykke og kostet en god del. Trodde først at vi hadde blitt lurt på prisen, men det viste seg i etterkant at det faktisk var en ganske ok pris.

Ellers - absolutt ingen problemer med barnevogn i Praha! Det blir akkurat som i Oslo, ikke alle steder man kommer inn her heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Tr her. Takker for svar. Har hørt om mange som har vært i praha med små barn og ikke hørt noe negativt. Blir vel til som man gjør det til selv tror jeg. Ang. barnevogn og ta den med på buss/trikk og gå i gatene, så kan jeg ikke se for meg at det skal være noe problem. Vi har med oss en trille som bare kan klapses sammen og en har ungen på fanget. Blir det for vanskeligt å trille i gatene, så får vi bytte på å bære. Ang. mat til ungen, så tar vi med en del mat hjemmefra som grøt og en del middager på glass om maten der ikke skulle være noe særlig for en 1 åring.

Hvor lang tid tar det fra flyplassen og inn til byen?

Noe dere vil annbefale å oppleve?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan er forresten vannkvaliteten i Praha? kan vannet drikkes rett fra springen eller?

Gjest Pysepus
Skrevet
Hvordan er forresten vannkvaliteten i Praha? kan vannet drikkes rett fra springen eller?

Da vi var der fikk vi beskjed om å drikke vann av flaske... men det pleier vi alltid og gjøre når vi reiser - synes vannet smaker ekkelt fra springen ;)

Skrevet

Dukketeater er morsomt for barn (men kanskje ikke så spennende for en ettåring?). Ellers så finnes det et leketøymuseum i den borgen oppe på høyden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...