Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen tips til god og sunn mat. Har blitt alt for mye junk etter at jeg flyttet hjemmeifra. Dette mest på grunn av at jeg er ikke så veldig oppdatert på hva som både kan være billig, sunt og godt.

Oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kyllingfilet med ris og saus er godt. Kjøttet er ikke så dyrt som det kan virke, for du bare fryser de filetene du ikke bruker, og så har du til mange middager. Du kan blant annet steke de i strimler og ha i salat, eller ha i wok, som også er sunt og enkelt (kjøpe wokblanding på butikken).

Stek kyllingfileten(e) i panne, eller putt de i ovnen etter å ha brunet de litt (30-40min på 220grader, ca.), lag saus fra pose, f.eks., eller kjøp søtsterk saus på flaske, som skal brukes kald. Og så kok ris. Evt. med salat ved siden av. :)

Ellers er grove pannekaker fint (70% hvetemel og 30% havregryn, f.eks.), der du kan bruke resten av eggene til å lage omelett eller lignende en annen dag, og kanskje få brukt opp rester av kokte poteter også?

Dolmio med kyllingkjøttdeig er godt. Serveres gjerne med fullkornspasta. Kjøper du et stort glass Dolmio, og koker rikelig med pasta, får du sannsynligvis rester, som dagen etter f.eks. kan brukes i en slags enkel lasagne. Bare å legge lagvis med pasta, dolmio med kjøttdeig, og så ostesaus (enkel hvit saus av mel og melk: bland noen ss mel med litt melk til det er klumpfritt. Spe så med resten av melken, og kok opp under omrøring (!) til det tykner. Så krydrer du med f.eks. salt og pepper og muskatnøtt, og har oppi hvitost og lar den smelte), før du deretter har ost på toppen, og gratinerer i stekeovnen til det er varmt, og osten på toppen er smeltet (husker ikke helt tida eller temperaturen).

Det meste her kan serveres med salat, eller også brød. :)

Endret av Wind
Gjest Gjest
Skrevet

Kyllingkarbonader med bacon...

Billig, sunt, og veldig godt! :)

Denne oppskriften fikk jeg fra en venninne, og jeg forelsket meg i den totalt. :)

1,2 kg kyllingkjøttdeig (60 kr på Rema)

1 pk bacon ( ca 40 kr)

3 ss potetmel

ca 3-4 dl melk + baconfett

3 egg

krydder etter smak

(husk at bacon er salt, så bruk litt mindre enn vanlig)

Stek baconet, ta vare på fettet... kyllingkjøtt er så magert at det er nødvendig å tilsette fett for at det ikke skal bli for tørt.

Bland farsen, den blir veldig løs.

Knus baconet, og bland det i farsen.

Av denne oppskriften blir det ca 50 karbonader på ca 40 g. pr karbonade

En kostnad på i underkant av 3 kr pr karbonade.

(Og jeg må legge til, for den som teller kalorier, at hver karbonade inneholder ca 50 kcal)

De kan brukes både til middag med poteter, ris eller pasta og grønnsaker som tilbehør, eller som pålegg på brød med et salatblad og/eller andre foretrukne grønnsaker på.

Skrevet
Kyllingkarbonader med bacon...

.....

Er de gode å fryse? :)

Gjest Gjest
Skrevet
Er de gode å fryse? :)

Så absolutt!

Etter tips fra hun jeg fikk oppskriften av, har jeg lært å pakke inn porsjoner i aluminumsfolie, så tar jeg ut antallet jeg kommer til å bruke den dagen...

Skrevet
Så absolutt!

Etter tips fra hun jeg fikk oppskriften av, har jeg lært å pakke inn porsjoner i aluminumsfolie, så tar jeg ut antallet jeg kommer til å bruke den dagen...

Fryses de halvstekte, eller helt stekte, da?

Er helt supert med sånt som kan lages mye av, og så tar man opp av fryseren i porsjoner.

Skrevet
Trenger noen tips til god og sunn mat. Har blitt alt for mye junk etter at jeg flyttet hjemmeifra. Dette mest på grunn av at jeg er ikke så veldig oppdatert på hva som både kan være billig, sunt og godt.

Oppskrifter?

Denne linken stjal jeg fra ett medlem her inne, Venus =)

http://godtogbillig.blogspot.com/

Gjest Gjest
Skrevet
Fryses de halvstekte, eller helt stekte, da?

Er helt supert med sånt som kan lages mye av, og så tar man opp av fryseren i porsjoner.

Jeg steker dem helt ferdig...

De er saftige, og holder seg slik hvis de ikke blir stekt for lenge når de varmes opp.

ca ett minutt fra dypfryst tilstand i mikroen, eller la de tine et par timer for så å varme dem i en stekepanne et par minutter, er nok, da er de klare til å spises. :)

Skrevet
Jeg steker dem helt ferdig...

De er saftige, og holder seg slik hvis de ikke blir stekt for lenge når de varmes opp.

ca ett minutt fra dypfryst tilstand i mikroen, eller la de tine et par timer for så å varme dem i en stekepanne et par minutter, er nok, da er de klare til å spises. :)

Takk. :)

Skrevet

Det kan være kjekt å invistere i en kokebok :)

Så "365 lettlagde middager" (eller noe sånt som det) på mammutsalg i går, skrevet av Ingrid Espelig Hovig, her er både kjøtt, fisk, grønt og fugl dekket!

Skrevet

Har du stavmikser, er det i hvert fall utallige gode og billige supper du kan lage! Selv har jeg dilla på linsesuppe, både billig, sunt og kjempegodt.

Ellers kan mye kjøtt erstattes med linser/bønner. Lager iblant "chili con carne uten kjøtt", altså at jeg bytter ut kjøttet med ekstra bønner (kidney f.eks).

Egg er nevnt her, omeletter kan varieres i stor grad.

Skrevet

Jeg spiser mye Vitago Leverpostei på grove knekkebrød, skinkeomeletter(gjerne med litt ris i av og til), havregrøt med sukker og kanel(en pose varer for ever), grov pasta med kylling...(kan bruke bogskinke på boks, som er ganske billig og greit alternativ)

Gjest Frosk
Skrevet

Har vært en del lignende tråder på matforumet i det siste, du kan jo kikke der også.

Noe av det billigste (og sunneste) du kan spise er belgfrukter - bønner, linser og kikerter. Spesielt om du koker bønnene selv, men går selvfølgelig an å kjøpe hermetiske også. Linser er praktisk siden de har kort koketid (rundt 20 minutter) og ikke trenger ligge i bløt.

Noen oppskrifter jeg bruker ofte: kikert & tomatgryte, tomatsuppe med grønne linser, kikertcurry, kikertburgere, tacosuppe, bønnestuing til taco / fajitas, chili sin carne...

Her står det litt generelt om kikerter.

Gjest Gjest
Skrevet
Det kan være kjekt å invistere i en kokebok :)

Så "365 lettlagde middager" (eller noe sånt som det) på mammutsalg i går, skrevet av Ingrid Espelig Hovig, her er både kjøtt, fisk, grønt og fugl dekket!

Kan jeg spørre på hvilken butikk du så denne? Har sett etter den på salg, for den ser ganske bra ut. :)

Skrevet
Kan jeg spørre på hvilken butikk du så denne? Har sett etter den på salg, for den ser ganske bra ut. :)

Er det den uten bilder? Greier ikke å finne inspirasjon i slike bøker, jeg. :sukk:

Skrevet

Takk for masse fine svar. Tror jammen meg jeg skal skrive meg min egen kokebok i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...