Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rullekake
Skrevet

Hei folkens,

jeg har en veninne som er norsk statsborger og ble arrangert giftet bort i Bangladesh og det viste seg at gutten var alleredet gift og holdt mye skjult fra min veninne. Han tok alle tingene hennes og sendte henne hjem til foreldrene hennes. Nå har det gått to måneder og min veninne vil skille fra ham, men han gir henne ikke skilsmisse. Hvordan kan hun komme ut av denne fellen og få skilsmisse fra den gutten? Hun har ikke vært i Norge siden hun ble gift og har heller ikke fått registrert sitt ekteskap. Kan dere gi meg råd om hvordan hun kan skilles fra den gutten.

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei folkens,

jeg har en veninne som er norsk statsborger og ble arrangert giftet bort i Bangladesh og det viste seg at gutten var alleredet gift og holdt mye skjult fra min veninne. Han tok alle tingene hennes og sendte henne hjem til foreldrene hennes. Nå har det gått to måneder og min veninne vil skille fra ham, men han gir henne ikke skilsmisse. Hvordan kan hun komme ut av denne fellen og få skilsmisse fra den gutten? Hun har ikke vært i Norge siden hun ble gift og har heller ikke fått registrert sitt ekteskap. Kan dere gi meg råd om hvordan hun kan skilles fra den gutten.

På forhånd takk.

Det viktigste for henne er vel å finne ut om ekteskapet er gyldig etter norsk lov eller ikke. Hvis det er, og det kan registreres i folkeregisteret, kan hun vel også søke om separasjon og skilsmisse etter norsk lov. Så, når hun får skilsmisse som er gyldig etter norsk lov har hun i hvert fall norske papirer på det. Om ekteskapet ikke er gyldig etter norsk lov er hun teknisk sett ikke gift heller. Men selvsagt, hva ekteskapsstatusen er etter andre lover er en helt annen sak. Hun bør ta det opp med den norske ambassaden i Bangladesh.

I utgangspunktet tror jeg ikke det er noe problem å erklære ekteskapet som ugyldig etter norsk lov, siden polygami er ulovlig her.

Endret av Sheherasade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...