Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Som de fleste her inne, har jeg også planer om en slankekur. Fikk beskjed av legen min at jeg burde holde meg unna poteter, brød, pasta o.l..... Hva er et bra kosthold? Spiser masse salat istedet for poteter o.l... men er jo kjedelig i lengden... Er ris usunt? NOen forslag til hva jeg skal spise? Er helt grønn på dette greiene, er veldig glad i mat (ordentlig mat, ikke ferdigmat:P )
*snuppis* Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Er LANGT fra noen ekspert på dette området. jeg nybegynner selv, har en egen treningsdagbok her på treningsdagbok forumet hvor jeg får mange gode råd om kosthold. Jeg har blitt anbefalt, og er selvlært følgende: Styr unna lyst brød. Hva med å bytte ut til fullkornsknekkebrød? Poteter skal heller ikke intas i store mengder Kutt ned på smør og majones unngå snop (det sier seg jo selv) brus Dessuten er ikke light produkter så light som de skal ha det til Juice og saft kan være store kaloribomber unngå pommes frites, sauser Mat som er sunt og godt:; cottage cheese kesam istedenfor rømme fullkornsprodukter. Du får både pasta og ris i fullkorn og de smaker like godt;)
Glynis Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 En ting som er viktig hvis man ikke er på et godt spor fra før av er å ikke gå for ekstremt ut og ikke kalle ting for ja-mat og nei-mat. Du skal ikke begynne med å nekte deg appelsinjuice og grovt brød! Selv om det er kalorier og karbohydrater så er det vitaminer og fiber. Begynn forsiktig, men stødig. Ikke fint brød, unngå for mye mettet fett. Kontroller porsjoner, spis jevne og balanserte måltider.
Chanel.No5 Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Mitt viktigste tips er at alt kan spises i moderate mengder. Ikke tenk ja eller nei mat, ikke nekt deg det du liker, men begrens mengdene. En kan tillate seg å spise det meste og allikevel gå ned i vekt om en bare klarer å tenke at ofte, men lite er bedre enn mye og sjelden. En kan feks. spise fullkorn ris og pasta som alternativ til den vanlige typen om dette føles bedre.. Idèt en begynner å nekte seg enkelte matvarer så blir det fort en diett og ikke en livsstil en kan leve med og da er det lettere å falle tilbake på gamle vaner. Anbefaler deg å begrense mengden av enkelte mattyper, men ikke nekt deg noe. Kos deg med maten=)
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Mitt viktigste tips er at alt kan spises i moderate mengder. Ikke tenk ja eller nei mat, ikke nekt deg det du liker, men begrens mengdene. En kan tillate seg å spise det meste og allikevel gå ned i vekt om en bare klarer å tenke at ofte, men lite er bedre enn mye og sjelden. En kan feks. spise fullkorn ris og pasta som alternativ til den vanlige typen om dette føles bedre.. Idèt en begynner å nekte seg enkelte matvarer så blir det fort en diett og ikke en livsstil en kan leve med og da er det lettere å falle tilbake på gamle vaner. Anbefaler deg å begrense mengden av enkelte mattyper, men ikke nekt deg noe. Kos deg med maten=) Veldig enig. Naar man nekter seg ting blir det fort til at man bare faar mer og mer lyst paa det som er forbudt, og naar man gir etter foeler man skyld og saa er man inne i en ond sirkel. Enkelte forskere har faktisk kommet fram til det samme. Har desverre ingen link nuh, leste det i en avis. Selv har jeg merket at jeg har mye mindre lyst paa snop og slikt etter at jeg fikk et mer avslappet forhold til mat og sluttet aa nekte meg ting. Endret 3. mars 2009 av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Det eneste jeg vil kalle nei-mat maa vaere mat som inneholder mye transfett og mettet fett. Det kan man godt proeve aa faa i seg minst mulig av.
stjernekyss Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 I min verden: Ja-mat: Mat jeg har lyst på Nei-mat: Mat jeg ikke har lyst på
Chanel.No5 Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Synes denne artikkelen var ganske bra. Den er rettet mot alle som vil kose seg med mat og tar opp dette med "ja -og neimat". http://www.kk.no/805906/slank-med-krem-og-sjokolade Livsstil de fleste kan leve med =)
Agurk Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 En slank og sunn kropp kommer ikke uten forsakelse. Med det mener jeg at man kan ikke spise boller og godis hver dag hvis man vil være sunn og holde vekten. Jeg spiser usunn mat jeg også, men begrenser meg, og det skjer ikke så ofte. Jeg får faktisk ikke lyst på usunn mat særlig ofte heller og det er takket være hverdagskostholdet mitt. Og i mitt hverdagskosthold er dette ja og nei mat: Ja-mat: -Fisk, kylling, kjøtt, karbonadedeig, skalldyr -ost, yougurt uten tilsatt sukker, rømme, ekte majones (de to sistnevnte i moderate mengder) -egg, nøtter, skinke, leverpostei, salami (de to siste i m oderate mengder) -bær og grønnsaker -havregryn, bulgur, ryvita, fiberrik, allbran -mørk sjokolade -linser, bønner, spirer, erter, urter -litt frukt, begrenset til maks 1 stk pr. dag -Rødvin Mye mer jeg spiser også, men ting jeg ikke spiser: -Brød, hvitt mel, poteter, ris, pasta -En del lettprodukter -Sukker -Halvfrabikata som sauser, supper, lasagne osv -Boller, kaker, potetgull osv -Farseprodukter -Er måteholden med frukt Jeg synes selv jeg har et spennende kosthold, lager masse herlig mat fra bunnen av, og har en sunn og slank kropp.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 hei alle sammen..det aller viktigste for å gå ned i vekt er ungå carbohydrater, spis masser av protein rik mat , son som kylling, kalkun osv, man sier at man skal ha ca 1g protein pr kg man veier,kutt ut ost, rødt kjøtt, bruk olje i stedenfor smør, tunfisk, og spis så mye du vil av grønnsaker, og man må trene, det å legge om kost holdet er en livsstil og ikke en slanke kur. mvh en som har gått ned 24 kg på 7 uker med å endre kosthold og begynt å trene 3 ganger i uken
Chanel.No5 Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 hei alle sammen..det aller viktigste for å gå ned i vekt er ungå carbohydrater, spis masser av protein rik mat , son som kylling, kalkun osv, man sier at man skal ha ca 1g protein pr kg man veier,kutt ut ost, rødt kjøtt, bruk olje i stedenfor smør, tunfisk, og spis så mye du vil av grønnsaker, og man må trene, det å legge om kost holdet er en livsstil og ikke en slanke kur. mvh en som har gått ned 24 kg på 7 uker med å endre kosthold og begynt å trene 3 ganger i uken Gratulerer med STOR nedgang, men 24 kilo på syv uker virker ikke helt sunt, bra du har funnet noe som funker for deg, men det anbefales "generelt" at en ikke går ned mer enn 0,5-1 kilo per uke om en ønsker en varig nedgang. Du mistet nok endel vann i starten, men dette var manage kilo på kort tid altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå