Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

håper noen av dere her inne har peiling og kan hjelpe meg med følgende:

Jeg har fast månedslønn, og begynte i jobb etter svangerskapspermisjon i september 2008. Altså har jeg ikke tjent opp like mye feriepenger som om jeg hadde jobbet hele året.

I firmaet mitt får vi feriepenger i stedet for lønn i mai, og vanligvis får jeg feriepengene mine da, og vanlig lønn når jeg tar ut ferie.

Nå sier lønningskontoret at jeg ikke har opptjent nok til 25 dagers ferie, og at jeg derfor blir trukket i lønn når jeg tar ferie utover det jeg har tjent opp.

Skal jeg da ha lønn + feriepenger i mai? Og trekk av lønn når jeg reelt tar ut ferie? Eller kan jeg risikere at jeg kun får feriepengene i mai, og i tillegg trekkes av lønn hvis jeg tar ut dager over det jeg har tjent opp?

Selv mener jeg at sistnevnte alternativ gjør at jeg jobber gratis i mai, kan det stemme?

Takknemlig hvis noen vet mer om dette enn meg, håper jeg har forklart problemet mitt tydelig nok.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

Det kommer litt ann på hvordan lønningskontoret jobber og litt på deg selv.

Skal du ta ut full ferie (25 dager) eller skal du ta ut mindre ?

Dersom du skal ta ut full ferie så får du sannsynligvis kun feriepenger (tilsvarende det du har tjent opp) i mai, men ikke lønnstrekk utover dette når du tar ferien din.

Dersom du ikke skal ha full ferie må du gi dem beskjed om dette slik at de ikke trekker deg for mer enn de dagene du har tenkt å ta (utover de du har tjent opp).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg håper det er sånn som du sier, det er slik jeg tenker også. Utbetaling av opptjente feriepenger og ingen lønn i mai, men vanlig lønn/ikke trekk når jeg tar ferie. Nå håper jeg bare lønningskontoret er enige :-)

Hadde tenkt å ta 25 dager ferie totalt.

Skrevet

Vi har ferieutbetaling i juni, og de ansatte får da;

Vanlig månedslønn

- Trekk for 5 uker ferie

+ Opptjente feriepenger

Da kan de ta ferie når som helst i løpet av året, og får da vanlig lønn. Dette gjelder uansett om de ikke har full opptjening året før :)

(Jobber på lønnskontor i mellomstor kommune)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
I firmaet mitt får vi feriepenger i stedet for lønn i mai, og vanligvis får jeg feriepengene mine da, og vanlig lønn når jeg tar ut ferie.

Nå sier lønningskontoret at jeg ikke har opptjent nok til 25 dagers ferie, og at jeg derfor blir trukket i lønn når jeg tar ferie utover det jeg har tjent opp.

Skal jeg da ha lønn + feriepenger i mai? Og trekk av lønn når jeg reelt tar ut ferie? Eller kan jeg risikere at jeg kun får feriepengene i mai, og i tillegg trekkes av lønn hvis jeg tar ut dager over det jeg har tjent opp?

Selv mener jeg at sistnevnte alternativ gjør at jeg jobber gratis i mai, kan det stemme?

Takknemlig hvis noen vet mer om dette enn meg, håper jeg har forklart problemet mitt tydelig nok.

Du skal ikke bli trukket for ferien to ganger. Så enten har lønningskontoret forklart seg ufattelig klønete eller så har du misforstått hva de sa.

Hvis det er vanlig at det blir utbetalt feriepenger med fratrukket ferie i mai og at man deretter får lønn når man tar ferien så vil utbetaling i mai kun være de opptjente feriepengene og all ferien trukket fra dette. Da vil du ha lønnsutbetaling når du tar ut ferie senere.

Det som imidlertid er svært vanlig når noen ikke har full opptjening av feriepenger er at man får lønn OG feriepenger i den måneden blir betalt ut og så blir man trukket for ferien etterhvert som man tar den ut.

Slik du har forklart det kunne der virke som om lønningskontoret mente at de skulle gjøre en kombinasjon av de to og det er å trekke ferien to ganger.

Spør dem en gang til - vær konkret: hva får jeg utbetalt i mai og hva skjer da når jeg tar ferie i f.eks. juli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...