Gå til innhold

katt

Gjest Gjest_anne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

hei

jeg har en kastrert hannkatt på 6 år. I det siste så har han ofte kommet inn med stygge sår og vi har ikke skjønt hva det kunne komme av før nå. Det er en annen stor hannkatt i området her som sannsynlig ikke er kastrert og derfor mye mer ivrig etter å markere seg. Spesielt på pus sitt territorium. det stinker kattetiss foran inngangsdøra vår og jeg ser stadig vekk katten min trengt inn i et hjørne mens den store stygge katten står like ved.

Pus var ikke skjelden i en slåsskamp eller to tidligere og vi er sikker på at han elsket å erte opp andre katter og så stikke av, noe som ikke alltid er så lett når man er så stor som pusen vår. Skulle jo nesten tro han skulle ha noen fordeler med noen ekstra klør. (ja,han er en skipskatt) ;)

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? tenker da på å hindre at han tisser ved døra vår, noe som er lite koselig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
hei

jeg har en kastrert hannkatt på 6 år. I det siste så har han ofte kommet inn med stygge sår og vi har ikke skjønt hva det kunne komme av før nå. Det er en annen stor hannkatt i området her som sannsynlig ikke er kastrert og derfor mye mer ivrig etter å markere seg. Spesielt på pus sitt territorium. det stinker kattetiss foran inngangsdøra vår og jeg ser stadig vekk katten min trengt inn i et hjørne mens den store stygge katten står like ved.

Pus var ikke skjelden i en slåsskamp eller to tidligere og vi er sikker på at han elsket å erte opp andre katter og så stikke av, noe som ikke alltid er så lett når man er så stor som pusen vår. Skulle jo nesten tro han skulle ha noen fordeler med noen ekstra klør. (ja,han er en skipskatt) ;)

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? tenker da på å hindre at han tisser ved døra vår, noe som er lite koselig.

En ukastrert mons som går løs er et skadedyr og kan fjernes på lik linje med andre skadedyr.

Skrevet

hei vi hadde samme problemet.. og har en kattedør som ble pisset ned hverdag. vi har en kastrert hankatt på 13 år og fikk i fjor ei litta tulle som nå snart er 1,5 år. selv om hun fikk p-piller så var hankattene her heletiden. siden vi hadde lyst på et kull ble det til at vi sluttet på pillen og fikk kattunger for en uke siden. nå blir hun sterelisert om noen uker.

vi satte kattedøra sånn at de kunne komme inn men ikke ut.. da fjernet vi problemet med at de kom inn heletiden ihvertfall.. de ble super hysteriske når de fant ut at de ikke kunne komme seg ut igjen samme vei..

de har aldri kommet inn igjen :)

det ble også en slutt med at de kom opp på trappa og pissa på luka. de pissa også på kattene mine så de måtte vaskes innimellom.

jeg har stor forståelse for at man ikke vil ha stanken av kattepiss overalt. vi har også skremt de med vannslange og spylt de. men det går jo ikke ann nå på vinteren.

det funket ihvertfall for oss med skremming.. vet ikke helt hva man ellers kan gjøre. hvis du vet hvem som eier katten kan man jo også spørre på en grei måte om ikke de kan kastrere han.. det er virkelig ikke noe koselig med monser på byggefelt ihvertfall.

Skrevet

Vet du hvem som eier katten? Jeg ville tatt det opp med eierne om jeg hadde visst hvem de var og fortalt dem hvordan saken er. Forhåpentlig vis hører de på deg og kasterer katten sin som ansvarlige katte-eiere skal gjøre! De kan da vel ikke ønske at katten sin terroriserer nabolaget på den måten.

Om du ikke vet hvem som eier monsen, kan du jo prøve å etterforske litt for å finne ut hvem de er, skriv plakater og heng opp, hør med folk i nabolaget osv. Fy og skam på sånne folk, som ødelegger for flinke folk som deg selv som tar ansvar og kastrerer katten sin blandt annet for å få et fredelig nabolag.

Og til deg over her: det er ikke bare å "fjerne" et dyr som tilhører noen, men hvis katten er hjemøs er det til dens eget beste å slippe et tungt og vanskelig "vill-katt-liv", enten ved avliving eller at den får seg et hjem gjennom omplassering..da blir han ihvertfall kastrert.

Så hvis det skulle vise seg at ingen eier katten, at du ikke finner eieren dens, kan du kontakte dyrebeskyttelsen eller viltnemda der du bor, så tar de seg av saken. Er mange som finner kattene sine hos dyrebeskyttelsen nettopp fordi de ikke kastrerte/steriliserte katten sin, men de fleste gjør det ihvertfall i ettertid, så den ikke havner der igjen.

Skrevet

til Satyrica.

hvis du hadde lest hva jeg skrev så hadde du vist at jeg ikke fjernet noen katter... men fjernet problemet med at de gikk ut og inn som det passet dem...

vi satte kattedøra sånn at de kunne komme inn men ikke ut.. da fjernet vi problemet med at de kom inn heletiden ihvertfall.. de ble super hysteriske når de fant ut at de ikke kunne komme seg ut igjen samme vei..

vi skremte de ut inngangsdøra på huset og de gikk aldri inn igjen gjennom katteluka.

Skrevet

til Tigerpus1:

Jeg mente hun som hadde skrevet om å fjerne katter som andre "skadedyr", h*n som skrev over deg igjen. Det du gjorde hørtes ut som en god idè :)

Skrevet

hei

tusen takk for det. ble redd dere trodde jeg fjernet kattene rundt her på egenhånd.. det er nemlig ingen god ide. men å skremme de fra å gå inn og ut her og å tisse ned katteluka det synnes jeg jeg må få lov til.

Skrevet

Du kan jo forsøke å skremme den skikkelig når du ser den, spesielt utenfor inngangsdøren. Kaste en bøtte vann på den, bråke med noe skranglete, løpe etter den el.lign. Kanskje blir den så skremt at den ikke våger seg tilbake for å markere på døren, men det er kanskje litt vel optimistisk tenkt av meg. ;)

Gjest Gjest_satan_*
Skrevet

Dette blir vel egentlig dyreplageri Tabris. Blir sint når jeg ser folk som syns det er OK å skremme livet av dyr. Vi får håpe du ikke har dyr selv, huff.

Skrevet
Dette blir vel egentlig dyreplageri Tabris. Blir sint når jeg ser folk som syns det er OK å skremme livet av dyr. Vi får håpe du ikke har dyr selv, huff.

nuvel.... tror ikke Tabris er den man bør bekymre seg mest over når det gjelder dyrevelferd ;)

når det gjelder katter så tåler de helt fint å få seg en støkk, kanskje ikke ei bøtte med vann midt på vinteren er det beste men å komme løpende som et monster med et brøl og viftende armer pleier å fungere helt utmerket.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er dyreplageri å skremme en katt bort fra å markere på egen inngangsdør. Men det må selvsagt gjøres på en måte som ikke skader katten. Så, ja, det er kanskje litt for kaldt ennå for en bøtte vann, men den blir kanskje enda mer iherdig på slik markering under "vårsleppet".

Skrevet

Huff. Katter er vel aldri skadedyr sånn sett :s

Har hatt samme problem selv. Da det har vært flere hannkatter som har vært i slåsskamp med min katt; da har jeg tatt de på fersken (umulig å ikke høre det bråket der!) og skremt bort de fremmede kattene (ved å rope og kjefte :gjeiper: ) , og tatt opp min egen pus og holdt rundt den :) Det har riktignok ikke fungert bare den ene gangen, men etter et par slike tilfeller har det ikke vært noe bråk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...