Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren skal til Paris i Mai, og han er litt stresset for at vi skal slite med å finne frem til alt vi har lyst til å se på.. Jeg tenkte kanskje jeg kunne avtalt en runde med en guide der nede, som en slags overraskelse da.

Har dere noen tips? Gjerne noen som er norske, faktisk, det hadde jo vært veldig gøy!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er alltid greitt å få litt hjelp når man kommer til en ny by men det er også ganske tilfredstillende når man klarer å gjøre ting på egen hånd med hjelp av f.eks en guidebok. Kona og jeg pleier å velge litt kombinert...vi utforsker ting på egen hånd og vi tar noen omvisninger på noen av attraksjonen. Sist vi var i Paris tok vi en "Davinici koden" gåtur sammen med en guide og det var litt festlig...og vi tok en omvisning på Versaille slottet. Paris er ikke så vanskelig å finne frem i synes jeg. Her er et reisebrev med bilder og linker http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm og kartet som jeg har laget viser også hvor de forskjellige attraksjonen ligger. Jeg håper at det kan være litt til hjelp til å begynne med. Lykke til med planleggingen. Ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-)

Skrevet

Jeg er med deg på tanken om dette med å klare å finne frem selv, det er jo en liten "seier" sånn sett. Det vi kanskje stresser litt med er hva man skal prioritere osv. Ingen av oss er noen kunstelskere..

I tillegg syns jeg det er vanskelig å få et overblikk over hvor ting ligger i forhold til hverandre.. Vi skal bo i Marais-området, på Hotel Turenne Le Marais - det ser jo ut som at ligger veldig praktisk plassert i forhold til severdigheter?

Tusen takk for link til siden din, den skal jeg se nærmere på!

Skrevet

Hei

Ja, hvis dere kjøper en guidebok så kan dere lese litt på forhånd og prioritere litt hva dere ønsker å se og så kan dere se hvor attraksjonen ligger, hvordan man kan komme seg dit etc. Jeg har brukt metroen for å komme meg rundt i byen og synes det er en bra metode. Det er viktig og ikke stresse når man er på tur ;-) Selv om man går feil så kan jo det også bli en "happening". Kartet som jeg nevnte finner du her: http://gardkarlsen.com/paris_france_map.htm . Her har jeg pekt ut noen av hovedattraksjonen i Paris og du kan klikke på de forskjellige nålene for å få mer info :-)

Skrevet

Flotte linker!

Hva med de elvebåtene? De har jeg hørt mye om.. Etter hva jeg har forstått kan man hoppe av og på etter eget ønske?

Skrevet

Jeg er guidebokfrik når jeg reiser på storbytur! Pleier vanligvis å kjøpe/låne en stor og omfattende bok, feks Gyldendals reisehåndbok eller bokserien som heter Rett På. Denne studerer jeg nøye før jeg reiser for å plukke ut sights jeg vil se, osv, og har den på hotellrommet slik at man kan planlegge dagen enten om morgenen før man drar ut, eller kvelden før. Her står det gjerne nyttig info som åpningstider og hva det koster å komme inn på div muséer/attraksjoner. I tillegg kjøper/låner jeg en Smartguide til å ha i veska - denne har utbrettbare gatekart, t-bane/buss/trikk-kart, samt info om spisesteder, shopping, severdigheter, en liten ordliste som er kjekk å ha når man feks skal lese menyer, og en liten penn med lykt slik at man kan gjøre egne notater. Kompass er det også.

Har en egen seksjon med reisehåndbøker i bokhylla mi (jeg er skikkelig boknerd) som stadig vokser, så har alltid noe å låne bort til familie og venner når de skal på tur :gjeiper: Skikkelige "nomader" synes sikkert jeg er rå-nerdete, men jeg liker å ha oversikt :) Har aldri hatt problemer med å finne frem på storbyferie, og har alltid følelsen at jeg har fått sett det jeg ønsket når jeg reiser hjem igjen :)

Riktig god tur til Paris, det er en vakker by med mye å se, håper dere får en kjempetur :)

Gjest Marillia
Skrevet
Flotte linker!

Hva med de elvebåtene? De har jeg hørt mye om.. Etter hva jeg har forstått kan man hoppe av og på etter eget ønske?

Ja, det kan man. Elvebåtene har mange stopp, og går innom alle serverdighetene. Om man ønsker det, kan man ta båten helt rundt og tilbake til utgangspunktet, eller man kan stoppe og gå av ved en serverdighet. Mener at elvebåtene går ganske hyppig, og det er billettluker hvor man får kart over stoppene. Ikke var det så dyrt heller, husker ikke helt i farta. Vel verdt å få med seg, og veldig enkelt som fremkomstmiddel.

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Synes "rett på" Paris var veldig ok å ha med seg sist jeg var der. Denne er god på kart, transport og severdigheter, men veldig dårlig på hotell, shopping og restauranter.

Jeg vil anbefale

- Eiffetårnet, obligatorisk .Kom tidlig om morgenen for å slippe kø.

- En tur opp i Triumphbuen. Synes faktisk utsikten er bedre enn fra Eiffeltårnet

- Sacre Coær og området rundt. Veldig idyllisk og fint.

- Rusle Champs Elyssee.

- Elvebåt, disse går fra mange steder langs elven.

- Utforske ulike distrikter, guideboken over har noen veldig ok rusleturer.

- Få med seg show på Moulin Rouge, men dropp middagen.

Personlig er jeg ikke veldig glad i shoppingen i Paris, med unntak av matbutikker. Jeg vil også frabefalle å ta turen til Versailles. Brukte dagen på å stå i kø og bli dyttet av andre turister.

Skrevet

Jeg og kjæresten min hadde 1 uke i paris i september. Vi kikket frustrerte i turistbøkene i mange dager og var riktig så forvirret. Men den 3. eller 4. dagen tok vi en sånn turistbuss som går gjennom hele byen, som man kan hoppe av og på når man vil. Det var genialt! Vi satt på bussen hele bussturen (og fikk informasjon om det vi så gjennom høretelefoner) og ble på denne måten mye mer orientert i byen, og fant ut hva vi ville se mer av de siste dagene - uten å løfte så mye som en finger! :) Så vi skrev ned/krysset av på kartet gatene vi ville tilbake til. Hadde aldri klart oss uten den bussturen!

Gjest Gjest
Skrevet

I mange andre byer kan man bli med på gåturer/walks (eh...vet ikke hva det ville hete på fransk - promenade? :) ). Med spesielle tema. Det varer gjerne noen timer, og det er en guide som går rundt med en gjeng turister og viser dem ting og forteller ting.

I Dublin kan man f.eks. være med på Literary Pub Crawl (man går fra pub til pub og blir kjent med spesielle steder, som James Joyce og andre forfattere har gjort kjente). I London har jeg vært med på Beatles Walk - da fikk vi se og høre om landemerkene i nærheten, platestudioer, etc, og møte andre som er interessert i det samme. Man kan også velge andre tema, middelalderens London eller andre ting.

De har sikkert noe slikt i Paris også? Så slipper man forholde seg til en privat guide som man må ha mye small-talt med, det er ikke så dyrt, og det er en sjanse til å se ting man kanskje ellers ikke ville fått med seg som turist. Pluss det tar ikke så lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært i Paris utallige ganger, og mitt aller beste tips er å ta en guidet sykkeltur!

Tro meg, jeg var skeptisk til å kaste meg ut i Paris-trafikken på forhånd, men det var aldeles trygt og veldig gøy! Det blir samme prinsippet som en "walk" med stopp underveis, bare at du når over et mye større område.

Sjekk ut: Paris a velo

Skrevet

Jeg elsker Paris!!!

Det er en fantastisk by å bare kose seg i!

Er mye flott å se i Paris, men jeg anbefaler å ikke prøve å presse inn alt på en tur for da garanterer jeg at det blir mye...

Men artig måte å dra på sightseeing på er å ta en segway tour, da er det relativt små turgrupper og du får god kontakt med guiden (og ikke minst kjøre en segway)

http://citysegwaytours.com/paris

Ellers anbefaler jeg en kombipakke med middag i eiffeltårnet, cruise på seinen og champagen på moulign rouge

http://www.sightseeing-tours-in-paris.com/..._rouge-981.html

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Jeg elsker å planlegge, og dere har vært til en enormt god hjelp! :)

Skrevet

Vi benyttet oss mye av metro, vi bodde i nærheten av Louvre, og tok metro rundt omkring i byen. Louvre var forøvrig det absolutt største for meg med turen til Paris, jeg kunne gått rundt der i mange dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...