Tanna Skrevet 18. mars 2009 #21 Skrevet 18. mars 2009 Nå kan jeg bare snakke om bergen, but here goes: Tror grensene på ernæring i bergen er ganske høye - men det er også desverre slik at 1/2-1/3 som søker seg dit gjør det for å benytte seg av smutthullet for å komme inn på medisin (evt tannlege?). De har kanskje akkurat ikke nok poeng til å komme inn på medisin, tar ernæring ett år og får dermed 60 stp og passering på flere av fagene fra 1. året. Dette er med på å dra opp snittet, medisinerspirer har jo høye karakterer, pluss at jeg vil tro det skaper et utrolig dårlig miljø for de som faktisk går der fordi det er ernæring de har lyst til å studere. Men jeg er faktisk for å bruke alle midler man har til rådighet for å komme inn på det studiet man ønsker, så dette er ikke noe negativt til dem som bruker denne veien inn på medisin, men heller en obs til de som faktisk ønsker å gå på ernæring. Vet forresten ikke hvordan det er med disse 60 stp nå til høsten - det er jo nye krav som jeg ikke har satt meg inn i.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #22 Skrevet 18. mars 2009 Dersom det er klinisk ernæringsfysiolog du ønsker å bli, så er dette en beskyttet tittel. Det innebærer at man må ha utdanning som klinisk ernæringsfysiolog, og dermed få en autorisasjon som helsepersonell (som leger, sykepleiere, tannleger osv). Klinisk ernæringsfysiologi er et eget studium, som bare kan tas ved universitetet i Bergen og universitet i Oslo. Det finnes forøvrig en mengde studier, på ulike studiesteder og i ulike land, som omhandler ernæring og ernæringsfysiologi - men det fører ikke frem til yrket som klinisk ernæringsfysiolog. Det er kun sistnevnte gruppe som kan jobbe klinisk med pasienter (ihvertfall i Norge).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå