Gå til innhold

Å ta lappen

Gjest Gjest_jente_*

Anbefalte innlegg

Det var litt godt å lese denne tråden :)

Har selv begynt å ta lappen uten mulighet for å øvelseskjøre ved siden av og begynte å bli veldig frustrert nå. Føler det går tregt med meg og ser liksom ingen ende på det. Har hatt 4 enkelttimer til nå så det gjelder vel bare å være tålmodig.

Bra å høre at andre har gjort det, det er mulig, da skal nok jeg også klare meg gjennom disse første trege timene jeg også :)

Gjorde meg ferdig med teorien før jeg begynte med kjøretimene og synes det er veldig godt å slippe og tenke på det samtidig med kjøring/oppkjøring.

Lykke til dere som er i samme situasjon og havner i denne tråden, vi klarer det :)

Endret av Nuni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_MArta_*

Hei!

Må si jeg ogs er veldig glad for å høre at det er mulig å ta lappen uten øvelseskjøring ¨ved siden av kjøretimer.. Håper det er mulig å ta lappen ved å øvelseskjøre en til to ganger i uken i en periode, så kanskje få øvelseskjørt litt med noen hjemme..

Er nervøs for alt sammen så satser stort på å få en flink kjørelærer som jeg er komfortabel med, og som jeg kan ha en "oppklarende" første time med..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Sist jeg skrev her, i slutten av mai, og da hadde jeg hatt 4 kjøretimer. Nå er det august og jeg har hatt 10.

Høres lite ut, men det har blitt avbrekk i hele juli på grunn av min egen og kjørelærerenes ferieavvikling (det anbefaler jeg forøvrig andre å tenke på..).

Har ikke fått øvelseskjørt i det hele tatt i ferien heller, så jeg var litt nervøs når jeg hadde min første kjøretime etter sommeren i dag (det gikk forøvrig veldig bra, ingen grunn til bekymring).

Det går framover, plutselig så gjør jeg ting som jeg bare uka i forveien ikke var i stand til (plutselig befant jeg meg i en rundkjøring for eksempel, det var et stort steg og det gikk overraskende bra!).

Det går litt opp og ned, plutselig føler jeg at jeg har blitt kjempemasse flinkere, men stort sett føles det ut som jeg står på stedet hvil. Da har jeg lært at det er utrolig viktig å huske at det alltid går framover. Selv om jeg en time føler at jeg ikke får til noen ting, så har jeg lært noe da også, men skjønner det kanskje ikke før neste gang! :)

Det tar den tiden det tar, og det er ikke så mye man får gjort med det om man ikke får øvelseskjørt privat. Det hjelper ikke å stresse seg opp, man får bare ta det som det er og ta hver time med godt mot, så regner jeg med at man når målet en dag :fnise:

Rent kjøreteknisk (eller hva man kaller det :fnise:) så går

- clutching, giring, gassing og bremsing stort sett veldig bra (det hender at det ikke alltid er like smooth, men stort sett inget problem).

- Bakkestart klarer jeg fint.

- Kjørt i rundkjøringer og i rushtrafikk ved to anledninger, det var stort ;)

- Kan parkere der det er relativt trangt (ikke luke enda)

- Kan rygge ut fra relativt trang parkering

Kryss er fortsatt vanskelig: det å bremse, clutche, gire ned, plassere seg, se seg for og gjøre alt det på en gang. Dette krever en del trening, men med kjørelæreren ved siden av så er det en fryd å øve på.

(Det er nemlig mye verre å kvele motoren midt i et kryss med kø som samler seg opp bak når du ikke har en kjørelærer som kan hjelpe deg ved å starte bilen fra sin side. I know, det skjedde med meg og jeg ble så stresset at jeg måtte bytte plass meg ledsageren midt i krysset for at vi skulle komme oss videre :ler:

Ler nå, men jeg lo IKKE da, det skal jeg love dere...)

Vet ikke hvorfor jeg skriver her, men synes det var så godt å lese om andres erfaringer når jeg fant denne tråden, så jeg ville dele mine erfaringer underveis også. :)

Endret av Nuni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme problemet som deg, men jeg er snart ferdig med lappen. For meg så gjorde det ikke noe å begynne rett på kjøretimer, føler at jeg har lært det som skal læres av en dyktig kjørelærer.. Som jeg har blitt fortalt at dersom du øvelseskjører med f.eks. en forelder så kan det hende du legger til uvaner som ikke er bra...

Jeg kjøpte en sånn pakke-tilbud så regner med å bruke mellom 18-20 000 på lappen...

Lykke til ivertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...