Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Å ta lappen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg trodde det kom noe regler for et par år siden, hvor det ble obligatorisk med et minium antall kjøretimer for alle - i tillegg til mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring, det var en av grunnene til at det ble mye dyrerer å ta lappen? Det var ihvertfall mye skriv om det i media.

Nei, de timene er innbefattet i glattkjøring, langkjøring (eller sikkerhetskurs på bane og sikkerhetskurs på vei som det heter for tiden) og to obligatoriske veiledningstimene.

Det er ikke obligatorisk med en eneste ordinær kjøretime.

Skrevet

jeg tok lappen nesten etter å bare ha tatt kjøretimer, og jeg sto på oppkjøringen første gang. Husker ikke heelt hvor mange kjøretimer jeg hadde, men var ikke unormalt mye.. Kjørte et par ganger med pappa, men ikke nok til å kalle det øvelseskjøring. Kjenner mange som ikke har øvelseskjørt, uten å ha hatt unormalt mye kjøretimer. :)

Skrevet
Hei! :)

Først bare nevner jeg at du må ha trafikalt grunnkursbevis.

Det er ikke et visst antall kjøretimer man ta. Du må derimot ha tre såkalte veiledningstimer - det er for å se om du er klar for neste nivå (tre-fire nivåer totalt), som koster omtrent 500 kroner, kanskje mer.

Mørkekjøring, glattkjøring (GØY!) og langkjøring er obligatorisk, ca 3500 for hver av disse.

AAh, det var kanskje det jeg tenkte på :)

Det koster kanskje 3500 for mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring samlet, men ikke hver for seg.

Gjest strykebrett
Skrevet

Kan forresten også anbefale teoritentamen på nettet. Det koster 30 kr for 24 timer der du kan teste deg så mye du vil. Det hjalp meg kjempemye før jeg tok toriprøven (besto på første forsøk).

Skrevet (endret)

Teoriprøven er gratis og minst like bra. :) Du får forklaring hvorfor svaret du anga er feil hvis du svarer feil. Brukte denne siden mye da jeg holdt på med lappen, tar fortsatt en titt innimellom. :P

@Pjukset: Hm... Det var en grov beregning fra min side. :P Men sikkerhetskurs på vei (langkjøring) koster ca 6000 spenn, mens de to andre koster så vel som 1500 hver... Så j.... dyrt alt har blitt idag!

Endret av sunglasses
Skrevet
Teoriprøven er gratis og minst like bra. :)

@Pjukset: Hm... Du har rett. Det var en alt for grov beregning fra min side. :P Men sikkerhetskurs på vei (langkjøring) koster ca 6000 spenn, mens de to andre koster så vel som 1500... Så j.... dyrt alt har blitt idag!

Hm, jeg så på siden her http://www.bryn-brynseng.no/prisliste.php, prisene har jo skutt i været siste 2 årene. Så du har nok rett likevel!

Skrevet
Hei! :)

Først bare nevner jeg at du må ha trafikalt grunnkursbevis.

Det er ikke et visst antall kjøretimer man ta. Du må derimot ha tre såkalte veiledningstimer - det er for å se om du er klar for neste nivå (tre-fire nivåer totalt), som koster omtrent 500 kroner, kanskje mer.

En kjøretime koster ca 400 kroner, så det blir pokker så fort dyrt. Men idag ER det dyrt å ta lappen, så regn med ca 25-30 tusen. Noen kjøreskoler tilbyr en pakkeløsning med alt pluss 15 kjøretimer for for eksempel 15000 kroner, så betaler du "bare" ekstra dersom du trenger flere kjøretimer utover de 15. Det kan bli dyrere dersom du trenger mindre kjøretimer enn forventet, men hvis du aldri har kjørt før, tror jeg den pakken passer for deg.

Mørkekjøring, glattkjøring (GØY!) og langkjøring er obligatorisk, ca 3500 for hver av disse.

Anbefaler å ta et googlesøk på "trafikkskole (navnet på byen din)", så finner du nok hjemmesiden og dermed pris og når kurset starter. :)

Lykke til!

Trafikalt grunnkurs har jeg tatt, men har mistet det beviset. Jeg ligger jo inni systemet hvis jeg kan si det slik, så regner med at jeg bare kan kontakte dem som har med det å gjøre og be om å få nytt tilsendt? For jeg har jo tatt det.

Er det flere kjøreskoler å velge mellom der du bor? Det har ganske mye si hvordan kjørelærer du har etter min erfaring. Jeg har nettopp kjørt opp (i går faktisk) og hadde aldri greid det med den første kjørelæreren jeg hadde. Han var bare sur og fikk meg til å føle meg ubrukelig. Bytta til en annen skole og vips hadde jeg lappen etter tre uker. Angrer meg bare på de tusenlappene jeg kasta bort på den første skolen.

Du bør også sjekke pris på forskjellige skoler, de fleste har prisliste liggende ute på nettet. Du kan f. eks ta sikkerhetskurs vei (det langkjøringa heter nå) på den skolen der det er billigst, og så ta timer på en annen skole.

Jeg har egentlig bare to kjøreskoler å velge mellom. Den ene ligger ca. 30 min fra meg og den andre nesten 1 time. Så sånn sett har jeg kun 1 valg. (Går ikke buss til nr 2).

Den kjøreskolen jeg må velge har ingen pakkeløsninger :tristbla:

De har delvis pakke, og de generellt er prisen pr elev nesten 22 000 kr. Så det vil jo være litt høyere for meg som egentlig ikke har kjørt og vil ikke få kjørt utenom kjøreskolen. Har fått foreslått at jeg bør kjøre 2-3 ganger i uka hvis jeg skal få til å ta lappen, men det har jeg jo ikke råd til. Det vil jo bety 1500 kr i uka til kjøring. Greit at det er dyrt, men jeg må nesten spre det litt mer enn 3 timer kjøring på kjøreskolen i uka pga summen. Jeg tjener ikke såå bra liksom(tjener ca. 10 000 kr i mnden hvis jeg tar på ekstravakter...) og noen av pengene må jeg spare til jeg skal fortsette med skolen til høsten.

Men alt i alt så lønner det seg for meg å ta lappen her. Om 1 1/2 år har jeg ønsker om å studere i Oslo og å ta lappen der vil være håpløst for meg, med tanke på økonomi som student og oppkjøring "i store Oslo".

Skrevet (endret)

Ts: Du får et nytt bevis gratis hos Statens Vegvesen. :) Bare ring dem, så sender de den i posten.

Du kan bruke så lang tid på lappen som det passer deg. Det er mange som venter noen uker mellom kjøretimene for å spare litt penger, men jeg anbefaler minst en kjøretime i uken slik at du får alt i hodet litt etter litt. Kjører du lite, er det lett å glemme alt.

Kan du låne penger fra foreldre eller banken?

Endret av sunglasses
Skrevet
Kan du låne penger fra foreldre eller banken?

Ikke ta opp forbrukslån for å ta lappen, da blir det ihvertfall veeeeldig dyrt. Da ville jeg heller spart penger eller hørt med familie. Enig at man bør ha minst 1 time i uka for å holde det vedlike.

Skrevet (endret)

Noen banker tilbyr visst billån? Kan ta opp et slikt for å ta lappen, tror ikke det blir så veldig dyrt (finanskrise, finanskrise)...

Endret av sunglasses
Skrevet
Noen banker tilbyr visst billån? Kan ta opp et slikt for å ta lappen, tror ikke det blir så veldig dyrt (finanskrise, finanskrise)...

Billån er vel for å kjøpe seg bil, ikke for å ta lappen? Det er vel hovedsaklig rente på boliglån som har gått ned.

Skrevet

Nei, det kan man ikke. For å få billån, skal banken ha pant i bilen.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det blir sikkert mer lettvint for deg å ta dobbelttimer slik at du slipper å dra så langt for bare 45 minutter..

Skrevet (endret)

En kompis av meg sa han hadde pratet med banken om å ta opp billån for å begynne på billappen. Det er visstnok gode tider siden renta er lav på grunn av finanskrisen. Enten mistforstod han eller så gjorde jeg det...

Endret av sunglasses
Annonse
Skrevet

En gang i uka kan det hende at jeg får råd til, hvis jeg er litt flink i det økonomiske hjørnet(og det er jeg ikke egentlig ikke flink til :sjenert: ). Men det skal vel gå hvis jeg virkelig vil dette her! Prøvde meg på å ta teoriprøven på nett nå(har ikke lest i boka..) og det var sannelig nok feil der. Tror jeg må starte å lese også..men den boka er jo så elendig skrevet og masse slurvefeil! Blir helt oppgitt av de som har gitt den ut :fnise:

Skrevet
Hvilken bok?

"Veien til førerkortet" A.T.L?

Er veien til førerkortet ja :)

Vet ikke hvilken utgivelse jeg har riktignok...

Skrevet

Den boka er da OK? :P

Jeg leste iherdig i den (ganske slitt nå, gitt...) og syns den ga ganske gode svar. Måtte riktignok søke på nettet nå og da og ta den gratis teoriprøven for å få maksimalt utnyttelse. Tok også teorikurs på trafikkstasjonen (anbefales sterkt) og fikk en del mer informasjon som hjalp, og fortsatt hjelper, meg. :)

Tror jeg leste sammenhengende i over et halvt år før teoriprøven... Hver dag. Det var sinnsykt slitsomt, men sinnsykt gøy også. Fikk absolutt veldig mye igjen for det. :)

Skrevet (endret)
Noen her som gjorde det slik?

Hvor mye penger og hvor mange timer ble det på dere?

Jeg gjorde det slik, kostet meg 20.000. Ikke noe problem.

Må nevne at faren min kjørte 2 ganger på 30 min med meg før oppkjøringen, men ellers var det kun kjøretimer for min del

Jeg hadde spart meg opp en god del penger på forhånd, så jeg satte inn 15.000 på kjøreskolens konto etter første kjøretime, og ga beskjed om at de skulle si fra når det var "tomt". Da slapp jeg å tenke på penger

Endret av L_C

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...