Gå til innhold

Å ta lappen

Gjest Gjest_jente_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente_*

Jeg har veldig lyst å ta lappen, men har ingen mulighet for å øvelsekjøre med noen. Hvis jeg skal få kjørt så mye som de som har mulighet til å øvelsekjøre vil jo prisen stige ganske høyt opp. Er jo dyrt fra før av. At det er mulig å lære seg å kjøre ved kun kjøretimer tviler jeg ikke på, men er det nok?

Noen her som gjorde det slik?

Hvor mye penger og hvor mange timer ble det på dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig lyst å ta lappen, men har ingen mulighet for å øvelsekjøre med noen. Hvis jeg skal få kjørt så mye som de som har mulighet til å øvelsekjøre vil jo prisen stige ganske høyt opp. Er jo dyrt fra før av. At det er mulig å lære seg å kjøre ved kun kjøretimer tviler jeg ikke på, men er det nok?

Noen her som gjorde det slik?

Hvor mye penger og hvor mange timer ble det på dere?

Du kan jo selvfølgelig gjøre det slik, men det blir nok nesten garantert veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen hovedsaklig ved å ta kjøretimer. Jeg hadde et par ganger hvor jeg kjørte rundt i gatene med pappa, men i det store og det hele bestod førerkort kun i kjøretimer.

Jeg husker ikke hvor mange kjøretimer jeg hadde, det var mellom 10 og 15, i tillegg til glattkjøring, landeveiskjøring og nattkjøring.

Nå mener jeg at de krever et minimums antall kjøretimer for å ta lappen, uansett hvilket nivå man ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selvfølgelig gjøre det slik, men det blir nok nesten garantert veldig dyrt.

Jeg er jo ikke dum, det er derfor jeg spør etter svar som inneholder litt klokere ord enn dette her. Jeg vet det er dyrt. Det er dyrt uansett hvordan en velger å ta lappen, men når jeg MÅ ha lappen og ingen kan lære meg det(nei, jeg har ikke familie her osv.) så har jeg kun en vei igjen å velge...

Jeg tok lappen hovedsaklig ved å ta kjøretimer. Jeg hadde et par ganger hvor jeg kjørte rundt i gatene med pappa, men i det store og det hele bestod førerkort kun i kjøretimer.

Jeg husker ikke hvor mange kjøretimer jeg hadde, det var mellom 10 og 15, i tillegg til glattkjøring, landeveiskjøring og nattkjøring.

Nå mener jeg at de krever et minimums antall kjøretimer for å ta lappen, uansett hvilket nivå man ligger på.

Det er vel 19 obligatoriske kjøretimer? Eller noe rundt det. Jeg vet egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er dyrt. Det er dyrt uansett hvordan en velger å ta lappen, men når jeg MÅ ha lappen og ingen kan lære meg det(nei, jeg har ikke familie her osv.) så har jeg kun en vei igjen å velge...

Det er vel 19 obligatoriske kjøretimer? Eller noe rundt det. Jeg vet egentlig ikke.

Jeg vet ikke hva som er obligatorisk i dag, jeg vet bare at det har blitt mye strengere de siste årene. En kjøreskole vil kunne informere deg om hva som er obligatorisk, også avhenger det jo om du trenger noe utover det.

Men det går altså helt fint å ta lappen kun ved hjelp av kjøretimer. Har du god koordinasjon så går innlæringen enda raskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to stykker som har tatt lappen helt uten å øvelseskjøre, og felles for begge var at de hadde veldig mange kjøretimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

I Danmark er det ikke lov til å øvelseskjøre privat. Alle tar lappen ved kun kjøretimer på kjøreskole! Så det er fullt mulig!

Jeg øvelseskjørte en del, og syntes det var bra. Men jeg hadde nok klart det uten også, men da antagelig med noen flere kjøretimer. Trengte i hovedsak øvelseskjøringa for å bli tryggere, var ganske nervøs for å kjøre da jeg begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er obligatorisk i dag, jeg vet bare at det har blitt mye strengere de siste årene. En kjøreskole vil kunne informere deg om hva som er obligatorisk, også avhenger det jo om du trenger noe utover det.

Men det går altså helt fint å ta lappen kun ved hjelp av kjøretimer. Har du god koordinasjon så går innlæringen enda raskere :)

Jeg har kjørt en gang. Det var når jeg var en tur hjemme. Jeg fikk egentlig ikke til å starte bilen(altså, den startet, jeg fikk bare ikke til å ta clutchen sent nok ut til at den ikke daua) og jeg klarte å kjøre(fikk kjøre på veien første gang jeg kjørte). Så liksom, helt umulig er det nok ikke...

Får prate med kjøreskolen her. Fordelen her er at det er en så liten plass at jeg alt vet hvor oppkjøringa er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en gang. Det var når jeg var en tur hjemme. Jeg fikk egentlig ikke til å starte bilen(altså, den startet, jeg fikk bare ikke til å ta clutchen sent nok ut til at den ikke daua) og jeg klarte å kjøre(fikk kjøre på veien første gang jeg kjørte). Så liksom, helt umulig er det nok ikke...

Får prate med kjøreskolen her. Fordelen her er at det er en så liten plass at jeg alt vet hvor oppkjøringa er.

Min første kjøretime bestod av å lære meg å starte uten å kvele bilen. Vi stod på en parkeringsplass og startet, stoppet, startet stoppet, samt giret i sikkert 25 minutter - for å være helt sikker på at det satt. Så litt pinglekjøring på parkeringsplasen, og litt ut i gatene. Kjøretime når 3 var jeg allerede på E6'en, med hjartet i halsen mildt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første kjøretime bestod av å lære meg å starte uten å kvele bilen. Vi stod på en parkeringsplass og startet, stoppet, startet stoppet, samt giret i sikkert 25 minutter - for å være helt sikker på at det satt. Så litt pinglekjøring på parkeringsplasen, og litt ut i gatene. Kjøretime når 3 var jeg allerede på E6'en, med hjartet i halsen mildt sagt.

Det blir sikkert noe ala det på meg og. Hjertet i halsen altså. Den gangen jeg kjørte lukka jeg øynene første gang en bil kom i motgående retning. Var helt sikker på at jeg skulle drepe noen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert noe ala det på meg og. Hjertet i halsen altså. Den gangen jeg kjørte lukka jeg øynene første gang en bil kom i motgående retning. Var helt sikker på at jeg skulle drepe noen :fnise:

Hvis du kjører med øynene lukket når du møter biler så kommer du garantert til å drepe noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er stor for det hvis du lukker øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med lappen nå, og har ingen muligheter for øvelseskjøring hjemme med noen. Jeg har hatt en god del kjøretimer (aner ikke hvor mange), litt fordi jeg ikke får øvelseskjørt privat og jeg bruker litt tid på å lære meg ting så de sitter. Men sånn er det bare.

Det er ikke obligatorisk med antall vanlige kjøretimer, kun en hvor kjørerlærern ser hvor mye du kan, også tar dere det videre derfra hvor kjørelæreren lærer deg det du trenger og forteller deg hva du må bli bedre på.

Det som er obligatorisk er jo selvfølgelig trafiakalt grunnkurs, teoriprøven, mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring. Og selvfølgelig oppkjøring. Kan godt hende jeg har glemt noe her, men det er noe kjøreskolen har full kontroll på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke obligatorisk med antall vanlige kjøretimer, kun en hvor kjørerlærern ser hvor mye du kan, også tar dere det videre derfra hvor kjørelæreren lærer deg det du trenger og forteller deg hva du må bli bedre på.

Det som er obligatorisk er jo selvfølgelig trafiakalt grunnkurs, teoriprøven, mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring. Og selvfølgelig oppkjøring.

Jeg trodde det kom noe regler for et par år siden, hvor det ble obligatorisk med et minium antall kjøretimer for alle - i tillegg til mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring, det var en av grunnene til at det ble mye dyrerer å ta lappen? Det var ihvertfall mye skriv om det i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører med øynene lukket når du møter biler så kommer du garantert til å drepe noen :)

Sjansen er stor for det hvis du lukker øynene.

Nei, nå spøker dere med meg? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mulighet for intensivkurs der du bor da? Selv hadde jeg bare 1 time sammen med broren min før jeg begynte på intensivkurset (3 uker), og jeg klarte oppkjøringa etter det. Nå er jeg jo litt usikker på prisforskjellen på intensivkurs og vanlige kjøretimer da, men det er jo et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er ikke noe mulighet for intensivkurs der du bor da? Selv hadde jeg bare 1 time sammen med broren min før jeg begynte på intensivkurset (3 uker), og jeg klarte oppkjøringa etter det. Nå er jeg jo litt usikker på prisforskjellen på intensivkurs og vanlige kjøretimer da, men det er jo et alternativ.

Næh, jeg bor på et veldig lite sted(tettsted), så jeg må nokså langt for å finne det intensivkurset. De har helt sikkert i Oslo, men det tar meg ca 2 timer å komme dit. Ergo, det blir veldig dyrt, bussen koster 200 kr en vei. Så skal jeg inn veldig ofte for å kjøre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Først bare nevner jeg at du må ha trafikalt grunnkursbevis.

Det er ikke et visst antall kjøretimer man ta. Du må derimot ha tre såkalte veiledningstimer - det er for å se om du er klar for neste nivå (tre-fire nivåer totalt), som koster omtrent 500 kroner, kanskje mer.

En kjøretime koster ca 400 kroner, så det blir pokker så fort dyrt. Men idag ER det dyrt å ta lappen, så regn med ca 25-30 tusen. Noen kjøreskoler tilbyr en pakkeløsning med alt pluss 15 kjøretimer for for eksempel 15000 kroner, så betaler du "bare" ekstra dersom du trenger flere kjøretimer utover de 15. Det kan bli dyrere dersom du trenger mindre kjøretimer enn forventet, men hvis du aldri har kjørt før, tror jeg den pakken passer for deg.

Mørkekjøring, glattkjøring (GØY!) og langkjøring er obligatorisk, ca 3500 for hver av disse.

Anbefaler å ta et googlesøk på "trafikkskole (navnet på byen din)", så finner du nok hjemmesiden og dermed pris og når kurset starter. :)

Lykke til!

Endret av sunglasses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Er det flere kjøreskoler å velge mellom der du bor? Det har ganske mye si hvordan kjørelærer du har etter min erfaring. Jeg har nettopp kjørt opp (i går faktisk) og hadde aldri greid det med den første kjørelæreren jeg hadde. Han var bare sur og fikk meg til å føle meg ubrukelig. Bytta til en annen skole og vips hadde jeg lappen etter tre uker. Angrer meg bare på de tusenlappene jeg kasta bort på den første skolen.

Du bør også sjekke pris på forskjellige skoler, de fleste har prisliste liggende ute på nettet. Du kan f. eks ta sikkerhetskurs vei (det langkjøringa heter nå) på den skolen der det er billigst, og så ta timer på en annen skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg visste ikke at det gikk an å velge hvor man ville ta det og det kurset!

Stilig å vite dersom jeg bestemmer meg for motorsykkellappen... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...