Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen statistikk som sier noe om dette?

Og er det mange faktorer som spiller inn på om man feks føder før termin? Størrelse, arv osv?

Har det feks noe å si om moren din eller søsteren din fødte for tidlig, eller at du er veldig tynn?

Hva er deres erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sies det ikke at førstegangsfødende vanligvis går over tida? Jeg mener også å ha hørt at det går en viss genetikk i svangerskapet og fødselsforløpet. Samtidig har jeg hørt mange som har motsatte erfaringer.

For min del hadde jeg et problemfritt svangerskap, akkurat som min mor og min mormor. Jeg fødte to dager før termin, min mor fødte meg tre dager før sin termin. Jeg var lita da jeg ble født, og det samme var min sønn.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det noen statistikk som sier noe om dette?Og er det mange faktorer som spiller inn på om man feks føder før termin? Størrelse, arv osv?

Har det feks noe å si om moren din eller søsteren din fødte for tidlig, eller at du er veldig tynn?

Hva er deres erfaringer??

Vet ikke,men kanskje det finnes statistikk på Folkehelseinstituttets nettside: www.fhi.no

Skrevet

Sånn generelt sier man at førstegangsfødene går over termin.

Skrevet

Mener å ha lest at 70% av førstegangsfødende går over termin. Nå er jo svangerskapet er forlenget med 1 dag siste året, så det vil muligens endre det noe, men sannsynligvis ikke mye.

Hos flergangs mener jeg tallet var at 60% føder før termin.

5-7% av alle fødende føder på termindagen.

Har dessverre ikke kilder, men har lest det et sted. Av en eller annen grunn går jeg og husker sånn informasjon :fnise:

Skrevet

Eg vart født 14 dagar på overtid, og eg er eldst i ein søskenflokk på 5. Sjølv fekk eg jenta mi kun 2 dagar over termin (riene starta på termindagen), så eg slekta ikkje på mora mi der.

Skrevet

I følge jm når jeg var på svangerskapskurs så går førstegangsfødende gravide i snitt i 289 dager. (det er vel 7-9 dager på overtid det?)

men for meg stemte ikke det.

Her kom vesla 4 uker før termin, og det kunne godt være pga av arvlige faktorer mente de der. Moren min fikk nemlig sin førstefødte 5 uker før termin (men meg fikk hun 6 dager på overtid)

Skrevet

Jeg husker jeg leste et sted at førstegangsfødende i gjennomsnitt føder 4 dager over termin.

Skrevet

Som førstegangsfødende fødte jeg to uker før termin. Samtlige av de jeg kjenner fødte også med god margin før termin som førstegangsfødende.

Skrevet

Interessant informasjon!

Kan det også være sånn at de som er veldig tynne føder 3-4 uker før termin fordi babyen får for liten plass?

Skrevet
Interessant informasjon!

Kan det også være sånn at de som er veldig tynne føder 3-4 uker før termin fordi babyen får for liten plass?

Da vil jeg jo heller tro at de som er tykke føder før termin pga at det er for lite plass?

En tynn person har større potensialet til å utvide magen, om vekt skulle hatt noe å si.

Tror heller mennesker som er tykke føder før termin pga komplikasjoner i svangerskapet.

Skrevet

Helt fra begynnelsen av svangerskapet sa jeg at jeg ville føde to uker før termin. Dette sa jeg til alle jeg møtte da de spurte om termin, inkludert en jordmor. Akkurat denne jordmora hadde veldig stor tro på tankens kraft og sa at jeg måtte fortsette å tro det, for hun hadde sett mange som hadde bestemt seg for at de feks skulle være ute å trille 17. mai og at dette gikk troll i ord. Det gjorde det også med meg, jeg fødte 12 dager før termin og fødte søndag i den helga jeg hadde blinket meg ut.

Om dette var tilfeldig, arv (min mor og søster fødte første barnet 3 uker for tidlig), tankens kraft eller magefølelse aner jeg ikke. Men det ble som jeg ville!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke morens vekt har noen innflytelse på når hun føder. Det er ofte arv som bestemmer når man føder, så de fleste kan spørre sin mor om hvordan fødselen(e) hennes forløp, og få en pekepinn på hvordan deres egen blir. Jeg fødte 5 dager over termin, fødselen tok ca 4 timer. Min mor fødte også noen dager over termin, og hadde en rask og grei fødsel.

Skrevet
Interessant informasjon!

Jeg er ganske tynn og mamma var også tynn da hun var ung (jeg var riktignok noe tynnere som gravid enn henne.. ) så sånn sett stemmer det jo her.. men vet også mange tynne som går over tiden osv

Helt fra begynnelsen av svangerskapet sa jeg at jeg ville føde to uker før termin. Dette sa jeg til alle jeg møtte da de spurte om termin, inkludert en jordmor. Akkurat denne jordmora hadde veldig stor tro på tankens kraft og sa at jeg måtte fortsette å tro det, for hun hadde sett mange som hadde bestemt seg for at de feks skulle være ute å trille 17. mai og at dette gikk troll i ord. Det gjorde det også med meg, jeg fødte 12 dager før termin og fødte søndag i den helga jeg hadde blinket meg ut.

Om dette var tilfeldig, arv (min mor og søster fødte første barnet 3 uker for tidlig), tankens kraft eller magefølelse aner jeg ikke. Men det ble som jeg ville!

Tja.. her var jeg overbevist om at jeg kom til å gå på overtid..og jeg gjorde jo ikke akkrautt det da..

Skrevet
Interessant informasjon!

Babyen får jo ikke mindre plass hos tynne. Det er jo ikke slik at det er i fettlaget utenpå magen at babyen vokser... ;-)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fødte 2 uker etter termin som førstegangsfødende...

Skrevet

Vekta til mor har nok lite og si. Da er det i såfall heller overvektige som føder før pga liten plass - tynne/slanke har jo bedre plass til ungen enn tjukke.

Ang. "tankekraft" så har jeg liten tro på det gitt. Ungen kommer når den er klar, uansett hva mor tenker. Jeg tenkte at ungen ALDRI kom til å komme ut, for det var så vanskelig å forestille seg at jeg skulle føde et barn og bli mamma - helt surrealistisk liksom. Så hvis det skulle gått troll i ord, skulle jo jeg ha måttet bli igangsatt jeg da - men ungen kom av helt av seg selv den :)

Gjest Gjest
Skrevet

Den der "førstegangsfødende går over tida" greia begynner jeg å bli lei av å høre om. Greit at det er større sannsynlighet for å gå over, men det er da mange som føder lenge før termin også.

Ble irritert på en sykepleier i forrige uke som erklærte at "du skal jo ikke føde på minst 6 uker du da som er førstegangsfødende" (hadde 4 1/2 uke igjen til termin). For noe tull!

Jeg svarte at både jeg og min mann er født godt før termin selv om vi begge er eldstemann, så det ser jeg ingen automatikk i. Da ble hun bare sur.

Skrevet

med min første hadde jeg termin julaften.. først tenkte jeg at jeg kunne prøve å knipe igjen og få et januar barn.. men da jeg har diabetes fortalte legen min at de kom til å sette igang fødselen 1 juledag hvis jeg ikke hadde født..

Så da bestemte jeg meg for å ikke få et desember barn. Jenta ble født den siste dagen i november - bare noen minutter unna desember :)

så jeg tror nok litt på det at tankene kan være med å bestemme...

Med nr 2 hadde jeg en følelse av at han kom til å komme 14 januar (hadde termin 12 februar), gutten kom 11 januar...

Skrevet

Jeg var fast bestemt på å føde før termin. (Og siden min kusine hadde gjort det med begge sine, så forventet jeg det faktisk. )

Så for meg en adventstid med liten baby...

Men jeg gikk en uke over, og rakk knapt å komme hjem før julaften...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...