Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 3. mars 2009 #1 Del Skrevet 3. mars 2009 Kan man låne penger for å gå til tannlegen? Jeg har litt store ting som jeg må få ordnet og dette kommer til å koste. Det er ikke bare kosmetisk – jeg har hatt dårlig råd og tannlegeskrekk og derfor er det mye hull og to avbrukkede jeksler bl.a. som må fikses… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #2 Del Skrevet 3. mars 2009 Du kan antageligvis få forbrukslån for å gå til tannlegen. Men dette er grisedyre lån, som jeg absolutt ikke ville tatt opp. Jeg ville heller hørt med tannlegen om de har en avbetalingsplan, eller om det er mulig å få noe av behandlingen dekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #3 Del Skrevet 3. mars 2009 Ja, spør om avbetalingsplan. Jeg hadde en rotfylling som sprakk og de måtte lage bro, og det kostet ca 20 000 alt inkludert. Hadde ikke sjangs til å betale alt på en gang, og det var ikke noe problem å dele opp regninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 3. mars 2009 #4 Del Skrevet 3. mars 2009 Herregud, jeg må nok ha 3 sånne broer.... Blir det 60.000,- det da? Hvor mye kan man få delt det opp da? Si at man bare kan betale 4.000,- i måneden....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 Skrevet 3. mars 2009 #5 Del Skrevet 3. mars 2009 Straffer seg å ikke pusse tenna ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #6 Del Skrevet 3. mars 2009 Herregud, jeg må nok ha 3 sånne broer.... Blir det 60.000,- det da? Hvor mye kan man få delt det opp da? Si at man bare kan betale 4.000,- i måneden....? fikk tre tenner på bro, og den gang kom det på 35000. Det var nødvendig , og sa som sant var, at jeg har ikke 35000 . Vi gjorde an avtale at jeg betalte etterhvrt. Betalte 10000 (feriep som kom da) så bet jeg i avdrag resten. Tannlegen skjønner at man ikke har så mye ekstra. og gjør han ikke det, så finn en annen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 3. mars 2009 #7 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg ville heller hørt med tannlegen om de har en avbetalingsplan Hæ? Det er jo ikke noen forskjell på om man får kreditt i en bank eller hos tannlegen - det er uansett et lån og penger som må betale tilbake. Forskjellen er at hos en bank så har de langt bedre rutiner for å håndtere denne type saker, alternativet er at tannlegen allierer seg med et kjøpekort - men da er jo ts like langt, for det blir et forbrukslån samme hvordan man vrir på det. Dersom tannlegen gir ts en slik løsning uten å ta renter og gebyrer, så er tannlegen regelrett naiv. Tannlegen skal ha betalt både for selve utlånet, og ikke minst for risikoen ved å innrømme kreditt. Argumentasjonen her om at "dersom tannlegen ikke vil imøtekomme en slik løsning, så finn deg annen tannlege", den tror jeg fort blir snudd rundt i ts' disfavør: Hvis du ikke kan betale for deg, så finner tannlegen seg heller en kunde som kan betale. For ts så er det heller å gå i banken og be om et ordentlig lån, fortrinnsvis mot sikkerhet slik at man kan få en hyggelig rente. Hør evt med familie om de kan bistå med sikkerhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #8 Del Skrevet 4. mars 2009 Hæ? Det er jo ikke noen forskjell på om man får kreditt i en bank eller hos tannlegen - det er uansett et lån og penger som må betale tilbake. Forskjellen er at hos en bank så har de langt bedre rutiner for å håndtere denne type saker, alternativet er at tannlegen allierer seg med et kjøpekort - men da er jo ts like langt, for det blir et forbrukslån samme hvordan man vrir på det. Dersom tannlegen gir ts en slik løsning uten å ta renter og gebyrer, så er tannlegen regelrett naiv. Tannlegen skal ha betalt både for selve utlånet, og ikke minst for risikoen ved å innrømme kreditt. Dette stemmer ikke etter min erfaring. Da jeg fikk en stor sum å betale, fikk jeg med flere giroer fra tannlegen, som hadde betalingsfrister i ulike måneder. Det var ikke så innviklet, og det ble ikke noen "sak" av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #9 Del Skrevet 4. mars 2009 et godt alternativ er faktisk å ta privat lån og fikse tennene i kombinasjon av ferietur og tannlegebesøk i utlandet. Polen er feks et godt alternativ og med minst like god kompetanse som i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 4. mars 2009 #10 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg reiste til Budapest for å gå til tannlegen. Betalte 4000 for en rotfylling og ett hull, pluss vanlig rens av tennene. Det var ikke spesielt billig, så sjekk nøye.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #11 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg reiste til Budapest for å gå til tannlegen. Betalte 4000 for en rotfylling og ett hull, pluss vanlig rens av tennene. Det var ikke spesielt billig, så sjekk nøye.. Selvfølgelig må en jo sjekke litt rundt. Er ikke bare å håppe på et fly og stikke innom første og beste tannlege. En ringer rundt og sjekker de forskjellige samt at en kan høre med andre som har erfaring. Kjenner en f.eks noen som er polsk, kan en be de oversette brev/mail med forespørsel. De vet også gjerne hvordan prisnivået er og hvem som gjør en god jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 4. mars 2009 #12 Del Skrevet 4. mars 2009 Ja, det trodde jeg var nok også, og reiste til en anerkjent klinikk- Kreativ Dental, det viste seg at de ikke var så billige som det såg ut som på prislistene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #13 Del Skrevet 4. mars 2009 Ja, det trodde jeg var nok også, og reiste til en anerkjent klinikk- Kreativ Dental, det viste seg at de ikke var så billige som det såg ut som på prislistene.. Man stiller litt sterkere hvis en får en skrftelig avtale på forhånd. Gå til norks tannelge får overslag og så ta det videre til utlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philipa Skrevet 4. april 2009 #14 Del Skrevet 4. april 2009 Vet det er gammel tråd. Prøv tannlege høyskolen. Der betaler man kun for medikamentene de bruker. Har benyttet meg av deres tjenester ved flere anledninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #15 Del Skrevet 4. april 2009 NAV dekke det. Hør med de. Sosialkontoret kan også i visse tilfeller dekke slikt (det man da evt. ikke får dekket av NAV) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 4. april 2009 #16 Del Skrevet 4. april 2009 TS, du kan selvsagt sjekke hva nav kan dekke for deg, men jeg tror dette begrenser seg veldig. Har du vært hos tannlegen og fått en vurdering/prisoverslag? Jeg sleit voldsomt med tannlegeskrekk, det skulle koste seg dyrt da jeg først tok motet til meg etter mange år (vel, mot og mot, tannverken holdt på å ta knekken på meg). Da jeg først hadde kommet meg i tannlegestolen var det viktig for meg å få ting unnagjort, så jeg valgte å ta opp banklån som jeg nedbetalte fortest mulig (spyttet inn feriepenger da de kom osv). Jeg fant tannlegen som klarte å kurere skrekken slik at jeg har gått regelmessig 2 ganger i året siste 10 årene - null hull. Sånn sett var det verdt å betale de ekstra kronene i renter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #17 Del Skrevet 5. april 2009 Straffer seg å ikke pusse tenna ja. Eller ha dårlige gener, drikke kaffe, brus, melk, jus osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 5. april 2009 #18 Del Skrevet 5. april 2009 Eller ha dårlige gener, drikke kaffe, brus, melk, jus osv... Eller å ha tannlegeskrekk Noen har forøvrig også svake tenner som følge av vitaminmangel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen B Skrevet 5. april 2009 #19 Del Skrevet 5. april 2009 Du kan antageligvis få forbrukslån for å gå til tannlegen. Men dette er grisedyre lån, som jeg absolutt ikke ville tatt opp. Jeg ville heller hørt med tannlegen om de har en avbetalingsplan, eller om det er mulig å få noe av behandlingen dekket. Enig. Styr unna forbrukslån om mulig. Jeg har vært heldig. Hos min tannlege fikk jeg i stand en avbetalingsplan (uten renter o.l) som fungerer fint. Jeg vet at ved enkelte sykdommer (bl.a kreft og MS) kan trygdekontoret dekke hel/delvis utgiftene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 5. april 2009 #20 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) NAV dekke det. Hør med de. Sosialkontoret kan også i visse tilfeller dekke slikt (det man da evt. ikke får dekket av NAV) Nav dekker kun tannbehandling under spesielle vilkår, som gjelder veldig få. Går man på sosialen kan man få innvilget tannbehandling, men mange får nei der også. De tannleger jeg har gått til har også kun gått med på å dele opp regninga i to eller tre, og har man behandlinger i femsifrede beløp blir det vanligvis for lite. Har man fast inntekt går det greit å få lån til dette. Jeg fikk en nedtrappende kontokreditt i min faste bank, hvor jeg oppga tannlegebehandling som grunn. Dette koster heller ikke så mye i renter. En del tannleger har også avtaler med kredittselskaper, men dette er ofte dyrt, så hør med banken din om de har en billigere løsning først. Uansett blir det som regel dyrere å spare opp pengene på forhånd, siden tennene kan bli mye verre i mellomtiden. Ofte må man også ha behandligner underveis for flikke på det verste, dempe smerter osv. Endret 5. april 2009 av Glør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå