Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Hei. Jeg skal skifte etternavnet mitt når jeg gifter meg. Men vi skal på bryllupsreise en uke etter på, og da er jeg redd jeg ikke får ordnet nytt navn på pass og flybill og slikt. Burde jeg vente? Hva har dere andre gjort?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har ventet. Vår bryllupsreise var 2 dager etter vielsen. Og om en måneds tid har jeg jobbreise (billetten er booket i mitt "gamle" navn", og så er det andre reiser litt seinere... Jeg vet ærlig talt ikke når jeg skal få anledning til å skifte navn, og styre med nytt pass, nye identitetskort/bankkort/e-postadresse, .... Det blir bare utsatt og utsatt, men det er meningen at det skal skje en eller annen gang.
Pastor Knut Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hei. Jeg skal skifte etternavnet mitt når jeg gifter meg. Men vi skal på bryllupsreise en uke etter på, og da er jeg redd jeg ikke får ordnet nytt navn på pass og flybill og slikt. Burde jeg vente? Hva har dere andre gjort? Jeg pleier å anbefale å vente, men hvis du har bedt folkeregisteret om navneendring på bryllupsdagen, da kan det være lurt å ta med den midlertidige vigselsattesten når du drar. Så har du et papir på at du har skiftet navn, hvis det skulle bli spørsmål om slike ting i en eller annen sammenheng. På flyplass, toll, eller noe annet. Vanligvis er det helt uproblematisk, men en vet jo aldri ... Endret 3. mars 2009 av Pastor Knut
NemoLinn Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Av erfaring så tar slike ting som navneendring litt tid. Tror en også må ta hensyn til høysesong kontra lavsesong. Jeg ville ha ventet for å være på den sikre siden. Flyselskapet kan nekte deg, og vil mest sannsynlig nekte deg å reise så lenge det ikke er samsvar med navn som står i pass og flybillett. Vet om ei som ble nektet flyreise til London fordi hun hadde ikke endret passet sitt etter inngåelse av ekteskap.
Gjest Pysepus Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 Så lenge du reiser med ditt gamle navn på billetten og på pass så går alt helt fint Problemet kan oppstå om du har to forskjellige navn på billett og pass. Min navneendring kom ikke gjennom før det hadde gått ca. en mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå