Frøken Frigg Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 I dag har jeg gått til innkjøp av to flotte kattehuler, og har dermed begynt å forbrede meg på å få to nye venner i hus! For et års tid siden hadde jeg også bestemt meg for å få katter, men så blei jeg litt usikker igjen, og jeg får meg ikke katter uten å være sikker! Saken er at kattene må være innekatter, noe som er veldig unaturlig for meg som er oppvokst med utekatt. Og nå til alle dere (og jeg håper dere er mange) som mener at det ikke er riktig å holde katter inne, så kommer jeg til å adoptere voksne katter fra Dyrebeskyttelsen, og jeg kommer til å vente med å adoptere til jeg finner to katter som trives sammen og som liker å være bare inne. Jeg har snakka en del med de på Dyrebeskyttelsen og veit at de ikke kommer til å anbefale meg katter som mistrives inne. Og mens jeg venter på de rette pusene, har jeg nå begynt å skaffe alt de trenger. Leiligheten min er vel på rundt 75 m2 og i tillegg har jeg en innglassert veranda på rundt 10 m2. Ut til verandaen har jeg tenkt å lage ei katteluke, og på verandaen vil jeg etterligne "ute" mest mulig, med kattegress, ting å klatre på og ellers det jeg måtte klare å komme på. Aller helst vil jeg ha et helt stort tre der, men det kan kanskje bli vanskelig å få tak i. Uansett skal det nok bli bra! I morgen drar jeg på vinterferie, men jeg gleder meg kjempemasse til å komme tilbake så jeg kan dra ned og snakke med de på Dyrebeskyttelsen! Åh, håper virkelig at jeg ikke må vente lenge før jeg finner kattene mine!!
Satyrica Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Så flott at du skal få deg katt Og at du velger å gi katter fra dyrebeskyttelsen en ny sjangse i livet beundrer jeg deg virkelig for. Selv har jeg en på gulvet her som trengte et krisehjem igår, han har vært her ei natt og det ser ut som om han har bodd her i evigheter Jeg er nok en av dem som ikke liker at katter tvinges til å være inne hele tiden,men etter mange år som katteeier og div. annet dyre-relatert, vet jeg at det fins katter som helst vil være inne, spesiellt gamle katter som helst vil ha en sofakrok og er fornøyd med det. Når man er krisehjem for katter sånn som jeg er, må de være inne til de får en ny familie, og de eldste kattene jeg har hatt hos meg tror jeg var drittlei av hele ute-livet..de hadde jo gått ute og slitt hardt ganske lenge og vil bare nyte sine siste dager inne i varmen, med kos og mat. Desverre er det veldig mange som skaffer seg katter de skal ha som "inne-katter", mot kattenes vilje, og kattene sitter i vinduskanten og lengter ut til gress og frisk luft dag etter dag. Disse folkene bør ha god plass og masse muligheter til aktivisering, som klorebrett og ting å klatre på,men jeg kjenner alt for mange som bare har katt for sin egen del, og kattene kjeder seg ihjel. Er veldig fint at du forbereder deg, å ha inne-katt er ofte mer krevende enn ute-katter som underholder seg selv. Det med å ha et tre på verandaen er en veldig god idè, men sikkert ikke så enkelt å få til..men du kunne jo ha bygd noe lignende kanskje? Uansett ønsker jeg deg lykke til med forberedelsene og jeg håper alt går knirkefritt. Du skal se kattene dine dukker nok opp når du minst venter det
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Saa kjekt! Jeg har alltid vaert i mot innekatthold helt til vi fikk oss en pus som ikke vil ut. Naa ser jeg ikke noe galt i det saa lenge katten vil det selv. Vaar katt er bare 4 aar, men hun er mest fornoeyd naar hun kan ligge paa et fang og kose. Tror kanskje det er noe i det at omplasseringsdyr ofte er fryktelig takknemlige for aa faa et hjem. Lykke til som fremtidig katteeier.
Frøken Frigg Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2009 Det kan være ulike grunner til at katter ikke vil ut. De på Dyrebeskyttelsen sa at noen av kattene de har der har den opplevelsen at om de går ut så får de ikke lov til å komme inn igjen, og dermed tar de ikke sjansen på å gå ut. Det er jo kjempetrist, og jeg skjønner ikke at folk kan oppføre seg sånn mot levende skapninger. Nå har jeg snakka med pappa og han har lovt å sette inn katteluke til meg. Dessuten skal han prøve å hjelpe meg med å få tak i et tre til verandaen, dermed et sjansen for å få det til betraktlig bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå