Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Vurderer å utdanne meg til arkeolog. Virker veldig spennende. Men må man kunne masse historie før man begynne rpå studiet? Hvor mange år er det man bør studere? Og hvor er det best å studere? Lurer også på jobbmuligheter. Hvordan er det i norge og hvordan er mulighetene for å jobbe i utlandet, f.eks. sør-amerika? Holder det da bare med engelsk, eller bør man kunne andre språk i tillegg, f.eks. spansk? Noen erfaringer? Hva ligger lønna på? På forhånd takk.
Gjest En som tar master i arkeologi Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Vurderer å utdanne meg til arkeolog. Virker veldig spennende. Men må man kunne masse historie før man begynne rpå studiet? Hvor mange år er det man bør studere? Og hvor er det best å studere? Lurer også på jobbmuligheter. Hvordan er det i norge og hvordan er mulighetene for å jobbe i utlandet, f.eks. sør-amerika? Hva ligger lønna på? På forhånd takk. Ok. Her kommer det rett fra "levra". Studier i arkeologi tilbys ved universitetene i Oslo, Bergen, Tromsø og NTNU i Trondheim. De som har tittelen arkeolog, har mastergradseksamen. Normal studietid for mastergrad i arkeologi er 5 år. Bachelorstudiets varighet: 3 år Studiepoeng: 180 Masterstudiets varighet: 2 år Studiepoeng: 120 En bachelorgrad i arkeologi kvalifiserer for arbeid innen kultursektoren: kulturminnevern, museer, informasjonsbransjen, kulturbasert turisme, kulturlivet generelt. Det vil også være muligheter for arbeid innenfor offentlig forvaltning og i skoleverket. En mastergrad gir kompetanse til det samme arbeidsmarkedet, men mulighetene øker fordi du kan ta på deg større oppgaver og mer ansvar i arbeidet som arkeolog i tillegg til at du kan arbeide innen forskning. Studiet omfatter en teoretisk del (fagteori, faghistorie og metode, samt kulturhistorie og materialkunnskap) og en praktisk del (utgravning og registrering). Hvis jeg virkelig skal anbefale deg et sted å studere, så må det være Tromsø. Du vil få best utbytte av det. Mange jeg kjenner hoppet av her i Oslo og begynte der i stedet. Studentmiljøet i Tromsø er kjempebra, du får (etter hva jeg vet) utgraving på BA- nivå. I Oslo får du dét kun på MA fordi de ikke har penger. Har forresten ikke så mye penger i det hele tatt. Hvis du ikke er med i "gjengen" i Oslo, så er du overlatt til deg selv og vil bli ignorert for resten av studietiden. Sånn er det ikke i Tromsø. (Arkeologistudenter er dem som drikker mest på hele Blindern, så hvis du drikker deg dritings hver dag så passer du godt inn i "gjengen". Overdriver litt men det er slik det er her). Studenter oppfordres til å skaffe seg praksis fra arkeologiske utgravninger og registreringer i sommersesongen. (Dessverre er det slik at du får ikke praksis fra arkeologiske utgravinger hvis du ikke har praksis fra arkeologiske utgravninger og registreringer fra før. Du får ikke jobb som feltarkeolog hvis du ikke har praksis fra arkeologiske utgravninger og registreringer, og du får ikke praksis fra arkeologiske utgravninger og registreringer hvis du ikke er feltarkeolog). For å komme inn på MA i Oslo, må du ha over C i snitt og nærmere B. Har du C i snitt kommer du ikke inn. Det er totalt 75 plasser på BA, og 15-20 på MA. Studiet er adgangsregulert. Poenggrenser for inntak 2006: Ved Universitetet i Oslo/bachelor: primær 43.2 ordinær 49.3. Ved NTNU: primær 46.9, ordinær 49.8. I Tromsø: alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass. Utenlandsopphold Utvekslingsavtaler med IAKH Jobb- og studiemuligheter Lønnsnivået vil variere ut fra hvor man jobber. I staten vil en forsker uten doktorgrad få ca 320-350.000 i begynnerlønn . Dette er minimumslønn, så det er mulig å forhandle opp individuelt. Topplønnen pr. i dag er omkring kr. 450-480.000. Det eneste jeg kan si om jobbmuligheter, er at når fremtredende arkeologer i Norge sier at det blir en ledig stilling om 5 år! ja, da er det ikke akkurat mange ledige stillinger for unge arkeologer...uansett hvor mye det står på nettsidene at om jobbmuligheter.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Jeg er også interessert i å studere arkeologi. Men tror ikke det er så mange jobbmuligheter... Men, polene smelter jo, så det blir mer og mer å utgrave.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Jobbmulighetene er elendige. Du skal være ekstremt heldig om du får fast jobb. Du må også være villig til å flytte en del på deg.
Blondies Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Jobbmulighetene er elendige. Du skal være ekstremt heldig om du får fast jobb. Du må også være villig til å flytte en del på deg. Jeg tar også Master. Hvis jeg er ekstremt heldig...så kanskje jeg får jobb. Endret 3. mars 2009 av Blondies
Gjest Gjest-utlogget Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 (Arkeologistudenter er dem som drikker mest på hele Blindern, så hvis du drikker deg dritings hver dag så passer du godt inn i "gjengen". Overdriver litt men det er slik det er her). Unnskyld meg, men det der er det dummeste jeg har hørt. Vet ikke hvor du har det fra, men mine venner som studerer arkeologi i Oslo er svært seriøse og hardt arbeidende studenter Ellers er jeg enig i det dere sier om jobbmuligheter, rene arkeologstillinger er det ikke mange av i Norge. Samtidig er det nok for arkeologer som for mange andre universitetsutdannete, man må se hvilke muligheter utdannelsen gir en, ikke bare hvilke begrensninger som finnes!
Blondies Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Unnskyld meg, men det der er det dummeste jeg har hørt. Vet ikke hvor du har det fra, men mine venner som studerer arkeologi i Oslo er svært seriøse og hardt arbeidende studenter Det den person sier er faktisk helt kurant. Jeg kjenner flere som, pga at de ikke drikker, ikke føler seg "inne" med de andre. Det er "vi" og "dem". Selvom det er "svært seriøse og hardt arbeidende" som du sier, så er det VELDIG mye alkohol sammenlignet med andre institutter. Jeg har vært på feltarbeid hvor det i to uker ble drukket flere liter alkohol hver dag. Det er ikke snakk om 1 liter pr person, her er det snakk om flere. Hvis man er vant til å drikke går det jo greit, men det er jo litt ille synes jeg at det er snakk om alkohol på enhver fest. I noen tilfeller kan man ikke lite bare på venner når man ikke har kjennskap til det det snakkes om selv. Du kommer sikkert til å spørre vennene dine og de kommer sikkert til å si at det ikke er slik. Men det er alltid to sider av samme sak og det er ikke bare meg som har merket hvordan det er med alkohol på arkeologi. Endret 3. mars 2009 av Blondies
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå