Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Området rundt Danmarksplass, særlig på Løvstakken-siden er ikke noe særlig. Mye forurensing, mange kommunale boliger og generelt sett ikke spesielt trivelig.

Området fra Danmarksplass og oppover mot Haukeland og Brann Stadion er imidlertid et veldig greit område. Joda, umulig å få parkeringsplass og generelt sett kjøre bil i området når det er Brann-kamp, men det er tross alt snakk om bare 2 timer annenhver uke i sesongen. Fint er det også videre til større deler av Landås og Minde. Igjen er jeg ikke spesielt fan av Løvstakken-siden av Minde, men resten av Minde (grensen går for meg ved Fjøsangerveien) har flere fine strøk. Men, området rundt Haukeland/Stadion/Landås er helt klart ikke av de rimeligste i byn.

Sandviken er også fint, både indre og ytre Sandviken. Indre Sandviken er flott med sine hvite trehus tett i tett og trange gater. Men, det er også grunnen til at jeg ikke vil bo der - upraktisk hvis man har bil, og ingen hage osv. Ytre Sandviken synes jeg det er veldig mange fine strøk, og den dagen jeg skal kjøpe meg hus kommer vi garantert til å holde øynene åpne i det område.

Spesielt billig er Sandviken ikke. Indre Sandviken er vel omtrent som sentrum å regne prismessig.

Er pris avgjørende vil nok Åsane, Fyllingsdalen, Loddefjord osv. være gunstig.

Loddefjord er etter min mening et høl, selv om det også på den kanten av byn finnes greie strøk. Det er rimelig der i det minste. Har hørt rykter om at Olsvik skal være veldig billig. Men, for meg er det hvertfall ikke et alternativ å flytte til den kanten av byn.

Fyllingsdalen har mange fine områder, og prisnivået der er ikke så verst heller. Masse lavblokker og rekkehus som kan være greie steder som førsteganskjøpere. Fra Oasen tar det vel knappe 15 min med buss. Bor du lengre ut i dalen noe lengre tid.

For øyeblikket bor jeg i Åsane, og jeg kjører daglig fra Åsane, gjennom byn og videre til en annen bydel. Jeg opplever lite kø selv om jeg kjører rundt om rushtiden (ca 7:30 og 16). Så mye kø vil jeg ikke påstå at det er som en annen påpeker. Jeg tror du heller skal være redd for kø sør i byen, retning Kokstad/Sandsli osv. Med byggingen som pågår for tiden står du egentlig i grei kø bare du skal en tur til Landås rundt 16-tiden.

Åsane er fortsatt ganske rimelig, og for oss var det hvertfall et greit valg da vi skulle inn som førstegangskjøpere. Selv bor jeg såpass nær Åsane terminal at jeg går dit, og derfra tar bussen knappe 20 min til sentrum. Bruker knappe 15 min med bil. Det går ganske greit. Bor man lengre ute i Åsane, f.eks. Flaktveit, Morvik osv. så er det litt mer melkerute med bussen noe som gjør at reisetiden mer eller mindre dobles selv om det ikke er spesielt mye lengre i antall km.

For min del må jeg si at hvis man først bor såpass langt fra sentrum at man tar buss har det lite å si om man sitter på bussen i 15 eller 20 minutter. Et sted går grensen selvsagt, men med 20 min buss får man en ganske grei radius rundt sentrum. Ved å flytte litt lengre ut synker prisene. For meg har det alle stedene jeg har bodd vært viktig å bo i nærheten av buss, og at det er en buss som går ofte. Øyjorden er f.eks. nærmere byn enn Åsane, men det hjelper ikke det hvis bussen på det beste går to ganger i timen (og om søndagen har latterlige 3 avganger)

Enig i ganske så mye av dette. :)

En ting til; det kan være store forskjeller innad i de forskjellige bydelene også. ta Åsane f.eks: det er stor forskjell på Tertnes og Toppe, selv om disse stedene ligger nære hverandre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Ja absolutt! :) At jeg kunne glemme det!

Gjest i innlegg # 18: Det er sant som du skriver, at solforholdene på Løvstakksiden ikke er så bra (som f.eks. i Sandviken eller Montana).

Minde er ganske stort, og det bor egentlig alle slags folk der. Det finnes både villastrøk og kommunale boliger. I oppveksten har jeg aldri følt dette som noe negativt, det fantes ikke noe klasseskille. Jeg hadde venner fra "fine" hjem og fra mindre bra hjem. Tror jeg har fått et bedre menneskesyn av å vokse opp blandt litt forskjellige folk, enn bare snobber i et fint "lukket" strøk. Men som du sier: man har ofte en forkjærlighet til det stedet man er oppvokst.

For de som er interessert: Her er Bergen Kommune sin oversikt over de "beste" og "verste" bydelene i Bergen (uten at det trenger å bety at virkeligheten alltid er slik) :

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4062346.ece

Den undersøkelsen har blitt slaktet nokså grundig. Blant annet fordi de talte ikke-vestlige innvandrere som svært negativt for et strøk... Min nabo er fra India. Hun er professor. Men siden hun er fra India, er hun med på å trekke ned strøket jeg bor i.

Skrevet
Unnskyld avsporingen, men hvilket menneskesyn ligger bak et sånt uttrykk?

Hvis du mener at narkomane er slam og du ikke vil bo i nærheten av slam, får du flytte til... hm.. Gobi-ørkenen? Bergen er iallefall ikke stedet for deg (eller noen andre byer)!

Folk som forsøker rane meg mens jeg er ute og lufter kjøteren tidlig påskemorgen, feks. Folk som stjeler bilen min. Folk som forsøker bryte seg inn i leiligheten min. Folk som stjeler parabolen min. Folk som bestemmer seg for at hagen til naboen er en fin plass å kaste søppel.

Sosialt slam. Ha en fin tur til Gobi-ørkenen sjøl, jeg sier akkurat det jeg vil si. Forøvrig, folk som synes andres uttalelser er så forferdelige at man som gjest gidder slenge pjatt på et forum; en litt høyere form for sosialt slam.

Tilgi oss for total avsporing.

• Liker 1
Gjest Gjest_Bergenser_*
Skrevet
Den undersøkelsen har blitt slaktet nokså grundig. Blant annet fordi de talte ikke-vestlige innvandrere som svært negativt for et strøk... Min nabo er fra India. Hun er professor. Men siden hun er fra India, er hun med på å trekke ned strøket jeg bor i.

Nei man kan aldri stole fullt og helt på slike undersøkelser.. :tristbla:

Skrevet
Folk som forsøker rane meg mens jeg er ute og lufter kjøteren tidlig påskemorgen, feks. Folk som stjeler bilen min. Folk som forsøker bryte seg inn i leiligheten min. Folk som stjeler parabolen min. Folk som bestemmer seg for at hagen til naboen er en fin plass å kaste søppel.

Sosialt slam. Ha en fin tur til Gobi-ørkenen sjøl, jeg sier akkurat det jeg vil si. Forøvrig, folk som synes andres uttalelser er så forferdelige at man som gjest gidder slenge pjatt på et forum; en litt høyere form for sosialt slam.

Tilgi oss for total avsporing.

Ingen grunn til å bli hårsår. Jeg påpeker bare at det er vanskelig å unngå narkomane når du bor i en by. Det er heller ikke sikkert at det er sikkert at det er de som stjeler bilen din eller gidder å forsøple hagen din. Mest sannsynlig vil ikke en narkoman ha noe som helst med deg å gjøre.

Takk for seg.

Skrevet (endret)

Jeg tror nok ikke det var WildThing som ble hårsår.... men ville vel forklare hva han mente med slam. Og ja, jeg er enig med han! For enkelte steder i hver by er det mer av sånnt enn andre steder.

Men det betyr IKKE at det bare finnes slam der..

Endret av Idnar
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Joda, statistikken skal leses med varsomhet og særlig parameteret som går på ikke-vestlige innvandrere er noe tvilsomt. En skal heller ikke se på dette som en oversikt over hvem som er mest lykkelig, hvem som er tryggest osv.

Dette er en statistikk som tar for seg kriminalitet, inntekt, utdanning, dødelighet, barnevernsaker, sosialstønad og en rekke andre faktorer som totalt sett gir et bilde - men ikke en fasit - på hvordan det står til i de ulike delene av byen vår.

Selv om det ene parameteret (ikke-vestlige innvandrere) er tvilsomt så gjør ikke det at man skal forkaste hele undersøkelser.

Jeg anbefaler deg å lese hele statistikken, hvor de går gjennom hver enkelt parameter. Link finnes nederst på her

Målet med en slik statistikk er ikke å henge ut folk som bor i "dårlige" strøk, men forhåpentligvis kan dette brukes til å sette inn ekstra ressurser i enkelte strøk for å snu en dårlig utvikling.

Fantfoft er f.eks. et strøk som kommer litt merkelig ut i denne undersøkelsen. Villastrøk, men pga. studentbyen hvor det bor mange med ikke-vestlig bakgrunn og liten inntekt blir gjennomsnittet dårlig. Jeg vil likevel påstå at Fantoft vil være en "fin" adresse som assisieres med per positivt enn negativt.

Men, statistikken viser ting som ikke er mulig å bortforklare. La oss f.eks. ta "Solheim nord" som totalt sett skårer nest dårligst. I dette området går hver 7.person på sosialen og gjennomsnittlig 3-4 elever i hver skoleklasse i dette strøket er under oppfølging av barnevernet. Begge deler ti ganger så mange som i "beste" området, og flere ganger over byens gjennomsnitt. Samme område er også høyt opp på listen når det gjelder antall personer med lav utdanning (def. som personer med ungd.skole som høyeste utdanning), antall kriminelle.

Dette betyr ikke at alle som bor i der andre strøk som kommer dårlig ut er "slam", ikke lever lykkelige, produktive liv og trives, men det er mange forhold i det umiddelbare nærmiljøet som er langt fra optimalt.

Jeg har ikke noe mål om å la barna mine vokse opp i en pen rikmannsboble hvor de aldri møter på faktorene som slår negativt ut i denne statistikken, men jeg vil heller ikke la dem vokse opp i et strøk hvor en så stor andel sliter, på den ene eller andre måten.

Gjest Gjest
Skrevet

"Chicago" (Ghetto-området ved Tveitevannet på Slettebakken) er i hvertfall eksempel på et sted som er blitt bedre nå enn det var på 1980- og 90-tallet. Ikke så belastet strøk nå som det var den gangen,fordi det offentlige har satt i verk tiltak og klart å snu utviklingen.

Gjest farge
Skrevet
), antall kriminelle.

Dette betyr ikke at alle som bor i der andre strøk som kommer dårlig ut er "slam", ikke lever lykkelige, produktive liv og trives, men det er mange Joda, statistikken skal leses med varsomhet og særlig parameteret som går på ikke-vestlige innvandrere er noe tvilsomt. En skal heller ikke se på dette som en oversikt over hvem som er mest lykkelig, hvem som er tryggest osv.

Dette er en statistikk som tar for seg kriminalitet, inntekt, utdanning, dødelighet, barnevernsaker, sosialstønad og en rekke andre faktorer som totalt sett gir et bilde - men ikke en fasit - på hvordan det står til i de ulike delene av byen vår.

Jeg mener at livssituasjonen har alt å si for hva som er et bra eller dårlig nabolag. Hvis jeg hadde vært en urban student ville jeg aldri bodd i feks på Bønes om det er aldri så høyt utdannede og rike folk som bor der. Da er det billig og sentrumsnært som gjelder, mens en barnefamilie vil velge ut fra helt andre kriterier.

Det er begrenset for hvor mye andres kriminalitet, inntekt, utdanning, dødelighet, barnevernsaker, etnisitet og sosialstønad påvirker ens egen tilværelse når man ikke er en aktiv del av nabolaget. Derimot har bokostnadene mye å si for alle, samt at man føler seg trygg selvfølgelig.

Når det gjelder bydelen Solheim Nord er jeg overbevist om at denne kommer til å utvikle seg positivt framover. Sjølinja nede ved Arenum kommer til å rustes opp. Etterhvert som sentrum blir overfylt vil byutviklingen spre seg til de nærliggende områdene. Bergen har jo et begrenset areal pga fjellene rundt.

Gjest farge
Skrevet

Beklager feilsiteringen i innlegget over. Det ble bare tull :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det er begrenset for hvor mye andres kriminalitet, inntekt, utdanning, dødelighet, barnevernsaker, etnisitet og sosialstønad påvirker ens egen tilværelse når man ikke er en aktiv del av nabolaget. Derimot har bokostnadene mye å si for alle, samt at man føler seg trygg selvfølgelig.

Jeg er helt enig i at ens egen livssituasjon har mye å si når det gjelder valg av bosted.

En student er heller ikke så ofte aktiv i nabolaget, men en barnefamilie vil være det i langt større grad. Mange av punktene denne undersøkelsen tar for seg henger sammen, og kan i stor grad påvike barnas oppvekst. Jeg vil tro at det feks kan slå ut i skolesammenheng hvis en stor andel av barna kommer fra hjem som er utenfor arbeidslivet, lever på sosialen og er under tiltak fra barnevernet. Stor grad av ikke-vestlige kan også være noe som slår negativt ut. Det trenger ikke gjøre det, men man kan risikere at det går ut over læringsmiljøet på skolen.

Det samme med andel kriminelle. Hvis jeg bodde et sted hvor det bodde mange kriminelle hadde det gått utover min trygghetsfølelse hvertfall.

Chicago er forøvrig et veldig godt eksempel på område i byn som er blitt mye bedre etter at kommunen har gått inn med tiltak og bevisst brutt opp miljø med en altfor høy konsentrasjon av sosiale tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...