Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sånn smått på boligjakt i Bergen, og ser jo at boligprisene er langt mer overkommelige om man beveger seg noen hundre meter ut av sentrumskjernen. Derfor lurer jeg rett og slett på hvordan de forskjellige bydelene er. Danmarksplass, Minde, Laksevåg, Sandviken, Åsane etc etc. Hvor er det fint å bo? Noen steder jeg bør holde meg unna?

Gjest Gjest
Skrevet

Kalfaret og oppover mot Haukeland!

Gjest Gjest
Skrevet

Laksevåg og Sandviken ligger ganske nærme sentrum. Av disse er det nok koseligere i sandviken. Til laksevåg må man nemlig gå over puddefjordsbroen som kan være litt kjip i regnet (hvis man går). Ellers så er jo også danmarksplass ganske sentralt, men kanskje ikke så koselig. Åsane er et godt stykke utenfor byen, så vil du bo sentralt er ikke det akkurat stedet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er sånn smått på boligjakt i Bergen, og ser jo at boligprisene er langt mer overkommelige om man beveger seg noen hundre meter ut av sentrumskjernen. Derfor lurer jeg rett og slett på hvordan de forskjellige bydelene er. Danmarksplass, Minde, Laksevåg, Sandviken, Åsane etc etc. Hvor er det fint å bo? Noen steder jeg bør holde meg unna?

På Danmarksplass er det -mye- forurensing, i tillegg til at det bor en del tvilsomme typer der.

Minde forbinder jeg med veldig mye fotballstøy i fotballsesongen :P Jeg kjenner to som bor der, og hver gang det er kamp på Stadion er det mye bråk og totalt kaos i trafikken. Parkering kan man glemme.

Laksevåg og Fyllingsdalen er vel de bydelene hvor det er billigst å bo, ifølge undersøkelser. Jeg er oppvokst på Laksevåg og bor nå i Fyllingsdalen, og jeg liker begge bydeler godt. På Indre Laksevåg, altså rett over Puddefjorden, er det veldig mange narkiser, det er ikke noe bra sted å bo. En venninne ble ranet tre ganger i løpet av et år, rett utenfor sin egen leilighet. Om du derimot bor lenger ute på Laksevåg, er det veldig fint. Ikke verdens beste bussforbindelse, dog..

Fyllingsdalen er også veldig fint. Fine turområder, stille og rolig. Ikke noen utpregete dårlige nabolag. Veldig gode bussforbindelser, og Oasen senter har det meste du trenger.

Sandviken er sentralt, men dyrt.

Åsane ligger et stykke ute, og det er -mye- køer i rushet. Men de har jo enorme mengder handlesentre, du får tak i absolutt alt du trenger der. Så med mindre du jobber i sentrum er ikke køene noe problem.

Skrevet

Laksevåg er er kjempekoselig område syns jeg. Har bodd der noen år som student og stortrivdes. Har bodd et par andre plasser i Bergen også som ikke var like kjekke.

Gjest Gjest
Skrevet

Laksevåg er fint, men ikke akkurat rett over broen, heller lenger ute mot Laksevåg Senter. I tillegg liker jeg Fyllingsdalen. Det er f.eks bare ti minutter med buss/bil til sentrum. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bodd i Sandviken. Synes det er et flott område, og ville ikke vurdert noe annet sted. Sandviken er jo så sentralt, og vakkert med små hvite trehus! Vi bodde ikke langt unna sjøkanten, Skuteviken, og da jeg kom ut av huset mitt var det ofte turister som gikk der med kameraer etc. Koselig det!

Gjest Gjest
Skrevet

Området rundt Danmarksplass, særlig på Løvstakken-siden er ikke noe særlig. Mye forurensing, mange kommunale boliger og generelt sett ikke spesielt trivelig.

Området fra Danmarksplass og oppover mot Haukeland og Brann Stadion er imidlertid et veldig greit område. Joda, umulig å få parkeringsplass og generelt sett kjøre bil i området når det er Brann-kamp, men det er tross alt snakk om bare 2 timer annenhver uke i sesongen. Fint er det også videre til større deler av Landås og Minde. Igjen er jeg ikke spesielt fan av Løvstakken-siden av Minde, men resten av Minde (grensen går for meg ved Fjøsangerveien) har flere fine strøk. Men, området rundt Haukeland/Stadion/Landås er helt klart ikke av de rimeligste i byn.

Sandviken er også fint, både indre og ytre Sandviken. Indre Sandviken er flott med sine hvite trehus tett i tett og trange gater. Men, det er også grunnen til at jeg ikke vil bo der - upraktisk hvis man har bil, og ingen hage osv. Ytre Sandviken synes jeg det er veldig mange fine strøk, og den dagen jeg skal kjøpe meg hus kommer vi garantert til å holde øynene åpne i det område.

Spesielt billig er Sandviken ikke. Indre Sandviken er vel omtrent som sentrum å regne prismessig.

Er pris avgjørende vil nok Åsane, Fyllingsdalen, Loddefjord osv. være gunstig.

Loddefjord er etter min mening et høl, selv om det også på den kanten av byn finnes greie strøk. Det er rimelig der i det minste. Har hørt rykter om at Olsvik skal være veldig billig. Men, for meg er det hvertfall ikke et alternativ å flytte til den kanten av byn.

Fyllingsdalen har mange fine områder, og prisnivået der er ikke så verst heller. Masse lavblokker og rekkehus som kan være greie steder som førsteganskjøpere. Fra Oasen tar det vel knappe 15 min med buss. Bor du lengre ut i dalen noe lengre tid.

For øyeblikket bor jeg i Åsane, og jeg kjører daglig fra Åsane, gjennom byn og videre til en annen bydel. Jeg opplever lite kø selv om jeg kjører rundt om rushtiden (ca 7:30 og 16). Så mye kø vil jeg ikke påstå at det er som en annen påpeker. Jeg tror du heller skal være redd for kø sør i byen, retning Kokstad/Sandsli osv. Med byggingen som pågår for tiden står du egentlig i grei kø bare du skal en tur til Landås rundt 16-tiden.

Åsane er fortsatt ganske rimelig, og for oss var det hvertfall et greit valg da vi skulle inn som førstegangskjøpere. Selv bor jeg såpass nær Åsane terminal at jeg går dit, og derfra tar bussen knappe 20 min til sentrum. Bruker knappe 15 min med bil. Det går ganske greit. Bor man lengre ute i Åsane, f.eks. Flaktveit, Morvik osv. så er det litt mer melkerute med bussen noe som gjør at reisetiden mer eller mindre dobles selv om det ikke er spesielt mye lengre i antall km.

For min del må jeg si at hvis man først bor såpass langt fra sentrum at man tar buss har det lite å si om man sitter på bussen i 15 eller 20 minutter. Et sted går grensen selvsagt, men med 20 min buss får man en ganske grei radius rundt sentrum. Ved å flytte litt lengre ut synker prisene. For meg har det alle stedene jeg har bodd vært viktig å bo i nærheten av buss, og at det er en buss som går ofte. Øyjorden er f.eks. nærmere byn enn Åsane, men det hjelper ikke det hvis bussen på det beste går to ganger i timen (og om søndagen har latterlige 3 avganger)

Skrevet

Landås/Minde er ganske greit, men vær klar over at det er en del sosialt slam i dette området også. Har selv opplevd å ha hatt narkomane sovende i bilen når jeg kommer ut om morgenen, og i parken ovenfor Brann stadion henger det en god del av disse, til tider.

Sandviken ut mot Åsane kan være ganske ok, det er ikke så fryktelig langt til byen samtidig som det er veldig greit å reise til Åsane Senter.

Vær også klar over at sentrale Arna kan være et veldig godt økonomisk alternativ, leieprisene er lave og toget bruker kjapp tid inn til togstasjonen rett i sentrum.

Selv sikter jeg mot Fana, der blir det bedre når det mye omtalte Bybane-prosjektet står ferdig, men pr. idag er man nok svært avhengig av bil her.

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Jeg vil anbefale Fyllingsdalen. Veldig fint område, spesielt utover mot Søreide. Billig og greie bussforbindelser.

Skrevet

Jeg bor i Fana. Har ingen problemer med bussforbindelsen til byn her. Tar bussen til og fra jobb i byn. Kjører MOT køen. Det er mange arbeidsplasser på kokstad og sandsli (dvs mye kø)

Jeg vil anbefale Søreide eller Fyllingen. Er oppvokst i Fyllingsdalen og har bodd på Søreide. Begge disse stedene ligger ganske sentralt til med både buss og bil. Og er ganske rolige strøk.

Sandviken er dyrt både å leie og å eie.

Danmarksplass er et stort veikryss. MYE eksos.

Laksevåg er som de fleste over her har nevnt fint..bare man kommer seg litt vekk fra broen.

I åsane ville jeg aldri ha bodd, men har ingen god grunn for det.

Skrevet

Eg vil ikkja anbefale Danmarksplass!

Eg bodde der eit år, det va alltid mye bråk der, innbrudd i naboene sine leiligheter, fulle folk i huset 24/7, mye tvilsomme folk over alt noe som gjorde at jeg var veldig skeptisk til å gå turer aleine osv.

+ at vi hadde den værste utleigaren og leieavtale.

Laksevåg opp over mot Melkeplassen er fint, liker du å gå tur i fjellet har du både løvstakken og Damsgårdsfjellet i nærheten.

Ikkje langt til butikk, og relativt roligt i helgene og på kveldstid :)

Skrevet

Ytre-Sandviken. Der er det kjempefint, ligger nord for Sandviken.

Gjest Gjest
Skrevet

TS: Hvor det er fint å bo for deg i Bergen kommer litt an på livssituasjonen din. Er du student eller etablert med familie? I Sandviken bor det mange som er drittlei alt student-bråket der ute. Minde vil vel i fremtiden også bli preget av det samme, siden det nye høgskolebygget på Kronstad er planlagt å stå ferdig om en del år.

Gjest farge
Skrevet
Området rundt Danmarksplass, særlig på Løvstakken-siden er ikke noe særlig. Mye forurensing, mange kommunale boliger og generelt sett ikke spesielt trivelig.

Jeg er ikke enig, tvert i mot! Det kan faktisk anbefales :jepp:

Jo lengre man kommer opp fra Fjøsanger-veien, jo koseligere blir strøket. Det er flott utsikt, ren luft og man hører verken trafikk eller naboer. Faktisk finere utsikt enn fra Fjellsiden! Og mye, mye billigere.

Jeg ville mye heller bodd høyt oppe i Løvstakken-siden enn på motsatt side av Fjøsangerveien nede på Minde. På kalde vinterdager er det ufyselig luft der nede, og allergikere blir bedt om å holde seg inne. Dette gjelder forsåvidt i hele sentrum i "lavereliggende" strøk.

Annonse
Gjest Gjest_Bergenser_*
Skrevet
Jeg er ikke enig, tvert i mot! Det kan faktisk anbefales :jepp:

Jo lengre man kommer opp fra Fjøsanger-veien, jo koseligere blir strøket. Det er flott utsikt, ren luft og man hører verken trafikk eller naboer. Faktisk finere utsikt enn fra Fjellsiden! Og mye, mye billigere.

Jeg ville mye heller bodd høyt oppe i Løvstakken-siden enn på motsatt side av Fjøsangerveien nede på Minde. På kalde vinterdager er det ufyselig luft der nede, og allergikere blir bedt om å holde seg inne. Dette gjelder forsåvidt i hele sentrum i "lavereliggende" strøk.

Enig. Jeg er oppvokst "nede" på Minde, (området rett nedenfor Fjøsangerveien). Dette har alltid vært et industriområde, og idag popper det opp med nye næringsbygg overalt der. Det er masse trafikk,og det kan være veldig mye bråk fra vogntog/trailere som går på tomgang hele natten. Mange av de firma som har etablert seg der bryr seg overhodet ikke om at det faktisk bor folk i nærheten. I mine øyne er dette et mye større problem enn det "sosiale slammet". De gjør ofte ikke så mye ut av seg,og de finnes overalt i samfunnet uansett.

Høyt oppe på Løvstakksiden kan jeg også anbefale. Jeg bodde i nærheten av Minde skole en periode, og våknet til lyden av fuglesang hver morgen. Dette er stort sett et svært velholdt og rolig område med fine hus/hager og lite trafikk. Kan absolutt anbefales :-)

Gjest farge
Skrevet
Enig. Jeg er oppvokst "nede" på Minde, (området rett nedenfor Fjøsangerveien). Dette har alltid vært et industriområde, og idag popper det opp med nye næringsbygg overalt der. Det er masse trafikk,og det kan være veldig mye bråk fra vogntog/trailere som går på tomgang hele natten. Mange av de firma som har etablert seg der bryr seg overhodet ikke om at det faktisk bor folk i nærheten. I mine øyne er dette et mye større problem enn det "sosiale slammet". De gjør ofte ikke så mye ut av seg,og de finnes overalt i samfunnet uansett.

Høyt oppe på Løvstakksiden kan jeg også anbefale. Jeg bodde i nærheten av Minde skole en periode, og våknet til lyden av fuglesang hver morgen. Dette er stort sett et svært velholdt og rolig område med fine hus/hager og lite trafikk. Kan absolutt anbefales :-)

Jeg må også få legge til at det er veldig fint å gå turer på Løvstakken :)

Gjest Samme gjest som 10:07
Skrevet

Etter de to siste innleggene fikk jeg lyst til å presisere innlegget mitt litt.

Løvstakksiden rundt om Minde skole er vel ikke så utsatt i forhold til sosiale boliger og slikt. I forhold til det tenkte jeg mer på områdene nærmere Danmarksplass. Sånn ca fra Puddefordsbroen til gravlunden sånn ca. Områdene på Løvstakksiden i strøket rundt Minde skole er fint det. Har gått søndagstur i området der noen ganger. Men, personlig ville jeg heller bodd tilsvarende høyt oppe på Landåssiden. Mer sol der rett og slett.

Med andre siden av Fjøsangerveien burde jeg nok også presisert at jeg ikke mener i dumpen ved Kanalveien og slikt, men mer rundt Wergeland/stadion/Storetveit.

Uansett, det med sted å bo må vel egentlig hver enkelt finne ut av selv. Jeg skulle aldri bo i Åsane. Kjente ikke til strøket, og det lille jeg viste var ikke positivt. Men etter å ha flyttet hit trives jeg godt. På samme måte trodde jeg det var greit å bo på Danmarksplass, inntil jeg gjorde det et år og fant ut at det ikke var nok kjekt i det hele tatt. Jeg tror nok det er mange steder i byn jeg kunne levd godt, selv om det er steder jeg i all min uvitenhet rynker på nesen av idag. Alle har vel også en viss forkjærlighet til området man har vokst opp.

Skrevet
Landås/Minde er ganske greit, men vær klar over at det er en del sosialt slam i dette området også. Har selv opplevd å ha hatt narkomane sovende i bilen når jeg kommer ut om morgenen, og i parken ovenfor Brann stadion henger det en god del av disse, til tider.

Unnskyld avsporingen, men hvilket menneskesyn ligger bak et sånt uttrykk?

Hvis du mener at narkomane er slam og du ikke vil bo i nærheten av slam, får du flytte til... hm.. Gobi-ørkenen? Bergen er iallefall ikke stedet for deg (eller noen andre byer)!

Gjest Gjest_Bergenser_*
Skrevet
Jeg må også få legge til at det er veldig fint å gå turer på Løvstakken :)

Ja absolutt! :) At jeg kunne glemme det!

Gjest i innlegg # 18: Det er sant som du skriver, at solforholdene på Løvstakksiden ikke er så bra (som f.eks. i Sandviken eller Montana).

Minde er ganske stort, og det bor egentlig alle slags folk der. Det finnes både villastrøk og kommunale boliger. I oppveksten har jeg aldri følt dette som noe negativt, det fantes ikke noe klasseskille. Jeg hadde venner fra "fine" hjem og fra mindre bra hjem. Tror jeg har fått et bedre menneskesyn av å vokse opp blandt litt forskjellige folk, enn bare snobber i et fint "lukket" strøk. Men som du sier: man har ofte en forkjærlighet til det stedet man er oppvokst.

For de som er interessert: Her er Bergen Kommune sin oversikt over de "beste" og "verste" bydelene i Bergen (uten at det trenger å bety at virkeligheten alltid er slik) :

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4062346.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...