Gå til innhold

Er dette sant?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fortvilet_*
Skrevet

Jeg er en av de mange som desverre er permitert fra jobb. Dette ble jeg i oktober. Derfor får jeg arbeidsledighetstrygd fra NAV.

For å kunne leve har jeg tatt på meg noen vikarjobber her og der. Og nå er jeg så heldig at jeg får noen vikarjobber som varer i fem uker :) . Etter dette har jeg ingen jobb igjen :tristbla:

NAV sier til meg at hvis man jobber i en måned, så må man søke penger på nytt igjen. Er det virkelig så unødvendig krøkkete? Jeg fører opp alt jeg jobber via meldekortene og sier ja til å fremdeles være arbeidssøker.

Betyr dette at jeg da uten forvarsel detter ut av systemet deres (fordi jeg jobber) og må da søke penger på nytt (med påfølgende lang behandlingstid).

Eller fortsetter jeg å få penger etter at disse fem ukene er gått (fordi jeg fremdeles står som arbeissøker)?

Jeg spør her, fordi jeg nesten nekter å tro den saksbehandleren jeg snakket med. Hun sa også at jeg måtte få bekreftelse fra arbeidsgiver på hvorfor jeg ikke jobber etter de fem ukene.

Synes det er høl i huet. Må jeg gå igjennom det samme på nytt og på nytt bare fordi jeg er vikar? Jeg styrer ikke når folk er syke. Og som ringevikar vet jeg aldri når jeg er i jobb eller hvor lenge jeg kan ha jobben :sukk:

Er det håp om at jeg kan fortsette med å få penger etter at de fem ukene er gått (uten å gå igjennom bekreftelser og det ene med det andre?). Er litt fortvilet over det her. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er en av de mange som desverre er permitert fra jobb. Dette ble jeg i oktober. Derfor får jeg arbeidsledighetstrygd fra NAV.

For å kunne leve har jeg tatt på meg noen vikarjobber her og der. Og nå er jeg så heldig at jeg får noen vikarjobber som varer i fem uker :) . Etter dette har jeg ingen jobb igjen :tristbla:

NAV sier til meg at hvis man jobber i en måned, så må man søke penger på nytt igjen. Er det virkelig så unødvendig krøkkete? Jeg fører opp alt jeg jobber via meldekortene og sier ja til å fremdeles være arbeidssøker.

Betyr dette at jeg da uten forvarsel detter ut av systemet deres (fordi jeg jobber) og må da søke penger på nytt (med påfølgende lang behandlingstid).

Eller fortsetter jeg å få penger etter at disse fem ukene er gått (fordi jeg fremdeles står som arbeissøker)?

Jeg spør her, fordi jeg nesten nekter å tro den saksbehandleren jeg snakket med. Hun sa også at jeg måtte få bekreftelse fra arbeidsgiver på hvorfor jeg ikke jobber etter de fem ukene.

Synes det er høl i huet. Må jeg gå igjennom det samme på nytt og på nytt bare fordi jeg er vikar? Jeg styrer ikke når folk er syke. Og som ringevikar vet jeg aldri når jeg er i jobb eller hvor lenge jeg kan ha jobben :sukk:

Er det håp om at jeg kan fortsette med å få penger etter at de fem ukene er gått (uten å gå igjennom bekreftelser og det ene med det andre?). Er litt fortvilet over det her. Noen som vet?

Nei, det erike sant. du søker bare om gjenopptagelse av dine dagpenger. Du fyller ut og sender inn meldekort fortsatt. Husk, det er folk på Nav som ikke kan det de driver med. Mange som egentlig hadde andre jobber før,men som nå er satt til ande jobber. Regelverket virker ikk så viktig.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.nav.no/1073750149.cms

Ut i fra det som står her virker det jo ikke som saksbehandler har rett da, men uansett er det vel ikke snakk om å søke helt på nytt, men å søke om gjenopptakelse. Jeg gikk en periode på dagpenger, og jeg mener det bare var å fortsette å sende inn meldekortet og krysse av for at man har jobbet hvis an fikk et kortere vikariat.

Skrevet
http://www.nav.no/1073750149.cms

Ut i fra det som står her virker det jo ikke som saksbehandler har rett da, men uansett er det vel ikke snakk om å søke helt på nytt, men å søke om gjenopptakelse. Jeg gikk en periode på dagpenger, og jeg mener det bare var å fortsette å sende inn meldekortet og krysse av for at man har jobbet hvis an fikk et kortere vikariat.

Takk for link. Men da virker det kanskje som om vedkommende har rett...? For også her står det at man må bekrefte sluttårsak og bla, bla, bla :tristbla:

Hvilket igjen betyr at det er helt høl i huet, for jeg slutter jo ikke i jobben akkurat. jeg har rett og slett bare ikke jobb der og da. Kjedelig å måtte søke slik eksempelvis hver tredje måned...

Men bare for å få det inn med teskje: Man MÅ søke gjennopptagelse etter kun fem uker med jobbing? Eller kan man fortsette med å få penger ved å krysse av for at man ikke jobber (via meldekort) etter at de fem ukene er over? Noen som vet?

Skrevet
Husk, det er folk på Nav som ikke kan det de driver med. Mange som egentlig hadde andre jobber før,men som nå er satt til ande jobber.

Godt poeng :)

Gjest fhv ledig
Skrevet

For et par år siden var det ihvertfall sånn at man bare fylte ut et enkelt skjema for å gjenoppta dagpengene igjen. Så var det et annet like enkelt skjema som arbeidsgiver skulle signere på (og muligens krysse/skrive noe om årsaken til at de ikke ga meg lengre jobb). Og så ordnet det hele seg ganske raskt.

Husk å sende inn meldekort også i perioden du jobber, da opprettholder du rettighetene dine.

Det er også enklest hvis du får med deg skjema til arbeidsgiver og leverer det til Nav igjen, så går alt raskere i systemet (eller gjorde det ihvertfall tidligere).

Lykke til!

Gjest Også permittert
Skrevet
Godt poeng :)

ehh..var vel ikke så godt poeng hvis det saksbehandleren på NAV sa var riktig?

Skrevet
For et par år siden var det ihvertfall sånn at man bare fylte ut et enkelt skjema for å gjenoppta dagpengene igjen. Så var det et annet like enkelt skjema som arbeidsgiver skulle signere på (og muligens krysse/skrive noe om årsaken til at de ikke ga meg lengre jobb). Og så ordnet det hele seg ganske raskt.

Husk å sende inn meldekort også i perioden du jobber, da opprettholder du rettighetene dine.

Det er også enklest hvis du får med deg skjema til arbeidsgiver og leverer det til Nav igjen, så går alt raskere i systemet (eller gjorde det ihvertfall tidligere).

Lykke til!

Hjertelig takk. Du forklarer veldig bra. Ringte forresten til NAV forvaltning i dag. De forstod dilemmaet mitt (med at jeg har mange forskjellige arbeidsgivere),så hvis jeg overskred arbeidsgrensen (som er på seks uker og ikke fire), skulle jeg ta en telefon til dem.

Skrevet
ehh..var vel ikke så godt poeng hvis det saksbehandleren på NAV sa var riktig?

Ja, men hun representerer ikke alle på NAV, så jeg synes alikevel at det var et godt poeng (dessuten tok hun feil, fikk jeg vite i dag). En annen sak er at om hun hadde vært dyktig, så hadde hun kunnet svare meg på alle spørsmålene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...