Gå til innhold

Fluer - er dette normalt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Bor på landet, og må selvfølgelig ha dørene oppe når det er varmt.

Det er dyr i nærheten, sauer.

Men så mye fluer som kommer inn. Har hengt opp limstrimler s.k. fluepapir - og i løpet av ei uke har det vel gått cirka sytti stykker i fellene... Har sju strimler hengt opp og festet til vinduene.

Jeg oppbevarer ikke mat framme - og bærer søpla ut daglig. Søppeldunken er lukket.

De er en pest og en plage - uten strimlene hadde jeg blitt sprø - men det er irriterende, for de setter seg jo ikke fast med det samme.

Jeg liker ikke disse fluepapirene, men alternativet er fluer som surrer rundt hodet på meg. Det gjør de forresten nå også, men i mindre grad. Umulig å konsentrere seg.

Er dette normalt?

Har bodd på landet før, og sett par, tre fluer - men her i huset kan det være femten på en og samme tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kan ikke svare på om det er normalt, men mine foreldre har samme problemet. De bor langt inne Hedmark sine skoger, og til tider vrimler det fluer overalt.

De bor i et gammelt hus, så det kan godt være grunnen. Nå pusser de opp, så det blir nesten litt spennende å se om fluene forsvinner. Jeg vet at naboen demmes også har det samme problemet.

Det kan jo godt tenkes at sauene der du bor tiltrekker seg fluer eller noe, og spørsmålet er jo om man noengang klarer å bli kvitt de.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ekstra mye fluer på hytta nåer vi fyrer - da kommer de fram fra vinduskarmer etc. Vi sprayer med radar - da dør de som fluer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette huset er nytt...

Jeg er så irritabel at jeg holder på å sprekke.

Kan jo fint gjøre praktiske ting - men å jobbe og ha full konsentrasjon funker ikke, overhodet.

Leste at en her på Kg (gjest) synes det er dyreplageri med fluepapir, jeg gir katta i om de pines - dette gjelder meg og fluer er det tydeligvis nok av her...

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ja, da. :roll: Søstera mi bodde på landet før, var masse gårder i nærheten, og tonnevis med fluer kom til huset hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ikke noe å gjøre...

Radar vil jeg ikke bruke, forpester jo hele huset.

Nå har jeg stengt døra hit inn til kontoret - er visst ingen her nå, men cirka sju stykker som spreller på fluepapieret.

Har to strimler i vinduet - der er det atten stykker. Og en som henger i taket, der er det visst kun tre, fire.

Og så kommer de jeg har klasket med fluesmekkeren...

Men med lukket dør, blir det fluefritt her inne i allefall, og kontoret ligger på skyggesida av huset så jeg overlever med lukket vindu, så lenge jeg går ut og røyker.

Skjønner jo at bøndene selv helt sikkert har air condition i husene sine - så slipper de å lufte...

For dette er en plage!

Er en her inne ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva med å sette opp et par elektroniske fluefangere. De sender ut uv lys som trekker fluene til seg og zapper dem med strøm så de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:sminkedokke:

Vi har myggnetting med borrelås foran vinduene så det er ikke problem.

Men når vi ikke har det på bruker vi fluesmekke, og slutter å telle når vi kommer ca opp i 150 stykker.

Ja det er helt grusomt, men du lærer å leve med dem.

Sånn er det å bo på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier bare og skal flytte snart - derfor har vi ikke myggnetting.

Er det like ille der vi har kjøpt, blir fluenetting et must.

Og elektroniske fluesnappere - ja, kanskje det. Sånn høyfrekvent lyd vil jeg ikke ha - hva med katter og hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Nå skal ikke jeg være veldig påståelig og bastant (selv om jeg egentlig liker det veldig godt :sjarmor: ) - MEN jeg hengte opp malurt i buketter i alle vinduene - og tro det eller ei, det hjalp mot fluene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp identifisert fluearten - de kalles klyngefluer (på dansk) - og er det jeg i alle fall kaller husflue (ikke spyflue).

De legger egg i jorda, og larvene snylter på andre slags larver (mark). De er ufarlige og ikke smittespredere - men plagsomme. De legger ikke egg i maten.

De opptrer enkelte steder i hopetall - de er vanskelige å bli kvitt, og plagsomme. Det eneste som hjelper er massiv sprøyting av området... Men det kommer ikke på tale her.

Nå i ettermiddag har jeg holdt på å bli sprø. Men det hjelper å lese at de ikke er bakteriebomber, og at de ikke ødelegger mat (men dekker til maten uansett).

Det hjelper å sette ut fluesopp blandet med sukker - da eter de farinen og dør. Får finne fluesopp da - og sette det slik at ikke bikkja tar det.

Skal begynne å pakke - en lettelse at vi flytter snart i alle fall. Klarer ikke gjøre noe tenkearbeid med fluesurret i ørene. Kiler på armen plutselig osv. Til og med hunden er irritert...

Leste at det hjelper med basilikum - men det hjelper ikke her i alle fall. Kanskje mot makkfluene (spyfluene) - for de ser jeg ikke noe til, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsøke malurt. Men det vokser jo ikke overalt...

Stjele fra Botanisk hage på Tøyen blir for drøyt.

Takk for alle tipsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en foreløpig løsning på problemet.

Alle ventilene åpne, vinduene og dør lukket - og kjøkkenvifta på.

Da er det luftig her - og null fluer...

Ute er de ikke plagsomme - det er når de entrer kontoret og stua, og soverommet - de virkelig surrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Løsning:

Heng opp fuglekasser! En fluesnapper f.eks kan spise flere hundre fluer i døgnet. I tillegg spiser den mye mygg dersom man er plaget med det.

Start et lite fuglekasse snekkerverksted!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt, ja. Foreldrene mine bor også på landet, det er et nytt hus, men likevel er det et fult av fluer!

De har hund/katt som elsker å gå på fluejakt, det hjelper litt. Stefaren min også, foresten, han liker å klaske hendene sammen for å drepe flua når den flyr forbi. Ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh,ja...Det er normalt.Vi bor i et gaaamelt hus på landet.Og det mylderer av fluer om sommeren.Det er så masse fluer at vi må spraye hele huset med flyedrepende middel (slikt de bruker i fjøs).Man sprayer alle rom, og fluene dør ut...En herlig jobb med å støvsuge etterpå :kvalm:

Men dette løser problemet for oss ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...