Gå til innhold

Faddere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Invitasjonene til bryllupet vårt ble sendt ut i forrige uke, og nå dukker det opp et "kinkig" problem. Gjestelista er vurdert flere ganger av samboer og meg, og vi har vært fornøyde med de som er invitert.

Så ringer svigermor i dag. Hun lurte på om vi ikke hadde invitert "Kari og Per" - samboers faddere. I løpet av de 5 årene vi har vært sammen har jeg møtt disse 1 gang, da jeg tilfeldig var innom svigermors jobb samtidig med de. Samboer har de ingen kontakt med. De er forøvrig gode venner av svigers fortsatt.

(Dette kommende avsnittet er preget av litt frustrasjon, og jeg må skrive av meg litt. For å komme rett til spørsmålet mitt - hopp til bunnen ;) )

Jeg har en veldig stor familie, mens samboer ikke har noen igjen bortsett fra sine foreldre og sin bror. Nå er svigermor skuffet, fordi det ikke kommer flere derfra. Jeg mener vi ikke kan begynne å invitere "hvem som helst" for å fylle opp fra den siden, når det er mennesker vi ikke kjenner i det hele tatt. Det er da ingen konkurranse i å ha flest gjester fra sin side? Jeg kan da ikke noe for at jeg har stor familie (som vi har mye kontakt med, både samboer og jeg), og ikke han. Det skal forøvrig tas med at dette kanskje er litt ømt punkt for meg, fordi det ikke er første gang det blir kommentarer fra den siden om den store familien min, og hvor bråkete det er i våre familieselskap fordi vi er så mange etc etc. Jeg forstår at det sikkert er sårt for de også at de ikke er så mange, men de har vært sammen med min familie mange ganger og jeg hadde jo også håpet at de etterhvert kunne se på oss som familie... (jepp, så naiv er jeg) :sjenert: Jeg trodde faktisk at bryllupsgjestene var VÅRE gjester, ikke "dine" og "mine".

Nå har samboer dårlig samvittighet for å ha skuffet sin mor, og vi ender opp med å invitere. Vi betaler forøvrig hele bryllupet selv.

Men det jeg egentlig lurer på etter all frustrasjonen min er - er det normalt at faddere skal inviteres i bryllupet? Eller er fadderplikten noe som opphører ved konfirmasjon / 18årsdag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fadders forpliktelser opphører egentlig ved konfirmasjonen. Men det er jo forskjelllig hvor nære en er.

Gjest Gjest
Skrevet

Fadderplikt har jeg da aldri hørt om? Er det den om at man skal kjøpe gaver til jul og bursdag? :klø:

Vi inviterte våre faddere til vårt bryllup. Ikke alle vi hadde særlig kontakt med, men de hadde vært en del av feiring av både dåp og konfirmasjon, så det var ikke en gang i tankene våre å droppe dem.

Har du mulighet, så bøy deg for din svigerfamilie i denne saken. Som du skriver, så er din samboers familie så absolutt i mindretall av gjestene, så såpass må det da gå ann å "ofre" seg vel?

Jeg har forståelse for at du vil ha ut frustrasjon, og det er bedre å ta det ut her enn ovenfor svigerfamilien din, men jeg synes du rett og slett fremstår som sær.

Gjest Høstjenta- utlogget
Skrevet

Først må jeg bare si at jeg ikke har planlagt bryllup selv noen gang...

Men jeg syns det kommer helt an på hvem fadderene er og hva slags forhold man har til dem. Er fadderene familie (tante, onkel, besteforelder) ja så hadde jeg invitert dem. Om de ikke er i familien og man heller ikke har noe kontakt med dem (han får ikke julehilsen, bursdagshilsner eller annet fra dem) så hadde jeg nok ikke invitert dem. Men skjønner problemet du og din kjære kom opp i. Når dere betaler alt selv må det være lov å si at dere ikke har råd til å invitere flere og har sett grensen ved familie og nære venner f.eks.

Håper det gav noen gode tanker til deg, klem

Skrevet

Jeg har størst side og jeg inviterte mine to gjenlevende faddere, som jeg ikke hadde snakket noe særlig med de 10-12 siste årene. Disse ble også plassert på hovedbordet ved siden av mine foreldre. På hans side lot vi være å invitere en fadder, da dette var eksen til hans onkel og det ville skapt en "konflikt" med hans nye samboer. Han hadde likevel to andre faddere som ble invitert og som satt ved hans foreldres side.

ja, jeg synes du skal invitere de, og da kanskje spesielt fordi han har få på sin side. Slikt er viktig for våre foreldre. Og i en slik sak hadde jeg gitt meg helt. Faddere synes jeg har en plass i bryllupet, slik som i konfirmasjon og dåp.

To ekstra i et bryllup er småpenger, så la din svigermor få viljen sin her. Det er i alle fall mitt råd.

Det er forøvrig 6 år siden vårt bryllup og jeg har ikke siden snakket med mine to faddere som ble bedt i bryllupet, men jeg mener fortsatt at det var riktig at de ble invitert.

Skrevet (endret)

Takk for tilbakemeldinger.

Som jeg nevnte i førsteinnlegget, så kommer vi til å invitere. Jeg lurte bare på om det virkelig var slik at alle inviterte faddere :sjenert: Men jeg gidder ikke risikere uvennskap med svigers for 2 ekstra gjester, så vi skal få ordnet en invitasjon i løpet av de neste par dagene.

Endret av MellonCollie
Skrevet

man skal vel egentlig invitere faddere.... men kjedelig å velge bort noen nærme hvis man ikke har kontakt med fadderene sine....

Gjest Pysepus
Skrevet

Vi måtte gjøre det samme - av samme grunn... orka ikke diskusjonen! Det var endel som sa at faddere "måtte" jo inviteres i bryllup, men andre lurte på om ikke det var i konfirmasjon slikt var "obligatorisk"... ikke lett å si, men erfaringen min tilsier at du kommer nok ikke til å bry deg om det på selve dagen! :klemmer:

Skrevet

Mine faddere er heldigvis nær familie, sambo derimot har et fadderpar som jeg aldri har truffet (sambo har truffet de en gang siden konfirmasjonen), hadde egentlig ikke tenkt tanken på å invitere de, men han har også en veldig liten familie så svigers tar det som en selvfølge at vi inviterer fadderene. Kommer nok til å sende ut en invitasjon, selv om jeg strengt tatt synes det er unødvendig.

Skrevet
Fadderplikt har jeg da aldri hørt om? Er det den om at man skal kjøpe gaver til jul og bursdag? :klø:

En fadder plikter seg å være med å oppdra barnet i den kristne tro ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke noe spesielt forhold til mine faddere i det hele tatt. Og samboers faddere var tanter som likevel ble invitert i bryllupet. Jeg hadde ikke tenkt tanken på å invitere faddere spesielt, engang. Men vi er begge over 30, og da er det lenge siden faddere var en relevant del av våre liv. :)

Skrevet

Vi inviterer faddere, men kanskje mest av alt fordi de er i nærfamilie uansett (besteforeldre og tanter og onkler). Det er vel kanskje vanelig å invitere faddere, men det kommer jo selvfølgelig helt an på hvor god kontakt man har med dem... Uansett er jeg enige med det mange andre her har sagt at det er like greit å invitere dem hvis man har muligheten. Ser at dere har tenkt til det også :)

Forøvrig er jeg helt enig med deg i det med at du ikke kan klandres for å ha stor familie eller at det på død og liv må jevnes ut med å invitere fyllgjester fra den andres side. Hos oss er det min kjære som har en vanvittig stor familie og jeg som nesten ikke har noen. Det synes ikke jeg gjør noenting -dette skal jo tross alt bli min familie også :) Så inviterer vi begge de vennene vi ønsker og som vi har kontakt med. Synes ikke han skal måtte kutte venner bare fordi han har stor familie heller. Men det var altså bare et apropos til alle som mener at det må være helt likt... Sånt synes jeg er uvesentlig...

Skrevet (endret)

Skjønner frustrasjonen. Heldigis slipper vi denne problemstillingen da faddere på begge sider er tanter og onkler som er inviitert som del av familien :) Men til syvende og sist er det jo dere som bestemmer hvem dere skal be og ikke. Som du sier er det jo dere som betaler bryllupet selv.

Endret av samie
Gjest Gjest
Skrevet

Min forlovedes faddere er tante og onkel, derfor er de inviterte. Mine faddere har jeg ingen kontakt med, og for meg blir det helt unaturlig å invitere dem.

Det henger nok mye sammen med hvor stort bryllup man har. Hvis man kjører på med stort bryllup der både naboer og foreldres venner er inviterte så er det vel mer naturlig å invitere faddere. Vi skal ha et forholdsvis lite bryllup med nærmeste familie og våre nærmeste venner (likevel blir vi rundt 60 stykker...), og føler ikke at det er naturlig å invitere "fremmede".

Skrevet

Nå har jeg ingen planer om å gifte meg med det første, men dette er faktisk noe jeg har tenkt en del på. For både jeg og samboer har meldt oss ut av statskirken for mange år siden, og da blir det i grunnen litt dumt å måtte invitere faddere i bryllupet. Eller? For øvrig løser det seg enkelt for oss, da de "utenforstående" fadderene er døde, og det kun er faddere av nær familie igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kommer til å be 2 av 4 faddere. De to som blir bedt har både jeg og foreldrene mine hatt kontakt med opp gjennom årene (mamma og pappa fortsatt når de er på den kanten av landet). De 2 som ikke blir bedt vet jeg egentlig ikke noe om, kan ikke huske at jeg har fått bursdagsgave/julegave hos dem og har ikke vært på besøk hos dem etter at vi flyttet fra den bygda da jeg var 3 år vet faktisk ikke om jeg har truffet dem etter det. De var heller ikke invitert i konfirmasjonen min.

Fadderene til samboer er slik jeg har skjønt familie, så de blir bedt alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...