Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Har lavere inntekt og/eller utdannelse enn deg selv? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at endel kvinner ikke kunne tenke seg en mann med lavere "status" enn de selv.
Amalie_85 Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Ja, det kan jeg! Når jeg nå er ferdig utdannet så vil jeg ha høyere utdanning enn samboeren min. Men han vil nok tjene mye mer enn meg ganske så lenge. Men det har jo litt med at han har jo jobba i mange år, jeg har jo ikke begynt å jobbe fast enda
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Har høyere utdanning enn typen min, men det har mer med hans valg i livet å gjøre enn evner og intelligens! Jeg har aldri dømt menn etter utdanning og status, men sett på om de driver med ting som gjør dem glade og fornøyde med tilværelsen
angeleyes Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Ja, det er ikke noe problem. Når jeg og kjæresten er ferdig utdannet, vil jeg ha en høyere utdanning enn ham. Det er ikke dermed sagt at jeg tjener mer penger eller er smartere enn ham. For vår del har det mye mer med interesser og valg i livet å gjøre.
Gjest Illiya Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Har lavere inntekt og/eller utdannelse enn deg selv? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at endel kvinner ikke kunne tenke seg en mann med lavere "status" enn de selv. Ja, det kunne jeg. Det er mye som er viktigere enn penger og status, det kommer langt ned på lista.
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Det er ingen hemmelighet at alle damer er ute etter status og penger, men man trenger ikke høy utdannelse for å ha høy sosial status. En snekker kan godt tiltrekke seg advokatdamer, så lenge han har høy sosial status og tusen ons bak seg.
GlaJenta88 Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Har lavere inntekt og/eller utdannelse enn deg selv? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at endel kvinner ikke kunne tenke seg en mann med lavere "status" enn de selv. Ja, jeg kan nok det gitt. Min samboer er platearbeider, mens jeg studerer økonomi. Om jeg stopper på bacheloren eller tar sivil er jeg fortsatt litt usikker på, men jeg kommer nok uansett til å havne litt høyere på lønnsstigen enn han etter hvert. Men vi er samboere og har igrunn felles økonomi allerede, tror nok ikke det kommer til å endre seg nevneverdig når jeg blir ferdig med utdannelsen. Jeg tror kanskje det ikke har så mye med inntekt eller status å gjøre det du spør om ts, men heller om interesser og ting man har felles. Det er ikke ofte at advokatene har så mye til felles med rørleggerne, men det skjer jo det også
Kosemose Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Har lavere inntekt og/eller utdannelse enn deg selv? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at endel kvinner ikke kunne tenke seg en mann med lavere "status" enn de selv. Spørs jo hva man legger i "status" det. Man tjener ikke nødvendigvis så veldig bra selv om man er høyt utdannet, og det er da tilsvarende ganske mange med minimal utdanning som tjener rimelig bra. Jeg for min del kunne godt vært sammen med en som tjente mindre enn meg og som hadde lavere utdanning enn meg. Mine kriterier går på andre ting
Gjest Illiya Skrevet 2. mars 2009 #10 Skrevet 2. mars 2009 Det er ingen hemmelighet at alle damer er ute etter status og penger, men man trenger ikke høy utdannelse for å ha høy sosial status. En snekker kan godt tiltrekke seg advokatdamer, så lenge han har høy sosial status og tusen ons bak seg. Nå kjenner ikke du alle damer, heller ikke er du dame selv, så det kan jo ikke du vite. Men du kan jo gjerne tro det for min del
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Ser det er endel kvinner som sier de ikke bryr seg. Men dere er i tilfelle sjeldne svaler i praksis. kvinner vil som regel velge menn men samme status eller høyere. Hva som er status kan variere (Utseende, penger, anseelse m.m) Derfor vil det finnes menn som forblir single hele livet. De mangler anselse, penger, utseende. For disse finnes det svært få. Ingen kvinnelige leger vil være sammen men en mannlig sykepleier, når møtte dere sist en kvinnelig lektor som var gift med en lastebilsjåfør. Den eneste muligheten for dette er hvis de ble sammen i 15 års alderen, men slike forhold går som oftest til grune når jenta begynner å samle poeng på høyskoler og treffer andre menn de kan ha "interessante" samtaler med. (Da vokser de fra hverandre som det heter). Dette er dere jenter klar over også, selvsagt finnes det eksempler på noe annet med dette er hovedregelen. Menn er også veldig klar over dette forholdet. Hvis en "snekker" kommer i kontakt med 2 single kvinner i en bar hvor den ene er lege og den andre hjelpepleier vil han sannsynligvis ikke gidde å kaste bort tiden på legen. Han veit oddsen for at noe slikt skal fungere men hans lavere sosiale status. Når dere jenter møter ei jente som går andre veien reagerer dere også. Hvis ei dame som er advokat skulle bli sammen med en mannlig barnehageassistent. Hva er ryggmarksrefleksen. Joda, man være så rasjonell man vill, og det indre teller. Men kvinner velger opp, og er man høyt opp må de veldig opp. Har ikke dere også stusset på at det finnes flotte voksne kvinner med god utdannelse som forblir single?? Gutta skygger unna, ikke fordi de blir skremt. (Som mange tror)Men de veit hvordan kjønnsmarkedet fungerer i praksis og kaster ikke bort tiden.
Gjest Illiya Skrevet 3. mars 2009 #13 Skrevet 3. mars 2009 Ser det er endel kvinner som sier de ikke bryr seg. Men dere er i tilfelle sjeldne svaler i praksis. kvinner vil som regel velge menn men samme status eller høyere. Hva som er status kan variere (Utseende, penger, anseelse m.m) Derfor vil det finnes menn som forblir single hele livet. De mangler anselse, penger, utseende. For disse finnes det svært få. Ingen kvinnelige leger vil være sammen men en mannlig sykepleier, når møtte dere sist en kvinnelig lektor som var gift med en lastebilsjåfør. Den eneste muligheten for dette er hvis de ble sammen i 15 års alderen, men slike forhold går som oftest til grune når jenta begynner å samle poeng på høyskoler og treffer andre menn de kan ha "interessante" samtaler med. (Da vokser de fra hverandre som det heter). Dette er dere jenter klar over også, selvsagt finnes det eksempler på noe annet med dette er hovedregelen. Menn er også veldig klar over dette forholdet. Hvis en "snekker" kommer i kontakt med 2 single kvinner i en bar hvor den ene er lege og den andre hjelpepleier vil han sannsynligvis ikke gidde å kaste bort tiden på legen. Han veit oddsen for at noe slikt skal fungere men hans lavere sosiale status. Når dere jenter møter ei jente som går andre veien reagerer dere også. Hvis ei dame som er advokat skulle bli sammen med en mannlig barnehageassistent. Hva er ryggmarksrefleksen. Joda, man være så rasjonell man vill, og det indre teller. Men kvinner velger opp, og er man høyt opp må de veldig opp. Har ikke dere også stusset på at det finnes flotte voksne kvinner med god utdannelse som forblir single?? Gutta skygger unna, ikke fordi de blir skremt. (Som mange tror)Men de veit hvordan kjønnsmarkedet fungerer i praksis og kaster ikke bort tiden. Du har nok rett i endel du sier her, men du har også et noe videre begrep om hva status er enn jeg har. Utseendet er f.eks viktig for meg, men jeg ser ikke på det som status, men som tiltrekning. Jeg liker mørke menn bedre enn lyse, det er rett og slett smak og behag, ikke status. Om mannen tjener bra eller ikke er ikke så interessant. Derimot er det viktig om han har noe i hodet, har evne til refleksjon og til å diskutere på et greit nivå. Og det er fint med noen ambisjoner, det vitner om å ha lyst til å utvikle seg. Det kan han ha enten han er lastebilsjåfør eller advokat. En mannlig barnehageassistent? Jeg må innrømme at jeg backer litt ut på den. Ikke pga status, men kanskje fordi det er et lite maskulint yrke, og jeg er kanskje litt gammeldags sånn sett. Men jeg kjenner jo en mann som jobbet i barnehage en stund også, fordi det var det han fikk inntil videre, og han kunne jeg absolutt tenkt meg likevel, for han hadde alt det andre jeg ser etter. Så ingenting er absolutt, tror jeg. Jeg synes ikke jeg trenger en mann som har status som kan "smitte over" på meg. Jeg mener vel jeg har god nok status i meg selv, og trenger ikke en mann som forsterker det. Jeg har 6 års utdanning etter vgs, men de mennene jeg har vært sammen med har hatt lite formell utdanning.
FrizzleSizzle Skrevet 3. mars 2009 #14 Skrevet 3. mars 2009 Jeg vil i hvert fall ikke ha en med høystatusyrke og mye høyere utdanning enn meg, da hadde jeg gått der og følt meg underlegen. Litt høyere, sånn ca det samme eller litt lavere går bra.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #15 Skrevet 3. mars 2009 Ja, men ikke så mye lavere. Jeg kan ikke si at jobben hans ikke har noe å si. Jeg har en gjennomsnittlig inntekt og vil helst ha en partner som tjener omtrent det samme som meg. Jeg vil heller ikke ha en partner som tjener sinnsykt mye penger, da hadde vi ikke hatt så mye til felles, tror jeg...
Gjest LanaLane Skrevet 3. mars 2009 #16 Skrevet 3. mars 2009 ja, hjælp. Null problem. Nå er ikke det tilfelle her, jeg er slabbedasken som ikke vet hva jeg vet med livet mitt og han kommer mest sannsynlig til å bli en av de beste innen det han studerer. Livet er urettferdig gitt
Gjest mann igjen.. Skrevet 3. mars 2009 #17 Skrevet 3. mars 2009 Mann fra 2 innlegg lenger opp. Siden menn veit at penger og status er med på å gjøre han til vinner på kjønnsmarkedet så gjør vi alle disse tingene som ofte blir feil oppfattet. Vi kjøper status objekter som dyre klokker og biler, vi jobber mye for å bli rikere, vi satser på toppjobber for det følger med prestisje. Man kan si hva man vill men alt dette er med på øke menns sjangser i konkurransen om dere jenters gunst.Og man lurer på hvorfor menn jager etter toppjobber og at det mangler kvinner der. Menn jobber for å gjøre seg attraktiv for sin kvinne, men kvinnen klager over at han jobber for mye (det er ironisk) Kvinner trenger ingen karriere for å sikre seg drømmemannen på samme måte som menn. Så hvorfor skal man jobbe 14 timer i døgnet med 1 tonn ansvar og 100 reisedøgn.. Hvorfor finnes det ikke menn i omsorgsyrker?! Lav kommunal lønn og liten anseelse er ikke CV som får damen til sengs. Man blir oppfattet som snill og god (venn). Men ikke akurat maskulin. Den dagen barnehageassistenter får alle damene vil kvinner oppfordres til å søke barnehagejobber. generalisering ..? Selfølgelig. Men hvilken som helst gutt på 16 år ser hva som "drar" damer og handler deretter.
Dyregod Skrevet 3. mars 2009 #18 Skrevet 3. mars 2009 Ja. samboeren min har ikke utdannelse, men jobber i barnehage og er veldig populær der... Jeg studerer til førskolelærerutdanning. Har ikke noe imot at jeg har høyere utdannelse, det viktigste er at vi tjener nok til salt i maten...
LitaPia Skrevet 3. mars 2009 #19 Skrevet 3. mars 2009 For min del har det ikke noe å si hva min samboer jobber med og hvilken "status" han har yrkesmessig. At han er snill med meg og dem rundt oss står da virkelig mye høyere. Og selvfølgelig ønsker jeg at han skal ha en jobb han virkelig trives i Men, litt fordommer har jeg også da.. Ville f.eks ikke gått inn i et forhold med en mann som syntes at det å sitte på rævva hjemme i sofaen til mor og motta sosialstønad var toppjobben.
Gjest Illiya Skrevet 3. mars 2009 #20 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Mann fra 2 innlegg lenger opp. Siden menn veit at penger og status er med på å gjøre han til vinner på kjønnsmarkedet så gjør vi alle disse tingene som ofte blir feil oppfattet. Vi kjøper status objekter som dyre klokker og biler, vi jobber mye for å bli rikere, vi satser på toppjobber for det følger med prestisje. Man kan si hva man vill men alt dette er med på øke menns sjangser i konkurransen om dere jenters gunst.Og man lurer på hvorfor menn jager etter toppjobber og at det mangler kvinner der. Menn jobber for å gjøre seg attraktiv for sin kvinne, men kvinnen klager over at han jobber for mye (det er ironisk) Kvinner trenger ingen karriere for å sikre seg drømmemannen på samme måte som menn. Så hvorfor skal man jobbe 14 timer i døgnet med 1 tonn ansvar og 100 reisedøgn.. Hvorfor finnes det ikke menn i omsorgsyrker?! Lav kommunal lønn og liten anseelse er ikke CV som får damen til sengs. Man blir oppfattet som snill og god (venn). Men ikke akurat maskulin. Den dagen barnehageassistenter får alle damene vil kvinner oppfordres til å søke barnehagejobber. generalisering ..? Selfølgelig. Men hvilken som helst gutt på 16 år ser hva som "drar" damer og handler deretter. Ja, vi kvinner vil ha en mann som er SAMMEN med oss, ikke en som aldri har tid, eller som setter jobben foran alt. Hvor mye betyr dyre ting og status hvis en er ensom i forholdet? Og nettopp det er en av grunnene til at jeg har skygget unna menn som har toppjobber (som krever mye overtid, mye reising og mye ansvar). Endret 3. mars 2009 av Illiya
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå