Gå til innhold

Kritisk tenkning i skolen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kan du huske å ha lært noe særlig om kritisk tenkning i løpet av grunnskolen og videregående? Jeg husker vi hadde litt filosofi i livssyn, men ellers var det lite. Skulle gjerne hatt mer om logikk og debatt-teknikk i pensum. Sier ikke at barn skal sitte og pugge Platons dialoger, men hva med å lære å gjenkjenne diverse logiske feilslutninger (ad hominem, stråmann osv)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ikke i kontakt med slik tenking før universitetet. Jo, kanskje til dels på folkehøyskolen der den læreren med absolutt størst verdi for meg var en prest. Han oppfordret til kritisk tenking, det gjorde svært få av de andre.

Men jo, en innføring i logikk ungdomsskolen eller videregående hadde absolutt gjort seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når jeg tenker meg om så gikk det an å velge idehistorie på videregående, og der er det nok en del av pensum. Jeg mener likevel at det er viktig nok til å være grunnpensum, spesielt om logiske feilslutninger. Det er vel fordelaktig at flere blir bevisste på f.eks hvor mye tull som kommer ut av munnen på maktpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg syns jeg lærte litt om det i religion, hvor det var mye fokus på drøfting for og mot problemstillinger. Vi kunne jo også velge drøftinger og andre sjangre som inneholder argumentasjon for og mot i språkfagene, men det var vel like lett å velge det bort... Kunne antagelig godt vært mer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi lærte ikke noe slikt på skolen. Men jeg hadde mange livssynselever i klassen, og de kom svært ofte fra livssynstimene og kunne fortelle at de hadde lært masse om filosofi og idehistorie. Jeg husker det som frustrerende at det virket som om livssynselevene ble undervist i mer nyttige og kunnskapsbyggende emner enn det vi kristendomselever gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det kan jeg ikke si at jeg har hatt i noe fag på grunnskolen nei... Men jeg mistenker at det sniker seg inn litt allikevel, "mellom linjene".

Ellers så fikk jeg det i pose og sekk på høyskolen (ingeniørstudium).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne

Kan tenke meg at det hadde vært positivt å oppmuntre til diskusjoner, egentenking, logikk og kritisk sans i skolen. Da man kunne diskutert og filosofert og fått mange forskjellige synspunkter frem i lyset. Tror også at det kunne ha oppmuntet til læring og interesse.

Men jeg lurer på hvordan karakterene skulle vært fordelt rettferdig i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hollow

Hadde vel ikkje noko som likna ein gang. Eg var ganske interessert i filosofi og den slags på ungdomsskulen, så eg trur eg hadde likt eit slikt fag ganske godt. I tillegg trur eg det hadde hjelpt meg til å resonnere betre; eg har ikkje fått så mange intellektuelle utfordringar frå miljøet rundt meg. Då må man vel lage dei sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært det meste av slikt utenfor skolesammenheng, men hadde et fag på videregående der kritisk tenkning og det å resonnere osv var en del av pensum. Dette var et fag jeg valgte og ikke obligatorisk for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dioxide

Jeg opplevde ikke å virkelig bli oppmuntret til kritisk tenkning før på vgs, og da bare innenfor reklame og markedsføring.

Jeg husker en gang i 9. klasse i samf. at læreren spurte klassen om vi ville drept Hitler om vi fikk sjansen, jeg var den eneste som ikke rakk opp hånden. Da jeg måtte forklare hvorfor, fikk jeg skryt for tankegangen min. Dette var vel mitt første møte med at en autoitær figur oppmuntret min kritiske tenkning.

Innenfor religion på ungd. skolen (iallefall slik jeg husker det) får man bare lære om de forskjellige religionene, og at slik er det. Jeg mener lærerne bør få elevene til å reflektere over religionene og stille spørsmål ved dem.

Endret av dioxide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kritisk tenking, filosofere og ha en liten "debatt" omkring noen relevante spørsmål høres veldig interessant ut, og har egentlig sett litt etter en åpning for det en stund. Problemet er ikke nødvendigvis å finne åpningen, men rett og slett en god kilde for inspirasjon.

Vi sluker i alt for stor grad informasjonen rundt oss ukritisk, gjerne siden vi blir så overveldet fra alle kanter. Det "hotteste" eksempelet er jo wikipedia, om at man ikke må tro alt som står der (selv om det er en fantastisk side), noe vi i all hovedsak likevel gjør.

Om det er noen som har noen nettsider (på norsk) som kunne vært et godt utgangspunkt for ungdomsskoleelever ville det vært fint om dere delte de her. Gjerne det som går på filosofiske spørsmål, eller løsing av moralske dillemmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Jeg hadde to flinke lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen og videregående som gjorde oss oppmerksomme på å være kritiske til f.eks. medias vinkling på saker, hvordan politikere formulerer seg for å fremme sin egen sak, ikke automatisk gå ut i fra at det de sier på nyhetene er den hele og fulle sannheten.

Oppmuntret oss til å undersøke nærmere selv. Det finnes få fasitsvar. Når det gjelder det meste i livet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg hadde filosofi som separat fag på videregående, men kritisk tenking og analytiske ferdigheter lærte jo man egentlig gjennom andre fag også - som for eksempel gjennom litteraturanalyse, det var også mye essayskriving, man måtte kunne analysere i kunst/kulturhistorie og samfunnsfag.

Alt i alt - en del. Men det spørs om alle elever faktisk gjorde det?

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I enkelte fag paa vgs var det noen laerere som oppmuntret til noe som kan kalles kritisk tenkning, men det var ikke mye av det. Kritisk tenkning fikk jeg nok mest gjennom familien foer jeg begynte paa universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite. Og nytter ikke å lære om kritisk tenkning uten å lære å bruke det på så mye. Skulle gjerne lært å bruke det på flere ting, selv om det er etablerte sanheter. Du lærer bedre matte om du tenker "ok, jeg vet at 2 pluss 2 er fire... men hvorfor det? hvem bestemmer at det ikke skal være fem?" istedenfor "åja, det er 4, det skal jeg prøve å huske"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

De som tenker kritisk i skolen, får mer pes enn småkriminelle, skulkere og mobbere tilsammen. Du skal ikke tenke kritisk i skolen. Du skal tenke akkurat så kritisk som læreren vil at du skal tenke.

Fuck skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nesten enig med gjesten over her, norske skoler er elendige på dette.

Det er utrolig lite oppfordring til kritikk i skolen. Jeg har i to sammenhenger følt at vi ble utsatt for "hjernevasking" der saker ble framsatt utelukkende fra en synsvinkel og uten noen form for spørsmål. Det var en merkelig opplevelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...