Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg er tilkallingsvikar (bhg) i to ulike kommuner og skal nå begynne å være litt vikar begge plassene. Lurte på hvordan det ble med frikortet/skattekortet da, siden jeg har levert det inn til den plassen jeg har vært vikar tidligere.

Må jeg hente det og kopiere det for så å levere det til den andre arbeidsgiveren, eller er det andre måter å gjøre det på?

Er student så vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene, derfor bruker jeg skattekort/frikortet til å begynne med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg, så snart du mistenker at du vil tjene mer enn frikortgrensen, å begynne å betale skatt. Betaler du for mye, får du tilbake med renter (og du er kanskje student neste år også?).

Snakk litt med lederne, og hør om de kan gi et estimat, basert på tidligere erfaringer, når det gjelder hvor mange timer/dager som de har pleid å bruke vikar. Ta det som et utgangspunkt når du estimerer inntekten, og legg deg en prosent eller to over, så du har margin. - Hvis ikke du har god basisøkonomi til å fange opp en eventuell restskatt, med eskalerende ågerrente, og sinte statlige innkrevere.

Betaler du fra første krone, kan du likevel ha en så lav skatteprosent, at det blir til å leve med. Og det du betaler innenfor frikortsgrensen, gjør at du får litt mer å rutte med de øvrige månedene.

En erfaring er at når ansatte vet at der finnes tilgjengelig tilkallingsvikar, er terskelen for å sykmelde seg (la være å stille på jobb med rennende nese og lumbago) lavere, og folk presser seg ikke på jobb, mens de egentlig er syke, i solidaritet med kolleger og ledelse. Da vet de at der finnes muligheter om de velger puta en dag eller tre ekstra. Da øker gjerne dine arbeidsmuligheter markant. Du har også med erfartingen muligheten til å kontakte andre barnehager i samme egnen, hvis de finnes, og tilby dine tjenester som tilkallings. Da øker du samtidig dine muligheter for mer jobb. Selv om de ikke har utlyst noe i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...