Gå til innhold

Iittala Kivi lyslykter

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Skrevet
Hvorfor har disse blitt så populære egentlig? De er jo fine, men nokså enkle. En pluss med tanke på farge- og variasjonsmulighetene. Men er det 249,- per stykk? Er ikke det litt dyrt for så små telysestaker?

Der svarte du deg selv. :)

Ikke alle koster kr. 249,-. Noen koster rundt 100 kroner.

Skrevet

Det jeg tenker på er, de er fine men nokså enkle og små. Hvorfor så dyr? :unsure:

Gjest Elastica
Skrevet
Det jeg tenker på er, de er fine men nokså enkle og små. Hvorfor så dyr? :unsure:

Enkelte av dem er dyre på grunn av noen av prosessene rundt fargingen. Jeg tror det er forklart lenger opp i tråden. De røde og brune er for eksempel de dyreste.

Skrevet

Jeg kjøpte noen lignende telysestaker før jeg begynte å samle på Kivi - jeg har til og med kjøpt flere forskjellige typer. Felles for alle de er at de ender opp som "rot" i mine øyne, men det gjør ikke Kivi`ene. De er ganske massive selv om de er små og blir derfor ikke til nips i mine øyne. (vanskelig å forklare)

Skrevet

De er jo fine, ingen tvil om det. Siden du kan velge så mange farger så passer de jo inn nesten over alt, til ulike stiler også. Jeg kjøper aldri pynten min på nille eller europris (dette er jo den dårligste kvaliteten du kan få) og er mer opptatt av ekte vare istedet for elendige kopier. Så jeg legger heller i litt ekstra penger hvis jeg likevel skal kjøpe meg noe. Jeg var bare litt interessert i hvorfor de var så kostbar. Skal lese litt lenger opp i tråden her :)

Jeg ble litt overbevist om å kjøpe sånne selv :biggrin:

Skrevet

Tror de er dyre på grunn av flere ting: Kvaliteten er bunnsolid. Alle veggene er i ca 1 cm tykt glass. Dette gjør at lyset skinner utrolig fint i dem. Designet er superenkelt og varig. På mange måter tenker jeg at det er urformen til en lyslykt, på en måte :fnise: For det tredje er de rødlige fargene dyre fordi glasset må varmes opp to ganger for å få riktig farge - dyr i produksjon, altså.

Skrevet

Vi får se på dem som en investering, ikke en utgift :fnise: Den bruker jeg ofte..

Skrevet

Nettopp! :fnise:

Skrevet
Jeg har (hittil) bare de blanke. Men jeg synes dette var lekkert, og kunne tenkt meg flere farger.

Er det noen som vet hvilken farge som er lengst til høyre? Kan liksom ikke huske å sett den i butikkene, men kanskje den ser mer magenta ut på bildet enn i virkeligheten? :klø:

• 4 måneder senere...
Skrevet

Da har jeg fått tak i en stor i blank utførelse. :sjarmor:

Skrevet

Får man bestilt dem på nettet? :-)) Fikk sååå lyst på jeg............

Skrevet

Avsporing, vet ikke om det er butikken som har flyttet eller utvidet, men iittala ligger nå i gunnetasjen i den nye delen av nordby! :goodbye:

Skrevet

hvorfor kaller dere det lyslykt? det heter telysestake.

Gjest eplekjekk
Skrevet

Hei

Ikke alle er dyre nei.............jeg kjøpte eplegrønn og grå til 104 kr stk :-) nydelige farger......ønsker meg en lilla også....

Skrevet (endret)

Jeg fant ut på jobben idag, at hvis hvis vi kjøper inn store esker (finnes ikke i alle farger), så har det ganske mye å si på utprisen.

Det er også en forklaring til dere som lurte på hvorfor prisen varierte sånn fra butikk til butikk! :)

Forøvrig har jo Christiania GlasMagasin masse 30% og 50% salg for tiden, så kan jo lønne seg å følge litt med! :)

Endret av kaprifolen
Skrevet
Hei

Ikke alle er dyre nei.............jeg kjøpte eplegrønn og grå til 104 kr stk :-) nydelige farger......ønsker meg en lilla også....

Du syns ikke 104 kr stk er litt dyrt for noen små kjipe telysestaker?

Skrevet
Du syns ikke 104 kr stk er litt dyrt for noen små kjipe telysestaker?

Nei. Igrunn synes jeg ikke det. Idag får man knapt en halvliter øl på et oppskrytt utested for en hundrings, eller i beste fall en ferdigpakke med uggent tacotilbehør og 200 gram mishandlet kjøttdeig.

Så 100 kroner for en flott lyslykt fra Iittala, er for røverkjøp å regne. Antakeligvis kan den selges på lauritz.com for 3/4 av prisen etter å ha brukt den i et par år.

Enhver markedskonsulent med brevkurs og eksamen fra danskebåten burde kunne regne seg frem til det.

Skrevet

Vi har disse i grått, og de er i bruk daglig. Ønsker meg flere farger, må bare finne en butikk med ok fargeutvalg først.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Ennovy_*
Skrevet
Er det noen som vet hvilken farge som er lengst til høyre? Kan liksom ikke huske å sett den i butikkene, men kanskje den ser mer magenta ut på bildet enn i virkeligheten? :klø:

Lurer på om det kanskje kan være Purpur? var ny i mars '09..

Prisene varierer fra 94,- til 419,- for 60mm'ern. Butikkene kna enten kjøpe inn pakker på 6 av hver, eller 24 av hver. Derfor kan prisene variere fra butikk til butikk, selv om det er samme lykt. Ta f.eks den klare lykten, har butikken kjøpt en pakke på 6 koster den 103,-, men hvis de har kjøpt en pakke på 24 koster den bare 94,-.

Bare å spørre om priser hvis noen lurer, har katalog:)

Skrevet

Jeg tror ikke det er purpur, den ser mer gammelrosa ut med lys i, synes jeg. Denne ser mer magenta ut.

Strengt tatt kan det være det samme, for jeg har nok lyslykter nå :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...