Gjest annemor30 Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 ja, greia er som følger... Barn på 9 år hadde over 1000 kr på sitt kontroll abb. Nå er alt borte da h*n forteller at h*n har kjøpt spill via wap... Må si jeg er sjokkert over at det ikke er noe sperre på at barn kan kjøpe så mange spill... Noen som vet???? Gode råd???
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Hvordan mener du at man skal vite at det er et barn som bestiller spill da? Her er det vel egentlig du som skulle pratet med barnet ditt om at det ikke bestiller spill eller noe sånt uten å spørre deg først.
Gjest annemor30 Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 Hvordan mener du at man skal vite at det er et barn som bestiller spill da? Her er det vel egentlig du som skulle pratet med barnet ditt om at det ikke bestiller spill eller noe sånt uten å spørre deg først. Hehe ja, det er sant, en ser vel kanskje ikke det gjennom tlf;-) Vet det har vært saker hvor barn har fått kjøpt alt mulig rart og regningen har kommet til foreldrene, hvor det har vært snakket om at det skulle være en max grense for hvor mye en skal få kjøpt av spill. Nå er det jo slik at en ikke får kjøpt ett og ett spill lengre... Det er abb på det... Mnd/uke abb(ref: telenor ansatt)
Jade Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 (endret) På sønnen min sitt abonnement (one call kontant), kan jeg sperre for innholdstjenester. Vet ikke om dette gjelder via wap? Han har uansett ikke wap på telefonen sin. Når du lader telefonen hans, kan du jo lade opp i mindre doser, og si at det skal vare så og så lenge, og at han ikke får påfyll før det, med mindre han lader opp for egne lommepenger. Forklar han også hvor mye hvert spill koster. Han skjønner sikkert selv at det ikke er så mye verdt. Hvis ikke, så sammenligner du med andre ting som koster det samme. Endret 2. mars 2009 av Jade
Gjest annemor30 Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 På sønnen min sitt abonnement (one call kontant), kan jeg sperre for innholdstjenester. Vet ikke om dette gjelder via wap? Han har uansett ikke wap på telefonen sin. Når du lader telefonen hans, kan du jo lade opp i mindre doser, og si at det skal vare så og så lenge, og at han ikke får påfyll før det, med mindre han lader opp for egne lommepenger. Forklar han også hvor mye hvert spill koster. Han skjønner sikkert selv at det ikke er så mye verdt. Hvis ikke, så sammenligner du med andre ting som koster det samme. Dette går automatisk på h*n tlf... fylles opp via mitt abb. Og h*n har ikke brukt tlf så mye derfor stod det så mye penger på kortet..
Gjest gjest05 Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Vet du hva, når du velger selv å ikke følge med på hva ungen bruker pengene til, som du selv(??) har satt inn på kortet dens.. Ja, da er det din egen feil.. Selvsagt vil en unge på 9 år ikke forstå hvor mye 1000,- faktisk er, og selvsagt vil den ungen da bruke de penge på spill som er "billige" i h?ns øyne! Ihvertfall når det virker så du ikke har forklart/satt grenser! Du får nå bare godta at de pengene er borte, ta deg en skikelig prat med ungen din, og begynne å sette grenser for det! F.eks at pga at h?n nå har brukt opp disse pengene så får han ikke mer penger på det før om så og så lenge. Og også sørge for å sjekke at han ike har abbo. på flere spill og greier og greier, for dette koster jo masse penger i mnd/uken.
Gjest annemor30 Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Vet du hva, når du velger selv å ikke følge med på hva ungen bruker pengene til, som du selv(??) har satt inn på kortet dens.. Ja, da er det din egen feil.. Selvsagt vil en unge på 9 år ikke forstå hvor mye 1000,- faktisk er, og selvsagt vil den ungen da bruke de penge på spill som er "billige" i h?ns øyne! Ihvertfall når det virker så du ikke har forklart/satt grenser! Du får nå bare godta at de pengene er borte, ta deg en skikelig prat med ungen din, og begynne å sette grenser for det! F.eks at pga at h?n nå har brukt opp disse pengene så får han ikke mer penger på det før om så og så lenge. Og også sørge for å sjekke at han ike har abbo. på flere spill og greier og greier, for dette koster jo masse penger i mnd/uken. jajajaja...., Les innlegget mitt lengre opp her da!!! H*n har et controll abb som det automatisk settes inn penger på den 1. i hver mnd!! Dessuten!!!! Så er det en sperre på det abb som h*n har som "noen" har oversett så pengene er på vei tilbak på kortet!
Kamikatze Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Finn ut hvor han hørte om dette spillet. Er dette markedsført direkte mot barn, kan det tenkes at du kan "oppheve kjøpet". Barn er ikke kontraktsgyldige, og har de levert tjenesten til et barn, bør du kontakte teleoperatøren og forbrukermyndighetene, og få klarhet i hvilke regler som gjelder i dette tilfellet. Hvis det er noen indikator på at dette er et barneabbonnement, enten i markedsføringen i telefonabbonnementet, eller gjennom særordninger med teleselskapet, så må de som leverte tjenesten til en niåring ukritisk finne seg i å refundere dette. Det dreier seg om godt innarbeidede regler i lovverket, for jeg lærte om det på yrkesskolen en gang på åttitallet. Men husker ikke hvilken av handelslovene og paragrafene det gjelder. Og ikke akter jeg å grave meg gjennom det, før jeg får unger selv. Men værsågod. Du har muligens en reell mulighet for å kreve dette refundert. Enten fra teleselskapet, hvis de trekker noe de skulle sperret, og fra en aktør som markedsfører seg mot barn, uten å legge inn noen aldersautorisaasjon eller maksgrense.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Du kan be operatøren om å sperre det aktuelle nummeret for slike tjenester. Ellers så er jeg enig i at du bør ta en prat med barnet om denne type ting. Det er klart at barn fristes av store, fargerike reklamer i blad og på tv(kynisk, men sånn er det), og en 9 åring tenker neppe over at dette kan koste flerfoldige kroner når alt kommer til alt. Personlig må jeg si at jeg blir en smule sjokkert over prisene på enkelte av disse tjenestene. Først betaler du for selve spillet, så kommer datatrafikken. Noen ganger binder du deg til ett eller annet abonnement i tillegg. Det verste jeg har vært borti var et tilfelle hvor det sto at man fikk opp til 300 meldinger i mnd. Så skal enkelte jaggu ha en oppstartsavgift på x-antall kroner på toppen av det igjen. Så vær obs på at hvis barnet har kjøpt en eller annen abonnementstjeneste, så må dette stoppes. Hvis ikke vil meldingene fortsette å renne inn, og pengene ut. Thomas.
Gjest Marillia Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Finn ut hvor han hørte om dette spillet. Er dette markedsført direkte mot barn, kan det tenkes at du kan "oppheve kjøpet". Barn er ikke kontraktsgyldige, og har de levert tjenesten til et barn, bør du kontakte teleoperatøren og forbrukermyndighetene, og få klarhet i hvilke regler som gjelder i dette tilfellet. Hvis det er noen indikator på at dette er et barneabbonnement, enten i markedsføringen i telefonabbonnementet, eller gjennom særordninger med teleselskapet, så må de som leverte tjenesten til en niåring ukritisk finne seg i å refundere dette. Det dreier seg om godt innarbeidede regler i lovverket, for jeg lærte om det på yrkesskolen en gang på åttitallet. Men husker ikke hvilken av handelslovene og paragrafene det gjelder. Og ikke akter jeg å grave meg gjennom det, før jeg får unger selv. Men værsågod. Du har muligens en reell mulighet for å kreve dette refundert. Enten fra teleselskapet, hvis de trekker noe de skulle sperret, og fra en aktør som markedsfører seg mot barn, uten å legge inn noen aldersautorisaasjon eller maksgrense. Vi har opplevd det samme her i huset. Yngstemann ville ha en sang, men så ikke at det med liten skrift var et abonnement. Det resulterte i at det kom nye sanger nesten hver dag - og det til kr 30,- pr stk. Vi har nå sperret abonnementet for slike ting, og har også snakket med både Telenor og Netcom. Dessverre så er det ikke noe å gjøre, annet enn å sperre abonnementet for slike tjenester. Det har vært tatt opp flere ganger hos Forbrukerrådet, og Telenor og Netcom er like fortvilet som vi foreldre som blir utsatt for dette. Tjenesten ble forøvrig levert av et norskt selskap, men med base i Sveits, så det er lite å gjøre for oss foreldre - annet enn å ergre oss over at vi ikke sjekket telefonen bedre...
Gjest Doffen på 11 Skrevet 3. mars 2009 #11 Skrevet 3. mars 2009 Dette er en grunn til at mamma sier at jeg ikke får ha annen abonnement på mobilen enn sånn med kontantkort... Du må være veldig rik som lar sønnen din kaste bort så mye penger på spill til mobilen. Heldigvis har mamma vett nok til å ikke la meg sløse bort masse penger!
Gjest annemor30 Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Dette er en grunn til at mamma sier at jeg ikke får ha annen abonnement på mobilen enn sånn med kontantkort... Du må være veldig rik som lar sønnen din kaste bort så mye penger på spill til mobilen. Heldigvis har mamma vett nok til å ikke la meg sløse bort masse penger! H*n får inn automatisk 200 kr pr mnd. H*n har nesten ikke brukt tlf siden h*n fikk den i fjor sommer, derfor var det så mye penger på den. Pengene har vi blitt lovet skal komme tilbake da "noen" har gjort en feil med sperringen. Så jeg har vett, og barnet har vett! Dette var en abb. tjeneste fra en spill leverandør, derfor kom det meldinger hele tiden med spill og bilder.
Gjest Doffen på 11 Skrevet 3. mars 2009 #13 Skrevet 3. mars 2009 Nå er alt borte da h*n forteller at h*n har kjøpt spill via wap Dette var en abb. tjeneste fra en spill leverandør, derfor kom det meldinger hele tiden med spill og bilder. Ja, og så? Er det noen unnskyldning lissom? Får man inn meldinger via wap som man ikke vil ha, så SLETTER man dem! Hvis ikke så er man jo helt dust. Du fåkke no sympati fra meg, du virker utrolig naiv. Og du skal være voksen. O.o
Jade Skrevet 3. mars 2009 #14 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Ja, og så? Er det noen unnskyldning lissom? Får man inn meldinger via wap som man ikke vil ha, så SLETTER man dem! Hvis ikke så er man jo helt dust. Du fåkke no sympati fra meg, du virker utrolig naiv. Og du skal være voksen. O.o Ja, for hvis du sletter meldingene, så slipper du å betale for dem? Hvis du virkelig er 11 år, så tror jeg mammaen din må lære deg litt opp i hvordan dette fungerer! Dessuten var det skjedd en feil fra mobiloperatøren sin side. Moren i denne tråden hadde sperret for innholdstjenester, men mobiloperatøren hadde gjort noe feil. Så de slipper heldigvis å betale. Til andre som havner i samme situasjon; ikke slett meldingene som Doffen på "11" anbefaler. Men send "STOPP" til nummeret meldingene kommer fra. Evt. følg instrukser som følger med meldingene (der skal være instrukser på hvordan man stopper abonnement som dette i meldingene). Forklar ungene deres at kjøp av mobilspill ofte innebærer dyre abonnement som tar betalt til de stoppes, og at det nesten alltid er noe med "liten skrift"... Endret 3. mars 2009 av Jade
Gjest Doffen på 11 Skrevet 3. mars 2009 #15 Skrevet 3. mars 2009 Bortkastede penger å bruke på wap. Man kan jo bare la være å bruke wap. For å få den tjenesten så må man jo abonnere- da synes jeg at mammaen burde sette seg inn i det. Men det kommer hun vel til å gjøre nå. :-P Har sjekket siden forøvrig. Ikke vanskelig å se prisene på de spillene. Hvorfor bruke penger på spill via wap når man kan laste ned via pc? Snålt.
Gjest annemor30 Skrevet 3. mars 2009 #16 Skrevet 3. mars 2009 Bortkastede penger å bruke på wap. Man kan jo bare la være å bruke wap. For å få den tjenesten så må man jo abonnere- da synes jeg at mammaen burde sette seg inn i det. Men det kommer hun vel til å gjøre nå. :-P Har sjekket siden forøvrig. Ikke vanskelig å se prisene på de spillene. Hvorfor bruke penger på spill via wap når man kan laste ned via pc? Snålt. Lilletroll;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå