Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maylinn
Skrevet

Hadde hatt kaninen i snart tre uker vel.. I går morges lå den død i buret..

Jeg pakket den inn i avispapir å la den i boden foreløpig. Skal jeg begrave den?

Og får jeg pengene tilbake? Hvordan skal jeg gjøre det da? Kan jo ikke akkurat ta den med i butikken :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begravde begge tamrottene mine i hagen. De ble avlivet hos dyrlegen, og så tok jeg dem med hjem i en boks og begravde dem. Men kaniner blir jo litt større... Også er det vinter nå, ikke lett å grave i jorda da? Så nei, da vet jeg faktisk ikke helt hva man gjør... Kan vel ikke bare kaste dem i søpla, det er vel både utrivelig og må begynne å lukte etter hvert? :forvirret:

Skrevet

Hvorfor skal du ha pengene tilbake?

Gjest maylinn
Skrevet
Hvorfor skal du ha pengene tilbake?

Det er vel ikke meningen at de skal dø etter mindre enn tre uker?

Gjest Maylinn
Skrevet
Jeg begravde begge tamrottene mine i hagen. De ble avlivet hos dyrlegen, og så tok jeg dem med hjem i en boks og begravde dem. Men kaniner blir jo litt større... Også er det vinter nå, ikke lett å grave i jorda da? Så nei, da vet jeg faktisk ikke helt hva man gjør... Kan vel ikke bare kaste dem i søpla, det er vel både utrivelig og må begynne å lukte etter hvert? :forvirret:

Nei, det er liksom det.. går jo an å dra til dyrlegen å kremere, men det er vel dyrt? :sukk:

Skrevet
Det er vel ikke meningen at de skal dø etter mindre enn tre uker?

Hehe, det kommer vel helt an på, det. For alt butikken vet så er det din feil. Jeg vet ikke hva slags retningslinjer en butikk har på sånt, men jeg tror ikke man skal sidestille dyr med forbruksvarer. Dyr dør, de også. Du får høre med dem.

Gjest Maylinn
Skrevet
Hehe, det kommer vel helt an på, det. For alt butikken vet så er det din feil. Jeg vet ikke hva slags retningslinjer en butikk har på sånt, men jeg tror ikke man skal sidestille dyr med forbruksvarer. Dyr dør, de også. Du får høre med dem.

Ja, jeg sjønner hva du mener. Ser ikke på det som en vare sånn sett.

Men jeg var blitt utrolig glad i kaninen, og har brukt alle mine penger på den, og gjorde alt i verden for at den skulle ha det godt. Så jeg sjønner ikke at den bra kan dø! :sukk:

Skrevet

Vi har levert en hamster hos dyrlegen for kremering, trengte ikke å betale for det. Det er vel bare å ringe og spørre.

Skrevet

Jeg beklager, men akkurat nå hører jeg Asbjørn Brekkes stemme inne i hodet: "skal ikke disse vaje litt lengej?" :skratte:

Men bortsett fra den umiddelbare assosiasjonen, så ville jeg anbefalt deg å grave den ned eller få den kremert. Men hvordan du skal få til nedgraving på denne årstiden, dét er jeg dessverre ikke sikker på.. :( Har du en steinrøys i nærheten, kanskje? Kan fungere det, bare du får det dypt nok...

Skrevet

Når en kjøper dyr i dyrebutikken, så har du "reklamasjonstid". Dvs at hvis dyret blir sykt eller at det dør, så skal du ha pengene tilbake dersom det ikke døde av vankjøtsel og hvis det døde innen x ant uker (er litt usikker på hvor mange uker som gjelder). Fikk du ikke med deg et reklamasjonsbevis når du kjøpte kaninen? Vet ikke om de vil ha kaninen tilbake for å se på den, men du kan ringe og høre med de.

Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder akvariefisk opererer mange butikker ofte med 1 uke reklamasjonstid.

Skrevet

Ante ikke at man kunne reklamere på dyr... :klø:

Ellers ville jeg vel levert kaninen til dyrlegen, ikke greit å grave nå tror jeg, er jo mye snø også...

Skrevet

Hvis det er bart hos deg og du vil begrave, kan du bare sette på en engangsgrill over stedet i et par timer, så tiner det greit :)

Skrevet

Jeg ville tatt den med til dyrlegen så "kremerer" de den.

Jeg gjorde det selv med en rotte jeg hadde.

En annen rotte jeg hadde kastet jeg i glomma da det var altfor kaldt for å grave den ned.

Alle andre dyra mine har jeg gravd ned eller kastet i søppelkasse ute.

Du bør putte den i fryseren, ligger den bare der vil den nok tiltrekke seg andre dyr og lukte død... :(

Beklager med kaninen din. Hadde selv en liten kanin en gang som døde etter en uke.

Fikk ikke penger tilbake men du kan jo prøve.

Skrevet

Du kan ta den med til dyrlegen for felleskremering, det burde ikke være så dyrt - for smådyr er det ikke sikkert du trenger å betale i det hele tatt. Derimot blir det fort dyrt hvis du skal ha separat kremering slik at du får dyrets aske tilbake i urne. I mellomtiden kan du legge kaninen i fryseren. Eventuelt kan du la den ligge i fryseren til våren kommer og begrave den da.

Jeg ville gått innom dyrebutikken du kjøpte kaninen hos og forklart hva som skjedde, og spurt om du har rett til å få pengene tilbake eller lignende.

Så leit at du mistet kjæledyret ditt :/

Skrevet
Hadde hatt kaninen i snart tre uker vel.. I går morges lå den død i buret..

Jeg pakket den inn i avispapir å la den i boden foreløpig. Skal jeg begrave den?

Og får jeg pengene tilbake? Hvordan skal jeg gjøre det da? Kan jo ikke akkurat ta den med i butikken :S

Du får nok ikke pengene tilbake.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal du grave ned dyr må det være minst to meter ned i bakken slik at vilt ikke får snusen i det og graver det opp igjen.

Ellers tar de fleste dyrleger i mot dyr for destruering. Alternativt kan du betale for kremering som nevnt over her.

Skrevet
Skal du grave ned dyr må det være minst to meter ned i bakken slik at vilt ikke får snusen i det og graver det opp igjen.

Ellers tar de fleste dyrleger i mot dyr for destruering. Alternativt kan du betale for kremering som nevnt over her.

Jeg gravde ikke så dypt, men de har fått ligge i fred... Og det går mange hunder og katter rundt det steder hvor jeg begravde dem. Hadde jeg bare flaks?

Gjest samme gjest som over
Skrevet
Jeg gravde ikke så dypt, men de har fått ligge i fred... Og det går mange hunder og katter rundt det steder hvor jeg begravde dem. Hadde jeg bare flaks?

Ikke godt å si. Minimum 2 meter var iallefall den beskjeden jeg fikk fra dyrlegen.

Skrevet
Ikke godt å si. Minimum 2 meter var iallefall den beskjeden jeg fikk fra dyrlegen.

Husker dyrlegen sa til oss at vi burde grave litt dypt, men tror ikke de nevnte noe omhvor dypt. 2 meter høres jo sykt ut, det er jo så mye at man kan stå nedi der og ha problemer med å komme seg ut igjen? :gjeiper: Jeg tror vi bare gravde rundt 30 cm, men husker ikke helt, for det er lenge siden. De ble begravet i skoesker da, kanskje det hadde litt å si? Vet ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...